Het grote nieuwbouw/verbouw/herverbouw/DIY/De Biereco's/etc. topic

Gestart door elianmars, 15-04-2008 21:34:53

Vorige topic - Volgende topic

cas

Citaat van: Taranis op 08-11-2011 11:20:00
Wat noem je een kleine oppervlakte? Ik heb 56 m2 vloerverwarming gelegd, ook niet bijster veel. ArjenT5R volgens mij nog minder.

Nu alles zo open ligt, vlecht je de slangen aan de matten vast en klaar. De kosten zijn het niet en het comfort is geweldig  8)

ook indd rond de 50  60 m2. hangt ervanaf of ik de uitbouw meteen meepak.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Taranis

Dat is zeker niet te klein. Ik heb een verdeler tot 56 m2, je hebt ze ook tot 42 m2.

Steek je licht hier eens op: www.jk-nl.com

Het was voordeliger om hen vanuit Verweggistan naar de beschaving te laten rijden dan om het door een lokale firma te laten doen. De uitvoering was keurig netjes (inslijpen in mijn geval).
Als je een beetje handig bent, kun je 't ook zelf. ArjenT5R heeft 't ook zelf aangelegd, maar daar hoefde niks ingeslepen te worden.

cas

Citaat van: Taranis op 08-11-2011 11:41:37
Dat is zeker niet te klein. Ik heb een verdeler tot 56 m2, je hebt ze ook tot 42 m2.

Steek je licht hier eens op: www.jk-nl.com

Het was voordeliger om hen vanuit Verweggistan naar de beschaving te laten rijden dan om het door een lokale firma te laten doen. De uitvoering was keurig netjes (inslijpen in mijn geval).
Als je een beetje handig bent, kun je 't ook zelf. ArjenT5R heeft 't ook zelf aangelegd, maar daar hoefde niks ingeslepen te worden.

super! ik ga even kijken. Ik heb geen gedoe met slijpen, ik kan de slangen zo aan de vloer tywrappen op gaas bovenop de zwaluwstaart ( lewis) platen, en daarna pas storten.

Ik wil het t liefst zelf leggen, zo moeilijk is het niet, echter het aansluiten op de CV zelf... dat gaat mij niet lukken. Een juiste indeling bedenken, met aparte schakelingen moet in overleg wel kunnen.

Ik had een offerte voor goed materiaal, en dan zat ik al tussen de 1750 en 2500 euro. er is dus wel degelijk verschil in slangen, want ik kreeg voor het zelfde spul, maar met de "betere" slang een verhoging van 800 euro voor 50m2.

knoopie

Ben van meening dat je beter niet voor een convectorput moet gaan om de reden dat het vieze stofnesten worden waar je niet makkelijk bij kan komen.

Hoe staat het met het leidingwerk van je cv gas water,elektra aardlek aanwezig??
Flexibele pijp onder je huis voor je cv ben je gelijk al je leidingen kwijt die langs de muren lopen strakke afwerking,wcd-dozen 30 cm boven je vloer,lichtschakkelaars hoogte 1.05 cm hart boven je vloer, kun je gelijk overal utp-kabel leggen en zelf bepalen waar je wcd-dozen wilt plaatsen. wcd-dozen kom je altijd tekort.
Had je ook al nagedacht over brandmelders aangesloten op 220volt continu,
evt. lichtspotjes met flexibele kabel op netstroom mede je het plafond er uit hebt liggen?

Leuk hé verbouwen.....

NinaPaul

warmte in de winter, koel (airco) in de zomer. Juist met kleine oppervlakte is een vloerverwarming minder ruimte verlies.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

CarolineB

Citaat van: NinaPaul op 08-11-2011 17:29:34
warmte in de winter, koel (airco) in de zomer. Juist met kleine oppervlakte is een vloerverwarming minder ruimte verlies.
Erg fijn, mijn neef heeft dat ook in zijn huis.
In de zomer een heerlijke koele vloer!

CarolineB

Citaat van: knoopie op 08-11-2011 14:39:51
Ben van meening dat je beter niet voor een convectorput moet gaan om de reden dat het vieze stofnesten worden waar je niet makkelijk bij kan komen.

Hoe staat het met het leidingwerk van je cv gas water,elektra aardlek aanwezig??
Flexibele pijp onder je huis voor je cv ben je gelijk al je leidingen kwijt die langs de muren lopen strakke afwerking,wcd-dozen 30 cm boven je vloer,lichtschakkelaars hoogte 1.05 cm hart boven je vloer, kun je gelijk overal utp-kabel leggen en zelf bepalen waar je wcd-dozen wilt plaatsen. wcd-dozen kom je altijd tekort.
evt. lichtspotjes met flexibele kabel op netstroom mede je het plafond er uit hebt liggen?

