AIRCO binnen een maand weer stuk !

Gestart door Markkie, 07-09-2008 14:35:59

Vorige topic - Volgende topic

Markkie

Conclusie begint te worden dat ik spijt heb dat ik die airco uberhaupt heb laten maken...... aircopomp is dus toch echt stuk wegens slijtage en nu blijkt ook de condensor vervangen te moeten worden

grt.

Markkie >:(

balende 850 estate bezitter

Theostek

Wie, wat of waardoor is een speld zoeken in de hooiberg.

Vraag ik me af waarom de condensor vervangen moet worden, is die lek?

Met een burnout van de compressor, mag je helemaal opnieuw beginnen..
Hoe langer dat je wacht, hoe erger dat het wordt...
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Markkie

condensor blijkt lek te zijn............ Ik laat de reparaties ook uitvoeren... Wil nu toch een werkende airco en er vanaf zijn  :-[

grt.
Markkie

Markkie

Gisteren de auto weer opgehaald. Heb de indruk dat de airco het nu goed doet  :)  ACP heeft ook wat aan de prijs gedaan en heb ook de indruk dat ze gewoon goed hun werk hebben gedaan.
Feit blijft dat als ik van te voren had geweten dat zo een beetje de hele airco  zou moeten worden vervangen (nl:verdamper, condensor, aircopomp, droger, drukschakelaar, afvullen etc.) had ik het nooit gedaan ! >:(
De vraag is dan natuurlijk kan een airco installateur dit van te voren inschatten ?

grt,

Markkie

Theostek

Ik heb al verschillende post's geplaatst hoe en wat kan het probleem zijn of waardoor.

Het laatste wat ik heb gevraagd! hoe lang heeft het systeem in feite droog gestaan?
antw : 1 jaar.
en of je dat de reparateur hebt laten weten.

Citaat van: Markkie op 12-09-2008 09:31:05

De vraag is dan natuurlijk kan een airco installateur dit van te voren inschatten ?

Dat kan niet ingeschat worden als niet voldoende informatie gegeven wordt.
Bij een systeem dat langdurig aan vocht blootgesteld is geweest kunnen achteraf problemen ontstaan, vocht tast alles aan.
Vocht zorgt voor copper/metal plating, en vreet als het ware inwendig alles kapot.

Ik heb dit seizoen een drie auto's gehad, BMW, Renault, en een Opel.
Van alle drie werkte de airco niet en wilde deze toch weer in werking hebben, navraag hoe lang het systeem niet werkte was 15 tot 24 maanden.
Ik heb ze allemaal gewezen op de problemen die kunnen ontstaan, en welke onderdelen vervangen moeten worden plus het eventueel spoelen van het systeem.
Twee hebben af gehaakt, de BMW eigenaar wilde persé het risico nemen.

Het systeem heeft drie weken gewerkt!! twee dagen voordat hij op vakantie vertrok telefoon!!
Airco doet het niet meer.......
Diagnose!! Condensor lek op 2 plaatsen..

Enno

Citaat van: Theostek op 12-09-2008 12:21:45
Ik heb al verschillende post's geplaatst hoe en wat kan het probleem zijn of waardoor.

Het laatste wat ik heb gevraagd! hoe lang heeft het systeem in feite droog gestaan?
antw : 1 jaar.
en of je dat de reparateur hebt laten weten.

Citaat van: Markkie op 12-09-2008 09:31:05

Dat kan niet ingeschat worden als niet voldoende informatie gegeven wordt.
Bij een systeem dat langdurig aan vocht blootgesteld is geweest kunnen achteraf problemen ontstaan, vocht tast alles aan.
Vocht zorgt voor copper/metal plating, en vreet als het ware inwendig alles kapot.

