Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ik zal aan jullie denken als jullie met je handbakken in een lange file staan. Ghe ghe ghe ghe (Uiterst gemeen klinkend lachje dat aanzwelt tot een luide holle lach)
Nee geintje. Ieder zijn ding. Een automaat en performace is geen ideale combinatie, maar ik vind een automaat nou eenmaal fijner.

De automaat stuurt inderdaad een signaal naar de ECU bij het schakelen. Ik zal er in duiken.

Piet

Whaha (duivels lachje) we zien yits binnenkort in een volvo/dafje 66 variomatic voorzien van een M44 vanuit de file, niet gehinderd door een terugschakelende flushbox, met een ongelofelijke moordgang wegscheuren.....Avanti!!!

;D

Wouter76

Die cvt is nog handiger in de file, geen kruipneiging  ;)

Een heerlijk topic om te volgen dit Yits, al haak ik hier en daar ook wel af als je diep op de materie in gaat, het doel is helemaal duidelijk en erg interessant!

razorx

We doen ons best om deze materie te demystificeren. Het is net als met olie. Geheimzinnigheid alom.
Met we bedoel ik een aantal mensen van ons forum en het volvospeed forum.

Veel tuners willen hun kennis niet delen, want het is hun brood. Vanuit mijn vakgebied als IT-er en elektronicus, weet ik dat die afscherming niet werkt. Een monopolie op kennis bestaat niet. Een goed idee wordt zomaar op een andere plek ook bedacht.

In mijn ogen is het beter die kennis te delen. Dit zal een tuner geen brood kosten. Het blijft simpelweg vakwerk. Je moet echt wat kunnen wil je het goed doen. Al denk ik dat we inmiddels bijdragen aan een meer dan aardige kennisvergroting en een unieke aanpak door het gebruik van wiskunde.

Vanaf morgen ga ik de lambda waarden wat extremer bijstellen. Naar de definitieve waarden. Dus nog wat armer bij deellast en wat rijker bij vollast. Al deze tests doe ik voorlopig eerst op LPG. De reden is dat de kans op detonatie vele malen lager ligt. Dus minder kans op motor schade.Ik verwacht dat die eerste lambda oscillatie minder zal worden als ik mijn doel lambda lager zet

De praktijk zal het bewijzen. Of niet. ;)

razorx

Helaas. De radiateur heeft het begeven. Lekt best aardig.
Voor mijn R bleek die toch wat duurder uit te vallen dan de "gewone" exemplaren.
Tja met oliekoeler. Vreemd genoeg was een Behr exemplaar goedkoper dan Nissens. Zal maandag wel binnen komen.
Tot die tijd maar even met de scooter.

De klemmetjes voor de oliekoeling maar even bij de dealer bestellen.

peteRRR

Citaat van: razorx op 11-09-2014 19:36:53

En gelijk een slangenklem of rvs tyrip en om heen,...dat het spul ook nooit niet los kan schieten.

http://www.techflex.nl/kabelbinders-straps-roestvrij-staal-kabelbinders-c-87_90.html

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Citaat van: razorx op 11-09-2014 19:36:53
Helaas. De radiateur heeft het begeven. Lekt best aardig.
Voor mijn R bleek die toch wat duurder uit te vallen dan de "gewone" exemplaren.
Tja met oliekoeler. Vreemd genoeg was een Behr exemplaar goedkoper dan Nissens. Zal maandag wel binnen komen.
Tot die tijd maar even met de scooter.

Het verschil zit 'm in de dikte van de radiateur. Van Nissens is 40 mm en die van Behr is 32 mm. Uit mijn hoofd kost die Nissens 180,02 voor jouw auto (oliekoeler en automaat) bij Winparts.

Klemmetjes en O-ringen kosten iets van 40 euro totaal

razorx

Klopt. De Nissens is 180 en de Behr 150.
Als het volgende zomer nog warmer wordt dan deze wordt de daarop volgende radiateur een Nissens. ;)

Die slangenklemmetjes om de houders voor de oliekoeling zijn inderdaad een plicht. Ik moet meteen aan wat horrorverhalen denken.

scania164

Gooi er 150 bij en je hebt er een van aluminium!
Scheelt veel hitte...ludo en ik rijden er naar volle tevredenheid mee...

Mvg chris

razorx

Bestaan er dan nog radiateuren voor onze auto's die niet van aluminium zijn?

scania164

Nou de zijbakken zijn van plastic....

razorx

Nu snap ik je. Ik wist niet dat er volledig Alu exemplaren bestaan.

maartendeb

Heh flauw, de do88's hebben een t/m 98 variant voor een handbak met oliekoeler:

en een 99-00 variant voor een automaat met automaatkoeler ;D

-edit- onee, daar istie toch :)

razorx

Ziet er geil uit. Voor zover een radiateur dat kan.  ;D

razorx

TT 292dkm, distributie, rollen, spanner en waterpomp vervangen

Goedenavond!

Ondanks het missen van de meeting vandaag toch een heerlijke dag gehad.
Omdat de R ongeveer 1 op 10 rijdt. Ehh qua KVS verbruik was het oorspronkelijke plan de radiateur te vervangen. Die was nog niet binnen. Bij Winparts duurt het altijd net wat langer dan je wilt. Verder een prima bedrijf.

