Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

razorx

Zoals ik al bij het verheug-topic meldde, is er een roffel voor mijn vrouw in aantocht:
de GLT van Thijs (Thyzerrr).

De bedoeling is dat Saskia en ik zo nu en dan wisselen van roffel, afhankelijk van wie de estate nodig heeft.

Saskia's auto (Citroën Jumpy 2.0Hdi) gaat verkocht worden.

Vandaag druk bezig geweest de Jumpy weer mooi te maken:
-Ruimte onder de motorkap schoongemaakt, olieresten verwijderd.
-Kantelbare laadklep verwijderd
Ben nu bezig de belettering te verwijderen.

Aardig klusje. Nodig: E.v.t. een föhn/hetelucht pistool, een ijskrabber van zacht plastic om van iedere letter een hoekje los te peuteren.
En heel veel geduld.
Met wat poetswerk achteraf is het kleurverschil gelukkig nihil.
Niet de leukste dingen om te doen, maar wat beuren moet moet beuren.

Nu even frietjes eten als break en dan maar weer verder.
Tot later!

Yits

razorx

 :eusa_dance:
Yes hij is er!

Vandaag kwam Thijs (Thyzerrr) langs om Fred de kleine broer van fRed te brengen.
Met zijn vieren naar het postkantoor, want we wilden er geen gras over laten groeien.

Dit is em:


Ben erg in mijn sas en Sas en Sas ook (Saskia en Sacha).

De geschiedenis van de wagen kan je hier vinden:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,20976.0.html

De wagen is in mooie staat, en ik mag het nu zelf ervaren, met Bilsteinen en Apexen is niets mis!

De voorgeschiedenis:
Bij 343.000 is er een ruilmotor in gekomen, deze heeft +/-150.000 km op benzine gelopen in een 850 automaat. Bij de motorwissel zijn alle keerringen, waterpomp en de carterventilatie vernieuwd. De koppeling is geinspecteerd en nog in prima staat. De distributie is overgezet, deze is 25.000 km jong, evenals de radiateur.

De auto is voorzien van een OMVL dampgasinstallatie, ingebouwd in 2004.
Bouwjaar 1993, november. Dus bijna bijtellingsvrij

De opties/accessoires:
-2x stoelverwarming
-halflederen interieur in nette staat
-elektrische spiegels
-elektrische ramen voor
-15" lichtmetalen wielen, met nog behoorlijke banden
-ECC. Werkt momenteel niet, er moet een slang vervangen + nieuwe droger
-centrale vergrendeling
-boordcomputer
-cruise control
-X70 handgrepen in carosseriekleur
-koplampwissers
-afneembare trekhaak
-T-5R achterspoiler
-velgsloten


Ik weet van Thijs dat de bovenste motorsteun en de draagarmen aan vervanging toe zijn.
Ik ga morgen ook even kijken naar de toestand van de ontsteking, ben nogal een zeurkous op dat punt.

Hij rijdt overigens op LPG met een verdamper van OMVL.

Al met al een heerlijke wagen erbij!
:eusa_dance:

Thys

*snif*

Daar staat ie dan... :'(` fijn om te weten dat hij goed terecht is gekomen, en de aandacht krijgt die hij verdient.

Hoop dat jullie er nog heel veel plezier mee hebben, en nog veel veilige kilometers mogen maken!

Thijs

razorx

Citaat van: thyzerrr op 18-07-2008 20:25:49
*snif*

Daar staat ie dan... :'(` fijn om te weten dat hij goed terecht is gekomen, en de aandacht krijgt die hij verdient.

Hoop dat jullie er nog heel veel plezier mee hebben, en nog veel veilige kilometers mogen maken!

Thijs
Ja een bizar gevoel is dat he?

Maar als je gaat R-en zal dat wel snel voorbijgaan.

Yits

Thys

Ja, het is apart. Bij het verlaten van de kamer had ik al haast de sleutels weer in mijn zak gestoken :)
De R moet maar zo snel mogelijk op kenteken, hopelijk begin augustus. En dan kan er heel hard en veel gesleuteld worden.

Vulk

Gefeliciteerd! Misschien de vuldop in kleur spuiten?

razorx

Citaat van: Vulk op 19-07-2008 12:18:10
Gefeliciteerd! Misschien de vuldop in kleur spuiten?
;D
Dank je. Veel aan de roffel gedaan vandaag. Erg veel plaatjes geschoten
Yits

razorx

Ik zag uit naar vandaag.
Mijn doel was het werk van Thijs aan Fred Flightcase (de zilveren) voort te zetten.

Motorkap open, en een visuele inspectie.
Ik wist al dat er wat olie gemorst was bij het vullen. Ik neem hiervoor altijd een trechtertje of een schuin opgerold A4-tje.
Dit krijg je zonder trechter  ;) :


WC papiertjes op de natte plekken:

En droog die hap!

