Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Dus je bent aan de beurt voor 4 klauwen?

razorx

Hangt er een beetje vanaf hoe recent de linkerkant vervangen is.
Moet ik nog even naar kijken, maar ze ogen erg nieuw. Als ze werkelijk zo nieuw zijn als ze lijken, doe ik alleen de rechterkant.
Zo nee, dan ben ik aan de beurt voor alles.

Hinderlijk die asymmetrische werkwijze.

razorx

Op de werkbank werkte de AFR meting via de achterste sonde input dankzij die opamp als buffer prima. In de auto niet. Ik bleef te lage waarden krijgen. Onwerkbaar.

Uiteindelijk besloten het zelfde te doen als Piet:
AFR meting via de tankdruk ingang en turbodruk via de achterste lambdasonde ingang. De opamp heb je zoals hij al stelde niet meer nodig. Een paar procent afwijking op de turbodruk is heel acceptabel. Je AFR wil je precies.

Als ik met dit alles klaar ben en wat tijd overhoud ga ik mijn ikwilalleswetenmeter compleet anders opzetten. Alles via de OBD poort in de dataspuw modus. Het PIC microcontrollertje blijft natuurlijk.

Piet

Citaat van: razorx op 08-02-2014 21:27:15
In dat kader: Heb je de LDR IAT correctie al volledig op 0 gezet? Ben je een leuke beperking kwijt. Bij ontbreken van die data wordt de vervangingswaarde 20 gebruikt.

Zou het ook niet voldoende zijn om de "diagnostics replacement value: intake air temperature" constante op 0 i.p.v. 20 te zetten?

Citeer
R boost
Uitgezet. Hinderlijk bij tunen. Alle overcharge waarden op 12 gezet.

Dat is dan de table: Overcharge-load""?
Heb je daarbij dan ook de "RPM for diagnosis of Overboost" op maximum gezet (7670 i.p.v 2520)?

EDIT: Reeds gevonden:
Citaat van: razorx op 02-02-2014 20:50:42
Nog even als aanvulling voor de genen die hiermee bezig zijn of willen gaan:
De typische R boost van 1,5 seconden moet je uitzetten. Die werkt uiterst hinderlijk in metingen. Daarnaast verlies je wat grip op het gebeuren als hij aan staat.

Dat had ik voor de meting van vandaag al gedaan. Je doet dat als volgt:
1. Zet onder Limiters, RPM limit for diagnosis of overboost op maximum toerental. Zo zal je die onduidelijke korte R boost die analyse van je data vertroebelt onmogelijk maken.
2. Zet onder Limiters, Overcharge load, alle waarden op 12.00

Wat ik nog niet helemaal uit volvospeed tuner's rejoice haal is of je hiermee de overboost volledig weghaal en dus, indien de overige tabellen ongewijzigd blijven,  minder maximum boost hebt. (dan natuurlijk weer terug te halen door aanpassingen elders)
of dat het sysyteem naar max boost gaat incl de (ex) kortdurende overboost en daar dan blijft

razorx

Even vanuit bad dus kort: De laatste.

UserID6342

;D Je kunt het echt niet laten rusten hè ? ;D

razorx

Citaat van: Dirk342 op 09-02-2014 19:44:19
;D Je kunt het echt niet laten rusten hè ? ;D
Niet echt.
Zoveel te leren. Ik wil zoveel mogelijk van de tabellen en hun interactie begrijpen. Zal wel een afwijking zijn. Maar wel leuk.  ;D

Nog een leuke bijkomstigheid van het aansluiten van de MAP op de rear O2: Zo kan je via OBD je turbodruk meten en die op b.v. je Asteroid dubbeldin projecteren. Werkt inderdaad. Ik moet de scaling alleen aanpassen en de omgevingsdruk er van aftrekken.

