Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 07-04-2010 22:11:18
Nou het begon zo:

- Ik had een S70 tankklepje voor mijn auto en wilde daar een nieuw scharniertje voor hebben.  :eusa_dance:
- Onnozel besluit genomen: een nieuw imitatie scharnier; Scantech.  :eusa_think:
- Na 1 jaar: Scharnier stuk, logisch; Scantech.  :eusa_wall:
- Dus ik bestel een nieuw origineel scharnier. Van een S70 want dat is het klepje ook.
- Bij het monteren van het nieuwe scharnier kom ik er achter dat het klepje niet goed dicht wil klappen.
- Een half uur klooien en tot de conclusie komen dat ie met een beetje "kauwgom" kit ook wel dicht wil blijven.
- Ik ben in de veronderstelling dat het nieuwe scharnier niet goed is.
- Vervolgens kijk ik in de tankklep van een V70xc en begin heel hard te lachen. Dat originele scharnier werkt net zo als mijn nieuwe.
- Het palletje van de klep ontgrendeling van een 850 gaat blijvend terug op de portier vergrendeling.
- Het palletje van de klep ontgrendeling van een x70 gaat eventjes terug als je op het knopje van de tankklep drukt.
- Het tankklep scharniertje van een x70 is zo gemaakt dat het klepje iets opengaat.
- Die van een 850 is zo gemaakt dat ie dicht blijft zitten tot je hem opentrekt.
- Om een x70 tankklepje met x70 tankklepscharnier te kunnen gebruiken moet er ook een x70 tankklepslotje in.
- Een x70 tankklep slotje heeft de schakelaar in de deur zitten, ik moet dan de deurbekleding overzetten.  :o
- De deurbekleding van een x70 past niet naast een 850 dash.  :o :o
- Dus moet ik het hele dash ombouwen incl de automaat pook en de ECC unit.  :o :o  :o

... of een 850 scharniertje gebruiken.  :eusa_shifty:



Whoehahahaha, jij kunt ook mooi bezig zijn hoor ;D  Toch maar een 850 scharnier nemen, heb hier nog een nieuwe liggen in de verpakking van idd Scanpech ;D

Erik_M.

Citaat van: razorx op 07-04-2010 22:34:01
Citaat van: -D©©©L- op 07-04-2010 22:11:18
Nou het begon zo:

- Ik had een S70 tankklepje voor mijn auto en wilde daar een nieuw scharniertje voor hebben.  :eusa_dance:
- Onnozel besluit genomen: een nieuw imitatie scharnier; Scantech.  :eusa_think:
- Na 1 jaar: Scharnier stuk, logisch; Scantech.  :eusa_wall:
- Dus ik bestel een nieuw origineel scharnier. Van een S70 want dat is het klepje ook.
- Bij het monteren van het nieuwe scharnier kom ik er achter dat het klepje niet goed dicht wil klappen.
- Een half uur klooien en tot de conclusie komen dat ie met een beetje "kauwgom" kit ook wel dicht wil blijven.
- Ik ben in de veronderstelling dat het nieuwe scharnier niet goed is.
- Vervolgens kijk ik in de tankklep van een V70xc en begin heel hard te lachen. Dat originele scharnier werkt net zo als mijn nieuwe.
- Het palletje van de klep ontgrendeling van een 850 gaat blijvend terug op de portier vergrendeling.
- Het palletje van de klep ontgrendeling van een x70 gaat eventjes terug als je op het knopje van de tankklep drukt.
- Het tankklep scharniertje van een x70 is zo gemaakt dat het klepje iets opengaat.
- Die van een 850 is zo gemaakt dat ie dicht blijft zitten tot je hem opentrekt.
- Om een x70 tankklepje met x70 tankklepscharnier te kunnen gebruiken moet er ook een x70 tankklepslotje in.
- Een x70 tankklep slotje heeft de schakelaar in de deur zitten, ik moet dan de deurbekleding overzetten.  :o
- De deurbekleding van een x70 past niet naast een 850 dash.  :o :o
- Dus moet ik het hele dash ombouwen incl de automaat pook en de ECC unit.  :o :o  :o

... of een 850 scharniertje gebruiken.  :eusa_shifty:

;D
Er zit, niet naar bedoeld, wel enige humor in dit verhaal.
Je begint met een tankklepje, ja waar stopt het?

hahaha, idd. maar wel humor met een serieuze ondertoon  :eusa_doh:
Ik voel een ombouw naar S70 aankomen als ik dit lees  :eusa_whistle: 8)

gRoet
eRik

elianmars

Gewoon een vette smoes om het interieur naar S70 om te bouwen. Zo'n knopje kan heus wel op een andere manier worden ingebouwd/verbouwd  :eusa_snooty:

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 08-04-2010 09:40:36
Gewoon een vette smoes om het interieur naar S70 om te bouwen. Zo'n knopje kan heus wel op een andere manier worden ingebouwd/verbouwd  :eusa_snooty:

Neh... het moet wel een beetje orgineel zijn.  ;D

henry classic v70

Remmen modificeren en wat allemaal niet meer maar zo'n rottig scharniertje van een tankklepje wordt meteen een bijna kompleet interieur van een s70 :eusa_whistle:
Marco is graag bezig zeg maar en ook dit zal wel weer gaan lukken......(to be continued, the neverending story)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

-D©©©L-

'T is rustig met het werk aan de 422R. Afgelopen week wederom 4 nieuwe Goodyears gemonteerd ivm hoogteslagen in de banden.

En vandaag een nieuw navigatie setje besteld: een PC5200TSN met een MM5600 scherm.  :eusa_dance:
De PC5200 is nu een dik jaar uit productie, maar nog altijd 1 van beste naviagatieccomputers op de markt.
Wie er meer over wil lezen, klik hier. De MM5600 is gewoon wat ie zijn moet: een goed ontspiegeld, haarscherp beeld, automatische helderheidsregeling en geschikt voor de omstandigheden in een auto (temperatuur !). 



Daar mag dan nog een leuke kleine achteruitrij camera bij, handig voor het aankoppelen van aanhangwagens.

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 16-04-2010 18:14:32
'T is rustig met het werk aan de 422R.

Ook wel eens lekker toch ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Sommige ford rijders.....  :eusa_think:



'T is nog familie ook   ;D

razorx


-D©©©L-

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2010 20:39:13
Na het plaatsen van de zomerwielen (nieuwe velgen en banden) bleek ik toch nog af en toe een trilling te hebben boven de 120 km/h.

Even een voorgeschiedenis:

Ik heb in eerste instantie (oktober 2009) beide aandrijfassen vervangen omdat er wat vreemde trillingen in het voor-onder zaten. Onregelmatig en bij diverse snelheden.
De eerste keer heb ik er imitatie assen in gezet, dit bleek meer problemen te veroorzaken dan het oploste. (trillingen).
Beide assen zijn bij de versnellingsbak wissel (november 2009) dus vervangen door een tweetal originele assen. De linkse as was nieuw, de rechtse een door volvo geleverde revisieas (tegen nieuwprijs...).

Dit loste het probleem in eerste instantie op.  :eusa_dance: Totdat de winterbanden met nieuwe velgen erop gingen. Na enkele weken had ik wederom vage trillingen in de voorwielen  :( , al voelde het niet als een aandrijfas. "Da's simpel" hoor ik enkele nu denken, "dat ligt dan aan de velgen en banden". Na het vervangen van het rechter wiellager (eind januari 2010)  was de trilling zo goed als weg.

Na ca 10.000 km begon het gerammel echter weer  :eusa_wall:, dit keer meer zoals de eerste keer, toen de aandrijfas niet fris was. Ik hoef niet te vertellen wat er gebeurt met een trilling in het stuur als je dan ook nog eens PU draagarm bussen plaatst. Misschien een rare volgorde van werken, maar ik wilde opnieuw uitlijnen. Uitlijnen doe ik naar mijn smaak vaak genoeg, dus wilde ik het combineren met nieuwe dempers, veren, draagarmen, remmen en wiellagers (rondom !).  8)

Na het uitlijnen bleef de trilling aanwezig. Nauwkeurige inspectie van de banden gaf aan dat twee banden niet rond waren afgesleten. Een remplek ?! Ja, zou kunnen. Net een BBK gemonteerd enzo. Naja, hoort erbij.  ;D Twee andere banden erop en de dag erna weer vertrokken voor 4000 km oostblok.
En ja hoor... boven de 120 kwam de trilling weer opzetten. Na een paar km constante snelheid verdween deze trilling echter ook weer... en kwamen ze weer opzetten.

Moedeloos ? ehm, nee. Strijdbaar. Nu is de puzzel wel compleet eigenlijk.
Ergo: Banden, velgen, wiellagers, remschijven/klauwen, dempers, veren, draagarmen, versnellingsbak, bak- en motorsteunen, reactiearm rubbers en aandrijfassen allemaal nieuw of nog bijna nieuw. En toch trillen.  :eusa_think: :eusa_think:

Afgelopen week was het tijd voor de zomerbanden. Wederom nieuwe banden en velgen dus. En ja hoor...



Een deel van de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon na montage van de andere as.  Maar echt fijn was het nog niet. De banden gaven het idee dat ze niet rond waren, hoewel een optische check anders uitwees en ze ook netjes tot op nul terug gebalanceerd waren.  Draaien op de velgen, wisselen van plaats... het maakte allemaal hoegenaamd niks uit. Het werd allemaal wel anders. Niet beter maar hooguit "minder slecht".

Na overleg met de banden leverancier zijn er 4 nieuwe banden geleverd. Ook nogmaals de velgen nagezien; niks bijzonders. minder dan 6 gram onbalans per velg en allemaal netjes rond.
Nieuwe banden erom, en balanceren met die handel. Nog een paar banden gedraaid om minimum lood te plakken. Keurig rond op de balanceermachine. Dus gemonteerd... je raad het al: boven de 100 km/h trillingen. Voor, achter, helemaal.  <insert frustratie smiley here>. Wielen van plaats gewisseld, geen verschil.

Tja, en toen ? Eigenlijk alles wat er te wisselen valt is inmiddels gewisseld. Ik weet het niet meer.
Nog even had ik het idee dat het wel eens wat aerodynmisch kon zijn, iets met rijwind wervelingen. ofzo.

Toen herinnerde ik me ineens een demonstratie op een automotive beurs in Hardenberg (u weet wel, in die toko van vd, most met de goede hapjes). De firma explora stond daar met een machine die door het leven gaat als "Hunter GSP9700". De fabrikant noemt het een "diagnostic wheel balancer".
Dus op zoek naar een bedrijf met zo'n machine. Ze zijn dungezaaid want zo'n grapje zit qua aanschaf ergens rond de 30.000 euro.

Ik vond een firma in de buurt die er 1 heeft staan, er heen gereden en meteen kon het gedaan worden. En wat er toen uitkwam deed me even stilvallen.
De eerste velg/band combinatie (linksvoor) gaf een wieldruk variatie van bijna 300N ! Dat wil zeggen dat er in belaste toestand als het ware 30 kilogram aan het wil hangt te slingeren ! De banden worden driehoekkig op snelheid en onder belasting.
En let wel: onbelast perfect rond en op 0 gebalanceerd. Dat wees de machine ook uit.  Na twee keer verdraaien kwamen we op 35N uit, een redelijk acceptabele waarde.

De achterwielen waren al net zo dramatisch en konden met verdraaien ook redelijk goed onder controle gekregen worden, maar echt 100% fijn was het niet.
Rechtsvoor was zo dramatisch dat alleen een andere band uitkomst zou kunnen bieden. Dus ik weer naar de banden groothandel en het verhaal voorgelegd.
Direct kreeg ik twee nieuwe banden mee met de mededeling: zoek de beste maar uit.

Weer twee nieuwe banden & 6 keer verdraaien verder kwam de conclusie: Ook deze beide nieuwe banden zijn foutief, minimum wieldruk zat al op 100N.  :eusa_wall:
Ik heb het nu behoorlijk gehad met deze banden. Nu wordt het kijken of ik ze allemaal terug kan doen en opnieuw kan beginnen met een ander merk en type.
En ik zou werkelijk niet weten wat ik zou moeten kiezen om een herhaling te voorkomen.

Even ten overvloedde voor de finish-balancer (scooter) fetisjisten: dit zou er ook met een finish-balancer niet uitgekomen zijn. Onbelast was alles immer prima in orde.
Zonder een dergelijke speciale balanceer machine is het domweg onmogelijk om deze oorzaak te achterhalen.




pwassink

Zodan, dat zijn flinke waardes !

In elk geval blij te horen dat je dit nu ook eindelijk weer onder de knie gaat krijgen, weliswaar met andere banden dan
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

elianmars

Ik ben benieuwd of het met een ander merk banden echt is afgelopen met de trillingen.

Had je al vermeld over welk merk en type band je het nu hebt?

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 21-04-2010 00:03:19
Ik ben benieuwd of het met een ander merk banden echt is afgelopen met de trillingen.

Had je al vermeld over welk merk en type band je het nu hebt?

Dat weet ik pas als ik ze eronder gezet heb. 

Merk en type staat iets eerder in mijn blog, ik noem het speciaal niet in dit verhaal omdat er zeker ook probleemloze series van zijn. Net als dat er probleem banden zijn van andere grote merken
Je snapt natuurlijk wel dat mijn volgende keuze geen Goodyear Eagle F1 assymetric RP XL 215/45 17Y met productie data 0610, 2309 of 0210 en productie land "Germany" zal worden.

razorx

Nuttige post. Ik denk dat er her en der wat meer wanhoop op dit forum is.

Tja banden.. Ik heb het fetisjisme achter me gelaten. Te duur. Nu weer als vroegah all round banden van Goodyear.
Yes, slechter in het bochtenwerk. Maar gaat een heel stuk langer mee.


jrkalf

Citaat van: -D©©©L- op 21-04-2010 00:09:17
Citaat van: elianmars op 21-04-2010 00:03:19
Ik ben benieuwd of het met een ander merk banden echt is afgelopen met de trillingen.

Had je al vermeld over welk merk en type band je het nu hebt?

Dat weet ik pas als ik ze eronder gezet heb. 

Merk en type staat iets eerder in mijn blog, ik noem het speciaal niet in dit verhaal omdat er zeker ook probleemloze series van zijn. Net als dat er probleem banden zijn van andere grote merken
Je snapt natuurlijk wel dat mijn volgende keuze geen Goodyear Eagle F1 assymetric RP XL 215/45 17Y met productie data 0610, 2309 of 0210 en productie land "Germany" zal worden.

Zo te horen een bewuste keuze.
Nu heb ik niet de tijd genomen om een flink aantal bladen terug te lezen (ja, 154 bladen is veel leesvoer!), maar waarom niet voor Pirelli P7?
Zo ik uit de laatste 17" test van de anwb verneem zijn deze banden zowel op prijs en stilte in de auto superieur aan de rest.

(vergeef het me als ik nu juist de band er uit pik waar jij problemen mee hebt)
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.