Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

#240
Weer mooi werk.
Zeker het plaatje met de opgekuisde LPi aansluitingen.

Valt me ook dat je duidelijk plant, zodat je meer dingen in één keer kan doen.

Even een suf vraagje maar ik weet het echt niet: Wat is de procedure met roestomvormer, b.v. onder de motorkap.
Kan je na schuren daar overheen lakken, of verwijder je de restanten met iets anders?
Of moet je als je wilt lakken absoluut geen roestomvormer gebruiken.

Groeten van Yits.

Maaruh, pittige klus!

FGG

Als ik dit allemaal bekijk, het werk (diep respect), de tijd en het materiaal ben ik ook wel benieuwd wat het aan 't eind allemaal gekost heeft om de auto helemaal 'klaar' te krijgen.


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

-D©©©L-

#242
Citaat van: razorx op 22-07-2008 00:20:35
Weer mooi werk.
Zeker het plaatje met de opgekuisde LPi aansluitingen.

Valt me ook dat je duidelijk plant, zodat je meer dingen in één keer kan doen.

Even een suf vraagje maar ik weet het echt niet: Wat is de procedure met roestomvormer, b.v. onder de motorkap.
Kan je na schuren daar overheen lakken, of verwijder je de restanten met iets anders?
Of moet je als je wilt lakken absoluut geen roestomvormer gebruiken.

Groeten van Yits.

Maaruh, pittige klus!

De "planning" zit, voor zover ie er is, zo in elkaar dat ik ook buiten verder kan als er geen werkplaats ruimte is. Zo heb ik nog een hele serie klusjes van bekleding lijsten verwijderen, deuren strippen/schoonmaken en achterspoiler verwijderen. Ik wissel het graag allemaal een beetje af.

Roestomvormer is op zich goed bruikbaar, maar verwacht geen wonderen. De op de verpakking vermelde 48 uur is echt het absolute minimum om het echt lekker te laten werken.
Je kan de behandelde materialen daarna afnemen met een natte doek of spons, naspoelen (zoals ik dat deed) kan natuurlijk ook.
Wat je overhoud is een oppervlakte waar je gewoon weer mee verder kan werken, dus opschuren, primer, etc.
Ik heb gekozen voor een tectyl behandeling omdat het op nauwelijks zichtbare plaatsen zit, tectyl de boel goed afsluit en flexibel blijft. Ook kan je bij inspectie door de tectyl heen zien wat er gebeurt met de plaat.

Citaat van: FGG op 22-07-2008 00:26:36
Als ik dit allemaal bekijk, het werk (diep respect), de tijd en het materiaal ben ik ook wel benieuwd wat het aan 't eind allemaal gekost heeft om de auto helemaal 'klaar' te krijgen.

Vooralsnog zit er ca 100 euro aan klein materiaal in (keerringen, slangen, rubbertjes), 5 euro roestomzetter en een tientje tectyl.
Remslangen waren 75 euro, uitlaat spruitstuk heb ik gekregen en de turbo voor een vriendenprijs. Voorpijp was gebruikt 250 euro. De intercooler die er in gaat was een cadeautje.  ;D De extra automaatbak koeler moet ik nog kopen. Geen idee wat die tegenwoordig kost. Er ligt nog voor 120 euro aan draagarmen op de plank, er is nog een setje stabi-stangen onderweg. Er ligt nog voor 300 euro remschijven/blokken op de plank (rondom) samen met een trekhaak van 150 euro. De 6e LPi injector moet er nog op; dat zal samen met de G3 omzetting zo'n 400 euro kosten. Beide spiegels, dorpel lijsten zonder "groefje", bekleding delen, ruiten, tweede antenne, blauwe injectors, extra (hoofd)zekeringen kast, veerpootbrug, estate ruitenwisser reservoir/schakelaar en koplamp wissers zijn samen zo'n 200 euro. Ik kan nu al zeggen dat ik nooit zal zeggen wat het precies allemaal gekost heeft. Simpelweg omdat ik mijn onderhandelde prijs voor sommige zaken precies dat laat zijn wat het is: mijn onderhandelde prijs. ;)

De grootste besparing in kosten zit heel duidelijk in het zoveel mogelijk zelf doen. Dat kost wel veel tijd, maar hobby uren reken ik niet.  ;D

big ben

pffffffffff..............moet elke dag even lezen ::) ;D :eusa_drool:

FelixB

Citaat van: big ben op 22-07-2008 21:33:14
pffffffffff..............moet elke dag even lezen ::) ;D :eusa_drool:

Ja, gaaaaf!
855R & C70 T5 cabrio automaat

Spin!

