V70R AWD haakse overbrenging kapot.

Gestart door V70R-obert, 26-04-2008 13:51:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

V70R-obert

Vanochtend naar Assen gereden om daar Wibren tegen te komen. Samen teruggereden over de snelweg en dat ging iets te hard. Op enig moment haal ik Wibren in en hoor ineens een schraal lagerig geluid onder de auto vandaan komen, alsof er iets flink aanloopt. Bij afremmen tot stilstand hoort het als een koffiemolen. Direct met Wibren naar mijn garage gereden, toen de auto stilstond rook het naar verbrande olie. De kans is nu erg groot dat de haakse overbrenging kapot is.

Onze garage heeft weinig ervaring met AWD omdat ik de enige ben 'op' het dorp met een AWD. Een haakse overbrenging hebben ze nog nooit vervangen. Is er iemand die de monteur tips zou willen geven om deze klus het beste te klaren? Moet er een nieuwe haakse overbrenging in of een gereviseerd exemplaar, of kan deze gemaakt worden? Misschien is er wel iemand die een goede HO op de plank heeft liggen, of één weet?

Wat zouden jullie doen als de AWD het begeeft? De AWD laten maken of een besluit nemen om van de AWD een FWD te maken? Ik weet niet wat het me gaat kosten, maar denk wel dat wanneer de HO stuk is, de visco er ook aan zit te komen en misschien nog meer ellende aan de AWD. Alle tips en suggesties zijn van harte welkom.

Daarvoor had ik net de XC Grille van Brambo67 opgehaald en was erg in m'n nopjes voordat de HO kapot ging >:( :eusa_wall:


Brambo67

..........aaaarrrggghhhh.................. :'( :'( :'(

Ik kan je wel in contact brengen met iemand die er kijk op heeft. PM me maar even
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

confruo

Goh, das behoorlijk balen zeg, ik hoop dat het geen hele dure wordt.

Wat ik verder wel interressant vind is, hoe dat zo gekomen is ? 
Staat van het profiel te kritiek misschien tussen voor en achter ? (daar hebben ze het tenminste altijd over)
Ik ben erg benieuwd naar de afloop van het geheel.

V70R-obert

Nou confruo, ik ben erg zuinig op deze auto. Bij elke beurt wissel ik de banden om de omtrek gelijk te houden, rij als een oud wijf over drempels en hou mijn oren gespitst op elk geluidje dat vreemd is. Nu is de AWD erg kwestsbaar. Bij veel bezitters van een AWD is bij ongeveer 150.000km de haakse overbrenging stukgegaan. Hier hoef je niets voor te doen. Windkracht 3, half bewolkt en een overvliegende meeuw is genoeg om je AWD te mollen lijkt het..

Reparaties zijn alleen zo schreeuwend duur aan dit systeem....

Wibren, nog bedankt voor het meerijden.

Ronbroek

#4
Citaat van: V70R-obert op 26-04-2008 22:10:00
Bij veel bezitters van een AWD is bij ongeveer 150.000km de haakse overbrenging stukgegaan. Hier hoef je niets voor te doen. Windkracht 3, half bewolkt en een overvliegende meeuw is genoeg om je AWD te mollen lijkt het..

Piet's weerbericht voortaan maar een beetje in de gaten houden  :eusa_think:


;D


On-to-pic-pic:




854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Marc O.

Wat je eens zou kunnen overwegen is om de defecte onderdelen in de VS te bestellen en door een handige sleutelaar te laten monteren (bijv. dennis850estate). Ik weet dat dit met de huidige Dollar koers voor 4WD onderdelen van Jeep erg veel scheelt (tot wel 500 euro of meer), maar goed, da's dan natuurlijk ook een Amerikaans merk. In ieder geval de moeite van het nagaan waard. Volgens mij zijn die AWD's in Amerika redelijk veel verkocht, dus de onderdelen zullen er zeker te verkrijgen zijn.
...The Nile isn't just a river in Africa...

haRtV70R

Wat bedoel je met een tussenbak??? Tis toch moter->bak->haakseoverbrenging->cardan->visco/difrentieel?

Ik denk dat het je HO is..  :eusa_think:
[move][/move]

V70R-obert

Ja, het is de haakse overbrenging, dit noemen ze ook wel de tussenbak als ik goed opgelet heb bij de garage.

JeroenV

Hey Robert,

Succes met de V70R en nog bedankt voor de goede zaken.

Jeroen.

