Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

razorx

Met de geïntegreerde raamantenne van de estate valt het tegen. Slechts 12 mij onbekende zenders.
Spijt kan ik voor die 11 euro niet hebben. Ik kon het toch op zijn minst proberen.

Ik vermoed dat de antenneversterker van de analoge radio die de estate links achter heeft de bruikbare bandbreedte beperkt.
Ik laat dit nog even bezinken.

razorx

DAB, tweeters, nageltjes en baking soda

Goedenavond,

Met deze op het oog onsamenhangende aftiteling wil ik de aftrap geven voor een middagje heerlijk sleutelen in de zon.

Uiteindelijk heb ik er toch maar voor gekozen zo een lelijke DAB antenne op de voorruit te plakken. Rechts boven.

De A-stijl was zo verwijderd. Let er op dat je bij een N twee plastic stripjes moet doorknippen voor de A stijl er helemaal af kan.


Met een slijpschijfje wat van de lak van de A-stijl weggeslepen zodat de massa van de plak antenne daar contact mee kan maken.

De voorruit grondig schoongemaakt met isopropanol.


En de antenne vastgeplakt. Als je dit doet: Zorg dan dat je handen ook brandschoon zijn en gebruik liever een sopje met wat afwasmiddel. Zo kan je nog even "schuiven".


Na wat zoeken en wurmen vond ik een mooie onzichtbare route voor de antennekabel.

Na een scan naar zenders had ik meteen een prachtige ontvangst en kon ik genieten van de geluidskwaliteit van digitale radio. Al verbeeldde ik me dat ik een hoog stemmetje mee hoorde neuriëen.


Al eerder viel het mij op dat er geen hoog kwam uit de roostertjes bedoeld voor de tweeter.
Op die te inspecteren moest het deurpaneel er af. Bij een N doe je dat door de klikkertjes rondom voorzichtig in te drukken. En per klikkertje het paneel een beetje los te trekken.


Dan haal je de kap van de deurgreep er af om twee T25's los te draaien. Meteen vielen mij de krasjes op de deurgreep op. Alsof daar kleine nageltjes in hadden zitten krabbelen.

Het zal toch niet?
Ja hoor! Cavia Franz Joseph is terug. Die langharige cavia die jaren dienst deed als het kapsel van Trump is weer terug bij zijn oude baasje. Tevreden knabbelend aan iets dat wat weg had van uitgedroogde dode muis zat hij op de bijrijders stoel.

Ik bespaar jullie zijn verhalen. Misschien een andere keer. Voor de zekerheid heb ik het wachtwoord van mijn computer maar veranderd. Bij hem weet je nooit.

In het deurpaneel bleek helemaal geen tweeter te zitten maar een dummy behuizing. Bizar dat ze die moeite nemen. Dummy en echt:


Het deksel van de deurgreep heb ik eerst geschuurd met waterproof 180 en vervolgens met 240. Hoger wilde ik niet gaan want glans is niet mooi. Wat matte semizwarte lak uit een knikkerbus maakte het af.


Op naar een koel glas eh water. Franz Joseph heeft mijn gehele biervoorraad al opgezopen.
Wordt wennen na al die jaren afwezigheid.

P.S. Het driehoekige kapje aan de binnenzijde van de deur bij de spiegel heeft drie kleine kunststof nokjes. Door de koude en mijn lompheid braken er twee af.

Als je eerst wat baking soda op de breuk strooit, het nokje vasthoud op de breuk en er dan pas CA lijm op doet heb je een hechting die je met secondelijm alleen niet redt.
Youtube maar op Cyanoacrylate en Baking soda. Have fun!






The Demon

Je meent het? Franz Joseph is weer terug op het oude nest om jou te plagen!?

Menno3274

Citaat van: razorx op 25-11-2022 11:29:16
Met de geïntegreerde raamantenne van de estate valt het tegen. Slechts 12 mij onbekende zenders.
Spijt kan ik voor die 11 euro niet hebben. Ik kon het toch op zijn minst proberen.

Ik vermoed dat de antenneversterker van de analoge radio die de estate links achter heeft de bruikbare bandbreedte beperkt.
Ik laat dit nog even bezinken.
Jammer misschien dat dat dan toch anders is dan bij een classic/S70 (door de antenne). Of door mijn radio AVH-Z9200DAB. Gelukkig geen hoofdprijs en hoe het nu zit is het nog niet eens zo lelijk als je het mij vraagt. :)

razorx

Ben dat met je eens Menno. Heb jij nu een spriet op je sedan?

Wouter76

#10535
Prima oplossing toch zo!

Op mijn Alpine 'alles erop en eraan' auto radio werkt de splitter ook niet, wat eigenlijk ook wel te verwachten was i.c.m de ouderwetse uittrekspriet op mijn twintig jaar oude Suzuki Alto.

Inderdaad gelukkig de kosten niet, maar nu wel een super brakke ontvangst van zowel FM als DAB+...

