Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FelixB

Citaat van: -D©©©L- op 18-07-2008 00:27:03
Citaat van: de geneRaal op 17-07-2008 21:29:29
Tjuh! Wat een verslagen zeg  :P

Mot jij nie werkuh ofzo..... :eusa_eh:


Heb respect voor je,dat je alles zo goed aanpakt.

Thumbs up!!!!


Gr Maus 8)

Ik heb er lekker een dagje en een middagje voor vrij genomen, lekker een dag doorhalen geeft tenminse flink resultaat.  :)
Morgen nog even een dagje werken en zaterdag weer verder. Vanavond niet zo veel meer gedaan, vooral schoonmaken van de motor ruimte.
Thijzerrr dook nog even op om te kijken hoe e.e.a. er IRL uit zag.

Ik heb de boel nog niet dicht helemaal gebouwd omdat ik zaterdag de carterventilatie wil aanpakken. Dan moet de helft weer los, dus dat zou een beetje zinloos zijn.
Ondertussen ben ik even aan het denken wat ik met de stroom voorziening achterin en de massa kabel etc. ga doen.

Tóch wél met een lekkere Whiskey bij de hand, hé?  :eusa_dance:

PS ook ik ben stik-jaloers op je kennis, vaardigheid en toewijding!
855R & C70 T5 cabrio automaat

-D©©©L-

#226
Waar was ik gebleven ?  

Hier dus  ;D:




Even een kiekje voor de draad kleuren van de LPi injector kabelboom. De bekabeling zat inclusief over-lengte opgeknoopt aan de gasslangetjes, dat gaat straks anders worden. Eens kijken of het mogelijk is om dit straks netjes onder de brandstof rail weg te werken. :




Benzine injector kabelboom eraf, verdelerkap/bougiekabels eraf,  LPi injector kabelboom los, bovenste koelwaterslang eraf, Radiateur fan opzij. (Dat laatste zorgt voor meer dan voldoende werkruimte en is niet veel meer werk dan 3 stekkers en 2 torx parkers losnemen) :




Nog een paar boutjes verder, om het hele handeltje de demonteren had ik niet veel meer nodig dan een standaard 3/8" doppendoos. Dus geen special tools voor allerhande boutjes ofzo, het is echt niet zo moeilijk als je soms wel eens leest. :




Oude en nieuwe carterventilatie slangen. De "dikke" buis zat er al gescheurd in (op de foto afgebroken):




Nieuwe carterventilatie slangen gemonteerd, wees niet overmoedig bij het aandraaien. Meestal worden de klemmen in 1 keer te strak aangedraaid waardoor een rubber slang (af)scheurt. Een ongewapende slang is hiervoor nog veel gevoeliger. Het heeft de voorkeur om de slangklemmen in 3 stappen aan te draaien zodat het rubber tijd heeft om zich te "zetten".  
Meteen de thermostaat eruit gehaald, dit is een 90oC exemplaar uit 2003 (staat erop) maar ik heb vanwege de AT bak- en Motor-olie koelers liever een 88oC versie. Ook staat de wijzer van de temperatuur meter dan mooi horizontaal.




Ik zei al iets over nieuwe massa kabels. Het is 35mm2 koper kabel, hier 1 in wording.:




En zo wordt het dan op de minpool. Kabelogen voorzien van een beetje tectyl en daarna strak afgetaped (waterdicht) met zelf-vulcaniserende tape. Pas als de poolklem op de accu zit kan ik ze definitief vastzetten in de juiste positie.




De oude en de nieuwe massakabel van en naar de accu, motorblok en carrosserie. Ietsje langer (ruimte om te werken) en een forse stap dikker 35 mm2 ipv 20 mm2  :




1 pakking en een paar bouten later bungelt het spruitstuk tijdelijk even ongeveer op de juiste plaats. Gasklephuis etc moet er nog op:




wordt vervolgd...  :)


Starbuck

Wanneer ik het hele verhaal zo lees kan ik ervan opmaken dat je een correcte prijs hebt betaald voor de wagen, zeker niet de vraagprijs!
Dat was het niet waard geweest!
Als ik hier zo zie wat jij doet met die R kan ik alleen maar zeggen: Respect!!!