V70R-obert

Ha Jeroen, laat maar een foto zien zodra de velgen eronder zitten. Morgen zal wel duidelijk worden wat de schade is. Ik zoek me rot naar een Haakse Overbrenging. Tot nu zonder succes...
Ik las op een garage vraagbaak dat Volvo monteurs bij het vervangen van de HO ook de visco vervangen omdat de één de ander weer stukmaakt als één van beide ongemerkt ook defect is. We zien het wel...

Brambo67

Citaat van: V70R-obert op 27-04-2008 16:24:12
Ha Jeroen, laat maar een foto zien zodra de velgen eronder zitten. Morgen zal wel duidelijk worden wat de schade is. Ik zoek me rot naar een Haakse Overbrenging. Tot nu zonder succes...
Ik las op een garage vraagbaak dat Volvo monteurs bij het vervangen van de HO ook de visco vervangen omdat de één de ander weer stukmaakt als één van beide ongemerkt ook defect is. We zien het wel...

Bij mij is alleen de haakse overbrenging vervangen. De Visco koppeling was ok. Wibren had het er laatst over dat de Visco in verschillende merken geleverd is. Hij had het ook over Haldex... Ik weet niet of dit zo is. Haldex is natuurlijk een merk en zal dus wellicht ook visco-koppelingen gemaakt hebben. Die Haldex versie schint dan weer een goeie te zijn. Niet per definitie van uitgaan dus dat ie ook stuk is.

Wel vaak is je cardanas stuk. Het gaat dat om het middelste gewricht. Deze is helaas ook niet te repareren waardoor je en extra kost hebt van zo rond de € 800. Bij mij was dit zo en ook bij Wibren zijn HO en cardanas al vervangen. Alles bij elkaar zit je dus op € 2.000,00 zonder de uren......

Citaat van: haRtV70R op 26-04-2008 22:28:00
Wat bedoel je met een tussenbak??? Tis toch moter->bak->haakseoverbrenging->cardan->visco/difrentieel?

Ik denk dat het je HO is..  :eusa_think:

Visco koppeling en achterste differentieel zijn ook weer twee verschillende onderdelen. Haakse overbrenging wordt idd ook wel tussenbak genoemd.

Als ik jou was Huib zou ik alvast maar gaan sparen voor zo'n HO ;D
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

confruo

Citaat van: Brambo67 op 27-04-2008 17:04:32
Hij had het ook over Haldex... Ik weet niet of dit zo is. Haldex is natuurlijk een merk en zal dus wellicht ook visco-koppelingen gemaakt hebben. Die Haldex versie schint dan weer een goeie te zijn. Niet per definitie van uitgaan dus dat ie ook stuk is.


En volgens mij zitten die Haldex alleen in 2001+ modellen, tenminste voor zover ik mij erin verdiept had voordat ik mijn xc kocht.

haRtV70R

Citaat van: confruo op 27-04-2008 17:11:20
Citaat van: Brambo67 op 27-04-2008 17:04:32
Hij had het ook over Haldex... Ik weet niet of dit zo is. Haldex is natuurlijk een merk en zal dus wellicht ook visco-koppelingen gemaakt hebben. Die Haldex versie schint dan weer een goeie te zijn. Niet per definitie van uitgaan dus dat ie ook stuk is.


En volgens mij zitten die Haldex alleen in 2001+ modellen, tenminste voor zover ik mij erin verdiept had voordat ik mijn xc kocht.

Klopt. En past niet op de classic modellen. (helaas)
[move][/move]

Emiel

Naar mijn weten kan je in een tussenbak iets schakelen...en dat kan toch echt niet in een haakse overbrenging. ::)

Haakse overbrenging lijkt mij overleden, en ik hoop voor je dat de spline as tussen de HO en bak nog heel is.

Wibren

Citaat van: confruo op 27-04-2008 17:11:20
Citaat van: Brambo67 op 27-04-2008 17:04:32
Hij had het ook over Haldex... Ik weet niet of dit zo is. Haldex is natuurlijk een merk en zal dus wellicht ook visco-koppelingen gemaakt hebben. Die Haldex versie schint dan weer een goeie te zijn. Niet per definitie van uitgaan dus dat ie ook stuk is.


En volgens mij zitten die Haldex alleen in 2001+ modellen, tenminste voor zover ik mij erin verdiept had voordat ik mijn xc kocht.

Ik heb dit gehoord van de garage eigenaar, hij had het erover dat de visco koppelingen van de firma 'Haldex' , dus niet het Haldex systeem op de 2001+ modellen, sterker waren. Of dit waar is is natuurlijk een ander verhaal  :eusa_think:
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver