Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Citaat van: Marc O. op 08-12-2010 18:19:00
Citaat van: Marc O. op 14-11-2010 22:03:45
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44534.msg926325.html#msg926325

Dus... ik zoek een NAS-server (zo goed, Misjhja? ;D). Doel: Veilige opslag van met name de foto- en filmcollectie. Ofwel, minimaal RAID1 maar liever RAID5 of 10. Met 1TB capaciteit (bij RAID10 dus 4x 500GB HD's) zou ik een hele tijd vooruit kunnen.

Iemand tips, ervaringen, bekend met aanbiedingen?

Vandaag een Netgear ReadyNAS Duo in huis gehaald. Besteld bij Komplett.nl en zojuist opgehaald bij hun afhaalpunt in Tilburg. Helaas zit het magazijn tegenwoordig niet meer bij dat afhaalpunt, dus ik heb er nog geen disks bij. Ik neem aan dat WD nog steeds de beste keus is voor HD's?
WD is gewoon goed.
Voor wat betreft RAID en NAS:

Afhankelijk van je netwerksnelheid zou level 10 wel eens overbodig kunnen zijn, je max-snelheid wordt natuurlijk vooral bepaald door je netwerksnelheid. In de praktijk is dit zo'n 100 Mb, en dat kan elke HD makkelijk aan.
Dus 2x 1 Tb in een mirror zou ook kunnen.
Als het alleen een backup-schijf is is RAID overbodig - je hebt immers nog een kopie- , en zou je het alleen doen om meer capaciteit te maken. Kom je dus aan RAID 5 of een stripe of direkt een 2 tb disk.

Oja, nodeloos om te zeggen, maar RAID beschermt je niet tegen dombo acties of logische fouten. Backup blijft dus essentieel.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Citaat van: Misha op 10-12-2010 17:38:47

Dus... ik zoek een NAS-server (zo goed, Misjhja? ;D). Doel: Veilige opslag van met name de foto- en filmcollectie. Ofwel, minimaal RAID1 maar liever RAID5 of 10. Met 1TB capaciteit (bij RAID10 dus 4x 500GB HD's) zou ik een hele tijd vooruit kunnen.

Vandaag een Netgear ReadyNAS Duo in huis gehaald. Besteld bij Komplett.nl en zojuist opgehaald bij hun afhaalpunt in Tilburg. Helaas zit het magazijn tegenwoordig niet meer bij dat afhaalpunt, dus ik heb er nog geen disks bij. Ik neem aan dat WD nog steeds de beste keus is voor HD's?
WD is gewoon goed.

Afhankelijk van je netwerksnelheid zou level 10 wel eens overbodig kunnen zijn, je max-snelheid wordt natuurlijk vooral bepaald door je netwerksnelheid. In de praktijk is dit zo'n 100 Mb, en dat kan elke HD makkelijk aan.
Als het alleen een backup-schijf is is RAID overbodig - je hebt immers nog een kopie- , en zou je het alleen doen om meer capaciteit te maken. Kom je dus aan RAID 5 of een stripe of direkt een 2 tb disk.

Oja, nodeloos om te zeggen, maar RAID beschermt je niet tegen dombo acties of logische fouten. Backup blijft dus essentieel.

Er passen 2 HD's in die NAS, dus veel meer dan een RAID1 config gaat het niet worden. Is niet als backup maar als primaire opslag voor de familie pics en filmmateriaal. Daarom ook RAID1 en geen RAID0.

Ik denk dat ik er 2 WD 1.5TB schijven in ga hangen. Relatief zuinig in gebruik en gunstig geprijsd.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Marc O.

Citaat van: Marc O. op 10-12-2010 19:25:37
Citaat van: Misha op 10-12-2010 17:38:47

WD is gewoon goed.

Er passen 2 HD's in die NAS, dus veel meer dan een RAID1 config gaat het niet worden. Is niet als backup maar als primaire opslag voor de familie pics en filmmateriaal. Daarom ook RAID1 en geen RAID0.

Ik denk dat ik er 2 WD 1.5TB schijven in ga hangen. Relatief zuinig in gebruik en gunstig geprijsd.

Heb 2 Samsung Spinpoint F3 schijven van 1TB  besteld. Komen goed uit de diverse tests terwijl ik over WD hoor dat hun nieuwe schijven een blocksize van 4KB hebben, wat tot prestatieproblemen zou kunnen leiden.

Overigens, aanrader: Als je dit soort spul wilt kopen, kijk dan eens op komplett.nl. Prijstechnisch zéér interessant (nee, heb geen aandelen)!

