Stationair toerental te hoog

Gestart door Ludo, 04-04-2008 21:23:21

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

toen ik vorig jaar een andere 850 kocht, had ik last van een schommelend stationair toerental.
toerental ging vanaf starten op en neer van pakweg 700 naar 1000 toeren.
zowel bij koude als warme motor, zowel op benzine als lpg.
meteen maar de koe bij de horens gevat en ALLES maar weer vervangen.
de volledige ontsteking, vacuumslangen, stationair regelaar, thermostaat, temperatuursensor, gasklepsensor, lambdasonde...
verder zijn er later nog verschillende onderdelen vervangen en/of uitgewisseld, zoals nokkenassensor, krukassensor...
uiteindelijk bleken het de benzine injectors te zijn die verstopt zaten waardoor de bandstofdruk te laag was.
maar..... daarna had ik geen last meer van een schommelend toerental, maar wel een te hoog toerental.  :eusa_wall:
bij koude motor netjes +-850 toeren, maar na een paar honderd meter gereden te hebben, blijft het steken op 1200-1300 toeren, en ook bij overschakelen blijft het te hoog.
dat heb ik proberen bij te regelen door de gasklep zo af te stellen dat de motor netjes +-850 draait.
dat lukte ook, maar dan weer enkel met warme motor, bij koude motor loopt ie dan te laag.  ::)
gisteren een andere gasklep erop gezet, maar het toerental krijg ik niet naar beneden, de motor blijft 1200-1300 stationair draaien.
als ik een stroomverbruiker opzet, zoals de airco, of de achterruit verwarming, zakt het naar +-850 toeren.

nu was ik vanmorgen bij European Tuning, en Marc en Tom konden ook niets abnormaal vinden, wel als er een vacuumslangetje van de cartervetilatie werd genomen, zakte het toerental een beetje.
zij dachten aan teveel brandstof.
mijn conclusie was dat er tijdens lpg bedrijf, nog benzine werd ingespoten.

vervolgens (na bijna 2 uur stilgestaan te hebben in de file op de A58 :eusa_wall: ) naar Limburgse LPG Technieken gereden.
daar met Dirk en Peter nog even gekeken of het klopte dat er benzine werd ingespoten, maar dat bleek toch niet het geval te zijn.
verder met Peter nog wat onderdeeltjes uitgewisseld, en tenslotte hebben we het vacuumslangetje van de carterventilatie afgenomen en afgedopt. (net voor de Turbo)
het toerental is nu wel gezakt naar +-1000, maar nog steeds niet goed.
op zich kan het niet veel kwaad een hoger toerental, maar aan een stoplicht bv, is het net alsof je uit de startblokken wil schieten, en dat hoort niet voor zo'n ouwe l*llenbak...  :evil:
kan het kwaad als dat slangetje is afgedopt?.
iemand nog goeie raad, of een idee hoe ik het toerental normaal krijg?.  (liefst voordat ik écht horendol word  ;) )

b0nkolok

Oei, Ludo,
Heel vreemd. maar het is toch zo dat dit TT wordt gereguleerd door een 'computer' ?
heb je dat apparaat al eens laten doormeten? En, zoals je altijd zelf meldt, alle foutcodes van die 'computer' uitgelezen? Misschien leest ie niet alles i.v.m. LPG?
Draait ie ook zo met de vloeibare producten van Shell etc. (benzine)?

Eerlijk gezegd heb ik ook sporadische momenten dat het toerental van de groene oploopt bij een stoplicht na een relatief lange rit. Even wat gas erbij en dan weer normaal (900). Injectors denk ik dan als leek, zou kunnen bij 400.000+ km.

Je euvel MOET toch te verhelpen zijn?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Ludo

geen foutcodes Jan, ook niet voor lpg.  ;)
een standaard computer heb ik ook reserve liggen, die is dus ook al uitgewisseld zonder resultaat.
het is enkel het stationair toerental, dat is te hoog zowel op benzine als lpg.
rijden doet ie als de brandweer...