Dus je prikkelt me met jouw post weer om ook voor zo'n raamantenne te gaan, ook nog niet eens zo duur en de slechte ontvangst nu is super zonde op zo'n mooie autoradio...

Van wel merk en type is de antenne die jij nu op de ruit heb geplakt?


Buiten dat, het is enorm leuk je weer regelmatig updates te zien plaatsen Yits!
Hopelijk gaat het met Saskia ook goed.

razorx

Als eerste dank voor je hartelijke afsluiting en met Sas gaat het ook goed.

De antenne was meegeleverd maar is ook los te koop:
https://www.bol.com/nl/nl/p/pioneer-ca-an-dab-001-autoradioantenne-dab-actieve-digitale-antenne/9200000057241542/

V70geRwin

Fijn dat de raamantenne goed lijkt te werken. Destijds las ik veel slechte verhalen over dab raamantenne's dus toen niet de moeite genomen om de meegeleverde raam antenne te gaan plakken. Maar je kan altijd nog een gat in je dak boren  8)

Ik geniet ook weer van je updates en je schrijfstijl en goed om te lezen dat het met jullie beiden goed gaat  :eusa_clap:

razorx

#10538
Dank je wel! Mij valt het ook 100% mee, al zal het ook wel schelen dat deze raamantenne beschikt over een antenneversterker.

Lijmen met baking soda en superlijm
Goedenavond!

Vandaag heb ik de tweede voordeur van een tweeter voorzien,
Ook bij deze deur brak een nokje van het afdekkapje voor de bedrading van de spiegel.

Dat betekende een perfect moment om te laten zien hoe sterk de combinatie van baking soda en CA lijm is.
Dit heb ik overigens niet zelf bedacht. Wil je het nog harder maken, meng dat 1 op 1 baking soda met grafiet van een potlood.

Zo een ielig nokje is dus nog stevig te verlijmen:


Strooi wat baking soda op de beschadigde plek.


Druk het nokje passend op de breuk.
Nu voeg je met je andere hand secondelijm rondom toe.
Paar seconde blijven drukken en klaar!


Verwijder het niet gebruikte baking soda door te blazen of schrapen.

Rock solid!

P.S. Deze methode wordt ook gebruikt om de kam van een snaarinstrument te repareren.

The Demon

Dus, als ik het goed begrijp, zorgt de baking soda ervoor dat de lijm netjes en gelijkmatig tussen de breuk vloeit.
Of zie ik dat niet helemaal goed?

razorx

Wat er precies gebeurt weet ik niet. Wel merk ik dat de baking soda een chemische reactie aangaat met de lijm en het mengsel uiteindelijk een veel hogere kleefkracht heeft.
De lijm heeft ook geen fysieke druk meer nodig om de harding in gang te zetten.

elmarconi

#10541
Citaat van: razorx op 25-11-2022 17:24:42

De A-stijl was zo verwijderd. Let er op dat je bij een N twee plastic stripjes moet doorknippen voor de A stijl er helemaal af kan.

Ik grijp ff in: https://www.youtube.com/watch?v=sQ6HpFZspUo en https://www.youtube.com/watch?v=X2fi1r9eZQA

Twist 90° to remove! Use a long flat screw driver to turn the black plastic clip.

Dat zijn safety clips om er voor te zorgen dat deze trim niet in je gezicht slaat als de airbag boem doet.  :-X
Uit de comments: Part number for the smaller clip that fits the plastic trim: 8684846 and for the larger clip that fits the fabric covered trim: 8684606

Use the Google-fu for the numbers  ;)

--edit--
Long screwdriver hint added...

--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 26-11-2022 20:11:27
Ik grijp ff in: https://www.youtube.com/watch?v=sQ6HpFZspUo en https://www.youtube.com/watch?v=X2fi1r9eZQA

Twist 90° to remove!

Dat zijn safety clips om er voor te zorgen dat deze trim niet in je gezicht slaat als de airbag boem doet.  :-X
Uit de comments: Part number for the smaller clip that fits the plastic trim: 8684846 and for the larger clip that fits the fabric covered trim: 8684606

Use the Google-fu for the numbers  ;)





OK, snap het nu. Leuk dat je dit deelt!

NinaPaul

In het kort, zonder al te diep in te gaan op de chemie:
De bicarbonaatmoleculen in zuiveringszout/baking soda reageren met de cyanoacrylaat moleculen.
Hieruit volgt een reactief ion dat gemakkelijker bindt met andere cyanoacrylaatmoleculen.
Deze verbindingen vormen op hun beurt lange polymeerketens die sterker en veerkrachtiger zijn dan de cyanoacrylaat-waterverbinding die ontstaan bij normaal gebruik.
De resulterende stof is "superlijmzuiveringszoutplastic" met een cementachtige consistentie die zeer sterkere en uitzonderlijk duurzame bindingen creëert.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

razorx