Jee, het is bijna niet te volgen als je een dag niet kijkt ;D

Maar wel respect voor het opbrengen van tijd en geduld... :eusa_clap:

trouwens, ik zag je vandaag nog rijden, A28 denk rond 12:00u, jij kwam vanuit de richting Assen ;)

www.vm-parts.nl

RATFINK


-D©©©L-

#247
Vandaag heb ik maar weer eens een vakantiedag besteed (zoals ik wel vaker op woensdag doe) aan de 422R. Op het programma stond het inbouwen van de steviger intercooler en wat ander prutswerk. Daarnaast onvermijdelijk bij gebruik van de werkplaats van pa; Hand en span diensten aan andere wagens.

Zo zag de binnenknat van het kunststof front er origineel uit (intercooler en radiateur verwijderd, condensor wat laten zakken):





Om ruimte te maken voor de extra dikte van de grote intercooler moet er een bovenin stukje  uit de steunen bij de windhaak gefreest worden. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:





De nieuwe intercooler, de originele en de radiateur naast elkaar. De "nieuwe" is bijna twee keer zo dik.:





Montage gaatjes maken in de intercooler. 'T is even passen en meten maar het past allemaal wel.:





De "dikke" IC hoeft niet erg op te vallen. Een spuitbusje matzwart regelt dit in een paar seconden:





Beetje knooien en prutsen.... Later bleek dat het noodzakelijk was om het hele pakket ca 10 mm te laten zakken. De airco condensor had net te weinig ruimte naar mijn smaak (warmte = uitzetten !). Gelukkig stelt dat niet zoveel voor; een paar vulringen boven de montage ogen van de Radiateur.





Kunststof front er voor gebatst na dat ik alle "lastige hoeken" en de voorbalk tectyleert had. Het wordt ook weer  passen en meten met de claksons, misschien past een setje  plattere beter.:





Vanaf de andere kant gezien. Bovenin is de ruimte net voldoende om niet te raken. :





Ik heb er al eens eerder wat over geschreven in de 609R blog. De koppelingen van de oliekoelers. Deze hadden duidelijk last van doorlekken, al die kleine dingen samen zorgen voor een aardige smeerboel onder de kap. Voor 2 euro materiaal per koppeling denk ik er dus niet eens na over al dan niet doen.





Een paar fripse rubbertjes en een verse clip verder. De clips worden toch "oud" waardoor de veerkracht lijkt te verdwijnen :





Bovenste intercooler buis er weer aan. Dit past slecht, er moet bij de turbo een slang tussen met zeker 10 cm extra lengte. Dan liggen de LPi injectors ook weer vrij.
Het terug bouwen naar de oorspronkelijke "lange" route (zoals in de 609R)is ook nog steeds een optie :





Vanaf de andere kant gezien. Met een nieuwe bovenste waterslang en ander klein prutswerk. Er moet nog een 88oC koelvloeistof thermostaat in.  





Uit een andere hoek genomen. Daar moet dus nog een extra AT bak koeler voor... krapjes  :eusa_pray:. De steenslag plaat zal ook wel aangepast moeten worden. :





Het eindresultaat voor vandaag na de koffie en het opruimen (niet helemaal scherp en slecht uitgelicht. Wel aan aardig sfeer plaatje):



wordt vervolgd  :)

FGG

Zou Gio eigenlijk meelezen?  ::)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

-D©©©L-

#249
Citaat van: FGG op 24-07-2008 07:56:54
Zou Gio eigenlijk meelezen?  ::)

Dunno, misschien wel. Hoor eigenlijk niks meer.

Even een stapje terug in de tijd:

Citaat van: -D©©©L- op 15-06-2008 00:34:53
De microswitch zat echt helemaal volgebaggerd met vet, zoveel dat het ook doorgedrongen was tot de contacten.
Om die reden maakte hij meestal slecht contact. Dat is dus de oorzaak van de binnenverlichting die bleef branden.
Schoonmaken met remmenreiniger gaf iets verbetering, maar niet 100% afdoende. De boel mag dus nog een keer los om dit te fixen.

Ik heb vanmorgen even geïnformeerd wat microswitches voor de portiersloten zouden gaan kosten. Voor het gemak ga ik er maar even vanuit dat ik ze allemaal mag vervangen. Wat schetst mijn verbazing, deze microswitches kosten (afhankelijk van de plaats in de auto) tussen 25 en 141 euro per stuk...  :o :o
Nou ben ik soms wel een beetje gek, maar zelden achterlijk. Dat ga ik dus niet afrekenen voor een microswitch.

Een eerdere detail foto gaf al meer prijs van het fabrikaat. "Cherry Germany".



Een beetje zoeken bracht mij op de "DC" series van Cherry.



Een uitvoering die pas te maken is (met name de actuator) is te verkrijgen onder part no. 1519040 voor ca 2 euro per stuk bij Farnell in UK. Er zijn er steeds twee per kant nodig, en wat freubel werk om ze erin te krijgen. Ze zijn iets lager maar dat lijkt gezien de wijze van monteren geen probleem te worden.
Binnenkort maar eens een paar bestellen.

pwassink

Heerlijk, kijk zo af en toe even mee, blijf ik toch in de stemming en krijg ik mijn dagelijkse techno-snuif

Ziet goed uit heer B..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

#251
Gewoon gestaag lekker verder knooien heer W.  ;) ;D

Heb van de week de donor vloerbekleding, ontdaan van clips etc,  bij de stomerij om de deur gegooid met verzoek ze schoon te maken en water/vuil afstotend te behandelen.
Men keek wat vreemd; "Ehm, dat hebben we nog nooit gedaan volgens mij". Maar naar een telefoontje met "de fabriek" zei ze de dame in kwestie plechtig: "Dat kunnen we wel, maar is wel duur omdat er zoveel handwerk in zit" . "Duur of veel geld ?"  kreeg ze als logische wedervraag van mij ;D; het andwoord was "ca 30 euro".  ::) :)

Volgende week ofzo zijn ze wel een keer klaar. Ben benieuwd...  :)



Uiteraard kon ik het niet laten om te informeren of men ook leer/alcantara stoelhoezen kan doen. Niet meteen nodig maar wel handig om te weten.

Richard850

Ben benieuwd hoe het wordt, ik wil zelf ook nog andere vloerbekleding hebben, en ze ook naar de stomerij brengen......

Maar ziet er allemaal zeer netjes uit....

-D©©©L-

#253
De laatste dagen niet zoveel aan de 422R gedaan door bezoekjes en de warmte.

Ben nog wel even bezig geweest met het uitdokteren van een oplossing voor de Intercooler buizen. Bovenin past het nu erg slecht, en het blijft ook niet lang heel zo.
Oorzaak is de plaatsing van de LPi injectors. :







Nou is er tussen de 5e LPi injector en de "rol" van het gasklephuis op zich voldoende ruimte om naar voren te komen. :




Het idee is om dit zelf samen te stellen. Tot nog toe is dit het idee:

turbo compessor uitgang = 51mm  
Verloop van 51 > 63mm (dat is 2,75")
Alu 90obocht van 63mm
Siliconen Koppelstuk 63mm
stuk alu buis van 63 mm
Siliconen "bellow" van 63mm
Stuk alu buis van 63 mm
Siliconen 45o bocht van 63mm
Alu 45o bocht van 63mm
Siliconen koppelstuk 63mm

Dat is wel een paar cent aan materiaal (ca 140) maar dan heb ik het wel 100% passend voor elkaar.

De pijp van de intercooler naar de gasklep is al net zo'n uitdaging. Enerzijds omdat de onderste aansluiting anders geplaatst is, anderzijds omdat de AT pak peilstok en oliekoeler slangen een extra obstakel vormen:



Met wat tips en foto's van de eigenaar van "Brutus' (tnx emiel!), zat ik al snel op een werkbaar spoor. Als is het even afwachten of deze gewijzigde (!) "brutus" opzet in de praktijk ook gaat passen.  ::)

intercooler uitgang = 51 mm
Siliconen 90o bocht verloop van 51 > 63 mm
Stuk alu buis van 63mm
Siliconen 45o bocht van 63mm
Stuk alu buis van 63mm
Siliconen T-stuk voor stat regelaar aansluiting (63/25 mm)
Stuk alu buis van 63mm (voor montage van 6e LPi injector !)
Siliconen 45o bocht van 63mm

Dat wordt dus even "shoppen". Op de alu buis moet nog wel wat te besparen zijn, misschien op de alu bochten ook wel.

wordt vervolgd... wat heet  :)





Turbobiker

En gewoon simpel reversed terug bouwen naar reversed-reversed? Vast wel iemand die zijn oude setje over heeft....
De Tussenpaus