Ik zat net op de scooter om de roffel, die nog in Amsterdam stond, op te halen. Hey ik hoor een Volvo diesel, even wachten. Bleek Nick te zijn. Wel zo gezellig. Hij was zo aardig me naar Amsterdam te rijden. I litertje water in plaats van KVS en samen opgereden naar Diemen. Daar was het vaatje weer leeg. De voorbereidingen voor het vervangen van de radiateur kan ik morgen alvast doen en meteen de twee lekkende condensor aansluitingen voor de airco aanpakken. Het was heerlijk weer en natuurlijk erg gezellig dat Nick er bij was. Later zou Dirk ook nog langs komen.  Dus toch een soort van meeting dag.

Aan de slag dan maar!
KVS afgetapt, bougie en distributiedeksel er af en expansievaatje opzij gelegd.

Met een tooltje de multiriem ontdaan van spanning en verwijderd.

Vervolgens het rechter voorwiel verwijderd en de flap in de wielkast omgeslagen zodat ik bij de krukaspoelie kon. De krukas met dop 30 met de klok mee verdraaid tot de markerings strepen op hun plek zaten.

Er was aardig gekalkt op de twee tandwielen waardoor de originele markeringen lastig te zien waren. Gelukkig was er slim gekalkt. Door de hoek vertekent het plaatje wat, maar de boel staat goed.

De onderste bout van de riemspanner een beetje gelost. De bovenste er uit gedraaid. Daarna de riemspanner een tikje tegen de klok in gedraaid zodat de druk er af was en ik hem kon verwijderen.

Even over die riemspanner. Er wordt gezegd dat die pas vervangen moet worden als hij begint te lekken. Ik ben het daar niet mee eens. Het is dom dat moment al rijdende af te wachten. Of je moet van Russische roulette houden. Ik zeg het stellig maar met onderbouwde overtuiging. Gewoon met iedere distributie wissel meenemen. Zijn de kosten niet. Dirk vertelde mij dat hij al te vaak versleten spanners is tegen gekomen. Het exemplaar dat er bij mij uitging, ongetwijfeld 292dkm oud was al aardig voorbij de rand. Normaal hoort het spannertje dat er in zit aardig naar buiten te komen als hij los ligt. Bij mij niet dus. Ik wilde hem toch vervangen, dus een nieuw exemplaar lag klaar.

Het beschermkapje om de krukaspoelie verwijderd.

Om de oude riem te verwijderen kan je twee dingen doen. Ik heb het blok twee cm omhoog gekrikt. Hoger moet je niet willen vanwege je motorsteunen. Dan kan je de riem onder de poelie langs een hinderlijk nokje kantelen.

Toch wat kvs gemorst. Mini milieurampje.

Vervolgens heb ik de meelooprol en de spanrol verwijderd. De eerste is makkelijk. Voor de tweede heb je een torx 45 nodig en moet je op een plek werken waar je weinig ruimte hebt. Dirk raadt aan een torxje aan een stalen staaf te lassen als tool. Goed advies. Daarnaast kan je nog een ander probleem krijgen als de kop van het boutje beschadigd is. Dat was bij mij het geval. Ik weet wat voor ellende je kan krijgen als je dan nog een keer gaat slippen op die plek. Mijn torxen zijn hard en zullen de kop van de bout onbruikbaar maken.

Als list heb ik een goede griptang heel vast geknepen om de houder van het torx bit. Vervolgens een verfroerstokje tot een wig gesneden en tussen het bit en de carrosserie gemept. Slippen was zo onmogelijk en het kreng was met wat kracht los.

Ik was blij zo preventief te werk te zijn gegaan. Nu was het tijd om de waterpomp te verwijderen. Na de zeven boutjes losgedraaid te hebben plakte hij nog wat aan de pakking. Een kort tikje met een hamer deed wonderen.

Het verwijderen van de oude pakkingsresten gaat niet altijd van harte. Een los mesje van een Stanley mes kan je, mits subtiel gehanteerd, hierbij helpen. Bij mij ging het stukje bij beetje. Je moet er letterlijk niet blindelings op vertrouwen dat je alles weg hebt. Als je nog een restje hebt en je monteert de nieuwe pomp krijg je lekkage en kan je opnieuw beginnen. Neem een dunne camera of je telefoon en check of alle pakking weg is.

Het onderste plaatje laat zien wat ik bedoel. Geen rampzalige plek, maar voorkomen is beter dan genezen. De overgebleven aanslag van de pakking heb je zo weg met een kunststof schuursponsje.

Nieuwe pakking er op.

Waterpomp er op. De bouten zig zaggend aandraaien. De nieuwe rollen plaatsen en dan mag de nieuwe riem er op. Dat laatste is voor morgen. We zouden vrij vroeg naar mijn moeder gaan om te babbelen en te eten en de zooi moest nog opgeruimd worden.

Al met al een heerlijke en gezellige na zomerse dag!

Het gekoelde glas lijnolie komt uit Duitsland en is van koninklijke aard.
Proost!

Yits.