Ik heb dit seizoen een drie auto's gehad, BMW, Renault, en een Opel.
Van alle drie werkte de airco niet en wilde deze toch weer in werking hebben, navraag hoe lang het systeem niet werkte was 15 tot 24 maanden.
Ik heb ze allemaal gewezen op de problemen die kunnen ontstaan, en welke onderdelen vervangen moeten worden plus het eventueel spoelen van het systeem.
Twee hebben af gehaakt, de BMW eigenaar wilde persé het risico nemen.

Het systeem heeft drie weken gewerkt!! twee dagen voordat hij op vakantie vertrok telefoon!!
Airco doet het niet meer.......
Diagnose!! Condensor lek op 2 plaatsen..

Wat maak je er weer een dramatisch verhaal van. Mijn airco in de 850 stond ook meer dan een jaar droog. Filterdroger was helemaal lek. Een nieuwe condensor + filter en de airco doet het weer helemaal perfect. Hetzelfde bij mijn vorige volvo ;) die heeft ook een jaar lang zonder werkende airco in de rondte gereden.

Misschien valt het allemaal wel mee bij een volvo. Over andere merken praten in deze context lijkt me niet echt interessant.

Theostek

Als jij het weer dramatisch vindt..

Ik probeer een duidelijke uitleg te geven aan zijn vraag of het in te schatten is, en haal een stukje praktijk er bij wat ik zoal tegen kom.
Dat het een ander auto merk is doet toch weinig terzake, of was het voor jou interessanter geweest, als ik had vermeld dat het een Volvo was geweest.
Het is niet enkel maar vervangen/repareren en voor de rest de mond stijf dicht houden, daar behoort ook een duidelijke uitleg bij naar de klant toe, ook op een forum..

Zo zit ik niet in elkaar, en vind ik je opmerking beneden allerpeil en voegt geen enkele waarde toe
van vernuftige informatie.

Dat jij probleemloos hebt rond gereden nadat een systeem lange tijd heeft droog gestaan is geluk te noemen.
Er zijn er die minder geluk hebben, of die denken zolang de airco koelt is er niets aan de hand.

Hoe zou het dan komen dat bij Volvo's en er zijn natuurlijk meerdere auto merken (niet interessant) veel vuldig de verdampers kapot hebben/krijgen.

Dramatisch is hetgeen wat de topic starter op korte tijd heeft meegemaakt, nog meer zijn portemonnee.

Enno

Citaat van: Theostek op 13-09-2008 10:23:12
Als jij het weer dramatisch vindt..

Hoe zou het dan komen dat bij Volvo's en er zijn natuurlijk meerdere auto merken (niet interessant) veel vuldig de verdampers kapot hebben/krijgen.

Dramatisch is hetgeen wat de topic starter op korte tijd heeft meegemaakt, nog meer zijn portemonnee.

In 6 jaar volvo heb ik nog nooit een kapote verdamper gehad. Ik denk alleen dat ik veel kilometers maak en dat dat een reden is dat o.a. dit soort onderdelen langer mee gaan. Condensors gaan helaas wel eens stuk door een steentje o.i.d.

Misha

En ik rij nu 10 jaar Volvo, allemaal met ECC.
850: pomp kapot,  was indertijd 900 gulden reparatie
S70-10V: Nooit problemen gehad, zelfs nooit hoeven vullen. Heb hem alleen in de echt hete zomerdagen aan staan.
S70 huidig: Werkt ook prima.

Hoofdreden dat ik het ding eigenlijk niet aan heb is omdat ik het voelbare in- en uitschakelen hels irritant vind.

Ik kan me wel voorstellen dat droogstaan van het systeem tot barre klachten gaat leiden als je het inderdaad na een jaar gaat vullen en onder druk gaat zetten. De vulling smeert en beschermt ook tegen corrosie.

Dus ; hoewel ik uit praktijkervaring de kapotte verdampers niet kan onderschrijven, vind ik Theo zijn verhaal uitermate plausibel.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Markkie

Heren,

Al met al met ben ik in ieder geval erg blij met alle info die ik van jullie heb gekregen. En rijden doet die 850 van mij nog steeds prima  :)
Ik vond het allemaal te duur maaarrrr heb wel een auto van ruim 10 jaar oud waarbij alles nog werkt !

groet,

Markkie

johan283

Citaat van: Enno op 13-09-2008 00:48:02

Wat maak je er weer een dramatisch verhaal van. Mijn airco in de 850 stond ook meer dan een jaar droog. Filterdroger was helemaal lek. Een nieuwe condensor + filter en de airco doet het weer helemaal perfect. Hetzelfde bij mijn vorige volvo ;) die heeft ook een jaar lang zonder werkende airco in de rondte gereden.

Misschien valt het allemaal wel mee bij een volvo. Over andere merken praten in deze context lijkt me niet echt interessant.

Ik ga met Theo mee, jij hebt gewoon geluk gehad.   Wat Theo zegt is gewoon een reële inschatting van de "risico's" die je loopt als een airco systeem een jaar heeft stil gestaan. Veel reparateurs zeggen dat soort dingen niet  om zo toch omzet te halen, want anders haakt men af. Zie verhaal van Theo, dus deze context vind ik wel juist
Mijn airco deed het na het vullen niet meer, uiteraard toen ik op vakantie wilde gaan. En mijn aicro staat altijd aan. Condensor lek. Dus al met al was ik zo'n 600 euro kwijt inclusief 2 maal vullen.

Enno

Wat mij opvalt is dat Theo telkens andere auto merken als voorbeeld noemt. En het is niet de eerste keer. Dit is een volvo 850 forum en geen forum om problemen van BMW's of AUDI's te bespreken.

Dan heb ik in ieder geval 2 x geluk gehad. Zowel de v70 destijds als de 850 deden het weer na lange tijd van non-activiteit van het airco gedeelte.

Generiek zal hij misschien best wel geluk hebben. Meer specifiek denk ik dat er andere factoren een rol spelen. De gemiddelde km-stand bij een Roffel is namelijk wat hoger dan bij een ander merk. Dan gaat er ook wel eens wat kapot. Dat een airco pomp van een ECC (niet handmatig) systeem het na 3,5 ton op de teller begeeft kun je hem niet verwijten. Dat is een risico van een oude auto rijden, er gaat wel eens wat kapot.

mehn

Citaat van: Enno op 17-09-2008 11:29:25
Dit is een volvo 850 forum en geen forum om problemen van BMW's of AUDI's te bespreken.

Dus jou BMW topic kan ook weg?

Je moet blij zijn met mensen als Theo die tenminste verstand hebben van dingen die hij roept.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Enno

Citaat van: mehn op 17-09-2008 11:58:34
Citaat van: Enno op 17-09-2008 11:29:25
Dit is een volvo 850 forum en geen forum om problemen van BMW's of AUDI's te bespreken.

Dus jou BMW topic kan ook weg?

Je moet blij zijn met mensen als Theo die tenminste verstand hebben van dingen die hij roept.

problemen....

Theostek

@Enno
Ik bespreek géén problemen van BMW, en of Audi, dat zijn Voorbeelden.

Wat doe ik!! Op vragen die gesteld worden een duidelijk antwoord geven..
Deze vragen worden tenslotte gesteld in de rubriek AIRCONDITIONING.

Er zijn leden hier van het forum met een Volvo waarvan ik het airco onderhoud heb moegen uitvoeren,
dacht je nu werkelijk dat deze mensen het iets kan interesseren of ik nu een ander auto merk aanhaal.
Dacht het niet.
Jouw opmerking intrepeteer ik als volgt, wat ik in mijn voorbeeld heb aangehaald heeft niets met een Volvo te maken, dus hoort het hier niet thuis, en heeft geen betrekking op het geen ik vermeld heb.
M.a.w ik vergelijk andere auto merken die insgelijk een airco storing hebben! hetzelfde als de Volvo, maar het zijn geen Volvo's, dus heeft de storing van Volvo geen betrekking op andere automerken.

Of het nu een Volvo is of ander auto merk, het airco gebeuren blijft hetzelfde.