bandendruk winterbanden

Gestart door jcr, 29-11-2008 20:22:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: JayJ op 04-01-2009 19:56:15
Wij doen bij mij op werk in de garage bij klantenauto's altijd 2,7 bar voor en achter. Dit zorgt er voor dat de banden wat minder snel gaan cuppen en dus minder snel slijten.

een amateur garage?.  :eusa_doh:

JayJ

Wij hebben de ervaring bij onze klanten dat ze hierdoor minder slijtage hebben, hoeveel bar doe jij er dan in?

Wij doen trouwens voornamelijk estates, daar had ik het over, my bad.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

Ludo

minder slijtage is niet correct, het raakvlak word ook nog eens kleiner, dus minder contact met het wegdek.


thuur

Een band die iets hoger dan aanbevolen is opgepompt slijt minder dan een band die iets onder de aanbeloven spanning is opgepompt. Te veel is uiteraard net zo slecht als te weinig.

En een winterband heb je liefst iets smaller dan een zomer/regen/all season-band. Dat heeft met de grip te maken.


Gr ;)

Ludo

geadviseerde bandenspanning is doorgaans gebaseerd op een buitentemperatuur van 20°.
de stelregel van de fabrikanten, is om de banden in de winter met 0.1 bar te verhogen per 10° kouder.

BenC70ES

Citaat van: Ludo op 04-01-2009 21:50:24
geadviseerde bandenspanning is doorgaans gebaseerd op een buitentemperatuur van 20°.
de stelregel van de fabrikanten, is om de banden in de winter met 0.1 bar te verhogen per 10° kouder.

Dat is dan als je je banden bij 20° oppompt?  Wat als je ze nu oppompt is het toch ok?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Johann

Let wel dat er bij 20 graden "koud" en op temperatuur tot wel 0.5 bar verschil in druk in de band kan zitten die er bij vorst nagenoeg niet is. Je zult dus ook deels voor deze druk moeten compenseren.

Ludo

Citaat van: BenC70ES op 04-01-2009 21:53:37
Citaat van: Ludo op 04-01-2009 21:50:24
geadviseerde bandenspanning is doorgaans gebaseerd op een buitentemperatuur van 20°.
de stelregel van de fabrikanten, is om de banden in de winter met 0.1 bar te verhogen per 10° kouder.

Dat is dan als je je banden bij 20° oppompt?  Wat als je ze nu oppompt is het toch ok?

nee voor een correcte meting, meet je de spanning altijd met koude banden.


BenC70ES

Citaat van: Ludo op 04-01-2009 21:57:42
Citaat van: BenC70ES op 04-01-2009 21:53:37
Citaat van: Ludo op 04-01-2009 21:50:24
geadviseerde bandenspanning is doorgaans gebaseerd op een buitentemperatuur van 20°.
de stelregel van de fabrikanten, is om de banden in de winter met 0.1 bar te verhogen per 10° kouder.

Ja, dus als je ze nu dan buiten oppompt begin je toch al op die koude temperatuur...
Maar zoals Johann, zegt komt er tijdens het rijden niet veel warmte meer bij natuurlijk met deze temperaturen.

Dat is dan als je je banden bij 20° oppompt?  Wat als je ze nu oppompt is het toch ok?

nee voor een correcte meting, meet je de spanning altijd met koude banden.



Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ludo

jip en janneke weer even erbij halen?.  ;D

er is altijd een gemeten verschil van 0.1 bar per 10° temperatuur verschil.
als je een band gaat meten in de zomer bij 20°, geeft die (even ter illustratie) 2.5 bar.
diezelfde band in de winter gemeten bij 0°, geeft die 2.3 bar.

er word geadviseerd om per 10° kouder, 0.1 bar bij te pompen.
je komt dus terug op een spanning die aanbevolen is door de fabrikant... 2.5 bar.

simpel hé?.

Johann

Citaat van: Ludo op 04-01-2009 22:05:38
jip en janneke weer even erbij halen?.  ;D

er is een verschil van 0.1 bar per 10° temperatuur verschil.
als je een band gaat meten in de zomer bij 20°, geeft die (even ter illustratie) 2.5 bar.
diezelfde band in de winter gemeten bij 0°, geeft die 2.3 bar.

er word geadviseerd om per 10° kouder, 0.1 bar bij te pompen.
je komt dus terug op een spanning die aanbevolen is door de fabrikant...

simpel hé?.

Ja en dat klopt niet..

Dan zit je met je spanning bij veel soorten winterbanden bij vorst te laag.




BenC70ES

Zo dan?

20° ik zet de voorbanden op 2.5 bar = 2.5 bar

-5° ik zet de voorbanden op 2.7 /2.8 bar = ongeveer 2.5 bar bij 20°


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Johann

Citaat van: BenC70ES op 04-01-2009 22:10:36
Zo dan?

20° ik zet de voorbanden op 2.5 bar = 2.5 bar

-5° ik zet de voorbanden op 2.7 /2.8 bar = ongeveer 2.5 bar bij 20°



Bij de Wintrac Xtreme, 205/55-16 moet je bij de C70 op 3.2 bar voor en 3.1 bar achter zitten. De Snowtrac mag 2.8 voor en achter hebben.

Ludo

Citaat van: BenC70ES op 04-01-2009 22:10:36
Zo dan?

20° ik zet de voorbanden op 2.5 bar = 2.5 bar

-5° ik zet de voorbanden op 2.7 /2.8 bar = ongeveer 2.5 bar bij 20°



als 2.5 bar is aanbevolen voor je type/maat banden: ja.
de 0.1 bar per 10°, compenseert het spanningsverlies door de lagere temperatuur.

BenC70ES

Citaat van: Johann op 04-01-2009 22:17:32Bij de Wintrac Xtreme, 205/55-16 moet je bij de C70 op 3.2 bar voor en 3.1 bar achter zitten. De Snowtrac mag 2.8 voor en achter hebben.

:o  Da's wel veel, dan rammelen zo mijn tandvullingen eruit hier!  :eusa_shifty:

Rij nu op 225/45/17 Dunlop Wintersport M2 (waar het vet van de soep is)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!