Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Het lijkt er op dat die pompen populair zijn bij Japanse auto's. Toyota, Mitsubishi, Honda en Subaru.
Maar eens wat meer lezen over dat merk en hun pompen.

Om verzendkosten en zo zinnig te houden:
http://suprasport.nl/Universeel/Brandstofsysteem/Brandstofpompen

http://www.12tune.nl/aem-hogedruk-brandstof-pomp-320lph-voor-universeel-gebruik-aem-50-1000.html

Het zou mij niets verbazen als ik proefkonijn wordt en zo een ding bestel. ;)

razorx

De opbrengst van die AEM pomp is bij 80 psi in ieder geval hoger dan die van de Walbro (210 versus meer dan 240l/h)

Hij zou wel iets langer zijn, maar dat moet geen punt zijn.

Jelmar

Ik zou kijken naar een Deatschwerks pomp. Erg goed spul, en niet duur. ;)
850R

Piet

Hmm je moet een beetje geluk hebben met die Walbro dan.
De mijne doet het al jaren prima en ik hoor hem eigenlijk niet. Kan ook aan mijn door disco en harley davidson geteisterde gehoor liggen natuurlijk...maat toch  :eusa_think:

Johann

Was heel veel imitatie van de Walbro. Weet niet of dat tegenwoordig nog zo is.

UserID6342

Heb deze net besteld Yits voor GBP 85, uit en thuis.

Gevonden via Ebay.de

razorx

Citaat van: Jelmar op 07-06-2015 10:48:06
Ik zou kijken naar een Deatschwerks pomp. Erg goed spul, en niet duur. ;)
Dank je Jelmar. Ik vertrouw op je kennis en ervaring. Het wordt de DW300 in de 9-301-1000 variant.
Ik lees veel positiefs over hun pompen.

Hij is als ik het zo lees net zo dik als de Walbro. Dus ietsje dikker dan het Bosch exemplaar. Dat is met mijn aangepaste houder al geen punt. Daarnaast is hij ietsje langer, ook geen punt.

Ik heb nu een echte Walbro. Ik lees wel vaker dat je soms pech kan hebben met dat merk. Bij mij was het helaas geen DOA (Death On Arrival) maar slecht na iets meer dan een jaar. Zou me niets verbazen als ik garantie kan claimen maar het vertrouwen is er een beetje uit.

Zo maar eens shoppen.

-edit- Net besteld bij Beekhuijs Automotive. 164,95 Euro incl. BTW

UserID6342

Ben erg benieuwd naar je bevindingen over de DW pomp Yits, net zoals ik zelf dit ook ben naar de prestaties en inbouwgemak van de AEM pomp.

UserID6342

Citaat van: razorx op 07-06-2015 10:25:40
Het zou mij niets verbazen als ik proefkonijn wordt en zo een ding bestel. ;)
Was je voor ;D ;D :evil: ;D

razorx

Wel handig als test. Jij de AEM en ik de Deatschwerks. Wie het stilste het meeste pompt.
Ach naarmate de jaren vorderen moet ik me misschien minder illusies maken. ;D

UserID6342

Die illusies maak ik mij allang niet meer kerel ;D ;D ;D

razorx

Even ter zijde: Het is belangrijk te letten op het maximale stroomverbruik van een pomp bij de gewenste flow.
Hierin zie je duidelijk dat de duurdere pompen efficiƫnter werken en zuiniger zijn bij de zelfde flow als een vergelijkbare goedkopere pomp.

Denk aan stromen tot een Ampere of 16!
Als je naar de connector en het snoertje van de brandstof pomp kijkt schrik je toch wel even.

(De losgekoppelde gaat naar de benzinepomp)

Al eerder hadden Bas en Marco me op het stroomverbruik van een LPi pomp geattendeerd, maar voor een benzine pomp geldt hetzelfde.
Simpelweg veel te krap bemeten bedrading. Kort stukkie dun snoer binnen de pompbehuizing: Best. Maar niet dat hele eind naar het front van de wagen zo dun. ;)

MrCain

Heb een 2,5mm2 naar de pomp getrokken, de originele pompbedrading schakeld nu het nieuwe (hoogvermogen) relais van de pomp  ;)

Werkt perfect ;D

Mare, zou die pomp nu niet sneller kapot gaan als je op LPG rijd? Pomp staat continu volle bak kleine beetjes rond te pompen.... Misschien dat hij helemaal uit zn curve staat te draaien oid.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Citaat van: MrCain op 07-06-2015 21:29:38
Heb een 2,5mm2 naar de pomp getrokken, de originele pompbedrading schakeld nu het nieuwe (hoogvermogen) relais van de pomp  ;)

Werkt perfect ;D
Goede actie. Ik wil nog even nadenken over de combi van LPi en benzinepomp en hoe hier een nette en complete oplossing voor te vinden.

