Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

Citaat van: NinaPaul op 08-03-2018 16:24:21
Het bestaat al, waarom het dan zo moeilijk maken? De laatste vialle versie is het gewoon een instelling, zo ook bij Prins VSI 2 en BRC (anderen weet ik het niet).
Elke AEB variant heeft deze optie ook. Vogels, Landi, Lovato etc.
Maar dat is natuurlijk geen lpi.

Goed bezig, Yits!
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

razorx

TT 340dkm, beurtje
Goedenavond!

Het was heerlijk sleutelweer en al snel stond ik in een t-shirt te werken. De R had een beurtje nodig.

De rotor en de verdeelkap stonden ook op de lijst. Geen idee wanneer ik die voor het laatst vervangen heb. Misschien wel nooit want ze zagen er niet uit. Een normale termijn is even boven de 70 á 90 dkm.

LMM los en luchtfilterhuis er uit.

Het is een goede gewoonte om met een witte markeerstift de bougiekabels van een nummer te voorzien.

Als je het volgende ezelsbruggetje onthoud  weet je de nummers op de verdeelkap zo uit je hoofd: Trek een drietal denkbeeldige verticale lijnen van links naar rechts en tel van boven naar beneden 1-2-3-4-5. Dan zit je goed. Kijk maar:

De verdeelkap was niet meer mooi.

De rotor evenmin, maar die wilde niet op de foto.
Het K&N filter mocht nog even zonder schoonmaakbeurt.

Als je Mann oliefilters gebruikt kan je daar ook een schroevendraaier door heen slaan om ze los te draaien. De wand is tamelijk dun. Zo heb je het volgende tooltje niet nodig om het filter los te draaien.

De Bosch filters die ik de laatste tijd gebruik hebben een veel dikkere wand.

De bougies kwamen er opvallend mooi uit.

Ik vervang ze bij iedere beurt. Op LPG is het verschil merkbaar. Deze twee zal ik bewaren om er een kleppendeksel lichtingstool van te maken.

Als olie kreeg de R Calstrol Magnatec 10W40. Goede olie voor een prettige prijs. Als trechtertje werkt het kartonnetje van het oliefilter prima.

De e-scooter had ook recht op een mini beurje: Afstellen van de achterrem en vervangen van de olie voor de overbrenging.

Ik was toch wel heel benieuwd of deze scooter een vario-ring zou hebben. Helaas was dat niet het geval.

Na wat zoeken vond ik een technische tekening van de scooter. Hieruit blijkt dat de begrenzing in de ECU gebeurt.

Dan blijven de volgende opties over om de e-scooter te tunen:
1. Software matig tunen-Ik heb de juiste software niet en weet niet hoe die heet
2. Frequentie delers voor de snelheidssensor
3. Een ECU van de snellere variant plaatsen

Dat was het weer. De remmen en de endlinkjes komen op een moment dat Sas de auto niet nodig heeft.

Groetjes,
Yits.

classicT5

De rotor evenmin, maar die wilde niet op de foto. -> geweldige humor

Scooter, groter tandwiel voor/ kleiner achter, of meet de ecu snelheid ipv afgeleide?

razorx

Citaat van: classicT5 op 10-03-2018 20:26:15
De rotor evenmin, maar die wilde niet op de foto. -> geweldige humor

Scooter, groter tandwiel voor/ kleiner achter, of meet de ecu snelheid ipv afgeleide?
Dat is een goede vraag. En een goede optie. Hij meet de motor rotatie snelheid. Thanx!

BBS

Weer lekker bezig geweest Yits! :eusa_dance: Ontstekingsdelen vervangen is altijd een dankbaar klusje. Net als verse olie erin kieperen. Dan is het net alsof ie weer iets mooier rondloopt.
Ik kan mij er nog niet toe zetten om verder te gaan met de wagen.
Geen zin in en mijn arm wil ook niet doen wat hij moet doen ondanks de fysiotherapie.
Volvoloos....

The Volvoboy

Bougies iedere 15.000? :eusa_shifty: Ik vervang ze iedere ±30.000 en heb het gevoel dat ik dan ruim op tijd ben.

Goed bezig verder, fijn dat de R gewoon doet wat 'ie moet doen. ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

kulk

He Koen, je rijdt geen tienklepper meer hoor, onderhouden dat ding man  ;D

Ik deed het bij mijn tienklepper op gas ook elke 12.000 ongeveer, ik merkte dan wel verschil hoor. Kleine moeite en de kosten vallen ook mee.

henry classic v70

Citaat van: kulk op 12-03-2018 10:16:40

Ik deed het bij mijn tienklepper op gas ook elke 12.000 ongeveer, ik merkte dan wel verschil hoor. Kleine moeite en de kosten vallen ook mee.

