Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

Ik heb een IO 1500 GT. ( http://www.ioscooter.nl/scooters/techniek.html )
Gekocht met kapotte accu's en een kapotte lader (gevolg en oorzaak...) voor een schokkende 25 euro. Er stond bij aanschaf nog geen 1000km op.
Er zitten vier stuks 12 volt accu's in.
Zoiets als dit: https://www.pro-akkus.de/Greensaver-SP38-12-12V-38Ah-Blei-Akku-Zyklenfest-Hochstrom
Ze zitten een beetje onhandig door de scoot heen verstopt en met veel te dunne draadjes verbonden. Veel verlies, weinig efficientie.
Ik heb op het gemakje 4 stuks accu's verzameld voor gemiddeld 25 euro per accu en heb alles met een verknipt setje startkabels van de Action aan elkaar geknoopt. Ik gebruik hem niet veel, de actieradius is ongeveer 40km, ruim voldoende om met 25km/u naar de kroeg te zoemen en weer terug.
Met het "startknopje"kun je een tijdelijke boost geven waardoor hij harder rijdt, heel grappig.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

-D©©©L-

Goed te zien dat de meest logische vorm van elektrisch vervoer (lichtgewicht, wendbaar) ook onderworpen wordt aan een doorontwikkeling, mooi  voor mens en natuur. En natuurlijk uiterst prettig tijdverdrijf voor de mensch met een creatief brein. Hoe mooi en lichtgewicht de gestapelde platte cellen accu's zijn. het toepassen van bomvaste 18650 Li-ion cellen wordt door de meeste motorvoertuig fabrikanten in deze categorie gedaan omdat ze niet graag in de krant komen met het bericht dat een product met naam X na een paar hobbelige straten een barbeque feestje heeft gemaakt van het zitvlees van de opzittenden. Laat staan dat een eventueel passerend huisdier is omgetoverd tot een een geroosterde verzameling botten in een jasje.
Ongevoelig en vrij ruw, ja dat is het wel. Maar ik zeg dit omdat ik een ieder toch het allerbeste wens in zijn leven. Hoewel ik mij goed besef dat ik veel respect moet hebben voor technisch begaafden en hoog creatieve mensen, zou ik het weinig empathisch vinden als ik de bovenstaande inhoud van mijn kennisknobbel niet zou onluchten naar de medemens. Neem mij niet boos, en neem het mij niet kwalijk.
Mijn innerlijke kind moest terugdenken aan eigen experimenten waarbij er thermische en mechanische inwerking was op een serie telefoon accu's.  Rook en vlammen, en veel geleerd.
Maar toch ben ik positief, dit is het meest passende vervoer voor de binnenstedelijke randstad, waar veel mensen langzaam lijden aan COPD door uitstoot van te grote en te zware voertuigen die veelal slechts 1 of 2 mensen vervoeren.
Ook nog een vraag; ga je de extra energievoorraad permanent inkoppelen of gebruik je de soms toch al aanwezige tussenstop om te omstekkeren ?

razorx

@Snellebaksteen:
Daar heb je een heel goede koop aan gehad!
Wat de Accu's aangaat: De mijne had ik van Ailexpress https://zonegreen.nl.aliexpress.com/store/222587?spm=a2g0s.9042647.0.0.3cae4c4dkox5BC

In Nederland heb je talloze adressen zoals https://www.accuserviceholland.nl/motor/lithium-motor-accus/
Als je voor Lithium kiest zou ik absoluut voor LiFePO4 (LiPO) kiezen. Die exploderen niet bij sluiting. ;)

elmarconi

Citaat van: Snellebaksteen op 23-06-2018 23:03:26
Ik heb een IO 1500 GT. ( http://www.ioscooter.nl/scooters/techniek.html )
Gekocht met kapotte accu's en een kapotte lader (gevolg en oorzaak...) voor een schokkende 25 euro. Er stond bij aanschaf nog geen 1000km op.

Dan zal de eerste eigenaar wel niet helemaal eens zijn met de getallen uit de bespaar calculator...

--
Autogas Inside . . .

Snellebaksteen

Die had hem gewonnen bij een camping bingo.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er geen kenteken op zat toen ik hem kocht. Dat heeft me nog€50 gekost. Gewoon een frame gekocht met kenteken en alles over gebouwd.

@ Yits, Thanks, ik zal er eens naar gaan kijken.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

Nog even wat uitleg over 18650 cellen versus platte cellen.

Een korte uitleg:
Een battery pack is opgebouwd uit meerdere batterijen. Wees niet verbaasd als een 48V 20Ah pack rond de 100 batterijen bevat!

De 18650 cellen die je vaak gebruikt ziet, zien er een beetje uit als grote penlight batterijen.
Iedere cel heeft dus een eigen behuizing. Dat geeft twee extra veiligheden: Naast de buitenste behuizing een extra behuizing per cel. Het tweede punt is is dat een oververhitte cel, andere cellen niet zo makkelijk aan kan steken. Een groot nadeel is dat die cellen rond zijn. Je verliest dus heel veel ruimte.

Vanuit die laatste overweging heb ik gekozen voor een pack bestaande uit platte cellen. Maar dan wel opgebouwd uit LiFePO4 batterijen, die zijn veiliger dan de gewone Li-Ions en exploderen niet.

Het dunne ABS rond het door mij gebruikte pack zie ik niet als voldoende bescherming tegen beschadiging van de accu. Hier komt wat beters omheen. Bij voorkeur van metaal.

razorx

Het definitieve laadcircuit gaat er zo uitzien:

Wat me meteen op het volgende brengt. Die tekening is gemaakt op een Rocketbook Everlast.
Een notitieblok met papier van kunststof. Met de achterkant van je speciale pen kan je tekst wissen, of met een vochtig doekje.

Leuker is dat iedere pagina onderaan een selectievakje heeft. Daarmee kies je de bestemming: Opslaan in Dropbox, Onedrive in je klanten of ideeën map., verzenden als pdf of jpg. Verscherpt en recht.

Vanuit je Rocket App hoef je dan alleen op foto te drukken en je notitie staat daar waar je hem wilt hebben in de Cloud of je mail. Adobe en Evernote hebben simpelere versies van zo iets, maar missen het wisbare notitieboek en de slimme manier om de bestemming aan te vinken.

Je gaat naar een vergadering, maakt je notities op de vertrouwde manier en met één druk op de knop zijn je notities gearchiveerd.
https://www.youtube.com/watch?v=FL2aOGwm3Ak

Geen lege batterijen, geen toetsenbord. Een tekeningetje is zo gemaakt.

Een nog betere uitleg vind je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=U9Kas8l38Kc

V70geRwin

Gaaf die Everlast  :eusa_clap:
Bedankt voor de tip.

classicT5

Heb een livescribe tijdje gebruikt, werkt ook handig. Alleen dat wissen zit er niet bij. Handige daaraan vond ik het OCRén, zodat to do's meteen een lijstje opleveren.

razorx

Citaat van: classicT5 op 24-06-2018 23:18:37
Heb een livescribe tijdje gebruikt, werkt ook handig. Alleen dat wissen zit er niet bij. Handige daaraan vond ik het OCRén, zodat to do's meteen een lijstje opleveren.
OK ook leuk! Dank je. Hoe beviel die in de praktijk?

razorx

TT 344544 dkm Nokkenaskeerring vervangen en timing nokkenassen aangepast.

Goedenavond gaspedaalridders!

Vorig jaar november zat in tijdsnood om de wagen APK klaar te maken. Als je in tijdsnood zit moet je langzamer en beter werken en niet sneller. Getergd door de koude en tijdsgebrek hield ik me niet aan die regel en was wat onzorgvuldig met het plaatsen van de nokkenaskeerring aan de distributiezijde. Met olieverlies als gevolg.

Tot vandaag stond mijn hoofd er niet naar om die keerring te vervangen. Maar deze dag had ik er wél zin in. Het was een mooie maar niet te warme dag en ik had alle spulletjes: De keerring, een distributieriem voor het geval de "oude" nat was geworden door de lekkage en een Workmate voor de riemspanner.

Let op: Dit is geen how to dit keer. Ik heb met een aantal handelingen risico's/vrijheden genomen die je alleen maar mag nemen als je zeker bent van wat je doet en weet wat er mis kan gaan!

Al doende ontdekte ik dat de distributieriem droog was gebleven. Dus die hoefde ik niet te vervangen. Als een distributieriem een keer de slag onder bij de poelie moet maken na plaatsing moet je hem altijd vervangen. Dat hoefde gelukkig niet. Dus kon ik alles van bovenuit doen. Scheelt een hoop werk.

Als nokkenas keerring plaatsing tooltje werkt de verkeerd om verlijmde PVC dinges rechts op het plaatje het fijnste.

