slecht starten bij warme motor

Gestart door ik-rol, 27-07-2008 22:23:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ik-rol

Ik heb zojuist onder het kopje 'overige techniek' gelezen dat een benzine-uitvoering (T5) ook slecht starte met warme motor. Door nu het relais J103 te vervangen is het probleem verholpen.

Ik zelf rijd een diesel uit 1997 (855 TDI) en heb al eens een topic gestart onder 'brandstoffilter aftappen een bekend verschijnsel' met eigenlijk de vraag dat mijn 855 TDI niet meer wil starten na een lange rit bij warm weer. Nu lees ik bij de benzine versie dit euvel is verholpen door relais 103 te vervangen. Volgens Vadis heeft mijn diesel dit relais ook. Herkent iemand dit bij onze diesels?

thuur

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt.

Relais 103 stuurt de brandstofpomp aan bij het op contact zetten en zolang als de motor loopt. De reden is dat in het geval van een ongeluk de pomp geen brandstof op straat pompt. Dit relais heeft helaas last van gebroken solderingen na verloop van tijd. Er wordt dan geen goed contact gemaakt waardoor de motor afslaat. Simpelweg omdat er geen brandstof bij de motor komt. Elektrische storingen (geen defecten dus) doen zich in de regel onregelmatig voor. Na 10 minuten wachten is het relais enigszins afgekoeld waardoor er weer contact wordt gemaakt. Het kan dus zijn dat er net geen contact wordt gemaakt als je wilt starten met een warme motor.

Gebroken solderingen:
Citaat van: thuur op 08-05-2005 19:01:55




Overigens los van reguliere relais-slijtage: ingebrande of plakkende contacten of te veel speling. Daarbij is 103 gemakkelijk uit te sluiten:
Citaat van: thuur op 21-03-2005 00:48:28
.. 1 en 3 moet je bruggen (verbinden):





Dit gaat prima op voor de benzine 850's. De diesels hebben doorgaans eerder een verkeerd afgestelde pomp. De pomp is zowel statisch (mechanisch) als dynamisch (m.b.v. de computer bij de dealer) af te stellen.


Gr 8)

ik-rol

Thuur, bedankt voor je reactie. Zojuist bij de dealer relais 103 gekocht. Onder de motorkap relaisdoos open gemaakt en tot mijn stomme verbazing geen relais 103, alleen aangetroffen relais 104 en 108 gecombineerd!.

Mij diesel is niet meer verkeerd afgesteld dankzij dit forum. Loopt nu lekker rond de 1:16 en start en in een keer.

Kortom, ik zet mijn zoektocht eventjes voort. Dealer is van mening dat ik het maar moet accepteren...maar dat doe ik dus voorlopig niet.

ik-rol

Ik heb zojuist maar Stokkings in Goudagebeld (dieselservice van Bosch). Probleem voorgelegd en volgens Stokkings is de brandstofpomp/verdeler versleten (nou ja zeg, hij doet het toch  ???), omdat naar zijn mening de opbrengst bij warm weer te laag is. Enige remedie is reviseren a 600 euri's.  :(. Herkend iemand dit en was dit de oplossing. Ondertussen heb ik de hoofdrelais vervangen, mogelijk is dit de oplossing (en is een stuk goedkoper!)

ebl

Hier ook problemen bij extreme warmte van de motor om hem te starten, maar als het alleen bij warmte blijft ga ik geen nieuwe pomp installeren...

In God we Trust. In Volvo we Drive...

jan piet

Heb zelf zééér goede ervaringen in Mijnsherenland onder de rook van Rotterdam. Geen geneuzel, je kan er bij blijven en er wordt duidelijk een diagnose gesteld. Vindt de telefonische?? bocht een beetje kort. Mijn pomp was ook versleten ( nu al na 495.000 km  :eusa_angel:). Eén nieuw klepje van € 140 verder gaat ie weer als de brandweer...

Gr, JP

ik-rol

JP, bedankt, maar waarop moet ik 'Googlen' in Mijnsherenland?


jan piet

Citaat van: ik-rol op 04-08-2008 21:24:20
JP, bedankt, maar waarop moet ik 'Googlen' in Mijnsherenland?



Kon gisteren even zo snel niet op de naam komen: Terlouw dieselservice. Zit gelijk bij de ingang van het dorp bij het Shell station. Wél even een afspraak maken, 't is er nogal druk...

