850 T5 project...einde project nadert

Gestart door koenne, 11-11-2008 19:09:18

Vorige topic - Volgende topic

Juupke140

Tja, soms heb je geluk en soms pech. Maargoed, met de kennis die je nu hebt opgedaan kun je misschien anderen weer een dienst doen. Gelukkig ben je zelf handfig en heb je goede connecties  ;) . Indien hulp nodig donderdag, je weet me tevinden.

koenne

UPDATE:

Vandaag weer wat onderdelen binnen gekregen:
looprol en spanrol van de multiriem
de multiriem zelf
Inlaatspruitstukpakking
automaatbakolie

En vandaag nog even bij Marc van European Tuning langs geweest voor een 3" downpipe van Ferita, de oude heeft een losse flens, en vanwege de andere turbo (16T) moet er een downpipe met rechte flens op. European Tuning gaat ook de nieuwe software verzorgen voor de auto van MTE. Omdat er andere injectoren in de "nieuwe" motor zitten, en vanwege de andere turbo, zal de afstelling niet meer geweldig zijn.

Bijkomend voordeel is dat ie ook wat extra pit krijgt  :o.

Donderdagmiddag kan ik eindelijk weer verder aan de auto. Het wordt tijd dat ie weer de weg op komt.

850 T5 Freak

leuk speelgoed heb je daar  ;D
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Sbv

Een deel van de onderdelen ziet er bekend uit. Vandaag zelf alles binnen gekregen voor vervanging carterventilatie. Preventief maar even doen komend weekend.

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat, je gaat er echt wat moois van maken zo te lezen.

elianmars

Spanrol voor jouw T-5 is zeker een andere dan voor een diesel? Ik had er anders nog eentje voor je gehad  :eusa_shifty:

koenne

Citaat van: elianmars op 18-11-2008 23:45:42
Spanrol voor jouw T-5 is zeker een andere dan voor een diesel? Ik had er anders nog eentje voor je gehad  :eusa_shifty:

Zou ook best kunnen dat het dezelfde zijn hoor. Maar voor 20-25 euro ga ik niet met een gebruikte rol klooien. Dan liever in een keer goed. En die rolletjes hebben ze niet voor niets op voorraad bij de volvo dealer. Gebeurd schijnbaar wel vaker dat ze wat geluid maken ofzo.

elianmars

Citaat van: koenne op 19-11-2008 17:50:52
Citaat van: elianmars op 18-11-2008 23:45:42

Zou ook best kunnen dat het dezelfde zijn hoor. Maar voor 20-25 euro ga ik niet met een gebruikte rol klooien. Dan liever in een keer goed. En die rolletjes hebben ze niet voor niets op voorraad bij de volvo dealer. Gebeurd schijnbaar wel vaker dat ze wat geluid maken ofzo.

't Is een nieuwe  ;D

Ik heb mijn distributie laten doen en toen heeft de monteur de spanrol ook vervangen. Omdat ik 'm niet goed had begrepen en dacht dat hij had gezegd dat de spanrol nog moest worden vervangen, had ik er eentje besteld bij de dealer.
Toen ik de rol had vervangen, zag ik pas dat ik een nieuwe gedemonteerd had  :eusa_wall: :eusa_wall:

koenne

UPDATE:

Vandaag kon ik weer verder aan de 850. Eerst de carterventilatie vervangen en daarna de oude motor eruit gehaald. We hebben hem met subframe en al laten zakken. Daarna de bak eraf gehaald en de motoren vergeleken. Er bleken wat kleine verschillen in te zitten. Koppelomvormer was iets anders, maar de maten waren wel vrijwel hetzelfde. Heb de oude omvormer die bij de automaatbak hoort weer gebruikt. Verder hadden de klopsensoren andere stekkers. de nieuwe 1 stekkerverbinding waarbij de sensoren gekoppeld zijn en de oude 2 losse sensoren.

De sensoren hebben we overgezet. De turbo is weer gemonteerd met alle leidingen enzo erbij, inlaatspruitstuk weer gemonteerd. De automaatbak is weer gemonteerd op de motor en op het subframe gemonteerd. Daarna de auto weer over de motor laten zakken en het subframe aan de auto vestgeschroefd.

