Nog steeds stroef schakelen, OPGELOST

Gestart door sas, 09-06-2008 12:10:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sas

Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen! Heb zo'n beetje alles gedaan wat op het forum beschreven staat.

Probleem: smorgens garage uit, lastig in R daarna vooruit lastig in 1. Bij doordrukken hoor je soms een 'klunk' alsof je schakelt zonder koppeling. Zoals zo vaak beschreven, en geen kraakje ofzo.

Gedaan: 1,5 jr geleden koppelingscilinder vervangen (lek, dus niet specifiek voor dit probleem vervangen), afgelopen week n.a.v. het forum bak eronder uit, bleek een deukje  :eusa_think: in een van de spiebanen te zitten. Deze heeft mijn (betrouwbare) Volvo monteur recht kunnen krijgen, alles schoongemaakt en ingevet, en ook maar nwe bakolie erin.

Oplossing? NEE, het probleem is er nog steeds  :eusa_wall: Het vreemde is dat het hoogswaarschijnlijk wel een paar dagen weg was! Zal er nu weer een deukje in de spiebaan zitten? Dat kan toch gewoon niet ontstaan zomaar? Bak schakelt verder 100%, heeft geen bijgeluiden.

Net gebeld met de garage, zij willen nog het systeem ontluchten op mijn aanraden, maar volgens hem kan dit het bijna niet zijn omdat ie toch echt wel koppelt.

Wie heeft er nog enig idee, ik geloof (hoop) niet dat het in de bak zit.

Bijzonderheden: Thijs (de vorige eigenaar heeft er een nieuwe koppeling in laten zitten, schijnt een verzwaarde R koppeling te zijn via Felippe.

Philip850

Lijkt mij in de bak te zitten, alsof de synchro het heeft gehad.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

sas

Citaat van: Philip850 op 09-06-2008 12:14:57
Lijkt mij in de bak te zitten, alsof de synchro het heeft gehad.

Waarom dan ALLEEN steeds van achteruit naar 1? Als ik zo vooruit weg kan rijden terwijl ie ijskoud is, heb ik het probleem niet...

Eugene

Zijn de rubber busjes die de schakelkabels met de hendels aan de bak verbinden nog heel?

If it's not blown, it sucks...

Philip850

Omdat je dan de synchro van de achteruit gebruikt natuurlijk.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

sas

Citaat van: Eugene op 09-06-2008 12:37:16
Zijn de rubber busjes die de schakelkabels met de hendels aan de bak verbinden nog heel?

ga ik checke, wat zou dan het gevolg kunnen zijn volgens jou?

sas

Citaat van: Philip850 op 09-06-2008 12:38:00
Omdat je dan de synchro van de achteruit gebruikt natuurlijk.

Ok bedankt, maar elke versnelling heeft zijn eigen synchromeshringen toch? Dan is het wel toevallig dat 1 en R dit hebben?

Philip850

Hoezo is dat toevallig? Zit bij de 850 op dezelfde as gewoon volgens mij.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Eugene

Citaat van: sas op 09-06-2008 12:56:55
Citaat van: Eugene op 09-06-2008 12:37:16
Zijn de rubber busjes die de schakelkabels met de hendels aan de bak verbinden nog heel?

ga ik checke, wat zou dan het gevolg kunnen zijn volgens jou?

Wanneer die speling hebben, dan schakelt ie niet meer precies.

If it's not blown, it sucks...

V70 classic

Citaat van: sas op 09-06-2008 12:26:32
Citaat van: Philip850 op 09-06-2008 12:14:57
Lijkt mij in de bak te zitten, alsof de synchro het heeft gehad.

Waarom dan ALLEEN steeds van achteruit naar 1? Als ik zo vooruit weg kan rijden terwijl ie ijskoud is, heb ik het probleem niet...



Ok bedankt, maar elke versnelling heeft zijn eigen synchromeshringen toch? Dan is het wel toevallig dat 1 en R dit hebben?



Dan staat de secundaire as stil en de primaire zal ondanks ontkoppelen toch wat meedraaien er is natuurlijk altijd wat slip.
Bij het inschakelen van de andere versnellingen draait alles al zo een beetje in de goede richting en heb je er minder last van.

Vroeger gebeurde het wel dat de achteruit en de 1e geen syngro hadden.
Later had alleen de achteruit geen syngro
Ik heb geen spec. volvo kennis maar ik kan me niet voorstellen dat dit bij deze auto's nog zo is.
bij sommige budget auto's wel want het is een stuk goedkoper om ze achterwegen te laten

En indeed elke versnelling zijn eigen syngro.

Wat weer wel nieuw is zijn die bakken met 2 koppelingen DSG
dat is eigenlijk net als vroeger bij de trucks een voorschakelbak  :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

sas

Denkt iemand dat het aan de andere koppelingscilinder kan liggen? Ik heb begrepen dat er 2 zijn. Degene die 1,5 jaar geleden vervangen is, is die aan de voorzijde van de auto. Als je de motorkap opent, kijk je er zo op helemaal beneden aan de radiateurkant.

Philip850

Citaat van: sas op 09-06-2008 12:26:32
Waarom dan ALLEEN steeds van achteruit naar 1? Als ik zo vooruit weg kan rijden terwijl ie ijskoud is, heb ik het probleem niet...

Citaat van: sas op 09-06-2008 14:48:21
Denkt iemand dat het aan de andere koppelingscilinder kan liggen? Ik heb begrepen dat er 2 zijn. Degene die 1,5 jaar geleden vervangen is, is die aan de voorzijde van de auto. Als je de motorkap opent, kijk je er zo op helemaal beneden aan de radiateurkant.

  ;)
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

sas

Citaat van: Philip850 op 09-06-2008 14:50:47
Citaat van: sas op 09-06-2008 12:26:32
Waarom dan ALLEEN steeds van achteruit naar 1? Als ik zo vooruit weg kan rijden terwijl ie ijskoud is, heb ik het probleem niet...

Citaat van: sas op 09-06-2008 14:48:21
Denkt iemand dat het aan de andere koppelingscilinder kan liggen? Ik heb begrepen dat er 2 zijn. Degene die 1,5 jaar geleden vervangen is, is die aan de voorzijde van de auto. Als je de motorkap opent, kijk je er zo op helemaal beneden aan de radiateurkant.

  ;)

Begrijp ik met die knipoog dat jouw verdenking nu ook daarheen gaat ipv naar de bak zelf?

Philip850

Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

sas