Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: jeroen74 op 28-04-2013 22:17:30
Geen transient protection voor de ingangen? Serie-weerstandje, diodes naar GND en VCC en een klein Ctje per ingang lijken me toch wel het minste om de tere ingangetjes te beschermen tegen de boze buitenwereld ;) Bijv. een BAT54S is ideaal.

De lijntjes van het kristal naar buiten brengen op een header is vragen om problemen.
Rake opmerking en goed gekeken.
Bij de PIC controllers zit dat standaard al goed. Een reden van mijn keuze voor Microchip.

Ik geloof het zelf ook niet. Thuis een controller al aardig gepest maar ik ga het erger maken.
Edit: Die lijntjes van het kristal zijn optioneel als I/O beschikbaar. Voor als je de interne oscillator wilt gebruiken.

jeroen74

Ik zou er niet op vertrouwen ;) Al is het maar totdat iemand per ongeluk 12V op zo'n ingang aansluit. Dan heb je in ieder geval nog een weerstandje dat de stroom door de twee interne ESD diodes begrenst op een redelijke waarde. Zie het maar als goedkope verzekering, een BAT54S kost 3,5 eurocent, een Rtje en een Ctje ook zo iets, dus zeg 10 cent per ingang. Wat kost 1 printje onder garantie vervangen? ;)

Ik snapte je bedoeling wel met die lijntjes, maar als je het kristal gebruikt, heb je een lekker hoogohmig lijntje naar de buitenwereld wat heerlijk storing oppikt en waar de kleinste spike de gehele timing van de MCU overhoop stuurt. Kan tot onmogelijk te vinden spookproblemen leiden. Ik zou het risico niet nemen....

razorx

Citaat van: HJBiemond op 28-04-2013 22:21:55
Jullie zijn mij even kwijt met deze materie  ;D
Gaat goedkomen.
Jeroen is mijn elektronica "sparring" partner zoals Dimitri het mooi verwoordde.
Hij kijkt heel kritisch en uit zijn mening, die van een goede professional, wat ik zeer op prijs stel.
Voor een goed ontwerp heb je feedback van anderen nodig. Zo is het met het VVIS project ook gegaan. Hier had ik een enorme hulp van Dirk en Erwin en daarna van de zes testrijders.

razorx

Citaat van: jeroen74 op 28-04-2013 22:56:01
Ik zou er niet op vertrouwen ;) Al is het maar totdat iemand per ongeluk 12V op zo'n ingang aansluit. Dan heb je in ieder geval nog een weerstandje dat de stroom door de twee interne ESD diodes begrenst op een redelijke waarde. Zie het maar als goedkope verzekering, een BAT54S kost 3,5 eurocent, een Rtje en een Ctje ook zo iets, dus zeg 10 cent per ingang. Wat kost 1 printje onder garantie vervangen? ;)

Ik snapte je bedoeling wel met die lijntjes, maar als je het kristal gebruikt, heb je een lekker hoogohmig lijntje naar de buitenwereld wat heerlijk storing oppikt en waar de kleinste spike de gehele timing van de MCU overhoop stuurt. Kan tot onmogelijk te vinden spookproblemen leiden. Ik zou het risico niet nemen....

Kom ik morgen in detail op terug.
Mijn idee is de kristal aansluitingen niet naar buiten te voeren als je het kristal gebruikt.

Wat de 12V aangaat heb je gelijk. Als iemand dat op een input aansluit is het mis. Ik ben tot een 8V wisselspanning blokgolf gegaan met 10 Ohm als bescherming.

Aan de andere kant heb ik besloten dat dit project eigenlijk, ook vanwege de modificaties aan de tellerunit of wat dan ook, zo veel expertise vraagt dat alleen een ervaren elektronicus dit kan doen.

Ik heb je idee serieus overwogen tijdens het ontwerp stadium, zat ook in mijn hoofd. Maar schiet door. ;)

razorx

TT 269dkm, verstevigingsbrug achter
Wat doe je als je vrij hebt en het mooi weer is? Juist ja, naar de Gamma!

TT miste een door mij toch wel zeer gewardeerde extra: Een verstevigingsbrug achter.

De ingrediënten:

Een genot zo'n digitale hoekmeter:

Schrik niet deze inverter van een onmerk is voor elektrodelassen helemaal niet zo beroerd.

Gelukkig had ik 1,6mm elektrodes. Hiermee was het 28mm CV buis goed te lassen zonder er doorheen te branden. Tijdens het werk kreeg ik nog wat onverwacht bezoek.

Na het lassen mocht de brug in de Hammerite en kon daarna in het zonnetje drogen.

Zonder:

En met:

Als je hem zelf wilt maken vind je hieronder de maten:
Lengte hart tot hart: 93cm.
Hoek: 76 graden aan beide kanten.

Misha

Heej.. Kun je die ook voor een N maken ? Vermoed dat dat nog veel meer doet ...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

jeroen74

Daar hadden we toch Arie de beuker voor?

Misha

Citaat van: jeroen74 op 29-04-2013 19:54:56
Daar hadden we toch Arie de beuker voor?
Elk excuus om langs Yits te gaan is een prima excuus ;)

Broabander

Hee Yits,

Zouden die LEDjes ook bij 4300K xenon passen, dat je weet? Mijn Ibiza heeft halogeen steeklampjes maar die zijn geel, en dat ziet er niet uit natuurlijk, bij OEM witte xenon.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

razorx

@Misha: Zitten er in je N estate aan weerszijden schroefgaten in de kofferbak?

@Broabander: Kleurt niet mooi. Matchende LEDs voor 4300K Xenon is moeilijk te vinden. 4300K leds vind je wel, maar de samenstelling van het wit klopt dan vaak niet.

Je kan beter de Xenons bij de LEDs matchen. 5000 á 6000 is met LEDs goed verkrijgbaar.

Broabander

Okee thanks! De xenon met de Leds matchen is een duur geintje, die originele D1S xenon kost iets van €70-€80 per lampje als je ze ergens via eBay besteld ;D Ik moet zeggen dat het wel redelijk blauw líjkt, wat er uit de lampen komt, maar het schijnsel is gewoon helder wit.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Misha

Citaat van: razorx op 29-04-2013 20:19:33
@Misha: Zitten er in je N estate aan weerszijden schroefgaten...

Jazeker Yits !

razorx

Citaat van: Misha op 29-04-2013 21:23:26

Jazeker Yits !
Bij dezen ben je uitgenodigd! Gezellig.
Door de week red ik niet maar ieder weekend ben je welkom.

Misha

Citaat van: razorx op 29-04-2013 21:27:51
Citaat van: Misha op 29-04-2013 21:23:26

Jazeker Yits !
Bij dezen ben je uitgenodigd! Gezellig.
Door de week red ik niet maar ieder weekend ben je welkom.
Komt helemaal goed, leuk !

razorx

Citaat van: Misha op 29-04-2013 19:42:30
Heej.. Kun je die ook voor een N maken ? Vermoed dat dat nog veel meer doet ...
Over die laatste zin. Ik heb er even over na gedacht, ik denk dat je gelijk hebt.

De N heeft onafhankelijke achterwielophanging in tegenstelling tot de 850 en de classic met hun deltalink, zeg maar semi starre achteras.
Als ik er zo over nadenk denk ik dat de torderingskrachten achter bij een N hoger zullen zijn. Ben heel benieuwd.