V70R AWD haakse overbrenging kapot.

Gestart door V70R-obert, 26-04-2008 13:51:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

V70R-obert

Vanochtend samen met de monteur een stukje gereden. In begin bij koude motor leek er niets aan de hand. Naarmate de auto warmer werd begon hij meer lawaai te maken. Vanmiddag gaat hij dan op de brug. Ik heb alle demontage bedrijven al gebeld en gemaild, niemand heeft een HO liggen. Nu gaat Nordicar zich erover buigen of ze iets kunnen vinden. Eerst maar eens afwachten wat de schade precies is, en of er meer stuk is dan alleen de HO. Wanneer een monteur meeleest en zijn know-how wel wil delen met een andere garage, dan hoor ik dit heel graag. Ik wil hem eigenlijk wel laten maken en niet overgaan naar voorwielaandrijving..

V70R-obert

De cardanas is nu onder de auto vandaan gehaald. Nu rijdt de auto weer geweldig, maar heeft nu wel voorwiel aandrijving ipv awd. Kan ik zonder problemen zo eerst blijven rijden totdat ik een oplossing heb gevonden, of moet ik nog meer onderdelen loskoppelen, verwijderen oid om te voorkomen dat er meer stukgaat?

Brambo67

Citaat van: V70R-obert op 28-04-2008 14:24:58
De cardanas is nu onder de auto vandaan gehaald. Nu rijdt de auto weer geweldig, maar heeft nu wel voorwiel aandrijving ipv awd. Kan ik zonder problemen zo eerst blijven rijden totdat ik een oplossing heb gevonden, of moet ik nog meer onderdelen loskoppelen, verwijderen oid om te voorkomen dat er meer stukgaat?

Ik denk dat dit precies de reden is waarom je een garage zou moeten willen vinden die ook daadwerkelijk weet of het uitmaakt of je zonder cardanas rijdt en zo ja wat er verder nog moet gebeuren..... Bij mijn weten kan het maar ja, ik ben geen techneut (zoals eerder reeds bewezen ;D)
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

pdfeenstra

Mijn cardanas was laatst ook kapot. heb hem er onderuit gehaald en is door de volvomonteur apk gekeurd. Vervolgens heb ik er 4 weken mee gereden, o.a. naar geneve.

Je kunt prima zonder de as rijden, alleen volgas wil ie nog wel eens zoeken naar het rechte spoor.

inmiddels via marktplaats een cardanas van een 2,5 T AWD gekocht en er onder gezet. Koste € 200, en bij de dealer € 1000.

Wout309t

Op de sloop in Gorinchem (van Boxtel) stond er vorige week 1. Misschien even informeren?
2011 V70 2.0T R-Design MT

Rudi

In Zweden rijden er toch ook een paar rond met FWD?

Ik heb trouwens nog steeds een Visco liggen,die moet nog goed zijn,na montage andere wielen hoorde ik niks meer onder de auto.

Als er iemand belangstelling heeft hoor ik het wel.

Vrijdag ga ik even naar m'n Audi vrienden,en probeer het nog een keer....AWD rotzooi er onder uit.Visco is nog nieuw,en de Haakse Overbrenging ook zou ik kunnen verkopen...als ...als...even afwachten....zou wel mooi zijn,heel veel verloren pk's terug :eusa_pray:

Deze discussie heb ik tijden terug ook al met mezelf gehad,ben bang dat al met al het een dure ingreep gaat worden,maar die AWD van Volvo is toch een aanfluiting :eusa_doh:

Nog niet zeker dus :)
Dr.Go-Fast...

haRtV70R

Hier nog 1 die het liefst die bende er vanonder wil halen.  :eusa_think: En liefst ook gelijk een handbak er in!  :eusa_drool:
[move][/move]

Turbo-Geek

Wat is exact het zwakke onderdeel in die AWD ?
Wellicht is het mogelijk dat (of die delen) te vervangen met iets van een ander merk.
Ja, dat is heel wat meer werk maar het is te doen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

haRtV70R

Citaat van: Turbo-Geek op 10-05-2008 21:25:18
Wat is exact het zwakke onderdeel in die AWD ?
Wellicht is het mogelijk dat (of die delen) te vervangen met iets van een ander merk.
Ja, dat is heel wat meer werk maar het is te doen.

Zowel visco als haakse overbrenging zijn zwak. Ook cardanas geloof ik. Eigenlijk alles dus ;D

Zit ook al te denken om eea eens bij een bedrijf voor te leggen die in dragrace doen ofzo. Of een trekkertrek hobbyist (prof). Die hebben wel meer met dit soort zaken te maken lijkt mij.. :eusa_think:
[move][/move]

Enno

Citaat van: haRtV70R op 10-05-2008 20:53:08
Hier nog 1 die het liefst die bende er vanonder wil halen.  :eusa_think: En liefst ook gelijk een handbak er in!  :eusa_drool:

Wat let je ;)?....

haRtV70R

Citaat van: Enno op 10-05-2008 21:35:19
Citaat van: haRtV70R op 10-05-2008 20:53:08
Hier nog 1 die het liefst die bende er vanonder wil halen.  :eusa_think: En liefst ook gelijk een handbak er in!  :eusa_drool:

Wat let je ;)?....

Tis wel een beetje zonde om een originele R AWD compleet te verkrachten..  :eusa_think:
[move][/move]

Emiel

- Haakse overbrenging kan lekken (net als het achterdiff. natuurlijk)
- Haakse overbrenigng kan op de spline-as uit de bak kapot gaan (tandjes weg)
- Haakse overbrenigng kan bijgeluiden maken
- Spline-as die uit de bak komt kan de tanden uit de bak vreten
- Cardanas, voorste koppeling kan kapot
- Lager halverwege de cardanas wil wel eens kapot lopen
- Visco, oververhitten, etc etc etc
- Differentieel achter, geluid, bonken

En dan de storingen die bij een automaat kunnen horen.

Natuurlijk hoeft dit niet allemaal te gebeuren, dit is een opsomming van wat in de praktijk kapot kan gaan aan een AWD systeem. Als er altijd keurig volgens het boekje onderhoud gepleegd is, hoef je er niet te huiverig over te zijn. Zijn zat auto's met ruim 2 ton op de klok waar nog nooit iets van los is geweest.

Je kan de cardanas zonder verdere problemen verwijderen. Hoeft geen andere aandrijfassen te monteren oid. Alleen de cardanas verwijderen is genoeg, Visco en haakse overbrenging kunnen blijven zitten.


Laserblue

Citaat van: haRtV70R op 10-05-2008 21:36:54
Citaat van: Enno op 10-05-2008 21:35:19
Citaat van: haRtV70R op 10-05-2008 20:53:08
Hier nog 1 die het liefst die bende er vanonder wil halen.  :eusa_think: En liefst ook gelijk een handbak er in!  :eusa_drool:

Wat let je ;)?....

Tis wel een beetje zonde om een originele R AWD compleet te verkrachten..  :eusa_think:

;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Rudi

@Huib,heeft niks met verkrachten te maken,dat zou het zijn als je een Audi zou ontdoen van de Quattro ;D

Ze hebben me trouwens niet gebeld van de week,maar denk dat ik ga proberen wat Emiel al zegt,cardanas er tussen weg en dan verder kijken.

Zo'n handbakswap heb ik die meneer in Gorredijk al eens voorgelegd,en dat is heel duur,andere aandrijfassen,vliegwiel en weet ik niet wat meer....and besides,die 5 traps heerscht grote tijden :evil: ;)
Dr.Go-Fast...

V70R-obert

Ik rij nu al ruim een week met een FWD ipv AWD. Ik ga hem wel repareren, maar wil even alles op een rijtje hebben wat het me gaat kosten en of er modificaties voorhanden zijn. Je merkt overigens vrij weinig in het rijden. De auto is stiller geworden, rijdt soepeler, maar heeft wel zoekerig weggegedrag wanneer je flink optrekt. De reactie van Emiel dat een AWD niet zorgelijk is bij goed onderhoud is denk ik niet helemaal juist. Mijn auto wordt behandeld als een verwend klein truttig prinsesje, eerst rustig warmdraaien, banden regelmatig wisselen, niet dierct op het gas maar eerst laten rollen en noem ze maar op. De werkplaatschef van een Volvo dealer vertelde ook al dat het AWD systeem van Volvo niet de beste is. Zijn advies was zelfs om de auto niet te repareren, maar een FWD te laten..