Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

De zijdeglanslak PU-A van SPS is ook huidvet resistent, Yits. Die kost per 2,5 liter 52 euro inclusief btw bij Bouwmaat.
Of gebruik je een hoogglanslak?

razorx

Ik gebruik een semi hoogglans. Ik zie nu dat ik die lak hooguit een tientje goedkoper had kunnen krijgen inclusief mengen.

peteRRR

Hier ook pas de buitenboel geschilderd met Sikkens Rubbol Satura Plus was in de winkel 80€ 2.5 L,..heb deze verf ook
4/5 jaar geleden gebruikt en goed bevallen,...blijft gewoon even een tijd zitten ;)

Niet te veel op besparen als het om de verf zelf gaat,..is ook een stukje kwaliteit.

Groet

edit:internet speuren kan je wat goedkoper uit.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

razorx

In car flashing

Goedenavond!
Niets nieuws onder de zon, alleen de wijze van inbouw is wat anders.

Sinds de tijd van Dilemma van ons forum en vermoedelijk wat werk van rkam is het bekend dat je een M4.4 ECU kan flashen als de voedingsspanning hoger dan 13,5V is en pin B8 van de ECU met de + verbonden wordt.

Je zou dus met een schakelaartje tussen B8 en de + kunnen volstaan om je auto via de OBD poort te kunnen flashen ware het niet dat de boord spanning te laag wordt. De remedie is de auto tijdens het flashen aan een lader te hangen. Erg omslachtig.

Tuboforslund van het volvospeed forum ontdekte dat alleen B8 die spanning hoger dan 13,5V nodig heeft en dat de rest gewoon op iets tussen de 12 en de 13V mag blijven. Hij liet zien dat je met een schakelaartje en een spanningsomvormertje van die 12V op A27, een hogere spanning kan maken om aan B8 aan te bieden om zo in de auto te kunnen flashen.

Zo een omvormetje ziet er zo uit en kost een paar euro op ebay.

Hiermee vertel ik nog steeds niets nieuws. Wat mij ervan weerhield dit voor anderen of mij zelf in de ECU te bouwen was het simpele gegeven dat je zo een printje in de ECU vast moet zetten met schroefjes en moertjes. Ik wil geen lostrillende metaaldelen in de ECU. Ik weet ook wel dat het zo een vaart niet zal lopen maar een dergelijke inbouw wilde ik niet. Totdat ik door mijn 3d printer op een leuk idee kwam.

Wat als ik een behuizing voor dat printje maakte waarbij ik de metalen moertjes halverwege het print proces in de behuizing mee verwerk. Zou dat werken?

Eerst maar eens testen hoe goed die spanningsconverter is.

Bij een ingangsspanning van 3V levert de uitgang nog steeds een kleine 14V. Perfect. Ik weet nu zeker dat ik de fan die tijdens het flashen draait, niet los hoef te koppelen.

In een 3d tekenpakket maakte ik het ontwerp voor een simpel kastje. Dat kastje kreeg twee "oortjes" waar de metalen moertjes in verzonken en verborgen zouden worden.

De printer gaf ik de opdracht na laag 107 te pauzeren.

Ik legde de twee moertjes met borg in de gereserveerde holtes en liet de printer verder gaan. Zou de printer over de moertjes heen printen?

Yes!

Enige tijd later was het kastje klaar in ruwe kwaliteit maar mét twee verborgen moertjes.

Het printje er in.

Middels een handig borgsysteem zat het printje vast en hoefde ik niets te schroeven.

En het kastje in de ECU. Zoals je ziet heb ik ieder draadje dat aan de ECU connector gesoldeerd zit geborgd met een tie-wrap.

Op deze manier zou je de inbouw van een Ostrich EEPROM emulator ook veel mooier kunnen maken.

Groet,
Yits.

Deze is voor jou Arjen P. ;)

de Boeing

Nice!!

is deze al te bestellen in je webshop?  ;D

hilko73

Schön, zoals de Fransen zeggen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Ewout Schalkwijk

Je blijft me verbazen. Je bevlogenheid is echt een zeldzaam goed. :eusa_clap:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

innocenti

Mooi man. En geweldige integratie van 2 moertjes door de printer stil te zetten.

razorx

Je zou zo de robijnen van je tante kunnen verstoppen. Er is zo veel mogelijk.

Marc O.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-09-2016 19:04:02
Je blijft me verbazen. Je bevlogenheid is echt een zeldzaam goed. :eusa_clap:

+ 1, ik kan hier echt van genieten, ook al snap ik niet altijd precies wat je bedoelt (maar dat is vooral mijn gebrek aan kennis van electronica) :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Helemaal mee eens, is een zeer mooi iets zo Yits  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:. Maar ik heb dan niet zo'n kastje erin (wel gelezen overigens) maar volgens mij hebben Piet / Maarten dit software matig opgelost ?  Ik moest bij de 4.3 ECU idd ook altijd een lader eraan knopen om boven die 13.5 volt te komen om te flashen, maar sinds de 4.4 absoluut niet meer.  Ik trek wel de fan los, dat zit er nu eenmaal ingebakken, maar het hoeft niet in principe.  Moet eerlijk zijn dat ik de 4.4 ECU ook nog niet heb los gehad bij mij... dus weet eigenlijk niet wat er wel of niet inzit.

triton

Fantastisch Yits ,
Kom jij nog wel aan werken toe? ;)

Professioneel raddraaier

razorx

@Dirk: Ik vermoed het zelfde printje. Ook omdat de EEPROM een hardwarematig bepaalde minimum spanning nodig heeft om geprogrammeerd te kunnen worden. Al kan ik niet in je ECU kijken. ;)

@Triton: In de zomer is het bij mij altijd relatief rustig. Dan kan dit er wel bij. Ik moet wel zeggen dat ik dit véél leuker vind dan mijn reguliere werk. Maar ja dat is logisch. In deze hobby/passie valt alles samen wat ik leuk vind.

classicT5

Prachtig werk en denkwerk. Ik mis de thumbs up knop :)

razorx

Mochten mensen willen dat ik deze inbouw doe of alleen het kastje opstuur kan dat. PB me dan maar even.
Mocht je zelf een spanningsomvormer bestellen: Let op de maximale ingangsspanning die dat ding aankan. Er zijn er die niet meer dan 18V aankunnen en er zijn er die tot 32V of meer gaan. Een beetje marge is in een auto noodzakelijk.

Misschien is de "flash post" ook bruikbaar als start voor een "DIY Tuning topic" om zo stapje voor stapje de techniek van het tunen toegankelijk te maken. Iets vertelt me dat Piet en Maarten dat ook zien zitten. ;)