Een tijd terug vroeg Marcel of er niet het risico bestaat dat je die keerring er te diep in duwt/tikt. Nee, dat kan niet omdat die aan blok kant van binnen tegen gehouden wordt door een versmalling. Het is dus niet zoals bij de aandrijfas in de bak die je er wel te diep in kan tikken.

Eerst verwijderde ik de bougies. De vreemde aanslag op het porselein bevreemd mij:

Is dit blow-by? En hoe voorkom ik dit?

Vervolgens kon ik de distributie op tijd zetten. Niet via een dop op de poelie maar met een tooltje op het inlaat nokkenastandwiel.

Daarna verwijderde ik de timingskap, de spanner, legde een deel van de riem op zij en werd het tijd de nokkenassen te blokkeren.
Doe dit nooit:

Maar neem wat tie-wraps om de assen vast te zetten zodat die niet gaan draaien als je de boutjes van de tandwielen verwijdert.
Je kan natuurlijk ook een blokkeertool aan de andere kant van het blok gebruiken, maar dat is veel te veel werk voor een relatief simpele klus als deze.

Als je het tandwiel van de nokkenas verwijdert hebt boor je een gaatje in de oude keerring en draai je daar een houtschroef in. met een tangetje trek je de keerring vervolgens makkelijk weg.

De riemspanner mocht langzaam in de Workmate krimpen. Als laatste een 2mm boortje er in om hem tijdelijk te borgen.

De nieuwe ring smeerde ik eerst rondom in met wat olie en duwde die vervolgens met het tooltje recht in het blok tot aan plm 2mm voor de aanslag. Dus eerst vlak tegen het blok, dan nog 1 á 2 mm verder.
Het eerste stukje recht duwen, daarna rondom tikken.

Dit was meteen een mooie gelegenheid om de inlaat nokkenas met 4 graden te vertragen en de uitlaat met 2 graden te vervoegen. Met dit nieuwe blok had ik dat nog niet gedaan. Hiertoe heb ik een pdf malletje getekend dat je op een plaatje kunststof of metaal kunt plakken.

Deze retard en advance doe je om knock in dat lastige middengebied te voorkomen. De download van het malletje en de uitleg vind je in het tuners deugd topic. Vroeger reed ik met een vertraging (retard) van de inlaat van 3 graden rond. Een verbetering ten opzichte van de standaard waarden, maar niet perfect. Arjen en Rob (Freefall) hebben heel goede research gedaan. Met een vergelijkbare setup kwam hij op waarden van 4R in en 2A uit. Die heb ik letterlijk overgenomen en met succes.. De A en de R op dat malletje van mij staan overigens niet voor Arjen maar voor Advance en Retard ;).

Montage is de omgekeerde volgorde van demontage, dus dat bespaar ik jullie.

De riem netjes weer op spanning gebracht. Twee keer boven duwen en twee keer links. Twee keer de krukas een slag rond en starten maar.
Altijd spannend. Het lijkt zo simpel maar iemand moet maar net tegen je aan lullen op een cruciaal moment en je zit in de bietenboot.

Met een mooie grom kwam het blok tot leven en was het tijd om te testen. Geen olieverlies via de keerring en geen knock zo tussen de 3000 en 4000RPM.

Al met al een geslaagde sleutelmiddag. Hoogste tijd voor een koel glas Amsterdams grachtenwater.
Proost!

classicT5

Mooi gedaan, Waneer ga je een boek schrijven? Je verhaaltrend vind ik leuk.

MikeyQR

Netjes weer Yits :eusa_clap:

Dat van de bougie, is dat die door slaat, zie je vooral bij wat oudere bougies of getunde auto's.
Weet niet hoelang je ze er al in hebt zitten?

Als je blow by hebt via het bougiegat is de bougie zwart geblakerd.

razorx

Dank je Mike, Die bougies zijn nog geen 7000km oud. Die zwarte blakering heb ik niet.
De maximale turbodruk is momenteel een kleine 1,5Bar.

elmarconi

Citaat van: razorx op 07-07-2018 19:32:34
Al met al een geslaagde sleutelmiddag. Hoogste tijd voor een koel glas Amsterdams grachtenwater.

Schitterend verhaal, afsluiter ondanks de sterk verbeterde kwaliteit, nee bedankt. Wat is er mis met vloeibaar LPG?  ;)
--
Autogas Inside . . .