Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Het is lastig en heel veel werk om een carputer naar wens te krijgen. Mijn zelf gemaakte interface werkte het beste, maar laat zich te moeizaam aanpassen. Een wat getemde Centrafuse levert het snelste een goed resultaat op.

Wat de "uitvindingen" aangaat: Het zijn er niet zo veel. Verbeterde aansturing van het VVIS voor de GLT (mee gestopt), Xenon bescherming en de comfort module.
Misschien vergeet ik wat. De eerste pagina van dit weblog bevat een linkje met leuke zaken. Die werk ik regelmatig bij.

Wat ik nu doe is eigenlijk niets meer dan het navolgen van het heldenwerk op volvospeed. Waar ik een toevoeging in kan zijn is uiteindelijk een leesbare samenvatting te maken een te zorgen voor en goede mapping methode.

daanium

Je bescheidenheid siert je ten top ;D Zoals vele zeggen; je werk is boeiend en leuk om te lezen.
Ik heb het stuk van de comfort module deels meegekregen, maar ik zal nog eens je eerste pagina nalezen :)
Heb je zin om het xenon-bescherming toe te lichten? Of zal ik het gewoon even lezen?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

KIM

Citaat van: jeroen74 op 01-01-2014 16:26:21
En vergeleken met de andere wielen. Dat is dan toch ook een eenparigheid meting? Binnen een omwenteling varieert de snelheid ook enigszins dan. Wordt ook weer gebruikt door het ABS systeem om problemen met het toonwiel te detecteren.

Dat is alleen mogelijk indien er slip optreedt binnen 1 omwenteling en dat is zeer onwaarschijnlijk. Het meetprincipe gaat uit van een zachte band die een kleinere radius tot het wegdek heeft. Hierdoor neemt de wielsnelheid in zijn geheel toe. Deze waarde wordt dan inderdaad vergeleken met de andere 3 wielen.
Oneenparigheid zou betekenen dat het wiel in een omwenteling variabele snelheid heeft en dat is dus vrijwel niet mogelijk (anders zou je het zeker voelen).

Yits, potverdorie nu maak je me nog gekker! Dat tunen vind ik dan ondergeschikt, maar ik wil al jaren op een fatsoenlijke manier parameters realtime kunnen bekijken tbv diagnostische doeleinden. Dit begint daar wel heel erg op te lijken zo!

Lunadust

Zelf chippen  ;D respect, verder wacht ik dan maar op de leesbare samenvatting....
Ik blijf het wel volgen, maar zal me proberen in te houden met inmengen..

Sterkte met de naijling.
Doorgaan waarmee je geëindigd bent is het beste :angel:
Techneut, geen dichter.

razorx

Ik ben zeker nog aan het na-ijlen.

Voor degenen die het leuk vinden diep te duiken, wat een beeldspraak ;) , en de zoektocht naar begrip het volgende:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/162732-m44-boost-control-actuator-psi-selection-mbc-for-a-19t/

Simply Volvo, Mercuric en Tightmopedman gaan hier vrolijk verder in hun zoektocht naar begrip van het M4.4 systeem. Gaat nu meer over de waarden in de laaddruk tabellen. Begint met wat misvattingen en gaat geleidelijk over naar meer begrip van het systeem. Leerzaam voor de techneuten onder ons.

razorx

De Spartan Lamda sonde is binnen.
Een sonde met een Bosch LSU 4.2 wideband plus controller en zowel wideband als gesimuleerde narrowband output in één.
http://www.14point7.com/products/spartan-lambda-sensor

Gekocht bij BS-AutoTune.

Als ik in die slimme binary van Mercuric een vlaggetje op een waarde groter dan 0 zet, wordt de achterste lambdasonde niet meer op de gewone manier gelezen.

De wideband sonde moet ik dan aansluiten op B31 van de ECU. Die wordt in sommige landen voor de tank druk gebruikt. Voor ons niet relevant.

Als al dat moois daadwerkelijk werkt betekent dat dat ik met een minimale investering mijn AFR kan meten en loggen:
Alleen een aangepaste flash, een zeer betaalbare wideband sonde en een aanpassing in de bedrading naar de ECU. Thats it!

-edit- en een VAG-KKL kabeltje ;)

V70geRwin

Citaat van: razorx op 03-01-2014 20:27:15
Een sonde met een Bosch LSU 4.2 wideband plus controller en zowel wideband als gesimuleerde narrowband output in één.

Gekocht bij BS-AutoTune.

Als ik in die slimme binary van Mercuric een vlaggetje op een waarde groter dan 0 zet, wordt de achterste lambdasonde niet meer op de gewone manier gelezen.

