Het grote nieuwbouw/verbouw/herverbouw/DIY/De Biereco's/etc. topic

Gestart door elianmars, 15-04-2008 21:34:53

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Bedankt voor de tips.
@Marc, heb je ook watervaste mdf gebruikt, zoja waar heb je deze vandaan? Ik heb enkel gewone mdf gezien bij onze Hornbach.
@ MArcel, bouwmaat, heb je toch een pas voor nodig?

Er hoeft geen deur in te komen, enkel een deurpost. Zoals ik het lees wel redelijk easy to do dus.

elianmars

Alleen deurpost is helemaal mooi en goed te doen.
Als je er aan wilt beginnen, kom ik je wel helpen ;)

Bouwmaat heb je idd pasje voor nodig. Je mag ook een blik bij mij vandaan meenemen. Ik heb dat spul op voorraad staan ;D

Ik heb nu ook toevallig een plaat watervast mdf staan, maar die is voor een klant. Worden ook plinten van gemaakt :P

Kapitein Haak

Citaat van: StefanCJ op 19-04-2014 18:24:15
In ons 'nieuwe' huis willen we graag nieuwe plinten. Het mooiste vinden we hoge, strakke plinten. Kabels hoeven er niet achter, dat is zo'n gedoe als je eens een ander kabeltje wil leggen. Daarom wil ik zelf plinten laten zagen uit mdf platen.

- kan ik mdf gewoon gronden met grondverf of is speciale verf (mdf grondverf, kwastplamuur etc) nodig of aan te raden?
- kan aflakken met elke willekeurige verf of is een speciale verf vereist?
- qua montage, ik ben niet van plan om elke drie jaar nieuwe plinten of vloer te gaan leggen dus wil ze met polymax aan de wanden vastkitten. Als we eens een andere vloer nemen monteer ik naderhand wel hogere plinten. Polymax goed of ander alternatief?

Tevens een vraag over de garage. Garage en stellingruimte is nu gescheiden door een wand van gipsplaten. Hier wil ik een opening ter grootte van een deur (circa 2,10 bij 1,00 in maken. Hoe kan ik dit het handigst doen? Simpel de maat aftekenen en zagen kan wel, maar het moet wel netjes afgewerkt worden. Misschien eerst gipsplaten van de muur schroeven, geraamte met profielen aanbrengen of verplaatsen, gipsplaten op maat maken, tegen geraamte schroeven, afwerken? En zoja, hoe dan afwerken met bijv. een home-made kozijnwerk?

Graag een klein beetje in Jip en Janneke taal, ik kan wel redelijk wat maar ben geen super-dhz-held.

:)

Ik heb dat ook gedaan in de keuken en bijkeuken.
Stroken gezaagd van een plaat (gewone)MDF en er dan ook nog een randje aan gefreesd. Ziet er erg netje uit maar zal het niet snel nog es zo doen. Ondanks dat ik erg zorgvuldig de naad tussen vloer en heb ik nu hier en daar vocht bobbels onder aan de plinten. Er wordt hier 3 à 4x per week gedweild ivm onze oude dementerende hond die wel es wat verliest....
Dus erg goede tip van Elianmars om watervaste MDF te gebruiken, ik wist niet eens dat het bestond.
Wat nou downsizen...... Groet, Jef

StefanCJ

Thanks voor de tips. Verf en grondverf voor mdf hebben ze overal wel, watervast mdf kijk ik wel even na bij de Hornbach en anders even houthandel zoeken in de buurt.

Lammert

Je kan ook kant en klare MDF plinten kopen, zit dan een soort dunne folie op die dient als grondlaag. Weet alleen niet of die watervast beschikbaar zijn. En is uiteraard ook duurder dan zelf stroken zagen + frezen, maar scheelt wel een flinke bak tijd (ik heb zelf 75 meter plint van hout gemaakt...)

StefanCJ

Ik moet ongeveer 80 meter hebben ook. Kant en klaar kopen kan, maar is wel een stuk duurder. Tijd heb ik wel redelijk voldoende.

CarolineB

Ik heb een glazen eettafel. Nu wil ik die niet meer in de lengte langs de muur hebben maar met de korte kant tegen de muur.
Even een kwestie van omdraaien, ja dat snap ik :P
Maar dan is de tafel net te lang. Gelukkig komt het tafelblad voorbij de poten.

Dus de vraag is: kan er een stuk van een glazen tafelblad af, zo ja hoe krijg ik dat voor elkaar.

heutink

:D
als er geen willekeurig, maar een gedefinieerd stuk af moet, zou ik er mee naar een glasboer gaan....... 8)
je hebt zo veel soorten glas, van makkelijk te snijden tot onverwoestbaar....ik zou me er zelf niet aan wagen
;)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

elianmars

Citaat van: CarolineB op 27-04-2014 16:05:36
Ik heb een glazen eettafel. Nu wil ik die niet meer in de lengte langs de muur hebben maar met de korte kant tegen de muur.
Even een kwestie van omdraaien, ja dat snap ik :P
Maar dan is de tafel net te lang. Gelukkig komt het tafelblad voorbij de poten.

Dus de vraag is: kan er een stuk van een glazen tafelblad af, zo ja hoe krijg ik dat voor elkaar.

Ik ben bang dat het gehard glas is. En dan is het niet te snijden.

Taranis

En al kun je het snijden dan nog zul je 't moeten laten slijpen anders is 't vlijmscherp. Over 't algemeen is 't dan goedkoper om een nieuw blad te bestellen ;)

volvobug

Diamantschijf in de haakse tol, stofmasker op en gaan.... En die scherpe rand metsel je gewoon in, tafel gaat toch tegen de muur  :eusa_whistle:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

CarolineB

Maar wat geschoven in de kamer en nu kan het wel aardig zo met dit formaat.
Het is even wennen, wel wat krapper zo dan mijn ideaal plaatje, maar dat komt dan wel is goed met een nieuwe tafel
Ik moet nu alleen wel een nieuw gat in het plafond boren ivm de lamp.
Eerst maar is de betonboor uit de opslag halen en dan zaterdag maar weer een gat boren in het plafond.

Taranis

StefanCJ

CarolineB