Succes! JP

Yilmaz Tosun

Citaat van: jan piet op 04-08-2008 12:53:50
Eén nieuw klepje van € 140 verder gaat ie weer als de brandweer...

Gr, JP

Weet je toevallig nog wat voor een klep? ben wel benieuwd eigenlijk.

jan piet

#9
Citaat van: Yilmaz Tosun op 13-08-2008 23:55:15
Citaat van: jan piet op 04-08-2008 12:53:50
Eén nieuw klepje van € 140 verder gaat ie weer als de brandweer...

Gr, JP

Weet je toevallig nog wat voor een klep? ben wel benieuwd eigenlijk.

Ben bezig even een kopie factuurtje op te doen, was nog een geïnteresseerde... Maar boekhouding is op vakantie, denk komende week een kopietje te hebben.

Gr, JP

ik-rol

JP, ben nog benieuwd naar je factuurje.....

Wat betreft dit jaar de volgende vakantie ervaring. Omdat Stokking te Gouda aan gaf dat er mogelijk iets was met de brandstofpomp heb ik twee maal van tevoren in de brandstoftank 'Wynn's' toegevoegd ('dieseltreatment' - bij een volle tank toe te voegen- ) in de hoop dat de inspuitpomp schoon zou worden en daarnaast had ik al het hoofdrelais vervangen. Onderweg op vakantie naar Frankrijk (lange reis, volle bepakking en 33 bij graden); no problemo gehad met starten. Misschien mazzel? In elk geval goedkoper dan een gereviseerde brandstofpomp. Dus volgend jaar wil ik hetzelfde doen. Als dat werkt mooi en anders zal ik overwegen naar de brandstofpomp te laten kijken.

jan piet

Die treatment gaat er bij mij eigenlijk standaard in na een beurt. Of het écht scheelt? Geen idee, maar feit is dat ie het na ruim 500.000 nog steeds doet. Volgende week heb ik die factuur weer terug, weet ik hoe dat klepje heet..
Gr, JP

ik-rol

JP,

Volgens Terlouw service is waarschijnlijk de startopbrengst van de brandstofpomp in warme toestand te laag. Dit kan gecontroleerd worden door de watertemperatuursensor los te koppelen en kijken of de auto dan wel goed aanslaat.. Als dit het geval is wordt het probleem door de brandstofpomp veroorzaakt. (hogedrukkop versleten).

Ik ga hier nog achteraan.

ik-rol



Ludo

Citaat van: ik-rol op 03-09-2008 10:51:13
JP,

Volgens Terlouw service is waarschijnlijk de startopbrengst van de brandstofpomp in warme toestand te laag. Dit kan gecontroleerd worden door de watertemperatuursensor los te koppelen en kijken of de auto dan wel goed aanslaat.. Als dit het geval is wordt het probleem door de brandstofpomp veroorzaakt. (hogedrukkop versleten).

een afgekoppelde watertemperatursensor zorgt voor een hogere brandstofdruk. ???

ik-rol

Ik heb vandaag contact gehad met Terlouw dieselservice. Ik ben niet zo technisch maar zal proberen hier uit te leggen wat we gewisseld hebben. Blijkbaar is de brandstofpomp eentje van het gevoelige type. Het komt wel vaker voor dat de motor bij warm weer niet aanslaat door een niet goed werkende brandstofpomp maar dan zou het ook in Nederland moeten voorkomen. Bij een koude start zorgt de temperatuursensor dat de brandstofpomp 100% moet leveren. Bij een warme motor, gemeten door de temperatuursensor, wordt de opbrengst zo'n 30% (eletronisch geregeld via MSA 15.7). Een stuk minder dus, maar omdat de motor warm is is niet meer nodig. Door een niet goed werkende brandstofopbrengst wordt de opbrengst een stuk minder dan de benodigde 30%, met als gevolg dat hij niet meer start. Door de temperatuursensor los te koppelen wordt de opbrengst weer 100%. "hij start als het ware met een roetwolk, door een te hoge opbrengst, maar start wel'. Nu is het in mijn geval vreemd dat de auto alleen niet weer wil starten na een intensieve, lange, vol bepakte rit en een hoge omgevingstemperatuur. Waarschijnlijk het begin van een niet goed werkende brandstofpomp.... :-[ Ik denk zelf dat te temparatuursensor dan een net iets hogere temperatuur meet dan zich in Nederland zich voordoet. Kortom, geen dure reparatie maar voorlopig Wynn's of Forte toevoegen was het advies en als het zich voordoet de sensor loskoppelen....