Hoe voorzichtig rij JIJ met jouw Volvo?

Gestart door FelixB, 27-05-2008 12:24:59

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

RRRRR_Ramon

Citaat van: BartusKN op 27-05-2008 15:54:48
Hoor net van mijn collega's dat ik altijd belachelijk hard rijdt door de straat.

Klopt, zag je vanmiddag nog gaan over de rotonde op de Larserdreef richting A6. Je zat op de binnenbaan, mistlampjes aan en het was niet eens mistig  :eusa_think:  ;D. Ik gok dat het 400 meter van je huis is, ik hoop voor je motortje dat hij al warm was.

Ik kwam met de shovel vanaf de Biomassa centrale en je reed min of meer achter me langs.

Dit had net zo goed bij "Wie ben jij" kunnen staan  ::). OK, on-topic dan maar.....

Ik rijd ook voorzichtig de eerste paar minuten, motor en bak warm laten worden, laag toeren, ook laten rollen in D voordat het gas erop gaat. Putten en gaten vermijden, parkeren liefst zonder buurparkeerplaats en bij een lege parkeerplaats nooit naast anderen gaan staan, dan maar iets verder lopen. Bij warme motor eerst turbo koud draaien, soms bij een korte stop op vakantie met caravan gaat hij soms niet eens uit. Reglematig als de boel goed warm is even een keer flink doortrekken om wat roet te lozen, dit zal ik nooit doen wanneer er iemand achter rijdt of in de bebouwde kom etc. Heel soms doe ik het wanneer er een bumperklever achter me zit, succes verzekerd.  :evil:  (kom maar Ben......  ::) )

Wat ik nog mis bij de mensen die al gepost hebben in dit topic is bij warme remmen niet te hard trappen op het pedaal bij de verkeerslichten om kromme schijven te voorkomen, even in N en eventueel de handrem erop. Voor de rest is het een gebruiksartikel en gaat er net zo goed een fiets achterin, wel met de nodige voorzichtigheid en moet ie gewoon werken als dat nodig is.  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

mitchelli

Olie eerst rustig warmrijden tot ongeveer 80 graden,daarna pas trappen als het uitkomt.Laatste paar minuten rustig rijden,even stationair laten draaien,dan pas uitzetten.Verder vermijdt ik stoepranden met meer dan een meter ivm velgen/banden keuze  ;D .Ik was hem elke week.soms vaker.Vervang elke 10000km de olie.Let op waar ik parkeer.Vooral niet onder een boom.Bij vogelpoep direct afspuiten.....En geef hem soms kusjes  ;D
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

BenC70ES

Citaat van: RRRRR_Ramon op 27-05-2008 18:48:15Heel soms doe ik het wanneer er een bumperklever achter me zit, succes verzekerd.  :evil:  (kom maar Ben......  ::) )

Die benzine rijder is, als jij in je achterruitkijkspiegel aan 't kijken bent, al lang langst rechts gepasseerd  :evil:     ;D
Trouwens, sinds wanneer kan je dat roetmonster laten regelen wanneer hij roetuitbraakt?  Het komt er continu uit hoor!

Verder denk ik dat het laatste stukje rustig rijden beter is dan de motor nog een minuut stationair laten draaien,  dan heeft hij veel minder koeling.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

V70 classic

Citaat van: BenC70ES op 27-05-2008 19:00:43
Citaat van: RRRRR_Ramon op 27-05-2008 18:48:15Heel soms doe ik het wanneer er een bumperklever achter me zit, succes verzekerd.  :evil:  (kom maar Ben......  ::) )

Die benzine rijder is, als jij in je achterruitkijkspiegel aan 't kijken bent, al lang langst rechts gepasseerd  :evil:     ;D
Trouwens, sinds wanneer kan je dat roetmonster laten regelen wanneer hij roetuitbraakt?  Het komt er continu uit hoor!

Verder denk ik dat het laatste stukje rustig rijden beter is dan de motor nog een minuut stationair laten draaien,  dan heeft hij veel minder koeling.

Je kunt gebruik maken van de turbo lag.
kort om als je aan het cruisen bent en je vloert hem in 1 keer heb je wat te weinig lucht en de klever weinig uitzicht   :evil:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

BenC70ES

Citaat van: V70 classic op 27-05-2008 19:14:56
...en de klever weinig uitzicht   :evil:

En een paar jaar minder leven...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

animalT5R

Citaat van: BartusKN op 27-05-2008 15:54:48
Hoor net van mijn collega's dat ik altijd belachelijk hard rijdt door de straat.

zelfs hoor ik er eentje zeggen dat ze hoopt dat ik tegen een boom rijdt. (Jaloezie op zo'n pracht auto ;D rijdt ze zelf in een fiat panda uit stenen tijdperk)

