Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

En of je de hele cpu/lpg cpu inleert op lpg of benzine.
Vialle schakelt namelijk zo snel om....

razorx

Bedankt voor jullie reacties heren. Ik weet nu dat mijn aanname dat de LTFT waarde idealiter, ook bij onze wagens, 0 is.

Een te hoge waarde kan heel veel oorzaken hebben.

1. Verhelpen van een storing die deze waarde veroorzaakte en accu niet lang genoeg loskoppelen voor een ECU reset
2. Vacuumlek
3. Een ander component in de categorie vitale onderdelen in het motormanagement.
4. Niet goed werkende of te krap bemeten injectoren.
5. Het LPi verhaal: Weer de injectoren, of een verkeerde omrekenfactor voor de injectietijd. Is immers programmeerbaar.

Te lui om verder te gaan met het lijstje. ;)
Dit soort dingen vind ik eigenlijk wel leuk.

Ik ga er lekker mee aan de gang. Te veel wil ik niet op voorhand speculeren. Houd ik simpelweg niet van. Ik kan wel melden dat ik het verbruik, korte termijn gemeten in twee tegengestelde verkeersrichtingen aan de hoge kant vind.  Dirk is het hierin niet met mij eens, maar ik wil ook wel eens eigenwijs zijn. ;) Is ook gezond, zo zijn we van onze berenvellen afgekomen. ;) Als ik er naast zit zal ik dat ruiterlijk erkennen.

Voorlopig houd ik het op optie 1, 4 of heel misschien 5.

Ik zal het oplossingstraject volgen volgends de "van simpel naar moeilijk manier". Maar doe even een paar dagen niets om te kijken wat de LTFT "vanzelf" doet.

Nogmaals bedankt. ik heb de feedback gekregen die ik nodig had.

UserID6342

Hahahaha, heerlijk dit Yits en dit zijn de leuke puzzeltjes ;D ;D.  Even ter aanvulling op het geheel; we hadden het straks over het brandstofverbruik van de auto's.  Ik kwam met die van mij uit nu gemiddeld op 1:7.5 (gereden km gedeeld door getankte liters) en dat vind ik heel netjes bij mijn rijstijl.

Ik heb geen enkele benzine turbo lager in verbruik gekregen, nog nooit gelukt.  Hou er ook niet van om mijzelf rijk te rekenen want je houd je eigen voor de gek.  Yits is van mening dat onze auto's zuiniger moeten kunnen lopen, ik ben persoonlijk al erg blij met het reeds genoemde verbruik van mijn auto.

Ook hier even een kleine aanvulling; ook de dieselturbo's  heb ik nooit echt zuinig gekregen zoals andere mensen.  Met de D5 kwam ik niet onder de 1:13 uit en met de tractor red ik net de 1:10 ;D ;D

razorx

Dat is inderdaad het gemiddelde gebruik. Daar zal niemand aan voorbij kunnen gaan als je je gemiddelde snelheid bekijkt over die hele tank. Zal ergens tussen de 25 en 30km/h zijn als je pech hebt.

Om die reden doe ik dan ook liever indicatieve tests via de BC. Op twee manieren. Constante snelheid van 100 km/h heen en terug op het zelfde traject met ongeveer de zelfde windsnelheid. Dit geeft geen waarde voor het absolute gebruik, maar is wel een goede indicatie voor je zelf voor de werking van het motormanagement. Ik ben er nu van overtuigd dat ik deze waarde beter zal krijgen.

Daarnaast heb ik een heel representatief testritje voor woon-werk verkeer zonder onverwachte files. Wil je goed met deze data omgaan moet je al deze waarden met gelijke omgevingstemperatuur meten. Als hapklare brokken krijg je je data niet. ;)

Jouw waarden kloppen, Dirk. Alleen voor test doeleinden meet ik anders, en nogmaals dit zijn geen absolute waarden, alleen referentiewaarden.

Blijft leuk die roffels.  ;D

arjen850

razorx

Citaat van: arjen850 op 10-02-2013 23:54:24
en ik was de 100000 bezoeker :eusa_dance: ;D
Ik zal er ook naar te kijken. Ik schud je de hand op afstand! Leuke timing, en dan juist jij die vorige week voorbij de 100.000 ging.

MVeldhuis

Ik heb met mijn R ongeveer hetzelfde verbruik als Dirk, dus 1:7,5 maar dit is erg afhankelijk van hoe je rijd. Ene keer rij ik de tank leeg met korte stukjes zonder dat ie warm word en de andere keer tuf ik op en neer naar Den Helder dus daardoor verschilt het verbuik nogal.

Even ter vergelijking hoe jij het doet met de BC Yits: zo uit het hoofd doet de mijne 8ltr op 100km bij 100 op CC.
Indien je hier waarde aan hecht wil ik wel even een testrun voor je doen exact zoals jij het doet.

razorx

Citaat van: MVeldhuis op 11-02-2013 00:26:39
Ik heb met mijn R ongeveer hetzelfde verbruik als Dirk, dus 1:7,5 maar dit is erg afhankelijk van hoe je rijd. Ene keer rij ik de tank leeg met korte stukjes zonder dat ie warm word en de andere keer tuf ik op en neer naar Den Helder dus daardoor verschilt het verbuik nogal.

Even ter vergelijking hoe jij het doet met de BC Yits: zo uit het hoofd doet de mijne 8ltr op 100km bij 100 op CC.
Indien je hier waarde aan hecht wil ik wel even een testrun voor je doen exact zoals jij het doet.
Graag, voor testdoeleinden is dit vele malen handiger. Dit zijn geen absolute waarden, maar slechts indicatieve waarden. Ik denk, of bijna, ik weet dat deze waarden, bij menigeen fout zitten.

Ok een veel te arrogante uitspraak die ik nog waar moet maken. In mijn ogen is een turbo bij constante relatief beperkte snelheid volumetrisch gezien even efficiënt als een N/A en onder belasting efficiënter. Ik ga het zien en ik ga het leren. In mij ogen hoort een 70R het zelfde te verbruiken met een exact constante snelheid van 100km/h als een gezonde 850 10V. OK vermenigvuldig de gewichtsverhouding wel even mee. De 850 10V en de 20V ook bij temperaturen van rond het vriespunt: 8L per 100 km. Bij die 100km/h heen en terug. Een gemiddeld verbruik all-over is niet geschikt voor referentie doeleinden.

Ik duik er in en zal niet te beroerd zijn toe te geven als mijn theorie niet klopt. Maar de long term fuel trim macht bijna exact met wat ik als te hoog brandstofverbruik ervaar.

Wordt vervolgd. ;) Meten is weten en weet wat je meet.

-edit- En waarom: Omdat het beter voor de motor en mijn centjes is en vreselijk leuke materie om uit te zoeken. ;)
-edit- Wat preciezere verwoording.

KIM

Ik lees nergens wat jouw brandstofverbruik dan is...
Mijn brandstofverbruik (gemeten over een jaar) op LPG is gemiddeld 1:7,3 geweest.
Wat ik heel duidelijk merk, is dat het brandstofverbruik op de snelweg aanzienlijk afneemt; ik haal dan waarden van 1:7,8 - 1:8. Wanneer Marjolein 'm voor haar werk mee heeft gehad (korte stadsritjes, wel warm) dan kan 'ie gerust naar 1:6,8 gaan. Met de caravan erachter doet 'ie 1:5, maar dat is logisch.

Bij mijn GLT waren de schommelingen vele malen kleiner.

V70geRwin

deel je mening over na en turbo, mijn huidige 10v aut loopt 1 op 8, mijn gechipte turbo aut 1 op 7.
gezien de verschillende rijstijlen kannjemgerust stellen dat dit gelijkwaardig is. niet heel wetenschappelijk mar wel over veel km vergeleken  ;)

simpele start is volgens mij benzine injectoren reinigen en opnieuw inleren op benzine.

Marc O.

Dit zijn mijn verbruikscijfers:

Midden boven het gemiddelde verbruik over de laatste tankbeurt. Behoorlijke schommelingen, terwijl mijn rijstijl relatief constant is en de ritten die ik rijd eveneens.
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Turbobiker

Citaat van: razorx op 11-02-2013 01:10:50
In mijn ogen is een turbo bij constante relatief beperkte snelheid volumetrisch gezien even efficiënt als een N/A en onder belasting efficiënter. Ik ga het zien en ik ga het leren. In mij ogen hoort een 70R het zelfde te verbruiken met een exact constante snelheid van 100km/h als een gezonde 850 10V. OK vermenigvuldig de gewichtsverhouding wel even mee. De 850 10V en de 20V ook bij temperaturen van rond het vriespunt: 8L per 100 km. Bij die 100km/h heen en terug. Een gemiddeld verbruik all-over is niet geschikt voor referentie doeleinden.

Aanname klopt niet helemaal. Onbelast is de turbomotor iets minder efficient. Lagere compressieverhouding.
De Tussenpaus

V70geRwin

Citaat van: Turbobiker op 11-02-2013 10:56:54
Citaat van: razorx op 11-02-2013 01:10:50
In mijn ogen is een turbo bij constante relatief beperkte snelheid volumetrisch gezien even efficiënt als een N/A en onder belasting efficiënter. Ik ga het zien en ik ga het leren. In mij ogen hoort een 70R het zelfde te verbruiken met een exact constante snelheid van 100km/h als een gezonde 850 10V. OK vermenigvuldig de gewichtsverhouding wel even mee. De 850 10V en de 20V ook bij temperaturen van rond het vriespunt: 8L per 100 km. Bij die 100km/h heen en terug. Een gemiddeld verbruik all-over is niet geschikt voor referentie doeleinden.

Aanname klopt niet helemaal. Onbelast is de turbomotor iets minder efficient. Lagere compressieverhouding.

Onbelast is toch alleen stationair  ;)

viking_in_shorts

Citaat van: Marc O. op 11-02-2013 09:52:53
Dit zijn mijn verbruikscijfers:
http://i747.photobucket.com/albums/xx117/Onrust-Volvo/D3796040-2003-4B41-94A2-8D65EA2D6C38-544-000000381D44DB4D_zps4478c810.jpg

Midden boven het gemiddelde verbruik over de laatste tankbeurt. Behoorlijke schommelingen, terwijl mijn rijstijl relatief constant is en de ritten die ik rijd eveneens.

Welke app is dat?