Het grote nieuwbouw/verbouw/herverbouw/DIY/De Biereco's/etc. topic

Gestart door elianmars, 15-04-2008 21:34:53

Vorige topic - Volgende topic

BOV

De vloer is volgens mij idd al 31 jaar oud.
De tegels lijken in de betonnen ondervloer te liggen. Er is geen kruipruimte in huis dus ik ga ervan uit da ze niet op hout liggen.

Ik heb geen reserve tegels..

Misschien dan toch binnenkort maar eens met een voegenkrabber / dremel voorzichtig de voegen loshalen.
Kan ik de tegels dan het beste met een goede montage kit of met speciale tegellijm vastzetten?
I take pictures and build stuff...

CarolineB

Het huis van de buren is verkocht en jawel lekkage bij de tussenmuur in hun garage.
Niet in die van ons, maar de dakdekker was er net en bij ons zit de afvoer los.
Maar het is niet gezegd dat dit de oorzaak is van hun lekkage.
Heel verhaal over foliedak en weekmakers en bedrijven die het niet goed zouden doen (niet fixeren), pfff.

Reparatie zou moeilijk zijn, ook niet een strook van voor tot achter op plek tussenmuur van onze garages. Met overlap van max een 1/2 meter op ieder dak.
Althans geen garantie dat dit langer dan een half jaar goed blijft.
We zitten beiden niet te wachten op volledig nieuw dak à 1500 euro.
Zij hebben net verkocht en dit staat nog te koop.

Mijn vragen:
- iemand verstand van foliedaken tav reparatie?
- klopt het dat als zij hun dak laten vervangen, dit ons dak eigenlijk om zeep helpt? Dit ivm niet kunnen overlappen en spanning die op de folie staat?
- moet er grint op liggen? Anders halen we dat eraf en brengen we dat naar de stort. Scheelt weer op de prijs.
- wat is de gemiddelde levensduur van zo'n dak?
- is 1500 (in de btw) per dak een goede prijs?

UserID6342

Ai, altijd lastig dit :( Het ligt er natuurlijk aan hoe groot het dak is qua oppervlakte maar een gemiddelde voor EPDM folie is ongeveer 20-30 euro afhankelijk van de foliedikte per m2. Een beetje dakdekker kost toch ook minimaal 60-75 per m2.  Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat de dakdekker allemaal doet voor die centen.  Is het alleen 'klets' en de folie erop of verwijdert hij ook die ouwe troep, hersteld de lekkage, etc.

Waarom dan niet, als het toch nieuw moet, voor een bitumen dakbedekking gaan ?

CarolineB

Citaat van: Dirk342 op 05-01-2018 13:00:28
Ai, altijd lastig dit :( Het ligt er natuurlijk aan hoe groot het dak is qua oppervlakte maar een gemiddelde voor EPDM folie is ongeveer 20-30 euro afhankelijk van de foliedikte per m2. Een beetje dakdekker kost toch ook minimaal 60-75 per m2.  Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat de dakdekker allemaal doet voor die centen.  Is het alleen 'klets' en de folie erop of verwijdert hij ook die ouwe troep, hersteld de lekkage, etc.

Waarom dan niet, als het toch nieuw moet, voor een bitumen dakbedekking gaan ?

Formaat: S80 past er net in, met krap een motor ernaast die je dan achteruit er naast moet zetten.

Bitumen dak ook besproken, maar dan kwamen er nieuwe dakranden bij, zou duurder zijn volgens hem.
Maar wat hij doet is 80% van dit soort daken, misschien geen zin om bitumen te leggen  :eusa_think:

jan45

Ik zit ook met eenzelfde probleem, ons plat dak is 5x8m en ik heb enkele offertes liggen voor nieuw bitumen en die zitten allen rond de 2.500 euri.

CarolineB

Ik denk dat er bij ons gewoon kunststof ligt en geen epdm.
Las net dat epdm daken wel 50 jaar mee kunnen gaan.
Ons dak ligt er sinds 2000 op en die van de buren pas 9 jaar....

En is overstappen op bitumen niet handiger ivm reparatiemogelijkheden?

blauweroffel

Ik heb deze zomer de dakbedekking van het dakterras vervangen. Lagen drie soorten pvc op (huis in 2003 gebouwd.......)
De gekitte naden lekten......volgens een dakdekker mochten er geen drie verschillende soorten opliggen. Huj vertelde dat het grind ervoor zorgt dat de weekmakers kapot gaan.