...welk verschil merk je dan?
Er zitten nu weer nieuwe in na 30000 km maar merk niet echt verschil :eusa_eh:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Volvoboy

Citaat van: henry classic v70 op 12-03-2018 13:11:40

Het verschil dat ik merk na 30.000 is ook minimaal, vandaar dat ik ze ook niet eerder vervang.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

leons850

Wat vooral een hoop scheelt bij o.a de turbo's is hoe rijk hij staat op LPG.
Toen ik net LPI met een chippie had deed hij waarschijnlijk nog lambda 0.79 op LPG omdat mijn setup toen nog niet anders toe liet.
Toen waren ze bij mij na 15dkm echt af. Als je er dan nieuwe in stak was het eerste wat opviel dat je niets meer voelt met omschakelen.
Mijn huidige setup staat op LPG veel armer, nu kan ik ook prima 30dkm met een setje bougies doen.
Ze verbranden gewoon niet zo veel.

Bij een 10v denk ik dat je alleen het omschakelen kunt voelen.
Tevens gaan die ook niet zo rijk bij volgas en wordt het allemaal wat minder heet.

Dus als je lekker lean rijdt bespaar je ook nog eens op je bougies bij een turbo. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

razorx

@Boxman: Dat ben ik met je eens. Ik zorg er dan ook voor dat ze behoorlijk droog zijn, maar het voegt niets wezenlijks toe inderdaad. Het is dat ik hem heb liggen. ;)
@Leon: Grappig wat je opmerkt. Ik was dit keer zeer verrast over de goede staat van de bougies toen ik ze verving. Maar ik rijd net als jij nu aanmerkelijk armer op LPi.

Normaal in de rijk lopende tijd voelde ik wel verschil als ik de bougie's nat 15dkm verving.
Dit keer kan ik daar geen oordeel over geven omdat de rotor en de verdeelkap mee zijn vervangen.

Wouter76

Citaat van: henry classic v70 op 12-03-2018 13:11:40
He Koen, je rijdt geen tienklepper meer hoor, onderhouden dat ding man  ;D

Daarom pleeg je ook tijdig onderhoud denk ik, zodat er geen verschil merkbaar is en zal zijn.

Hans Duiven

Citaat van: The Volvoboy op 12-03-2018 09:21:11
Bougies iedere 15.000? :eusa_shifty: Ik vervang ze iedere ±30.000 en heb het gevoel dat ik dan ruim op tijd ben.

Goed bezig verder, fijn dat de R gewoon doet wat 'ie moet doen. ;)

Beetje over de top van Yits met zijn bougie vervanging elke 15000 km, maar dat mag lekker ie zelf weten  ;D

razorx

Goedenavond!

Vandaag even een ergernis. Bij auto-onderdelen24.nl had ik een achterwiellager besteld van het merk Optimal. Dat is een goed merk en zou voorradig zijn.
Na een week ontving ik echter een lager van hun huismerk Stark. Ik nam hier geen genoegen mee en claimde een retourzending.

Dit kreeg ik in de mail als antwoord:
Citeer
Dear Customer,
We apologize for created inconvenience however the part that you have initially  ordered  was not available right now on our main warehouse and in order to avoid any delay and dispatch the order on time  our technical department has carefully checked for the compatible alternative that is from another brand, Stark.
It is a German brand that was created mainly for German market,  Stark manufacturer provides 3 years of warranty for its product.

The part that was replaced is a little bit expensive then the initially  ordered one however as a compensation  for created inconvenience our company  has matched the prices.

https://www.auto-onderdelen24.nl/lnk-2265674

In case if you have any other questions please feel free to contact us.
In case you have any other questions please feel free to contact us.
Best Regards
(Om privacy redenen heb ik de naam van de afzender weggelaten.)

Ik zie dat als minachting voor de klant en heb het volgende geantwoord:
Citeer
Dear ...,

Let me explain: When I order a VW I don't want a BMW even when the dealer claims the BMW is better.
The part I ordered was on stock at the moment of ordering.

After some investigation in the automotive world I discovered that it has become a policy of auto-onderdelen24.nl to feed their customers your home brand in stead of giving them what they ordered.

So you can take the part back on your account. By failing to do so I give you a notice of default in advance.
I want you to take notice of the fact that I run a well read automotive weblog. Which has been read almost 700000 times. I will report my good or bad experience with your company.

regards,
Yits Paërl

Misschien wat scherp van toon maar dit is de tweede keer van de twee keren dat een levering van hun aan mij niet goed is.

de Boeing

Helaas wel herkenbaar. Ik wacht al bijna half jaar op antwoord van mijn garantieclaim (TRW stuurpomp) van auto-24. Al 3 keer hetzelfde antwoord gekregen: ligt bij leverancier, wij weten van niks...

Misschien wel the price to pay, deze slechte (na)service, in ruil voor goedkope onderdelen...

het kan beter, skandix bv, maar dan duurder en minder keus...