Piet

Hmmm ik heb de RPM for boost op max gezet en de Overcharge load allemaal op 12.
Stukje gereden, maar de boost gaat nu bij WOT (nog steeds) tot ongeveer 1 bar maar valt binnen een seconde terug naar 0.8  :eusa_think:

razorx

Bij mij houdt hij de plm 1 Bar wel vol. Het lastige is dat onze wagens niet vergelijkbaar zijn. Ik rijdt met een 16T.
Wat meet je als load? E wat doet je MAF.
Bij mij lijkt die laatste de beperkende factor als ik de MAP trace aanzet. VE/EFR map is hier het handigst voor. Systeem duikt bij stijgende toeren vanzelf naar een lagere load, omdat de MAF buiten adem is.

Piet

Ik heb een 19T dat is wel een fanatiek opspoelertje. Kan zijn dat die 1 bar eigenlijk een spike is, zakt vrijwel onmiddelijk naar 0,8.
Ik vraag me alleen af waarom hij op 0,8 blijft steken, nou is het wel vrij koud (5 gr) en heb ik een goed flowend inlaatttraject en de 19T verzet weer wat meer lucht dan de 16T. Dat zou het verschil in boost van 0,2 tussen jou en mij wel kunnnen verklaren..
MAF is nu weer de standaard 850 MAF

Binnenkort eens met de Target load setpoint map in de 75% rij en de wot enricment map spelen om te zien wat het effect van veranderingen is.

Ook eens in de part load map gewoon om eens te kijken hoe het systeem reageert.
Dan een strategie gaan bedenken.

Maar moeten ook nog een grotere MAF werkend krijgen.
Voorlopig kunnen we nog vooruit met het speelgoed.

razorx

Zou mij niets verbazen als het een spike is. Wat dat betreft reageert het systeem vrij mooi:
In het begin een korte overshoot, dan ietsje terug en stabiel. Alleen die MAF load restrictie is hinderlijk.

Even lui en tussendoor wat voor druk kan een 16T handhaven?

Piet

Het is moeilijk daar een eenduidig antwoord op de geven, dat hangt ook af van je backload (weerstand in uitlaatsysteem) en van het inlaattraject.
Ik heb wel een poosje met een rica tune met 16T rondgereden, maar kan me niet echt goed herinneren wat voor druk ik toen had, zal rond 1 a 1,1 gweest zijn maar of dat zijn max is?
Ter referentie: met de 19T haal ik makkelijk 1.4 zonder al te inefficient te worden.  Als ik hem de  vrije loop laat (turboslangetje los) haalt hij 1.7 maar erg efficient is hij dan bepaald niet meer, hij staat dan behoorlijk warme lucht te blazen.

razorx

EGT kan ik niet meten, maar de waarden komen overeen met mijn bevindingen.
1Bar is bij een 16T goed te redden korte overshoot naar 1,1 of 1,2. Voorlopig even mooi.

Mijn pogingen de economie via LDR versus IAT bij te stellen heb ik teruggedraaid. Werkte op zich prima, maar miste wat directheid. Wat jij al stelde.
De koudestartverrijking wat gebalanceerd terugdraaien per temperatuur is simpelweg gratis geld. ;)

Piet

Ik bedoel niet zozeer de EGT maar als de turbo buiten zijn efficiency range draait moet hij zoveel moeite doen om de druk op te bouwen dat de lucht die die in het inlaaattraject blaast veel te warm wordt en relatief minder zuurstof per volumeeenheid gaat bevatten.
Maar 1 a 1.1 moet ie toch wel kunnen doen.

razorx

Thanx! Dat redt hij ongeveer.
M4.4 met de parameters zoals ze standaard zijn, is heel erg gebaseerd op closed loop werking, ben ik nu achter. Ik vind het ook netter.

Ik weet wel zeker dat je deze al gelezen hebt, maar dit is wat je krijgt bij MAF verzadiging:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/page-62#entry2279733

Ik heb een vergelijkbaar plaatje alleen wat later, wat logisch is gezien de andere hardware.