Leuk hé verbouwen.....
in combi met inbraakalarm en dan een doormelden naar een PAC, erg handig.

daytonawim

Je radiator cappaciteit kan beter 10% teveel zijn dan dat ie te krap is.

Zeker als je een wat ouder huis hebt.

En als je toch bezig bent, je kan vloerverwarming ook nog in je muur fresen, dat verminderd kou straling die van van je buitenmuren afkomt.

Als je vloer verwarming doet, maak dan op 2 slimme punten in je kamer aansluitingen waar je eventueel een radiator zou kunnen ophangen.

cas

Citaat van: knoopie op 08-11-2011 14:39:51

Leuk hé verbouwen.....

daar zeg je me wat...

ook idd de brandmelders op 220.  spotjes hou ik niet zo van, wel veel sfeerverlichting, dus een hoop punten op muren voor evt aansluiten. bedrading voor speakers, HDMI en al dat soort dingen ook meteen over het plafond.

verbouwen, ik vind het geweldig! vroeger als werk gedaan, het mannetjes die deed wat de aannemer zei... meestal sloopwerk en spul aangeven  ;D

Citaat van: daytonawim op 08-11-2011 17:39:19
Je radiator cappaciteit kan beter 10% teveel zijn dan dat ie te krap is.

Zeker als je een wat ouder huis hebt.

En als je toch bezig bent, je kan vloerverwarming ook nog in je muur fresen, dat verminderd kou straling die van van je buitenmuren afkomt.

Als je vloer verwarming doet, maak dan op 2 slimme punten in je kamer aansluitingen waar je eventueel een radiator zou kunnen ophangen.

daar heb ik nog niet eerder van gehoord.... maar.... waarom niet.   en idd op twee punten een aansluiting maken voor evt radiator in toekomst. en een aansluitpunt voor als de uitbouw klaar is, en daar ook vloerverwarming in komt. in de uitbouw komt ook de doush ruimte denk ik.

Ik ben WEER om, we gaan weer fantaseren over de vloerverwarming/koeling! 

Powerpete

wel meteen voor Led verlichting gaan, we zijn er nu in de winkel mee bezig, en het scheelt idioot in de verlichtingskosten, beetje krea bea zoeken kosten de armaturen en lampen veelal niet veel meer als gewone verlichting...

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

ulkeman

let op bij vloerverwarming dat je de groepjes niet te groot maakt.
zorg voor dat vloerverwarming goed vast ligt anders gaat het drijven als je de afwerkvloer er op maakt.
je moet er een verdeler tussen zetten met een pomp.( eventueel geregeld met een thermostaat of weersafhankelijk)
wand verwarming is een optie. let op dat je goed onthoud waar de leidings lopen ivm schilderijen ofzo ophangen.

moet koelen kan je tot max 15 graden gaan anders krijg je problemen.

denk aan electra goede verdeling van de groepen.
en belangrijk bij een oud huis goede aarde!!!!
eventueel geschakelde stopcontacten zodat je met 1 schakelaar alle sfeerlampjes aan kunt doen.

maak de voedingen van cv niet te klein.
net zo als water.
warm waterleiding niet te groot.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

daytonawim

Google maar eens op muurverwarming voor de lol.

En als je rookmelders wilt plaatsten, gebruik dan of een centraal meldpaneel, of een systeem zodat als 1 melder in actie komt automatisch alle melders signaal afgeven.
220v melders moeten wel voorzien zijn van een eigen (nood) batterij m.i.
Voor de keuken zou je een vlammelder kunnen gebruiken ipv een rookmelder.

Als je voor je audio aan de gang gaat, kijk vooruit op mogelijke veranderingen, leg dus wat extra pijpen hier en daar weg, pvc pijp kost geen drol, en later heb je daar eerder plezier dan ongemak van.
Bedenk welk type kabel je wilt gebruiken, want zelfs een klein beetje speakerkabel krijg je niet door een normale pvc buis.

daytonawim

Voor groepenkasten, kijk goed op Marktplaats e.d. dan kan je echt geld besparen, die rommel is loeiduur.

ulkeman

@ wim.

voor loze leidingen pakken wij op de bouw meestal 3/4 buis (19mm) of duims buis (25mm) daar krijg je toch echt genoeg data door hoor.
rookmelders koppelen wij  altijd door in woningbouw simpelst te maken.
wand verwarming nog niet echt heel erg over te spreken.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

daytonawim

@ ulkeman,

Die normale en 3/4 buis daar heb ik zo vaak mijn neus aan gestoten, of problemen mee gehad. zeker als er al een draadje in zit en dan voornamelijk in redelijk nieuwe woningen.
(ervaring van 100.000 klanten op jaar basis in geheel nederland)