gloeibougies

Gestart door mdl, 26-10-2008 15:33:25

Vorige topic - Volgende topic

hathü

Citaat van: VolvoDeMio op 04-01-2009 16:27:17
Citaat van: hathu op 04-01-2009 13:46:18
Ik ben gisteren bezig geweest met de gloeibougies, tering wat zitten die dingen vast :evil:, volgens mij zitten ze er al 375000 km in :eusa_doh:. Ik wil niet het risico lopen dat er 1 of meer afbreken en heb besloten het bij de garage te laten doen. A.s. donderdag is ie aan de beurt. Ze hebben tenminste het juiste gereedschap( een speciale momentsleutel) om die krengen eruit te krijgen.

Momentsleutel beter niet gebruiken bij het demonteren. Lijkt me niet bevorderlijk voor het binnenste.

Bij het vastzetten komt het weer wél van pas; plm. 17 Nm is niet iedereen gegeven om dat op gevoel te doen.

Het is wel een sleutel speciaal bedacht om gloeibougies los te draaien. En ik was royaal bezig geweest met WD 40 wat niet hielp. :evil:

VolvoDeMio

Citaat van: hathu op 04-01-2009 16:43:14
Citaat van: VolvoDeMio op 04-01-2009 16:27:17
Citaat van: hathu op 04-01-2009 13:46:18
Ik ben gisteren bezig geweest met de gloeibougies, tering wat zitten die dingen vast :evil:, volgens mij zitten ze er al 375000 km in :eusa_doh:. Ik wil niet het risico lopen dat er 1 of meer afbreken en heb besloten het bij de garage te laten doen. A.s. donderdag is ie aan de beurt. Ze hebben tenminste het juiste gereedschap( een speciale momentsleutel) om die krengen eruit te krijgen.

Momentsleutel beter niet gebruiken bij het demonteren. Lijkt me niet bevorderlijk voor het binnenste.

Bij het vastzetten komt het weer wél van pas; plm. 17 Nm is niet iedereen gegeven om dat op gevoel te doen.

Het is wel een sleutel speciaal bedacht om gloeibougies los te draaien. ...

Een lange dop (eventueel pijpsleutel), daar kan ik me wél iets bij voorstellen.

Maar ben benieuwd wat voor momentsleutel je bedoelt.

hathü

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Tonen-Nieuws-Werkplaats/Vibropac-demonteert-klemmende-gloeibougies.htm

Even gegoogeld en. Zoiets als deze wat ik er van gezien heb. In ieder geval lijkt deze er wel op.

Taranis

Die kende ik niet, ziet er wel heel handig uit! :eusa_clap:

VolvoDeMio

Citaat van: Taranis op 04-01-2009 17:42:48
Die kende ik niet, ziet er wel heel handig uit! :eusa_clap:

mee eens

Weer wat geleerd; een trillende momentsleutel!

:o

hathü

Beste roetmoppen,

Vandaag zijn de nieuwe gloeibougies gemonteerd bij  Bosch garage, Roy Car in Doetinchem.
Voor de prijs van 168,50 euro.  :D
Er zijn Bosch gloeibougies gemonteerd, zelfde als de originele die er in zaten.
Ze hebben ook de boel ontkoolt.  Voor het ontkolen hebben ze een speciale tool. Kunnen ze mee door het bougiegat naar binnen om de zaak te reinigen.
Ik kan niet vertellen hoe die tool eruit ziet, heb hem niet gezien.

Nu mag het wel weer hard gaan vriezen. ;D

elianmars

Citaat van: hathu op 08-01-2009 17:36:10
Beste roetmoppen,

Vandaag zijn de nieuwe gloeibougies gemonteerd bij  Bosch garage, Roy Car in Doetinchem.
Ze hebben ook de boel ontkoolt.  Voor het ontkolen hebben ze een speciale tool. Kunnen ze mee door het bougiegat naar binnen om de zaak te reinigen.

Ontkolen kun je zelf ook, hoor  :eusa_whistle:

Merk je verschil met voorgloeien nu?

Taranis

Hele nette prijs!

hathü

Citaat van: elianmars op 08-01-2009 20:39:19
Beste roetmoppen,

Morgenvroeg gaan we het  merken, hij zal dan zonder dat de motorverwarming aan is geweest gestart worden.

elianmars

Citaat van: hathu op 08-01-2009 21:28:33
Citaat van: elianmars op 08-01-2009 20:39:19
Beste roetmoppen,

Morgenvroeg gaan we het  merken, hij zal dan zonder dat de motorverwarming aan is geweest gestart worden.

Foto's!!! En dan vooral van de achterkant, natuurlijk  :eusa_dance:

hathü

09-01-2009, 6.45 uur plaats Doetinchem, temperatuur -13.
Koude start V70 TDI, gisteren voorzien van nieuwe gloeibougies. Daar gaat ie dan, ruitje ijsvrij maken, sleutel in het contact, wachten tot het voorgloeilampje uit is(10 tellen) starten en .. hoera in 1x aanslaan, motor loopt mooi rond, geen gekreun,geen getril :eusa_whistle:, voorheen met de oude bougies die overleden waren, rammelde en trilde het dasboard door het eerst onregelmatig lopen >:(, nu dus zonder bijgeluiden  op weg.
Het was nog hardstikke donker, ik was nog niet echt wakker en mijn ega moest snel naar haar werk gebracht worden, daarom helaas geen foto van de achterkant, er was geen roetwolk te zien, wel witte rook van de condens.
Conclusie de nieuwe bougies zijn goed voor de TDI, het milieu en mijn tevredenheid met de diesel. ;)

hathü

;D zomertijd, nog zonder sticker. Binnenkort komt er een dakspoiler erop. Ik heb hem vandaag gespoten, met Motip autolak (spuitbus). Wordt die kale kont ook aantrekkelijk. ;)

mdl

Nou het heeft even geduurd maar ik ban er met de kerst ook maar aan begonnen.
De bougied komen gewoon van de onderdelenzaak om de hoek voor ongeveer 10,-/stuk.
Maar dan die dinegn er nog in. Ik heb een pijpsleuteltje 10, maar er is maar bij 2 bij te komen.
Die heb ik dan ook vervangen en de rest zit er nog in.
Niet getreurd, bij -9 kreeg ik hem nog aan de praat (wel met wat moeite en wat gevloek van mijn vrouw want haar lukte het niet).

Volgens jaar kerst maar eens kijken naar de andere pluggen.

Met groeten van Michiel en onder dankzegging van alle reacties, met name de How To!

Ewout Schalkwijk

Hallo,

Voor wie deze klus binnenkort gaat doen: Het is erg simpel. Ik had gelezen dat de gloeibougie van cilinder 1 een probleem zou zijn, en even leek het er dan ook op. Toen heb ik van een pijpsleutel een stukje afgezaagd. Net boven het gaatje waar je een schroevendraaier oid in kan plaatsen. Door de 2 cm winst kon ik moeiteloos ook die plug vervangen. De volgende dag had ik -23 graden en de diesel startte met enige moeite prima. Da's niet zo gek want onder de min 20 wordt het sowieso lastig voor een diesel.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

rpakuypers

Citeer
Da's niet zo gek want onder de min 20 wordt het sowieso lastig voor een diesel.

En als je er wat benzine door mixt tegen het vlokken ? Mijn diesel heeft nu alleen in de ochtend wat startkuren en na lang starten slaat hij aan. De rest van de dag in 1 keer met enkel kort voorgloeien. Nou zit ik er wel aan te denken om de bougies te vervangen ..........

Groet,
Roger