RRRRR_Ramon

Je zult het vast tot in den treure hebben gezocht en getest Ludo, maar het lijkt op een vacuümlek (waar dan ook) Benzine injector O-ringen, inlaatspruitstuk etc.

Maar je zult vast alles al nagelopen hebben.....  :-\

Succes!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Ludo

een vacuumlek lijkt inderdaad het meest logische.
maar helaas, alles is vervangen en tig keer nagelopen.
ook vandaag nog door Tom, die wel een piepklein scheurtje vond door een te vast aangedraaid slangklemmetje.  ;D
maar dat bracht helaas ook geen enkele verbetering.

ik weet echt niet meer waar zoeken, misschien moet ik toch maar iets maken/fabriceren om het hele inlaattraject onder druk te zetten, om dit 200% uit te sluiten.
maar ik heb er weinig hoop op, dat het tóch nog een vacuum lekkage zou zijn.

b0nkolok

Citaat van: Ludo op 04-04-2008 21:47:44
geen foutcodes Jan, ook niet voor lpg.  ;)
een standaard computer heb ik ook reserve liggen, die is dus ook al uitgewisseld zonder resultaat.
het is enkel het stationair toerental, dat is te hoog zowel op benzine als lpg.
rijden doet ie als de brandweer...

Erg vreemd Ludo. RRRamon meldt al een luchtlekje en dat is dan meestal het enige wat over blijft. Heb ik gehad, herinner ik me, met een 740 LPG vroeger. Ook 1200 RPM. Speur eens op dat forum (740) want dat heeft me toen geholpen. Helaas weet ik het draadje daar niet meer (ca. 8 jaar geleden). Ik ga ook daar weer spitten! Laat weten als ik het vind.

Succes!!!

Johann

Citaat van: Ludo op 04-04-2008 21:23:21
als ik een stroomverbruiker opzet, zoals de airco, of de achterruit verwarming, zakt het naar +-850 toeren.

Je zou bijna denken dat de stationair compensatie aan blijft staan als de verbruikers niet in werking zijn.
Zou de AC drukschakelaar continue een signaal kunnen blijven geven dat ie aan staat?

b0nkolok

Citaat van: Johann op 04-04-2008 22:21:33
Citaat van: Ludo op 04-04-2008 21:23:21

Je zou bijna denken dat de stationair compensatie aan blijft staan als de verbruikers niet in werking zijn.
Zou de AC drukschakelaar continue een signaal kunnen blijven geven dat ie aan staat?

Maar dat moet ie toch compenseren?

Ludo

dat kan misschien wel kunnen Johann, maar wat dan met de achterruitverwarming?.
en de koplampen?, als ik dat samen opzet met groot licht zakt het toerental ook een beetje.
???

maar de drukschakelaar, dat is toch die bij de veerpoot die je bedoeld?.
ik kan die anders wel eens afkoppelen... dat is snel gedaan.
zal morgen eens kijken wat ie dan doet.

mehn

Yep die zit bij de veerpootbrug. Gewoon even stekker eruit trekken.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Wat heb je met de verstopte injectoren gedaan? Gereinigd, vervangen nieuw/gebruikt?

Vacuumklepje richting EVAP al vervangen/gewisseld?

Gr ;)

Ludo

de injectors zijn vervangen.
het tankontluchtingsventiel ook.

Ludo

Citaat van: Johann op 04-04-2008 22:21:33

het lijkt er inderdaad op alsof de stationair regeling actief blijft.
ik heb net de slang die van de stationair regelaar naar de buis die naar de gasklep loopt, dichtgeknepen.
een klem opgezet, toerental is nu +- 900.
ben benieuwd wat ie morgenvroeg doet.

reneetje

Al eens een keer een stappenmoter van een ander even geprobeerd?

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

Blijft hij nu ook +-900 als je een verbruiker aan zet?

Gr :eusa_think: