Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

MarcoV

ik bedoelde ook de buitenkant ;D

MarcoV ;)

-D©©©L-

Ah, de buitenkant...  :)

Vandaag ben ik ook even 2 uurtjes met de buitenkant bezig geweest.

Op diverse plekken trof ik dit soort hompen kit aan, kennelijk was met te lamlendig om bij het monteren van de lijsten voor 3 euro nieuwe clips te gebruiken.  :eusa_wall:

Gelukkig was een maat van me zo vriendelijk om bij een andere tak van het bedrijf waar ie werkt voor mij deze slijpschijf te lenen:

Daarmee kon ik het best snel afslijpen. Ruw resultaat na behandeling:

Het mooie van dit systeem is dat bij juiste werkwijze de lak niet aangetast word.
Op de kofferbak had ik minder geluk. Daar was een vreemd soort kit toegepast die zo gruwelijk hard was dat de schijf opgevreten werd. Daar heb ik dus gewoon de schuurtol op gezet, ik moet toch iets doen om het eraf te krijgen. Nou weet ik weer waarom ik zo'n hekel had aan het kitten van spoilers en strips. Gewoon een beugeltje/clip en een strookje dubbelzijdig tape, dat zit minstens zo vast en is makkelijk te verwijderen.

Ik ben nog in afwachting van 3 motorsteunen, de onderste reactiearm aan de AT-bak, span- & keerrol, multiriem, nokkenas keerringen, verdelerkap, 4 achteras rubbers, 2 stuurkogels, 2 stuurhuiskogels, een brandstof filter, twee gasveren voor de kofferbak deksel, twee moderne ruitenwisserbladen (schijnen origineel leverbaar te zijn tegenwoordig) en een nieuw scharnier voor het tank klepje.

Straks bij het opbouwen gaat de mensen van het magazijn van furness nog even gek worden van de hoeveelheid clips die ik nieuw nodig heb. Na 12 jaar zijn de clips erg hard geworden; de 1 na de ander springt kapot bij demontage.  :-\

TIMON

hmm de clips van de sierlijsten van de deuren gaan nooit stuk je moet ze er af schuiven!
en daar door beschadig je je deur ook niet !
85011940

-D©©©L-

Citaat van: TIMON op 01-08-2008 22:42:49
hmm de clips van de sierlijsten van de deuren gaan nooit stuk je moet ze er af schuiven!
en daar door beschadig je je deur ook niet !

Nooit stuk, owkee dan.

Ah... dat is het.  ;)  http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26729.msg534510.html#msg534510

TIMON

85011940

-D©©©L-

Gaat u er straks maar eens even goed voor zitten...  :)

-D©©©L-

Ik ben eergisteren gestopt nadat ik het grootste deel van de overbodige kit van de buitenkant afgeslepen had.

Mijn ega was met een vriendin de stad in en later ook nog uit eten, dat gaf me vandaag weer een "klusdag" :D
Op het programma voor vandaag stonden: Laatste kit en dubbelzijdig plakband resten verwijderen, interieur verder uitbouwen (minus dash en hemeltje), en het (defecte) alarm uitbouwen.

Zo was de aanblik ongeveer toen ik vandaag begon:

Een paar torx en m8 boutjes verder:

Aan de andere kant hetzelfde recept, daarna ook de vloerbedekking en een deel van de isolatie eruit.
Wie zei dat een sedan geen ruimte had ? ;)

Uit een andere hoek:

Ook het niet werkende alarm moest er dus aan geloven. Ik zag er geen heil meer in om dit te maken, documentatie is nauwelijks beschikbaar evenals reserve delen.
Ben nog even met mezelf aan het overleggen of ik niet toch een ander alarm er in zal zetten ipv alleen een afstandsbediening op de centrale portiervergrendeling.  :eusa_think:
Sowieso in het interieur geen ultrasoon sensor systeem, dat ontneemt me de mogelijkheid om de wagen met het dak op ventilatiestand te parkeren en op alarm te zetten en is in het algemeen zeer vals alarm gevoelig. Er is verder niet veel keuze dan, alleen een shortrange radar sensor. Daarmee kan je hem, (mits juist ingebouwd) zonder vals alarmen met alle ramen open wegzetten.  :eusa_angel:

Goed, dit was het feestje dat ik aantrof:

Het lijkt allemaal veel meer dan het is, uiteindelijk komt het gewoon samen op 't (van het volvoguard bekende) relais 201-202.

Met de chirurgen kniptang en clipverwijder tooltje even goed aan de slag. Nog een enkele ader moet geknipt en opnieuw gehecht worden:

Twee 3M krimp verbindingen later is er nagenoeg niets meer te zien van wat ooit een kapitaal duur alarm was. DIt verdwijnt natuurlijk in de onderliggende kabelgoot:

-D©©©L-

Ik besloot om toch ook de ventilatie kanalen welke onder de voorstoelen zitten even te verwijderen. Ten eerste om ze schoon te maken, ten tweede omdat ik twijffels had over de staat van de kachelradiateur (warmte wisselaar). Daarvoor moet eerst de versterker eruit en dus ook de radio.

Het is even wurmen, maar de luchttoevoer onder de stoel kan er echt uit. Kijk even goed... : :eusa_clap:

Ladiedadieda...  kosten van een nieuwe warmte wisselaar zijn in ieder geval het probleem niet meer ;)

Toen de luchtkoker eruit was, kon ik onder de mat goed kijken of er koelvloeistof zat. En ja hoor.. dat zat er. Diagnose: lek.
Hoe oud is dat ding dan ? Even kijken met een spiegeltje en pulken aan een sticker...:

Dus maar vrolijk (nouja, het blijft een rotplek) verder gegaan met de uitbouw. :

En toen (gisteren) had ik geen zin meer en ben ik naar huis gegaan. Even lekker bloggen dacht ik, de webserver van het forum dacht van niet  :eusa_shifty:

-D©©©L-

Ik had vandaag geen zin om met de kachelradiator verder te gaan, dus maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om het interieur verder te strippen enzo.

De hoedenplank moest er nog uit, o.a. omdat de achterruit over een paar weken van folie voorzien wordt.

't is niet veel werk:

-D©©©L-

Zo zag het er tot vanmiddag uit. Op het eerste gezicht wel redelijk netjes, maar toch nog een vage nicotine geur eraan. Op dat luchtje er permanent uit te halen moet ie er echt helemaal uit en moet ik ook het stalen dak van binnen afnemen met amonia of industrie reiniger. Ik moet wel zeggen dat het schoonmaak bedrijf die deze wagen aangepakt heeft destijds goed werk heeft afgeleverd. Helaas heb ik een zeer goed ontwikkeld reuk orgaan en moet dus ook de achterkant van de panelen gedaan worden. :

Een paar 6 mm boutjes en wat clips eraf... en door de rechter voordeur eruit  :eusa_whistle::

De oude hemel is niet zo mooi als ie leek te zijn. IRL is hij gewoon ultra goor en heeft ie aan de bovenkant zware nicotine aanslag:

Is dit een probleem, een uitdaging of slechts een feature van de 1999 S70 hemel   :eusa_think:

Eerst maar eens passen hoe ik uit ga komen bij de achterruit. Waarschijnlijk is ie te lang omdat de dakplaat van een S70 een tikkeltje langer is dan van een 850:

Zo is duidelijk te zien dat ie nog wat te lang is. Sowieso moet er een oplossing komen voor de remlichtuitsparing, een S70 heeft een bredere donkere rand op de ruit.

Iets inkorten van de hemel i.c.m. een stukje folie op de ruit lijkt een werkbare en mooie oplossing. Ik hoor nu sommigen al denken; "wat moet je met een extra 3e remlicht, in de R spoiler zit er immers al 1". Dat wordt waarschijnlijk een oplossing om beter zichtbaar te zijn in de staart van een file.

b0nkolok

CiteerHet wordt ook weer  passen en meten met de claksons, misschien past een setje  plattere beter.:

Hoewel al eerder gemeld, denk eens hieraan: http://volvospeed.com/Mods/hornrel.htm

Beter voor je koeling, ik bedoel voor de koelvloeistof, die grotere intercooler gaat door voor je koelkast thuis, denk ik.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Volvo Felipe

Ik heb toch een dakhemel van een S70 in mijn 850 zitten

succes ermee

-D©©©L-

Citaat van: Volvo Felipe op 03-08-2008 21:59:47

succes ermee

Wat wil je daar precies mee zeggen ???

Citaat van: b0nkolok op 03-08-2008 21:34:32
CiteerHet wordt ook weer  passen en meten met de claksons, misschien past een setje  plattere beter.:

Hoewel al eerder gemeld, denk eens hieraan: http://volvospeed.com/Mods/hornrel.htm

Beter voor je koeling, ik bedoel voor de koelvloeistof, die grotere intercooler gaat door voor je koelkast thuis, denk ik.

Ik denk dat het niks uitmaakt, 't is louter een cosmetische verandering. Zolang de airco condensor er nog in zit is het sowieso nauwelijks zinvol.
Beetje in het zelfde genre als "open" luchtfilters op een turbo blok.

Volvo Felipe

Citaat van: -D©©©L- op 03-08-2008 22:10:27

succes ermee

Ik denk dat het niks uitmaakt, 't is louter een cosmetische verandering. Zolang de airco condensor er nog in zit is het sowieso nauwelijks zinvol.

Niks speciaals alleen wens ik u veel succes toe

Groetjes

-D©©©L-

Citaat van: Volvo Felipe op 03-08-2008 22:15:43
Citaat van: -D©©©L- op 03-08-2008 22:10:27

succes ermee

Niks speciaals alleen wens ik u veel succes toe

Groetjes

Dat begreep ik al wel, maar zat even te wachten op je uitleg van de noodzaak tot aanpassing (inkorten ?) en hoe jij dat gedaan hebt.