gasklepweerstand

Gestart door Jacks70, 08-06-2008 18:01:00

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Citaat van: Enno op 10-06-2008 00:02:29
En om dan on topic te blijven samen met voor beide auto's een verse TPS sensor. Krakende radio's heb ik ook een hekel aan. Dat zorgt voor uitvallende speakers. Dus hier zal een krakende TPS sensor wel zorgen voor verkeerde signalen.

Sensor eraf halen, aan de Ohm-meter leggen en draaien, je ziet direkt of er kraak in zit of niet.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rolvio

Ben bang dat ik ook een nieuwe tps moet plaatsen vanwege de klachten die ik in dit topic lees en die ik ook heb. Heb met estate services gebeld, originele bosch kost € 59,-. Aftermarket kan ik voor zo'n € 30,- krijgen. Wat vinden jullie; originele of niet?

Misha

Citaat van: rolvio op 10-06-2008 13:10:07
Ben bang dat ik ook een nieuwe tps moet plaatsen vanwege de klachten die ik in dit topic lees en die ik ook heb. Heb met estate services gebeld, originele bosch kost € 59,-. Aftermarket kan ik voor zo'n € 30,- krijgen. Wat vinden jullie; originele of niet?

Tuurlijk originele.

Snellebaksteen

Ik heb nog een gebruikte liggen. Voor een 10tje mag je hem hebben.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Jacks70

Hallo allen,

Heb een nieuwe gaskleppositiemeter gekocht, maar die doet precies hetzelfde als ik omschreven heb.
Oude is blijkbaar niet stuk en hoort hij rond de 1900-2000 ohm ( gasklep even over de helft open) af te breken?
Na vervangen is er dus ook geen verschil in overname gedrag te voelen.
Als je met de hand de klepgas bedient, dan lijkt hij iets te vertraagt te reageren, op benzine als op LPG.
Tijdens overschakelen moet ik dus al wat gas geven om het toerental niet te laten stokken.
Iemand enig idee hoe dit te verhelpen? (bougies origeneel Volvo, nieuwe kabels en verdelerkap, nieuw luchtfilter)
Alvast bedankt.

thuur

Dat is vreemd. Alle TPS'en die ik heb gemeten verliepen keurig vloeiend door de meterschaal.

Ik weet dat een aantal leden deze controle ook hebben uitgevoerd en ik heb zelf onlangs die van Ludo nog gedaan:
Citaat van: thuur op 30-04-2008 22:10:37
...Alles is eigenlijk perfect in orde, kabels van TPS en stat.reg. naar ECU meten op 0 Ohm, TPS verloopt mooi vloeiend en keert terug naar de beginwaarde (op een paar ohm na),...

Ik kan het niet terugvinden in Vadis, wel heb ik dit gevonden:
Citeer
Gasklepstandgever

Weerstand tussen de aansluitingen 1 en 3:

-Bij stationair lopen: 1,0 kΩ±10 %
-Bij deellast: 2,6 kΩ±10 %

Hoe meet je dan?
Je meet tussen de middelste en telkens een buitenste pen. Beginwaarde moet overeenkomen als je van WOT naar dicht bent gegaan.

Gr :eusa_think:

-D©©©L-

Welke meter gebruik je ? (merk/type)

rolvio

Ga eerst toch maar even meten dan...

Misha

Bij een 10V lijkt me de MAP ook een boosdoener, die gaan sowieso achteruit met de loop der tijden.
Als je hem eens kunt wisselen met een collega-Volvist (5 minuten werk), weet je genoeg.

Zijn rond de 70 euro (Hella, in mijn geval)

Jacks70

De weerstand verloopt wel vloeiend, echter even over de helft van de gasklepstand verbreekt hij bij 2000 ohm. Dat vond ik vreemd omdat ik dacht dat hij de volledige slag weerstand zou hebben van stationair +- 1000 ohm tot max gasklepstand(volledig open) 2400 ohm.
Na de opmerking met welke meter ik gemeten heb, een Beckmann, heb ik deze eens vergeleken met een andere. Ja hoor, mijn meter blijkt niet goed te functioneren. Tijd voor een nieuwe dus. Weerstand loopt nu van 995 tot 2600 ohm, zonder onderbrekingen.
Nu dus voor niets een TPS gekocht. Maar weer op marktplaats zetten.

Verder heb ik een S70 2,5 20V. Kan daar ook de MAP sensor debet zijn aan slecht overnemen?

Misha

Citaat van: Jacks70 op 10-06-2008 20:34:53
De weerstand verloopt wel vloeiend, echter even over de helft van de gasklepstand verbreekt hij bij 2000 ohm. Dat vond ik vreemd omdat ik dacht dat hij de volledige slag weerstand zou hebben van stationair +- 1000 ohm tot max gasklepstand(volledig open) 2400 ohm.
Na de opmerking met welke meter ik gemeten heb, een Beckmann, heb ik deze eens vergeleken met een andere. Ja hoor, mijn meter blijkt niet goed te functioneren. Tijd voor een nieuwe dus. Weerstand loopt nu van 995 tot 2600 ohm, zonder onderbrekingen.
Nu dus voor niets een TPS gekocht. Maar weer op marktplaats zetten.

Verder heb ik een S70 2,5 20V. Kan daar ook de MAP sensor debet zijn aan slecht overnemen?
Als hij erin zit wel, want een 20V hoort die niet te hebben.. ;D

Nee, die hebben een MAF bij mijn beste weten.
En die heb je niet voor 7 tientjes...

Jacks70

Misha,

Wat is een MAF en waar bevindt deze zich? Is deze door te meten, te controleren?

Misha

Citaat van: Jacks70 op 10-06-2008 20:40:15
Misha,

Wat is een MAF en waar bevindt deze zich? Is deze door te meten, te controleren?
Mass Airflow dinges, zit in de buis die van je luchtfilter naar throttlebody gaat. Zit een stekker aan.

Wat en hoe te controleren weet ik helaas niet.
Maar staat genoeg over.

Mass Airflow, luchtmassameter zou je kunnen proberen

Jacks70

O.K., deze heb ik idd gezien, Zal kijken wat ik daarover kan vinden.

Jacks70

Hallo allen,

Na wat zoekwerk op dit forum gevonden dat mijn probleem overeen komt met wat al gemeld is: wat inhouden vanuit stationair en als ik op LPG overschakel  gaat het Lambda lampje branden (op LPG blijft deze netjes uit).
Vandaag de LMM losgehaald. Zag er op zich netjes uit, deze met remreiniger schoongemaakt. Accu een half uur los gehaald en daarna weer vast. Starten en een stuk rijden, lijkt beter te lopen (hier gelezen dat de computer nog een tijdje nodig heeft om in te leren) en het lambda lampje blijft uit als ik op benzine overschakel.
Nu maar even afwachten of dit zich zo goed houdt.