Citaat van: MrCain op 07-06-2015 21:29:38
Mare, zou die pomp nu niet sneller kapot gaan als je op LPG rijd? Pomp staat continu volle bak kleine beetjes rond te pompen.... Misschien dat hij helemaal uit zn curve staat te draaien oid.
Maakt niet uit. Onze brandstofpomp aansturingen zijn dom: Full power continu. Wat niet weg kan wordt teruggespoeld. De druk kan de pomp wel kwijt. Subtiel is deze aanpak niet, het werkt wel.

Modernere systemen sturen de pomp aan middels puls breedte modulatie. Bij LPi gebeurt dat overigens ook. Klinkt niet lekker maar werkt wel.

Op zich is het zonde dat de benzine pomp continu draait op LPG bedrijf. Om alles in perspectief en op volgorde te brengen: Marco attendeerde me hier op. Middels extra hardware is het goed mogelijk een LPG wagen zo aan te passen dat de benzine pomp niet door blijft lopen als je op LPG rijdt.

Mooier is dat middels een aanpassing van de ECU software. Ik noem geen namen om geen druk te geven. Maar het onderwerp is ter discussie. ;)

Leuk is het en de vrijheid qua aanpassingen wordt steeds groter.
Vergeet niet de laatste drie pagina's van het "Tuners rejoice" topic op Volvospeed te lezen. Lookforjoe (Hussein) had al een eh heftige wagen. Met de WB mod van Piet lijkt hij zijn fueling problemen kwijt te raken.

Om te beseffen waar ik het over heb: Ik zit bewust op een max load van iets boven de 10 zal overeenkomen met een pk of 310 voor wat pk's waard zijn. Hussein zit op een max load van 17ms. Of je dat wilt is een andere vraag, maar dat smeekt om bewondering en respect. Met de WB mod van Piet lijkt dit op een goede manier opgelost te worden.

Het les en leesvoer.
Laatste ontwikkelingen bij VS in het Tuners Rejoice topic:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/?page=362

En Husseins topic:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/123483-husseins-1998-v70-xr-the-force-awakens/?hl=%2Bthe+%2Bforce+%2Bawakens&page=1#entry2367269

Wat zwaar leesvoer als je niet in de materie zit maar erg interessant.

Als nawoord wil ik nog stellen dat niet iedere tune met vakkennis wordt gedaan. Het is een vak en er wordt veel misbruik gemaakt van de onwetendheid van de klant. Die onwetendheid is big bucks voor de verkoper.

Ik begeef me nu op glad ijs, maar het komt neer op het volgende: Er is een heel groot verschil tussen een auto die snel lijkt of een auto die snel is. Daarnaast kan je simpelweg geen vermogen beloven boven de zeg 270pk zonder een fatsoenlijke controle van de AFR en eventuele over of undershoot van de turbodruk.

Tuning boven een bepaald vermogen is maatwerk. Wat je daar voor terug krijgt is een plezieriger rijdende wagen die de tuning overleeft.

Dit is geen pleidooi voor mezelf, noch voor het werk van Piet of Maarten. Het is allen een notitie dat ff chippen geen optie is ;) .

-edit- Ik doe de tuning voor me zelf en hoop wat kennis te delen. Heb er ontzettend veel plezier aan en hoop eindelijk een start up topic te maken in het Nederlands met wat basis how to's.

razorx

Tja, omdat ik toch met ik weet niet hoeveel dingen tegelijk bezig ben een update op muzikaal gebied.

Korte update:
Saskia is professioneel zangeres en docent. Zij moet alleen sjouwen met de apparatuur. Slecht voor je rug. Punt. ;)
De nieuwe powermixer van Dynacord de PM502 bleek een uitkomst die heel goed klinkt. Nog beter of veel beter dan de 600 en de 1000.
Samen met een kunststof flightcase van DAP komt het geheel iets boven de 10kg. En dan wel met een pittig vermogen.

OK fijn voor de artiest, maar hoe gaat zij haar orkestbanden dan afspelen? Orkestbanden bevatten de oorspronkelijke muziek zonder de zingende artiest.

Hiervoor heb ik gekozen voor een Samsung tablet die we toch hadden liggen. De geluidskwaliteit daarvan bleek na uitzetten van alle effecten meer dan genoeg voor zaalgebruik.

Hierna kwam een ergernisje: De Samsung klonk mooi in combinatie met de Dynacord en de Italiaanse, maar erg goede LEM speakers. Totdat we de door Almere muziekland aanbevolen subwoofers van Syrenic aansloten. Wat en drama en wat een mismatch.

De oplossing, zo even op gehoor:Het low pass filter van de Syrenic subwoofers aanpassen, geen enkel midden gebied meer.

Vergelijkbare ellende kan je ook met car audio hebben. ;)