Zal wel geen jaloezie zijn,maar gewoon achterlijk rijgedrag van jou,als meerdere mensen het zeggen  :eusa_wall:
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

FLA

Ik zet mijn auto nooit langs de weg (ook niet hier voor de deur, de 480 van mijn moeder werd hier laatst voorzien van de nodige kinderfiets krasjes... :evil:) dus of op de oprit of ergens in een parkeerhaven. Niet naast een Saab, Suzuki, Kia, Daewoo (of ander bejaardenvervoermiddel) of het vervoermiddel van een "infantiele Woud-Fries" (Golf Gti, Corrado, Calibra, Civic enz), maar bij voorkeur naast een Volvo (geen V/S40, dat zijn over het algemeen geen "Volvo-liefhebbers") of een premiumbrand Duitser (petrolheads die weten hoe het is-voelt om je auto bekrast terug te vinden).

Ik kom pas boven de 2500rpm op de snelweg, dat is zo'n 16km vanaf mijn huis en tegen die tijd is alles wel mooi opgewarmd neem ik aan. Voor het uitzetten van de motor laat ik deze nog zo´n 30sec draaien. Drempels worden als een bejaarde bereden. Putdeksels worden indien mogelijk vermeden. Bumperkleven zie je mij niet doen en ´s middags van het werk rij ik meestal rustiger, zo 100/110 op de cc. Wellicht ben ik toch meer een type voor een C70 cabrio... :eusa_shifty:

Minimaal om de week door de wasstraat, GEEN nylonborstels maar zeemlapjes... Het liefst was ik hem met de hand maar op de één of andere manier krijg je dan altijd van die duipers. Onder je spiegels en bij de achterlichten voor de duidelijkheid.

850blues

Over te vermijden putdeksels gesproken

Ik ben laatst op de S102 (basisweg te A'dam) over een putdeksel gehobbeld bij een van de laatste verkeerslichten voor de oprit van de A10 (vanuit de richting Haarlem).

Iemand bekend met die plek. Dat $#@ - ding ligt denk ik 10 cm lager dan het wegdek.

On topic: starten maar niet direct wegrijden, de eerste 10 min./10 km niet boven de 3000 rpm, anticiperen op overige weggebruikers en verkeerslichten (als het ff kan dus niet op het laatste moment vol in de remmen) en na een lange rit laat ik de motor een minuutje ofzo nadraaien (turbo-wannabe  ::)).
Wassen in de wasstraat of soms met het handje en 1x per jaar een poetsbeurt.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

thuur

Aha, dus gasrijders zijn verkeersovertreders? ::)

Ik rijd het torretje altijd warm, maar niet meer zo braaf als toen ik nog Alfa reed :eusa_shifty: Eerste 2 minuten niet boven de 2500 rpm, de volgende 3 niet boven 3000, dan 10 minuten niet boven 3500 rpm. Uiteraard bouw ik het toerental gestaag op en nooit onder de 2000rpm belasten. En zoals velen in de 1 geen volgas, dat heeft toch weinig zin :P

Daarna spreek ik regelmatig het volle vermogen aan en na een rit rijd ik de laatste paar minuten rustig en laat de motor even nalopen (20-30 sec). Contact gaat nooit af als de koelfan nog loopt.

Interieur: er mag geleefd worden, alleen geen peuken in de asbak..
Exterieur: de voorbumper (360dkm origineel) gebruik ik regelmatig om tegen het bordje bij de parkeerplek van mijn werkgever te rijden. En ja, ook ik denk altijd aan mijn wielen bij het parkeren :-X

Tis echt een virus he... :eusa_think:

Gr ;D

RRRRR_Ramon

En wat nu als de klever een dieselrijder of LPG rijder is..........?

Ja tuurlijk, constant, maar bij plots volgas wat grammetjes extra's of kilo's zo je wilt!  :evil:

Had ik al gezegd dat we naar België op vakantie gaan dit jaar?  8)  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

ovlov 058

Heb een probleem, de mijne word bijna nooit warm(te korte afstanden)

Maar ga ook niet veel boven de 3000 toeren, wil er nog een tijdje mee rijden.

Met stoepranden heb ik geen probleem, ik neem ze gewoon, is makelijker vooruit parkeren,  heb dan ook maar 15"velgen met hoge banden ;D

Wat kuisen betreft, heb 'em liever proper, binnen en buiten.

Voor de rest: ik haat motorische problemen :evil: :evil:zoals ik nu heb :eusa_wall:

PS:Wat is er te zien in belgie ???

Emiel

Parkeren; zover mogelijk van andere voertuigen. Zou niet de eerste keer zijn dat er bezorgde autoeigenaren op zoek waren naar hun auto. bRuut heeft een voorkeur voor van die kleine boodschappenautootjes, en af en toe middenklasser... :eusa_think: :eusa_eh:

daytonawim