Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: jeroen74 op 25-01-2014 21:59:31
Zeker precies die je nodig had :)
..
Exact.  ;D Zo mist ook het B gedeelte van de ECU.

MrCain

De B kant van de ECU (is het zelfde schema als de M4.3 ;))
Onderaan het schema is 7/84 de tankdruk sensor

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Dank je wel.
Die pagina miste ik.

Zo maar eens langzaam aan de gang en kijken of het tankdruk signaal naar de ECU voorbedraad is.

MrCain

Met een beetje mazzel zijn de bedradingen tot aan de gele stekker onder het stuur al getrokken:  was met de stoelbedining wel zo. Daar zaten de draadtjes al in de vaste stekker en moest dan alleen de draadjes met de metalen stekkertjes in de contra stekker steken! Is wel ff pielen om de stekker uitelkaar te halen....En daarbij kan je er zoooo ontzettend goed bij....NOT.....l

Edit: die metalen stekkertjes/connectors kan je nog bij de dealer bestellen of bij de betere autoonderdelen zaak, of uit een sloper knippen.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Citaat van: razorx op 25-01-2014 00:51:08
Goedenavond!
Ik besef dat dit weblog voor sommigen een beetje saai wordt. En toch ik ga door. ;) Ik houd ervan bij technische zaken de diepte in te gaan en oppervlakkigheid te vermeiden. Onder het motto begin bij de basis en weet wat je doet.

Ter geruststelling: Ik heb vandaag een Clio ruitenwisser binnen gekregen voor de estate achterruit. Naast twee Fischer aero nogwat clones voor de voorruit. De achterste is voor het mooi. De voorste moeten het gewoon doen. Bedankt voor je ebay tip Gerwin!

Tja dan de tuning of beter gezegd het uitzoeken en begrijpen van al die tabellen. Als ik een tabel niet begrijp zal ik hierin niets veranderen en zeker niets van een ander overnemen, tot ik de waarden snap. In dat kader een berichtje op volvospeed geplaatst over de tot nu toe als VE map benoemde tabel. Resultaat van Gorgle translate:

Citeer
..
TCV duty cycle piloot controle en target load setpoint zijn duidelijk. De niet-lineariteit berekening van de correctie niet . Misschien met behulp van de p - hack dingen duidelijker worden .

Morgen of overmorgen zal ik een test doen met een gewijzigde VE tabel. Op dit moment ben ik ervan overtuigd dat dit een AFR tabel is. OK laten we behandelen het op die manier . ;)

Veranderde alleen de XDF berekening voor deze tabel . Het origineel was : x * 0.0078125 het nieuwe is 14,7 / ( x * 0,0078125 ) . Ik hield de oorspronkelijke waarde in de berekening . Maakt het makkelijker om terug te keren .

Oude VE kaart weergegeven nieuwe stijl en de kaart met de nieuwe waarden . Benieuwd wat een lange proefrit met logging zal brengen .

http://www.paerl.it/volvo/2014012401.jpg

Ik denk dat de rimpel in de oorspronkelijke map wordt veroorzaakt door de computer berekende waarden en "afrond" fouten als 1,05 wordt 1,00 waar de volgende cel heeft een computer gegenereerde waarde van 1,04 en wordt 1,00 .

Dat lage belasting arme gebied , zoals Simply Volvo gesuggereert , zou heel goed kunnen zijn voor brandstof economie . De andere lijn net voor boost. Ik ben niet helemaal overtuigd . Dit gebied wordt zo kort benut , dat de bijdrage aan een laag brandstofverbruik minimaal zal zijn. Wat dan : Door doel? Of een fout ? Zeg niet dat auto ingenieurs geen fouten maken. Met de VVIS systeem maakte Volvo fout op fout. ( Beide kanalen openen op lage belasting e.t.c ) .

Anyway, ik ben erg benieuwd wat deze parameter verandering zal doen.

Ik ben buitengewoon benieuwd hoe de nieuwe tabel zich zal laten vertalen in gemeten waardes!
Zou een flinke stap voorwaarts zijn in de "tuning" van de tabellen.

razorx

Goedemiddag!

Vandaag heb ik de output van het digitale turbodrukmeterje dat ik al had verbonden met pin B31 van de ECU om de turbodruk mee te loggen.

Pin B31 is het tankdruk signaal dat bij ons niet gebruikt wordt. Helaas was deze pin naar de ECU niet voorbedraad. Er zat ook geen female socket in de ECU voet. Voorzichtig een socket uit de connector van een PC voeding gepeuterd en vast gesoldeerd aan een lang stuk snoer.

Omdat deze socket net niet goed klem zit in de connector er wat krimpkous overheen gedaan.

Nu past het.

Het snoer via de grommet aan de rechterkant door de firewall geleid. Hieronder zie je de druksensor voor de turbodruk. Dat zwarte ding.

Het is een MPX4250 dat absolute druk meet. De display waarde berekening is het volgende geworden: ((X*0.01953125)/2) -1.

Van dit soort plaatjes wordt ik vrolijk:

Ik heb nog wat fluctuatie in de effectieve turbodruk. Raar want het TCV aanstuursignaal is wel goed. Ik verdenk de IPC TCV enigszins, maar misschien zit ik er naast.  :eusa_think:
-edit- Of een flupperende turbo. Het zijn zaken die je zonder deze logging niet zou merken of zien.

V70geRwin

Mooi hoor dat je de cirkel nu helemaal rond hebt  :eusa_clap:

KIM

Mooi hoor!
Baanbrekend werk  ;D

Ik verbaas me wel over de hoge overall fuel correction in relatie tot een STFT en een LTFT van 0.

razorx

Citaat van: KIM op 26-01-2014 17:11:27
Mooi hoor!
Baanbrekend werk  ;D

Ik verbaas me wel over de hoge overall fuel correction in relatie tot een STFT en een LTFT van 0.
Ik doe maar na wat anderen gedaan hebben. ;)
Wat de fuel correction aangaat. 1,97 betekent als ik het goed begrijp 0,97. Zie onderstaand citaat van de maker van de definitie
Citeer
Overall fuel correction factor (VE map + other variables).  Contains a 16 bit, bit-shifted value.

Values 1.00 - 1.50 indicate actual value (ie: matches up with VE map as injection duration corretion)

However, values as you would see on the VE map below 1.0 (leaned out), end up as a 2's compliment binary signed number that is bitshifted right through the carry bit.  In short, 1.98 = 0.99, 1.96 = 0.98, 1.94 = 0.97, 1.92 = 0.96, and so on.  Some day when I'm utterly bored I'll do these computations in the  logging ASM routine and return this as a simple 8-bit 0x80=1.00 value like a fuel trim.  Of course, this only matters for lean conditions, which probably isn't where you are tuning anyways.

razorx

De PCB's:
(Hiermee kan ik de Ostrich netjes op de ECU aansluiten, zodat ik realtime de ECU parameters kan veranderen)

Moeilijkste deel is onder de printplaat. Montage van de headers precies in de juiste positie is een verschrikkelijke taak.

Vooral als de headers soort van niet passen in de gaten van het prototype. Kostte me veel tijd om dit goed te doen,

De middelste gat wordt ondersteund door de "standaard" mount op de ECU. Het voelt zeer solide.

Testen is voor morgen.

big ben

"Moet" even reageren Yits, ik ben dan ook geen Tita Tovenaar.............

Maar het plezier en de perfectie spatten ervan af  :eusa_dance:
Top  :eusa_clap: :eusa_clap:

razorx

Citaat van: big ben op 29-01-2014 21:39:33
"Moet" even reageren Yits, ik ben dan ook geen Tita Tovenaar.............

Maar het plezier en de perfectie spatten ervan af  :eusa_dance:
Top  :eusa_clap: :eusa_clap:
Plezier?

Je had me moeten horen mopperen tijdens het solderen.  ;D

big ben

Dat hoort erbij Yits ........... blijf je scherp van  :)

Hans Duiven

Mijn hemel!

Wat een mooi kluswerk Yits   :eusa_clap:

Met IPC TCV bedoel je eentje van IPD, of zit ik er naast?

Hans

razorx

Citaat van: Hans Duiven op 29-01-2014 21:47:10
Mijn hemel!

Wat een mooi kluswerk Yits   :eusa_clap:

Met IPC TCV bedoel je eentje van IPD, of zit ik er naast?

Hans
Dank je.
IPD bedoelde FJ.