Hulp gevraagd ...kapotte dynamo?

Gestart door 99fl, 26-09-2008 19:17:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

99fl

Een kennis van mij is vandaag met mijn 855 tdi in oostenrijk gestrand. De heenreis is goed verlopen zonder problemen. Daar aangekomen heeft de auto 4 dagen stil gestaan. Daarn proberen te starten. helemaal niets, nog geen klein dashboard lampje. garage erbij gehaald en de auto aan de ganggekregen met kabels. De auto heeft daarna achter het garagebedrijf aangereden. geen probleem. Er hebben geen lampjes op het dashboard gebrand. Volgens de garage is de dynamo kapot en dient die vervangen te worden.
- ik heb grote twijfels aan deze diagnose. Als de auto gewoon gereden heeft zonder problemen trekt hij gedurende 4 dagen niet leeg agv een kapotte dynamo. it kan uiteraard wel agv kofferbakverlichting oid die is blijven aanstaan.
-kosten voor dynamo in oostenrij ca. 500 euri. Bij twijfel erg veel geld
-Volgens mij is de accu gewoon leeggetrokken en is er niets met de dynamo aan de hand.
-Ik kan me herinneren bij een gebroken multiriem dat er een komplete feestverlichting gaat branden oa SRS-lampje en Laadstroomlampje. Was nu dus niet aan de orde.
-Wat ik nu laat doen is de accu volledig laden en dan zonder verlichting, airco etc van Oostenrijk naar huis rijden.

Vragen:
- als de dynamo kapot is, gaat dan direct de feestverlichting branden, of gebeurt dit pas nadat de spanning onder X Volt is geraakt?
- Hoe lang kan een diesel enkel op de accu rijden? hij verbruikt nagenoeg geen stroom enkel de opvoerpomp denk ik en wat boordcomputers etc.
- de angst is om stil te vallen op de snelweg. Hoe merk je dat de accu leeg is bij een diesel, indien deze niet wordt bijgeladen

Waarschijnlijk rijd ik zelf met een andere 855 2.5 10V tegemoed met een extra accu en een 2e hands dynamo, zodat ik deze eventueel onderweg zou kunnen verwisselen indien nodig. Acculader gaat uiteraard dan ook mee. Dit klinkt allemaal niet zo aantrekkelijk om te doen op een vrij zondag.

Heeft iemand og een suggestie voor mij?

bvd
maarten

johan283

in mijn geval was de dynamo  helemaal stuk en alle lampjes gingen branden. Ik reed toen op de snelweg/
mijn dynamo heeft  eerst een overspanning gegeven voordat dat die definitief kapot ging.Bij mij de (2 weken oude) accu vanwege de overspanning kapot gegaan. Dus ik moest in Dld accu en dynamo vervangen.

Heeft de garage de dynamo doorgemeten? Volgens mij moet de laad spanning ergens tussen de 13,5 en 14,8 Volt zijn op de polen van de accu.

Voor de rest hoe merk je e.e.a. ik heb niks gemerkt, alleen tijdens het starten wat waarshuwings lampjes die even gingen branden en mijn audioversterker die aan/uit ging. Plotseling op de snelweg was het over......

Dus hij kan het proberen en gewoon kijken hoever die kan komen. Dynamo in Duitsland is ongeveer 450 euro....

99fl

zal ik even navragen. Het zijn 2 vrouwen, die rijden in een "grijze auto"waar wij volvo 850 tdi zouden zeggen. Dat nivo dus. Is moeilijk de relevante info te verkrijgen. :eusa_doh:

kyro


haasje

heb bij mij een vergelijkbaar probleem gehad, bij mij waren de koolborstels behoorlijk afgesleten, deze vervangen (kosten voor borstels €20) en problemen zijn (wat betreft het laden) weg, overgens mijn dynamolampje brandde niet, laadspanning was tussen 13,5 en 14 volt. Bij mij wel het probleem van ongelijk afgesleten koolborstels, waardoor ik toch voor een vervanger aan het kijken ben. Met het nu vervangen van de borstels heb ik nu de kans om rustig naar een andere te zoeken.

wepster

#5
laat de motor lopen en meet met een meter(multie meter ) de spaning op als volgt
motor lopen laten en dan de accu klemmen los maken meter er bij en klemmen van de accu leggen met draaiende motor dan direct op de klemmen meten wat de spaning is en is deze tussen de 13.4 en de 14.8 is de dynamo goed dan is het naar 99,99 procent een lekstroom
als de dames dan in de gelegenheid zijn om in een keer naar huis te komen laat ze dan door komen is dat niet zo mijn advies de accu klemmen er af als ze stoppen om ze er de dag van vertrek weer op te leggen en door te rijden zodat ze teminste een volle accu hebben en de auto weer kunnen starten voor de vervolg reis


een kapotte dynamo laat namelijk de hele lampen winkel op het display eerst oplichten om er dan voor goed de brui aan te geven en ook de motor uit te laten vallen door tw weinig spaning in de accu (niet meer opladen dus)

greets wep die dit probleem kent en zo van vivla france terug is gekomen om de reparatie hier thuis zelf te doen en veeeeeeel centjes te sparen  ;D

Freakybaby

Je kunt ook contact opnemen met de garage en vragen wat ze meten. Kan zijn dat ze hem net beneden een bepaalde waarde vinden presteren en daarom willen vervangen.