Inspectie van de gasklep (sorry voor de slechte foto):

Prachtig schoon, maar ja er hebben goede mensen aan deze wagen gewerkt.
Wat er voor zit is een onderdeel van de LPG installatie.

Nu kijken naar het vlamdover gedeelte van de carterontluchting:

Zat met een parkertje vast, en was gebroken. Is vervangen door een nieuwe 2e hands.

Hier houd ik van, de verdeelkap, om te zoenen zo mooi:

Daar hoeft dus niets aan te gebeuren.

Nog wat zaken bekeken en tijd om naar e.s. in Obdam te gaan.
Net voorbij Purmerend kwam ik in een wolkbreuk van heb ik jou daar. Ik vind het beangstigend als ik de weg niet meer zie. dat was dus het geval.

Bij e.s. de volgende zaken gekocht: Luchtfilter, bobine, bovenste motorsteun, carterontluchtingsdinges van de foto hierboven.
Op de terugweg kwam ik de zelfde wolkbreuk tegen. Vriendelijk goedendag gezegd.

Ik had nog nieuwe Volvo bougies liggen, dus die er ingedraaid met netjes een beetje kopervet op de schroefdraad.
Bougiekabels waren nog goed, ongemoeid gelaten.
Een verse bobinekabel had ik nog liggen dus vervangen.

De oude bobine:


Netjes wat zuurvrije vaseline op de kontakten van de nieuwe:


Al klussend viel me om dat de LPG installateurs niet zulk mooi werk hadden afgeleverd: De elektra was een zooitje:

Wachten op vreemde storingen noem ik dat.


Dit ook.

Als je een stuk snoer in een kroonsteenachtig iets vast zet moet je altijd adereindhulzen gebruiken.
Zo krijg je geen draadbreuk of raffelige stukjes koper die kortsluiting zullen maken.
Dat ziet er zo uit:


Enfin zo wat puntjes qua bekabeling opgeschoond.
Omdat de lpg installateur de OMVL installate te hoog had geplaatst, was er geen ruimte meer voor het stuk luchtbuis tussen het luchtfilterhuis en het front. Wat doe je dan als installateur: Je laat dat stuk buis gewoon weg!
De motor ademt dus warme lucht.
Klusje om later recht te zetten.

Het luchtfilter:


En de nieuwe:


De warme luchtilaat was al keurig weggehaald, maar deze kloris mag wat mij betreft ook weg.
Hindert bij een niet turbo absoluut merkbaar de luchttoevoer:

Yes ik mag weer dremelen.
Elders, zie index in 1e post van deze weblog, zie je hoe je dat netjes kan doen.

Één ding viel me gisteren op, ik miste wat pk's. Korte tijd ook een 20klepper gehad dus weet hoe het moet voelen.
Wel pktjes zijn terug.

Al met al een heerlijk dagje gehad, ondanks de regen.
De roffel mocht als beloning fijn in bad en krijgt morgen wat lijnolie voor de flankjes.

Wordt vervolgt.
Groeten van Yits.

thuur


Ludo


Jans Duiven


Thys

Met die overdruk zal het wel meevallen, carterventilatie zit er net 7000 km in. Maar inderdaad, als je niet zo'n vaste hand hebt, en de oliekan is nog helemaal vol, wil dat weleens wat uit de hand lopen.

Dat de verdelerkap er nog zo gaaf uitziet vind ik niet zo vreemd, die is gelijk met de rotor en de carterventilatie vervangen, de bougies zijn een paar 100 km ouder. Het luchtfilter zit er intussen een jaartje in.

De gasinstallatie is trouwens niet door een bedrijf, maar door een particulier ingebouwd als ik me goed herinner.

razorx

Ach we weten hoe het zonder trechter gaat.

@Hans: nee deze roffel is keurig onderhanden genomen door Thijs, Marco, Dennis en Peter.
Mooier kan je niet wensen.
Uiteraard wel gechecked.

@Ludo: Absoluut dr. bibber

@Thijs: Mooie roffel hoor!

Ik smul van deze wagen, denk dat het de kleur is. En de staat van onderhoud.
Wel heel grappig het verschil tussen de 10 en de 20 klepper. Kan pas echt wat zeggen als de 20 klepper koude lucht binnen krijgt.
Morgen de bovenste motorsteun en de elektra verder doornemen.

Heb er zin in.

P.S. @Thuur: tja door jouw leerzame antwoorden heb ik in een jaar leren sleutelen. Thanx!

-D©©©L-

Die luchtfilterbuis moet er niet zitten met een dampgas/venturi installatie. Dat heeft te maken met "uitwaaien" door drukgolven van o.a. tegemoet komend vrachtverkeer.
Ga je vanzelf wel merken.

razorx