BartusKN

zo kom terug van vakantie maar jij heb zeker geen pauze gehouden. wat mooi zeg wordt dit alles. ben reuze benieuwd naar de volgende update.  :eusa_clap:

razorx

Wat mij opvalt is dat je de elektra doet zoals het hoort.
En dan nog een zelf borgend moertje.
Heerlijk om te zien.

Kwam vandaag het tegendeel tegen bij mijn werk aan Fred Flightcase.
Als je dit soort dingen niet goed doet is het wachten op random storingen.
Groeten van Yits.

-D©©©L-

#230
Citaat van: razorx op 19-07-2008 21:15:30
Wat mij opvalt is dat je de elektra doet zoals het hoort.
En dan nog een zelf borgend moertje.
Heerlijk om te zien.

Het idee is om het beter te maken dan het is. De oude kabels waren bij de aansluitingen en bevestigingen niet echt fris meer, dus vandaar deze vervang actie.
De pluskabel van de dynamo naar de accu (via startmotor) is op zich nog wel goed, alleen de aansluiting bij de accu vraagt nog wat aandacht.

Ondertussen ben ik verder gegaan met het schoonmaken en smeren (met "keramisch" vet, het witte spul) van het gasklep huis en het plaatsen van een verse gasklep sensor. Deze vond ik ergens verloren in een magazijn tegen een leuk prijsje. Ik had bedacht dat een gasklep sensor in een AT wagen veel meer slijt omdat je meer met het gaspedaal doet (bedienen AT bak enzo). Zal de oude nog eens nameten, als ie goed is gaat ie de rest van z'n leven slijten op de 609R.:





Opgepoetste gasklep met verse sensor. Misschien leuk om even te vermelden dat op deze gasklep geen plastic strookje zit (NA blokken wel). Pakking resten (kan gemeen vastzitten) weken makkelijk los met kruipolie. :





Ook de vacuum toren kreeg een verse rubber afdicht ring. Duidelijk te zien dat de oude aardig plat is gedrukt (en ook niet meer terug naar rond wil veren). Op zich is dat geen noodzaak, maar als je het torentje demonteert voor reiniging dan is het wel verstandig om te doen:





Stationair regelaar goed schoongemaakt en hele handeltje weer in elkaar geschroefd. Helaas kwam ik er achter dat ik de dikke rubber bocht vergeten ben te bestellen. Die mag ik wisselen als ik hem binnen heb.  De meeste slangen zijn gewoon droog of hard geworden op de leeftijd. In de 609R (die 150k meer had bij dezelfde actie) was duidelijk te zien dat de warmte veel meer invloed gehad had. :





Een paar boutjes en een vers rubbertje voor de peilstokbuis (bij de aansluiting met het blok) erin geduwd (het blijft een verhaal tot in de details ;)). Dit is het eindresultaat van vandaag. Deze keer alle bouten van het inlaatspruitstuk wel goed vast gezet (met een druppeltje milde locktite), bij het loshalen zaten ze verre van vast. :



sommige foto's zijn klikbaar voor hi-res.


Word vervolgd...  :)

elianmars

Jeetje, wat ben je weer goed bezig!  :eusa_clap: :eusa_clap:

-D©©©L-

#232
Vandaag alleen even het gebruikte gereedschap schoongemaakt en opgeruimd. Ook de (tijdelijk) verwijderde onderdelen even op een veilige plek neer gelegd.
Vlak voor het naar buiten duwen van de auto de inmiddels van roestomzetter residue ontdane plekken linksvoorin de motor ruimte lekker in de amber tectyl gezet. Kan ie lekker buiten uitdampen. Morgenavond kan dan de eerste van 2 lagen ML tectyl eroverheen. Dan ook de binnenkant van de voorpoten eens goed bekijken, vooralsnog ziet het er allemaal mooi uit.

