Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Komt met zo'n mooie spiraalmengtube en heb je ook een Loctite 96001 dispenser tool voor nodig. Lijkt me een duur grapje voor dat hele kleine beetje dat je nodig hebt :)

razorx

Citaat van: jeroen74 op 21-02-2013 22:15:37
Komt met zo'n mooie spiraalmengtube en heb je ook een Loctite 96001 dispenser tool voor nodig. Lijkt me een duur grapje voor dat hele kleine beetje dat je nodig hebt :)
Voor 18 euro excl. plm 8 euro aan B.T.W. en verzendkosten ben je klaar. 50ml. De spiertjes vervangen de dispenser en anders wat slims verzinnen. ;) De mengsnuit zit er al bij.

MVeldhuis

Citaat van: razorx op 21-02-2013 22:26:17
Voor 18 euro excl. plm 8 euro aan B.T.W. en verzendkosten ben je klaar. 50ml. De spiertjes vervangen de dispenser en anders wat slims verzinnen. ;) De mengsnuit zit er al bij.

Haha dat gaat je nog wel tegenvallen Yits, het lukt wel hoor maar je bent maar een klein mannetje en toen ik het deed zonder dispenser had ik 100kg aan massa die meehielp met dispensen zegmaar, die ontbreekt jou :P

razorx

Bedankt voor de waarschuwing. Dan is mijn volgende gedachte: Een ietwat omgebouwd of van een tussenstukje voorzien lijmpistool?
Ehh van goede kwaliteit.

razorx

Citaat van: MVeldhuis op 21-02-2013 22:54:29

Haha dat gaat je nog wel tegenvallen Yits, het lukt wel hoor maar je bent maar een klein mannetje en toen ik het deed zonder dispenser had ik 100kg aan massa die meehielp met dispensen zegmaar, die ontbreekt jou :P
Maar ehh dit is nieuw voor mij. En ik denk voor veel anderen. Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden. Kon je de houders na wat ruzie met de lijm zo lostrekken of was er meer om rekening mee te houden?

elmarconi

Citaat van: razorx op 21-02-2013 23:02:42
Bedankt voor de waarschuwing. Dan is mijn volgende gedachte: Een ietwat omgebouwd of van een tussenstukje voorzien lijmpistool?
Ehh van goede kwaliteit.

Met aan de achterkant een bout en draadeind en een opzetstuk voor op de accu-boor!

--
Autogas Inside . . .

MVeldhuis

Citaat van: razorx op 21-02-2013 23:06:05

Maar ehh dit is nieuw voor mij. En ik denk voor veel anderen. Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden. Kon je de houders na wat ruzie met de lijm zo lostrekken of was er meer om rekening mee te houden?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar ik deed gewoon achter in elk patroon een bout en drukte het ding naar beneden tegen de werkbank, maar dan moet je nog aardig kracht zetten zegmaar.

Als je er willekeurig wat voor beuntooltje voor maakt gaat het vast beter maar waarom niet ff 25,- uitgeven voor een pistooltje. Dit spul werkt echt zo ubergoed dat je hierna toch nooit meer wat anders gebruikt.

razorx

Citaat van: MVeldhuis op 22-02-2013 00:14:23
Citaat van: razorx op 21-02-2013 23:06:05

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar ik deed gewoon achter in elk patroon een bout en drukte het ding naar beneden tegen de werkbank, maar dan moet je nog aardig kracht zetten zegmaar.

Als je er willekeurig wat voor beuntooltje voor maakt gaat het vast beter maar waarom niet ff 25,- uitgeven voor een pistooltje. Dit spul werkt echt zo ubergoed dat je hierna toch nooit meer wat anders gebruikt.
Een duidelijk antwoord. Gezien het verschil in kosten met dealerwerk en eigen inspanning moet ik zo'n Loctite pistool kopen. Niet de dure variant maar de gewone. Een andere rechtvaardiging voor het zelf doen is het plezier en de ervaring.

razorx

TT 267dkm, LPi uitstroompijpjes vervangen
Goedemiddag!

Vanmiddag heb ik de LPi uitstroompijpjes vervangen.
Wat heb je dan nodig:

1 * 7,5mm metaalboor
5 * uitstroompijp 90 graden 25mm:  270148.0
10 * ring uitstroompijp 5,2 x 2,62mm: 19441.0
En eventueel de ringen voor de injectoren. Die zijn samen met wat andere zaken onderweg.

Ik begon met het loshalen van de LPi injectoren en het goed schoonmaken. Gruis in mijn inlaatspruitstuk is het laatste wat ik wil.

Ik had ergens gelezen dat je de pijpjes er uit kan krijgen door er een schroefdraad in te tappen, om ze er vervolgens met een bout uit te trekken. Bij mij werkte dat niet. De pijpjes gingen simpelweg meedraaien met de tap. Wat wel werkte was een 7.5mm boor. De Makita op stand 1 en heel langzaam de boor in het messing van de pijpjes draaien. Bij de eerste grip van de boor bleef ik doordraaien terwijl ik de pijpjes naar buiten trok. Uiteraard moet je het teflon binnenwerk eerst uit de messing pijpjes halen. Dat is een eenmalige handeling voor het teflon. ;)

Het vervangen van de pijpjes had een interessant neven effect: Na de vervanging van de lambda sonde liep de wagen al veel beter stationair, maar niet perfect. Met name bij een koude motor "brubbelde" de wagen ietwat. Zowel op gas als benzine. Niet echt onregelmatig lopen of zagen. Ik kan het misschien nog het beste omschrijven als net niet overslaan of plofjes. Na vervanging van de pijpjes loopt de wagen perfect stationair.

Op het onderstaande plaatje zie je de oude pijpjes. De onderste afdichtingsringetjes zijn uit nieuwsgierigheid verwijderd. Indertijd moeten deze pijpjes heel lomp geplaatst zijn: Bij drie van die pijpjes was de bovenste o ring doorgesneden. De resten zijn naar boven geschoven tot aan de flens.

Misschien een verklaring voor de slechte stationair loop.

Het streepje op de pijpjes geeft de uitstroom richting aan. Laat deze bij de middelste cilinders evenwijdig aan de spruitstukpijp. Bij de uiterste cilinders kies je een compromis tussen parallel aan de spruitstukpijp en de richting van de inlaatkleppen. Zo minimaliseer je injectie tegen de spruitstukwand.

Bij het terugplaatsen van de injectoren moet je goed opletten dat de veer wel helemaal naar binnen klikt. Bij mij zitten de injectorhouders nog op de oude manier vast: Zonder lijm.

Wel wat heeft dit alles opgeleverd: Een betere stationairloop. Daarnaast is de Long Term Fuel Trim gedaald van iets rond de 15,6 naar iets onder de 14. Veel spectaculairder dan dat verwachtte ik ook niet.

Mijn vermoeden is dat Mesman de LPe indertijd geprogrammeerd heeft voor een grotere gasdoorvoer capaciteit dan waar vijf witte injectoren toe in staat zijn. Of de injectoren zijn gewoon brak. De tijd zal het zeker leren want ik heb vijf donkerbruine injectoren besteld, inclusief alle ringetjes er omheen. Na plaatsing zal ik snel genoeg zien op de LPe opnieuw geprogrammeerd moet worden of niet. Een te negatieve waarde van de LTFT betekent dan dat de LPe geprogrammeerd was voor witte injectoren. Een waarde richting 0 betekent dat Mesman uitging van een grotere injectiecapaciteit dan vijf witte kunnen leveren. Ik zal het vanzelf zien.
-edit- Eerst chippen indien nodig, dan LPe aan laten passen indien nodig. Maar als eerste zelf meten.

Dit is nog onderweg:
5 * Vialle injector donkerbruin: 272950.0
5 * ring injector klein 3,0 x 1,5mm: 19485.0
5 * ring injector groot 14,0 x 3mm: 19487.0
10 * ring gas toe en afvoer 8.0 x 1,5mm: 19409.0
50ml "injectorlijm"

Dat was het weer.
Groeten,

Yits.

UserID6342

Mooie oplossing om die pijpjes eruit te krijgen Yits  :eusa_dance: :eusa_dance:.  Is er weer eentje om te onthouden  :eusa_clap: :eusa_clap:

Hans Duiven

Inderdaad, een prachtige handleiding  :eusa_clap:

petrolhead

Altijd leuk en interessant om je blog te lezen. Zo beschrijven dat ik het kan volgen is al een hele opgave.
Top!

KIM

Kudo's voor je lef hoor. Ik durf nu ook wel  ;D

razorx

Dank jullie.

Het monopolie in de Vialle wereld stoort me nogal. Dat is mijn motivatie. ;)

Samen zullen we ook wel uit de injectorverlijming komen. De mijnen zijn niet gelijmd, dus vermoedelijk is de rand van de injectorhouder net in het spruitstuk naar buiten gedrukt. Als bij een popnagel. Ik weet niet of de gelijmde exemplaren deze behandeling ook hebben ondergaan.

Ik zie het niet zitten die houders er lomp uit te trekken om goed te verlijmen. Ik wil de lijm niet om de verbinding maar tussen de delen. Voor mijn wagen die nog geen lijm heeft zou dat in theorie simpel zijn:

-Schoon en vetvrij maken.
-De twee componentenlijm mengen en aanbrengen rond de injectoren in een zeer afgepaste hoeveelheid.
-Het mengsel verwarmen. Gewone twee componentenlijm wordt dan afhankelijk van de temperatuur steeds vloeibaarder voordat het uithard. Testen op proefstukje. Het is immers geen standaard twee componentenlijm.
-De capillaire werking zou de lijm moeten zuigen tot tussen de delen. Werkt alleen als deze lijm "gepolariseerd" is als water. Ehh er moet dus sprake zijn van oppervlaktespanning. Testen.

Timing, temperatuur en hoeveelheid luisteren zeer nauw. Laats staan of het Überhaupt kan met deze 2k lijm.

Dit is wat fantasie uit het blote hoofd. Nu de werkelijkheid nog. ;)

KIM

Bij mij zijn 1,5 jaar terug de vaste varianten ook vastgelijmd. Ik maak me sterk dat ze er destijds uit zijn gehaald.
Resultaat is wel dat nu 2 van de 5 los zitten.