IK heb het volgende gedaan:
epdm (in Harlingen bij budgetdak) gekocht en dit er op gelegd/gelijmd. Is een soort rubber uit een stuk, in dit geval ong 6 x 5 meter.
Met lijm en 2x dakdoorvoer ong 500 euro voor betaald en zelf gelegd.
Prima support van bedrijf gehad, zelfs tijdens het leggen via de app.

BR

-D©©©L-

Citaat van: blauweroffel op 05-01-2018 16:27:21
Ik heb deze zomer de dakbedekking van het dakterras vervangen. Lagen drie soorten pvc op (huis in 2003 gebouwd.......)
De gekitte naden lekten......volgens een dakdekker mochten er geen drie verschillende soorten opliggen. Huj vertelde dat het grind ervoor zorgt dat de weekmakers kapot gaan.

epdm (in Harlingen bij budgetdak) gekocht en dit er op gelegd/gelijmd. Is een soort rubber uit een stuk, in dit geval ong 6 x 5 meter.

BR

Ik ben benieuwd hoe het lijm en kitwerk er over 3 jaar aan toe is.

blauweroffel

Citaat van: -D©©©L- op 05-01-2018 16:31:20
Citaat van: blauweroffel op 05-01-2018 16:27:21

BR

Ik ben benieuwd hoe het lijm en kitwerk er over 3 jaar aan toe is.

Let op:
alleen gelijmd onder de loodrand. Rest niet gelijmd, want er liggen tegels van 50x50 op.
Er komt geen kit aan te pas!

BR

CarolineB

Thanks voor de tip BR! Jouw manier zou een oplossing kunnen zijn.
Maar moeten er tegels op?

Ik heb vanmiddag hier bij een bouwmarkt info gevraagd.
Er is een soort tape waarmee ik de afvoer weer vast kan zetten/waterdicht kan maken.
We gaan zondag maar samen het dak op om te kijken.
En dan neem ik wel een bezem mee om te kijken bij de naden.
Desnoods daar ook tape overheen.

blauweroffel

Citaat van: CarolineB op 05-01-2018 17:33:46
Thanks voor de tip BR! Jouw manier zou een oplossing kunnen zijn.
Maar moeten er tegels op?

Ik heb vanmiddag hier bij een bouwmarkt info gevraagd.
Er is een soort tape waarmee ik de afvoer weer vast kan zetten/waterdicht kan maken.
We gaan zondag maar samen het dak op om te kijken.
En dan neem ik wel een bezem mee om te kijken bij de naden.
Desnoods daar ook tape overheen.

Nee, er hoeven geen tegels op, maar die liggen er nu op omdat het een dakterras is.
Als je er niks op wil leggen, dan moet je de epdm vastlijmen op de ondergrond.

Kijk maar eens bij budgetdak.nl, staat veel info over hoe, wat en waarom

O ja, je gebruikt een heel klein beetje kit: daar waar je de dakdoorvoeren plaatst: deze lijm je in het epdm.

BR

BR

Taranis

1500 euro is echt geen slechte prijs hoor. Ik betaalde 7 jaar geleden al meer voor een kleiner dakje.

Ik zou persoonlijk het risico niet nemen dat je achteraf nog een keer het verwijt krijgt dat je een gebrek verborgen hebt gehouden maar het door een vakman laten doen. In de verkoopadvertentie dan uiteraard wel adverteren dat er net een nieuw dak op de garage geplaatst is door een erkend vakman :D (dat geeft ook vertrouwen voor de staat van onderhoud van de rest van het huis wat je verkoopt)

NinaPaul

Hier waren enkel de nieuwe dakpannen al 5k, wel inclusief levering :D
Het hele dak vernieuwen inc. dakgoten was een veelvoud.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

elianmars

Citaat van: NinaPaul op 06-01-2018 19:51:46
Hier waren enkel de nieuwe dakpannen al 5k, wel inclusief levering :D
Het hele dak vernieuwen inc. dakgoten was een veelvoud.

Zal geen klein dakje zijn, vermoed ik zo ;D

CarolineB

Ik ben zelf via de schutting op dakrand garage gaan zitten om de schade te bekijken....

Uw afvoer zit los :eusa_liar:

Blad wat ervoor lag weg gehaald en toen kwam bovenstaande in zicht.
Met speciale kit voor reparatie wat de buurman nog had een minuscuul sneetje gedicht.
Voor nu is het klaar....