Toen was het 8 uur 's avonds en goed geweest voor vandaag. Foto's komen zo snel mogelijk, maar heb er zelf geen gemaakt. Vond het belangrijker dat de motor erin zat. Zodra ik ze heb zal ik ze posten.

Morgen weer verder met aansluiten enzo. Werk genoeg in ieder geval. 

Sbv

Wow een drukke dag gehad dus. Was het veel werk om de motor uit de 850 te halen ?

thuur

Citaat van: koenne op 20-11-2008 21:51:56
Verder hadden de klopsensoren andere stekkers. de nieuwe 1 stekkerverbinding waarbij de sensoren gekoppeld zijn en de oude 2 losse sensoren.

Klopt, er is een modificatie geweest. Nieuw type heeft maar 1 stekker en twee stukken kabel naar de sensoren. Volgens mij zijn ze gewoon uitwisselbaar, als je ze maar op 3 uur (voor) en 6 uur (achter) monteert.

Goed werk!

Gr ;)

koenne

Citaat van: Sbv op 20-11-2008 21:57:54
Wow een drukke dag gehad dus. Was het veel werk om de motor uit de 850 te halen ?

We zijn met de echte wissel met 3-4 mensen zo'n 3 uur bezig geweest. Maar ik hoop dat het de eerste en laatste keer is dat ik dit voor mezelf moet doen. Kan wel een leukere hobby bedenken.

@ Thuur: Die klopsensoren zitten goed zo ja. Wel verrekte irritant dat er eentje precies achter de pot van de carterventilatie zit achter het spruitstuk. Hoop dat zo'n sensor nooit kapot gaat kost wel een paar uurtjes werk.

BOV

Meende dat het hok al liep...

Had dan eens doorgewerkt :P
Misschien dat ik morgen nog even kom kijken. heb ook eens vrij...
I take pictures and build stuff...

Sbv

Citaat van: BOV op 20-11-2008 23:31:59
Meende dat het hok al liep...

Had dan eens doorgewerkt :P
Misschien dat ik morgen nog even kom kijken. heb ook eens vrij...
Ja Erwin help hem eens mee. Die arme Rene maar ploeteren.
Kan ik je nog blij maken met een kale S70 koets ?

thuur

Citaat van: koenne op 20-11-2008 22:50:46
@ Thuur: Die klopsensoren zitten goed zo ja. Wel verrekte irritant dat er eentje precies achter de pot van de carterventilatie zit achter het spruitstuk. Hoop dat zo'n sensor nooit kapot gaat kost wel een paar uurtjes werk.

Wacht maar totdat het knie-tje rechts aan het spruitstuk scheurt...

Gr ;D

koenne

Update:
Allereerst de foto's van gisteravond, van het omzetten van de motor

De carrosserie van de motor afgetild

Lege motorruimte

Het subframe los

Automaatbak weer terug monteren

Het blok weer compleet en klaar om op het subframe te monteren

En toen zat ie er weer in

Verder heb ben ik vandaag begonnen met het aansluiten van de motor. 's morgens ging alles goed. Maar 's middags heb ik een probleem ontdekt waarvoor ik nog geen oplossing weet.

De nieuwe motor heeft geen brandstofretour. Weet iemand hoe dit precies werkt?? de twee leidingen die boven over het blok lopen zijn bij mijn oude blok beide voorzien van een schroefwartel, de toevoer zat op de rail en aan de onderkant van de drukregelaar zat de andere slang. De regelaar van de nieuwe rail heeft echter geen aansluitingen?!? De bijbehorende leiding heeft geen wartel maar een stuk brandstofslang achteraan, en is een vacuumleiding die is aangesloten op een 3e vacuumaansluiting aan het spruitstuk (oude had maar 2 aansluitingen). Ik heb er wat foto's van gefixt:

Bevestiging met leiding van de oude motor, het stukje slang zat tot aan de onderkant van de drukregelaar

Aansluiting leidingen van S70 motor (waar bij mijn auto een wartel zit)

De drukregelaar bij de nieuwe motor

Verder nog wat foto's van de vorderingen na een dagje sleutelen vandaag

Morgenvroeg weer even verder, en kijken of het probleem opgelost kan worden met dat brandstofretour gebeuren. Als iemand tips heeft: graag iets laten weten!!