Novofine

zo zie je maar weer dat meningen verschillen

want...
samsung is voor mij nooit meer

3 schijven uit de 2x f1 en 1x f3 serie rma gestuurd en met dat de 4de stuk ging maar weer voor de oude (en bij mij) vertrouwde en iets duurdere wd's gegaan

de schijven zijn voor mij puur data opslag dus performance is niet heel belangrijk
maar ik heb nu 2 wd 2tb greens draaien en die gaan toch nog met 60mbps write en 70 mdps read is ook geen uitzondering (gemeten met grote bestanden meestal 2gb+)

ook seagate en maxtor heb ik zelf al nare ervaringen mee
4x 1tb in jbod 1 defect poeft bijna 3 tb aan films weg  :'(

elmarconi

Citaat van: Novofine op 13-12-2010 16:51:48

Dat was je met 4 andere merken ook gebeurd ;) schijf 1 uit de JBOD weg , alles weg. Net als RAID0. 
Met 4 x 1Tb had je beter RAID5 kunnen doen, 3 Tb effectief over.
--
Autogas Inside . . .

Misha

Citaat van: elmarconi op 13-12-2010 17:56:22

Dat was je met 4 andere merken ook gebeurd ;) schijf 1 uit de JBOD weg , alles weg. Net als RAID0. 
JBOD werkt best op mijn homeserver anders met Folder Replication aan.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

We gaan het zien. Ik las over die Samsungs vooral verhalen over doa's en weinig over schijven die het na verloop van tijd begeven, maar als er bij jou al tig zijn gesneuveld na eerst normaal te hebben gewerkt dan begin ik toch wat huiverig te worden... :eusa_think:

Novofine

Citaat van: elmarconi op 13-12-2010 17:56:22

klopt helemaal maar ik was toen nog arme student en kon het niet opbrengen om nog meer schijven en een raid controler te kopen maar had toen wel de ruimte nodig dus vandaar

Citaat van: Marc O. op 13-12-2010 18:27:51
We gaan het zien. Ik las over die Samsungs vooral verhalen over doa's en weinig over schijven die het na verloop van tijd begeven, maar als er bij jou al tig zijn gesneuveld na eerst normaal te hebben gewerkt dan begin ik toch wat huiverig te worden... :eusa_think:
vrees maar niet ik ga er van uit dat samsung ook niet stil heeft gezeten in de tussen tijd want bij mij is het denk al weer 2 jaar geleden en een maat van me heeft ook samsungs en die houden het wel erg goed uit

wat ik eerder ook al zij
door dit soort gevallen zijn de meningen altijd redelijk verdeelt en dan heb je natuurlijk nog altijd zoiets als pech
misschien heb ik net een set slecht schijven gehad

joebar

He roffelaars...
Vroeger toen je poepen nog met lange oe schreef bestond er een DRDos...
Is er iemand hier die nog een opstartdiskette heeft van DRDOS 3.x

elmarconi

Citaat van: joebar op 14-12-2010 12:30:01
He roffelaars...
Vroeger toen je poepen nog met lange oe schreef bestond er een DRDos...
Is er iemand hier die nog een opstartdiskette heeft van DRDOS 3.x

http://link.marktplaats.nl/385422465

Tsss, heb een hele bak met die zooi weggemikt.
Er zal toch wel ergens iets op het net zwerven ???
--
Autogas Inside . . .

haasje

thuur

I give up.. Toch maar het forumpanel even vragen :-[

Laptop: Lenovo Thinkpad Edge, Win7. Ik krijg mijn toetsenbord niet op VS Internationaal ingesteld, of ik nu Engels/VS Int of Nederlands/VS Int kies. Hij blijft niet reageren als ik op ' " ^ ` ~ of een andere accent toets druk, totdat ik een spatie geef. Geef ik een klinker na een van deze toetsen krijg ik zo'n dom hollands accent te zien.

Ik wil als ik op " druk ook meteen " zien. Help!

Gr >:(

mevita

klik eens op configuratiescherm dan op landinstellingen daar kun je volgens mij het ergens wijzigen,

gr mevita

thuur

Citaat van: mevita op 17-12-2010 01:35:12
klik eens op configuratiescherm dan op landinstellingen daar kun je volgens mij het ergens wijzigen,

gr mevita

Dat werkt dus niet.. Hij zegt wel dat ie een andere input language heeft, maar er verandert niets.

Gr :(

mevita

ik heb daar overal nederlands staan, kun je daar ook niet op toepassen ergens klikken