Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

KIM

Dat is een waar eufemisme Yits.
Elke keer als ik iets dergelijks tegenkom dan vraag ik me af wat Volvo voor verbetering in dit systeem heeft gezien. Bij de 850 werkt het in ieder geval wel.

In de XC zitten ze met Ty-wraps vast en in de R nog steeds op de originele wijze.

Snellebaksteen

Het zal wel 1 van de talloze verbeter punten zijn tov de 850...
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

Goedenavond!

Dierenleed
Uitgeput door de al om vier uur krijsende hanen van de buurman werd ik wakker. Dat is al twee jaar zo. Slopend.
Die lieve Wim van de Citroën heeft het wat minder op orde de laatste tijd. Hierdoor ontsnappen zijn kippen en zijn hanen. Dat laatste is helemaal fout. Het had één haan moeten zijn van het niet ontsnappende soort.

Het gevolg is dat hij niet weet waar er buiten gebroed wordt op bevruchtte eieren. Het aantal kippen en hanen dat hier los loopt stijgt explosief. Dit geeft overlast van gekraai voor dag en douw, overal kippepoep, doodgereden of door de ratten opgegeten kuikentjes, schrikkende bestuurders en zeer gestresste dieren door hun overmatig aantal. Ik noem dat dierenmishandeling. In het verleden hielp ik door hanen te slachten, maar dat vind ik, hoe nuttig ook, erg naar werk. Bovendien kan ik tegen de huidige explosie niet op.

De gemeente is er nu mee bezig en iedereen klaagt zo wat, maar het dringt niet tot Wim door. Zijn collega's en personeel durven niet.

De gemeente heeft wel slim opgetreden. Omdat het meer dan 30 kippen zijn (soms lopen er los alleen al 40), is besloten dat hij een bedrijf in kippen heeft. Hier hoort een administratie bij. Zo heeft de gemeente een stok als die administratie niet komt. Wel slim.

Wat er nu aan onweer over het land trekt is slechts een echo van de donderpreek die Saskia tegen Wim hield. Het lucht op maar helpt niets. Wims steeds afweziger gezicht spreekt boekdelen. Triest.

Aan de slag!
Vandaag ben ik van start gegaan met het werk om het kleppendeksel en de kop te lichten.
Het is best veel periferie die er af moet. Ik doe dit naast het gewone werk voor mijn bedrijf en heb besloten me vooral niet te haasten. Het moet leuk blijven.

Mmh, een wat minder mooie verdeelkap.


Expansievaatje er uit, multiriem er af en intercoolerbuis weg.


Ontsteking weg. Distributie op tijd en los, thermostaatslang er af, .


Luchtfilterhuis, LMM en stukje bocht er uit. Oh ja en de complete bovenste motorsteun.


De nokkenas sensor zit vast met twee no 40 torxen. Wat overkill. Torx 40 zit niet in ieder setje.
De bovenste heeft iemand vermoederlijk met een no 35 aangedraaid. Met als resultaat een dolle kop.

Zelf met mijn professionele torx setje kon ik hier niets tegen beginnen.


Nadat ik een verse accu voor de Metabo had gevonden was de  torx er snel uitgeboord.


Omdat de spanning daarna van de bout was kon ik hem zo los swaffelen.
Zo kijkend naar de zijkant van het kleppendeksel en de kop besef ik dat de kop zelf best volumineus is.


Mijn oorspronkelijke plan was het inlaatspruitstuk los te halen maar het uitlaatspruitstuk te laten zitten. Ik zou dan alleen de koppeling tussen de turbo en het uitlaatspruitstuk los hoeven te halen. Ik vraag nu me af of de kop samen met het uitlaatspruitstuk nog wel prettig te manouvreren valt.

Ach we zullen wel zien. Commentaar is altijd welkom, doodgewoon omdat iedereen met de zelfde klus daar wat aan heeft.

Zo op naar een heerlijk Gulpener biertje.
Proost!

peteRRR

Stelletje van deze prettige oordoppen doet heul wat goeds,..https://shop.pluggerz.com/uni-fit-sleep.html
27 db aan geluid,s vermindering en wel de wekker enzo goed kunnen horen.

Groet



Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

classicT5

Als je zo op het gemak kunt sleutelen zonder tijdsdruk, vind ik het altijd therapeutisch werken, rustgevend.

Piet

Hmm die verdeelkap...., mooi moment voor COP's !!

Piet

Zou btw gewoon het uitlaatspruitstuk van de kop loshalen.
Er uit manoeuveren van de kop met de turbo er nog aan wordt een hoop geklooi, alsook bij het weer terugplaatsen.
De zaak is nog niet zolang geleden los geweest, dus de boutjes waarmee het spruitstukvast zit aan de kop zouden niet veel problemen moeten geven.

razorx

Ik dacht alleen de koppeling tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo los te koppelen.

Maar inderdaad de boel is recent los geweest. Dus ik moet niet lui doen. Of toch wel? ;D Time will tell.

cornelis-b

Yits ik weet niet of je het had mee gekregen maar deze pakking voldoet prima bij montage en veel beter dan die rottige 5 losse uitlaat spruitstuk blikjes en nog goedkoper ook.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,72204.msg1733463.html#msg1733463

Wel weer een behoorlijke klus man maar top dat je het aandurft.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

#9309
Citaat van: cornelis-b op 29-09-2017 21:41:38
Yits ik weet niet of je het had mee gekregen maar deze pakking voldoet prima bij montage en veel beter dan die rottige 5 losse uitlaat spruitstuk blikjes en nog goedkoper ook.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,72204.msg1733463.html#msg1733463

Wel weer een behoorlijke klus man maar top dat je het aandurft.
Someones got to do it.  ;D
Haha áls het uitlaatspruitstuk er af gaat, komt precies die pakking er tussen. Kreeg die tip van Pim. Dank je.

razorx

#9310
Citaat van: Piet op 29-09-2017 20:23:15
Hmm die verdeelkap...., mooi moment voor COP's !!
Dit zou een goed moment zijn. Maar iets in mijn genen dwingt me maar één verandering tegelijk te doen. ;)
Ben allang blij als alles weer gaat lopen. Voor mij is deze operatie de eerste keer. Spannend zat.

Soms ook leuk.

vincen tdi

Er komt nu in ieder geval wel een goede howto voor het lichten van de kop  :eusa_shifty:
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Persoonlijk zou ik beide spruitstukken los halen van de kop voordat je deze eraf haalt. Als je alleen bent heb je de handen echt vol aan de kop alleen.

Wat de verdeelkap betreft; is alleen de stofkap die gescheurd is en zou ik mij niet druk om maken verder.  Rijden er genoeg rond zonder deze zwarte kap op de verdeler.

razorx

Dan luister ik naar jullie en maak beide spruitstukken los. ;)