Je schrijft dat je ze tegemoet wil gaan rijden, maar kost dat dan niet net zoveel als die dynamo daar gewoon laten plaatsen?

Ik heb 2 kapotte dynamo's gehad, de eerste liet heel voorzichtig het accu lampje oplichten, wat pas uitging bij x rpm. Dat toerental werd steeds hoger. De 2e gaf er ineens de brui aan en zette alle lampjes fel aan.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

99fl

vandaag hebben ze auto opgehaald, heeft een dag aan de lader gestaan. hij staat nu naast het huis met de klemmen eraf. tijdens de rit heeft er geen enkele lamp gebrand.
Bij Haasje's bericht vind ik het toch vreemd dat de lampjes niet branden als de laadstroom toch onvoldoende is geweest.

Benzinekosten voor heen en terugrijden valt wel mee. ik vertik het gewoon om €500 + te betalen voor een probleem waar ik niet van overtuigd ben. Daarbij hadden ze daar de dynamo niet voorhanden en zou het ergens volgende week worden. Accu is niet waarschijnlijke oorzaak, is net 2 maanden oud.

bedankt voor de reacties, morgenochtend gaan ze rijden. laat wel horen hoe het is afgelopen.

maarten

mevita

Ik zou kijken hoever ze komen als ze ergens blijven staan kun je altijd nog ernaar toe rijden, ik vermoed dat de koolborstels versleten zijn en als het goed is kun je die vervangen ben je maar paar euro kwijt, maar een garage maakt natuurlijk gebruik van de nood en verdient liever 500€ ;)

succes,
groetjes mevita

haasje

Citaat van: 99fl op 27-09-2008 12:39:23
Bij Haasje's bericht vind ik het toch vreemd dat de lampjes niet branden als de laadstroom toch onvoldoende is geweest.

lampje gaat meestal pas branden als er te weinig stroom is en/of te lage spanning, waarschijnlijk heeft mijn dynamo nog net voldoende kunnen leveren om aan de gang te blijven/ accu te laden, maar omdat spanning/stroom te laag was duurt het wel lang voor accu weer vol is. (laadspanning was tussen 13,25V en 14 V, dat is te laag om accu volledig op te laden), spanning is echter wel hoog genoeg dat de auto er normaal op werkt.

99fl

Ok dat is dan duidelijk Haasje. Als de dynamo niet meer voldoende levert dan moet de feestverlichting gaan branden. Is niet het geval, dus de reden zal toch ergens anders liggen. Voor je het weet draaien ze je een poot uit. zoals gezegd, ik zal jullie op de hoogte brengen hoe de terugtocht is verlopen.

maarten

thuur

Het lampje reageert op een foutieve spanning, niet stroom. Ook al doet de naam anders vermoeden, de stroom wordt niet gemeten.

Overigens hebben onze Bosch dynamo's een maximale spanning van 14,0 Volt. Meet je meer, dan is er zeker wat stuk. Alles tussen 13,4 en 14 is goed. Meet niet alleen bij stationair, maar ook bij 1500+ toeren.


Gr 8)

99fl

De dames zijn zondag gewoon naar huis komen rijden. over de 800 km wel 14 uur gedaan ivm de bierfeesten. Geen feestverlichting; niks aan de zeis. gewoon een lege accu geweest. rijd er nu zelf weer 2 dagen mee en heb nergens last van. Kan de generator gelukkig gewoon weer terug brengen. Voor hetzelfde geld zou je dus gewoon 500 euri lichter geworden zijn!

Moet zeggen dat de TDI wel veel meer power heeft dan een gewone 2.5 10v. Dat is eigenlijk dat wel een beetje een dooie wagen om mee te rijden.

bedankt voor alle reacties! :eusa_clap:
maarten

mevita

Ik vind het schandalig dat de mensen zo opgelicht worden, misbruik maken van de situatie 2 hulpeloze vrouwen in het buitenland die er geen verstand van hebben en dan eventjes 500€ verdienen.
Gelukkig ben jij er niet ingetrapt, maar ik zou niet willen weten hoeveel mensen er zijn die dan gewoon de reparatie laten uitvoeren.
Zo zie je maar weer een second opinion is nooit verkeerd.

gr mevita

johan283

Citaat van: 99fl op 30-09-2008 23:45:59
gewoon een lege accu geweest. rijd er nu zelf weer 2 dagen mee en heb nergens last van. Kan de generator gelukkig gewoon weer terug brengen. Voor hetzelfde geld zou je dus gewoon 500 euri lichter geworden zijn!


maarten


Een accu gaat niet zomaar leeg.......Wat is dan de oorzaak geweest? Wel de accu vervangen?