De wideband sonde moet ik dan aansluiten op B31 van de ECU. Die wordt in sommige landen voor de tank druk gebruikt. Voor ons niet relevant.

Als al dat moois daadwerkelijk werkt betekent dat dat ik met een minimale investering mijn AFR kan meten en loggen:
Alleen een aangepaste flash, een zeer betaalbare wideband sonde en een aanpassing in de bedrading naar de ECU. Thats it!

Erg cool dit Yits!

KIM

Het wordt warmer en warmer hier  :P

Ries van de Zilverschuit

Naast verschillende turbo-academies hebben we hier nu ook een ecu-academie! Een stille meelezer...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

MrCain

Citaat van: razorx op 03-01-2014 20:27:15

Gekocht bij BS-AutoTune.

-edit- en een VAG-KKL kabeltje ;)

Begint steeds meer op een "EMS"  te gaan lijken!  :eusa_clap:
Wideband controller is inderdaad een gaaf ding: precies wat je nodig hebt, niets meer of minder. Lekker simpel van opzet maar toch geheel compleet! En niet te hoeven kalibreren => dat moet ik dus wel altijd doen met mijn Innovate MTX-L.... Op zich niet erg maar soms wel eens vervelend ;D

Er zal een wereld voor je open gaan als je alles zo aan de praat gekregen hebt en metingen/aanpassingen gaat doen! Maar pas op!! Het werk erug verslavend :P

Ben ook zwaar benieuwd naar de Ostrich, als je deze gemonteerd hebt!
Echt leuk project zo om te volgen! Ook omdat je het je je belevenissen zo op het forum zet met uitleg enz.. Lekker bezig zo :eusa_clap: :eusa_clap:

Krijg ook een beetje het zware vermoeden dat Michiel ook een keer zijn 850 gaat verbouwen en met een M4.4 gaat rijden... :eusa_whistle:

BTW: het enige wat me dan wel iet wat tegen staat is dat je je airco beveiliging moet overbruggen omdat de aansturing  tussen de 2 systemen (M4.3 & M4.4) te veel verschillen om dit werkend te krijgen....Maar gelukkig heeft Zeitronix een oplossing hiier voor : http://www.zeitronix.com/tcac/tcac.shtml
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Goedemiddag!

Het wordt leuker en leuker. Zojuist mijn eerste realtime log in de auto gedaan.

Als je droog in de huiskamer test heb je een probleem met logging. De logging begrijpt de toestand van het contact slot niet. ;)
Hiertoe moet je in TunerPro RT als dashboard bestand de test "adf" gebruiken. Deze stuurt als eerste een "t" commando en forceert de data opvraag zonder aanwezige motor of contactslot.

Als je daarna weer in de auto gaat testen neem je weer de gewone "adf". In de auto is de procedure als volgt:

-Sluit de VAG-KKL kabel aan op je OBD connector.
-Contact op 2
-Start TunerPo RT en klik op engage logging en vervolgens op connect. Hierdoor is de ECU in non OBD2 modus en kan veel meer nuttige data met hoge snelheid uitspuwen.
-Start de motor.

Binnenshuis had ik de boel aan de gang, dus het was hoog tijd om de boel al rijdende te testen. En ja hoor het bleek te werken! Met een merkwaardige maar verklaarbare baud rate van 125000bps en de deelfactor van de "dataspuwer" op twee kwam ik op een kleine 14 volledige data frames per seconde. Een kleine 30 moet haalbaar zijn.

Als je TunerPro RT in de opname stand zet kan je zo een ritje loggen en exporteren naar Excel. Onderstaande is een koud ritje om het blok. Niet alle kolommen passen op het plaatje. Het zijn er wat veel. ;)

Deze jongen heb ik nog niet ingebouwd. Ik heb een hekel aan koud sleutelen. Is op lange termijn ook erg slecht voor je gewrichten.

Nu maar eens denken over het avondeten en daarna verder lezen en leren.

Oh ja dit wordt mijn verloopprintje ongeveer. De ground planes voeg ik als laatste toe als ik zeker weet dat alles perfect past.

StefanCJ

Erg mooi allemaal Yits, ik snap er alleen geen snars van  ;D

Succes, ik hoop dat je zult slagen in je plannen  :eusa_clap:

razorx

Hier een kort filmpje van de thuis afgespeelde live log:
http://youtu.be/AxvQg6w2tgQ

The Demon

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ondertussen maar een cursus Chinees ben gaan volgen want hier kan ik echt geen chocola meer van maken Yits  :-\

Maar voorrralll doorrrgaaaaannnnn, zou een zekere bekende nederlander zeggen  ;D

Groet,
The Demon.

Martijn_B

Yits goed bezig, kan je misschien een .CSV vanuit Tunerpro van je log exporteren en ergens uploaden?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software