Die hoek van de motor ruimte ziet er nu zo uit:





Met veel daglicht ziet het er altijd mooier uit  8):





En zo staat ie dan lekker even weer buiten.  :) :





Ik ben er ook achter waarom de voorbumper aan de passagiers zijde wat lager hing (al was het minimaal te zien). Het op de foto meest linkse montage punt staat niet helemaal 100& recht. Daar heeft ie ooit een tikje op de hoek van de bumper gehad. Gelukkig eenvoudig recht te zetten.  



En nu... koffie en bankhangen met mijn ega.  :-* ;D

Volvo Felipe

Goed bezig doe zo voort


Succes

Richard850


fbm

Citaat van: -D©©©L- op 20-07-2008 20:38:43

En nu... koffie en bankhangen met mijn ega.  :-* ;D


Die vrouw van jouw moet echt wel top zijn?  :eusa_dance: dat je zoveel tijd krijgt om aan je R'utjes te mogen besteden!

Of  :eusa_think: jij hebt die rode R hiervoor wel moeten afstaan aan haar :eusa_whistle:

-D©©©L-

Citaat van: fbm op 21-07-2008 02:14:52
Citaat van: -D©©©L- op 20-07-2008 20:38:43
En nu... koffie en bankhangen met mijn ega.  :-* ;D
Die vrouw van jouw moet echt wel top zijn?  :eusa_dance: dat je zoveel tijd krijgt om aan je R'utjes te mogen besteden!
Of  :eusa_think: jij hebt die rode R hiervoor wel moeten afstaan aan haar :eusa_whistle:

Dat is ze ook.  :eusa_clap: :eusa_clap: Ze doet zelf naast haar full time baan ook nog een universitaire studie, dus ze zit nogal eens in de boeken.
Ze vond de kleur van de rode altijd al mooier dan van de 10V (die is kleur 412, petrol). En omdat ik de 609R eigenlijk niet weg wilde doen, was de keuze snel gemaakt.
Enige punt van zorg is dat ze heel veel 80 km/h wegen heeft op haar woon/werk route. Ik calculeer dus maar vast 250 euro snelheidsbelasting mee.  ;D


robbie409


jberg

#238
Citaat van: -D©©©L- op 21-07-2008 08:05:51

Enige punt van zorg is dat ze heel veel 80 km/h wegen heeft op haar woon/werk route. Ik calculeer dus maar vast 250 euro snelheidsbelasting mee.  ;D



Achja, en als je dan netjes 87 rijdt, zetten ze een bordje van 50 neer voor werk aan de weg, vervolgens doen ze op die plek een half jaar niets en als er dan niemand meer 50 rijdt gaat er zon motorrijder achter een boompje staan laseren en ben je een euro of 500 verder

-D©©©L-

#239
Aan het einde van de middag heb ik de 422R eerst maar eens hoog op de krik gezet om de wielkasten voor de laatste keer goed uit te spoelen na de roestomzetter:





Ook de binnenkant van de voorpoten lekker uitgesopt, dan hecht het allemaal een stuk beter straks:





En zo word het na schoonmaken:




Ondertussen assistentie verleend aan een BX (dynamo wissel) en ruzie gemaakt met een paar lastige slangklemmen op een renault kangooojee.
Toen mocht de 422R weer naar binnen om goed droog te blazen :





Na wat ander knooiwerk de binnenkant van de spatborden en wielkasten voorzien van een hechtlaag van dun vloeibare amber-tectyl (rondom gedaan):







De beide oliekoelers in de radiateur afgetapt en goed laten uitlekken. Daarna Intercooler en radiateur verwijderd.:




De linker koker voorzien van een amber-tectyl hechtlaag (heej, hij is groen  ;D):





En als afsluiter de LPi bekabeling bij de injectors er even wat netter in gemaakt.

Zo was het:



En zo is het nu:





Ehm, tja...   het komt goed, dat beloof ik.    :eusa_shifty: