De Roetmeeuw

Gestart door Taranis, 29-11-2008 20:34:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Chris

Leuk verslag Ronald!

En je auto rijdt erg lekker! ;D Tot snel weer.

Taranis

Citaat van: Vulk op 30-12-2008 13:47:44
Mooi om te lezen dit!

Dank ;)

Citaat van: BenC70ES op 30-12-2008 14:40:28
Citaat van: Taranis op 30-12-2008 13:41:38Let op: Volvo heeft ongeveer elke week een andere riemspanner gebruikt dus 't zou kunnen dat 't bij jouw auto anders is.

;D

Wel grappig: je vraagt aan de dealer hoe zij dat doen met een 2.5D motor. Krijg je 3 mogelijke antwoorden :eusa_eh:

Citaat van: elianmars op 30-12-2008 15:29:28
Da's een leuke klus geweest, maar wat is nu het resultaat van de harde arbeid? Hoe start de wagen nu?

Ik was al bang dat iemand dat zou vragen :eusa_doh:
Hij start nog steeds klote >:( :evil: :eusa_wall:

Vandaag gestart, het oude ritueel weer. Gloeien, starten, niets... ik de kap eens open gedaan en gevoeld of de gloeibougies wel warm werden. Verbrandde er na 3x gloeien bijna m'n vingers aan. Ik snap nu ook waarom de afdruk van de oude gloeibougies zo duidelijk zichtbaar was aan de binnenzijde van de rubberen bougiekap :eusa_whistle:
Vervolgens weer gestart en het viel me op dat bij iedere slag van de startmotor er een puf witte rook uit de uitlaat kwam. Ik begin ernstig het vermoeden te krijgen dat ie gewoon veel te veel brandstof binnen krijgt.
M'n vermoeden wordt eigenlijk beetje bevestigd door het gemiddelde verbruik: 1:11. Dat is niet om over naar huis te schrijven. Als ik 130 km/h op de cruise control rij, hangt het verbruik volgens de boordcomputer tussen de 7,5 en 8,0 liter per 100 kilometer. Ook dat is veel te veel. Als de motor stationair loopt, trilt ie wat en lijkt ie wat moeite te moeten doen om niet af te slaan. Ik vermoed dat ie gewoon zoveel brandstof binnen krijgt, dat ie 't amper weggewerkt krijgt.
Nu zijn brandstofsystemen helaas beetje boven m'n pet, dus ik ben bang dat ik er volgende week even mee langs de dealer moet. M'n pa kwam met een redelijk zinvolle opmerking: hij vroeg zich af of bij het vervangen van de pompriem (bij 240.000 km) het wiel van de brandstofpomp wel vervangen was. Bij zijn oude V70 hadden ze dat ook verzuimd waardoor rond dezelfde tellerstand het wieltje compleet versleten was en daardoor de pomp te hard draaide. Gezien m'n gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer over de laatste 4000 kilometer alleen maar toeneemt terwijl ik vooral de laatste week alleen maar lange stukken heb gereden, denk ik dat ie wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Meteen een vraag voor de experts: als ik de brandstofpomp dynamisch af laat stellen, is het wisselen van de distributie dan van invloed op die afstelling? De distributie moet over 25.000 kilometer gewisseld worden, weinig zin om de pomp 2x af te gaan stellen...

Citaat van: Sbv op 30-12-2008 16:00:53
Ronald,

Als dit je lukt moet het zeker lukken om een radio met versterker in te bouwen

;D

Huib is er bij dus moet lukken. Interieurdelen ben ik echt niet goed in ;)

Citaat van: hathu op 30-12-2008 16:17:40
Duidelijk verhaal en de foto,s erbij maakt de klus helemaal inzichtelijk. Dank voor het plaatsen. :eusa_clap:

Graag gedaan! Al zijn op het moment de foto's wel verdwenen :eusa_think: Ik hoop dat de server alleen voor onderhoud down is ::)

Citaat van: Freakybaby op 30-12-2008 18:40:21
Mooi verhaal en duidelijke foto's en uitleg Ronald!

Wat me wel opviel is dat je multi riem wel een erge roestbende is.. Weet je waar dat vandaan komt?

Tnx! Viel mij ook op. Volgens mij komt 't van de rand van de krukaspoelie die compleet verroest is en dat aan de riem meeneemt naar de andere wielen. Op zich zie je er zo niets aan, maar ik wil er toch op korte termijn een keer van dichtbij (brug) naar kijken. Niet dat straks de motor in de soep loopt omdat de krukaspoelie stuk gaat ::)

Citaat van: BasV70 op 30-12-2008 20:03:12
Mooie How-to Ronald :eusa_clap: Die gaat in het archief. :)

Heeft het ook het gewenste effect gehad? Het was koud zat vanacht.

De ruimte rond je multiriem vind ik inderdaad ook wat roestig. Aandachtspuntje lijkt mij.

Gr.

Tnx! Tja, alle 5 de gloeibougies gloeien geweldig. Hij start er alleen niet beter door  :eusa_doh:

Citaat van: Chris op 30-12-2008 20:42:50
Leuk verslag Ronald!

En je auto rijdt erg lekker! ;D Tot snel weer.


Dank je ;)

VolvoDeMio

#152
Echt goed verhaal!


Zelfs zónder de foto's zie ik het voor me!

:eusa_clap:



Nee, geen expert.......
maar ik zou denken dat de afstelling zó verfijnd is dat een andere distributieriem (de eerste duizenden kilometers stugger, en niet 'opgerekt') de Zeeuwsche Zilvermeeuw wel zal lopen, maar de afstelling niet optimaal zal zijn.
Uhhh, my 2 cents...

Heb je je meeuw op foutcodes uit laten lezen?
Ik kan ze eventueel uitlezen (vandaag...zo slapen, en na 12.00 weer bewustzijn terug)

UserID6342

Ronald, misschien een hele domme opmerking, buiten de brandstofpomp afstelling om.  Krijgt de diesel wel genoeg lucht ?  Zit bijv. het luchtfilter niet potdicht ? Heb zo'n geintje een keer gehad met een merc. s 350 D, bleek later gewoon het luchtfilter te zijn waardoor dat kreng zoveel verbruikte. Gewoon ff min 2 centjes...

Taranis

Citaat van: VolvoDeMio op 31-12-2008 01:15:40
Nee, geen expert.......
maar ik zou denken dat de afstelling zó verfijnd is dat een andere distributieriem (de eerste duizenden kilometers stugger, en niet 'opgerekt') de Zeeuwsche Zilvermeeuw wel zal lopen, maar de afstelling niet optimaal zal zijn.
Uhhh, my 2 cents...

Volgens mij zit de pompriem aan de achterkant van het blok terwijl de distributie aan de voorkant van het blok zit. Ik heb alleen nog niet gezien door welke as de pompriem aangedreven wordt (waarschijnlijk nokkenas?). Op 1 of andere manier kan ik niet precies beredeneren of de timing van de brandstofpomp nu wel of niet beïnvloed gaat worden door 't wisselen van de distributie :eusa_think:

Citaat van: VolvoDeMio op 31-12-2008 01:15:40
Heb je je meeuw op foutcodes uit laten lezen?
Ik kan ze eventueel uitlezen (vandaag...zo slapen, en na 12.00 weer bewustzijn terug)

Prima, ik bel je vanmiddag even :)

Citaat van: Dirk342 op 31-12-2008 06:48:44
Ronald, misschien een hele domme opmerking, buiten de brandstofpomp afstelling om.  Krijgt de diesel wel genoeg lucht ?  Zit bijv. het luchtfilter niet potdicht ? Heb zo'n geintje een keer gehad met een merc. s 350 D, bleek later gewoon het luchtfilter te zijn waardoor dat kreng zoveel verbruikte. Gewoon ff min 2 centjes...

Goede opmerking. Zal straks de luchtfilterbox even open trekken, kijken wat ik daar aantref :)

VolvoDeMio

Citaat van: Taranis op 31-12-2008 10:28:51

Volgens mij zit de pompriem aan de achterkant van het blok terwijl de distributie aan de voorkant van het blok zit. Ik heb alleen nog niet gezien door welke as de pompriem aangedreven wordt (waarschijnlijk nokkenas?). Op 1 of andere manier kan ik niet precies beredeneren of de timing van de brandstofpomp nu wel of niet beïnvloed gaat worden door 't wisselen van de distributie :eusa_think:


De dieselpomp zit aan de voorkant van je blok bij de overgang van blok naar bak, en wordt idd door de nokkenas aangedreven.
Omdat er maar één nokkenas inzit blijft de pomp wel gekoppeld aan dezelfde klepstand, maar bij verkeerde plaatsing van de distributieriem of minder uitgerekt zijn van deze riem kan de zuiger net iets te hoog of te laag staan om het mengsel goed te laten ontbranden...
Dacht ik.

Taranis

Citaat van: Taranis op 31-12-2008 10:28:51
Citaat van: Dirk342 op 31-12-2008 06:48:44
Ronald, misschien een hele domme opmerking, buiten de brandstofpomp afstelling om.  Krijgt de diesel wel genoeg lucht ?  Zit bijv. het luchtfilter niet potdicht ? Heb zo'n geintje een keer gehad met een merc. s 350 D, bleek later gewoon het luchtfilter te zijn waardoor dat kreng zoveel verbruikte. Gewoon ff min 2 centjes...

Goede opmerking. Zal straks de luchtfilterbox even open trekken, kijken wat ik daar aantref :)

Volgens het onderhoudsboekje 6.000 kilometer terug een onderhoudsbeurt gehad bij Broekhuis te Zeist. Toen zijn ook de volledige remmen vervangen (dat is dan wel weer netjes). Dit is wat ik aantrof in de luchtfilterbox, kijk en oordeel zelf:





Hoekje van de luchtfilterbox afgebroken? Ach, beetje kit doet wonderen :eusa_wall: :


Chris

Ziet er goed uit :eusa_wall: Lekker met de stofzuiger in de weer geweest? ::)

Een nieuw luchtfilter zal wonderen doen.

VolvoDeMio

Citaat van: Taranis op 31-12-2008 12:56:05

Volgens het onderhoudsboekje 6.000 kilometer terug een onderhoudsbeurt gehad bij Broekhuis te Zeist. .... Dit is wat ik aantrof in de luchtfilterbox, kijk en oordeel zelf:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/v70/DSC00026.JPG

http://gurb.deltaland.nl/ronald/v70/DSC00027.JPG


6000 km......

M'n neus!

(of ben je Zeeland uit geweest...  :eusa_naughty: )

haRtV70R

Mooi verhaal hoor. Maar had je niet kunnen volstaan met:

Draai de oude gloeibougie er uit en vervolgens de nieuwe er in. Doe dit 5x. (niet bij de dezelfde cilinder :azn:)


Tis zo simpel!  :evil:



;D
[move][/move]

DopdeDouwer

Jouw startverhaal met de diesel doet met denken aan het starten van mijn Ibiza SDI. Ik had hem net gekocht (bij carnext), de auto had net een grote beurt gehad + distri wissel.
Het starten ging niet echt jofel dus naar de dealer gebracht. Die constateerde dat de distributie net een tandje verkeerd stond. De motor trilde ook als een oude tractor en de koude start verliet niet best; straat voor rook.

Na de timing te hebben gecontroleerd en verbeterd start hij direct en draait de motor een stuk soepeler.
Dus ik zou dat eens nalopen.
Vierkant Rules

Taranis

Citaat van: Chris op 31-12-2008 12:59:54
Ziet er goed uit :eusa_wall: Lekker met de stofzuiger in de weer geweest? ::)

Een nieuw luchtfilter zal wonderen doen.

Ik heb de boel inderdaad schoon gemaakt met de stofzuiger en vanmiddag even nieuw luchtfiltertje gehaald, net gemonteerd. Verder bij VolvoDeMio geconstateerd dat het lager van de spanner van de multiriem kapot is en dat dat dus het irritante rammeltje onder de kap is. En het rubber van de bovenste motorsteun is gescheurd... genoeg te klussen dus :)

Citaat van: DopdeDouwer op 31-12-2008 16:03:41
Jouw startverhaal met de diesel doet met denken aan het starten van mijn Ibiza SDI. Ik had hem net gekocht (bij carnext), de auto had net een grote beurt gehad + distri wissel.
Het starten ging niet echt jofel dus naar de dealer gebracht. Die constateerde dat de distributie net een tandje verkeerd stond. De motor trilde ook als een oude tractor en de koude start verliet niet best; straat voor rook.

Na de timing te hebben gecontroleerd en verbeterd start hij direct en draait de motor een stuk soepeler.
Dus ik zou dat eens nalopen.

Klinkt inderdaad redelijk bekend. Vooral ook omdat VolvoDeMio vanmiddag ook constateerde dat zijn motor feller aan het gas hing dan de mijne, de mijne lijkt iets na te ijlen. Dat had ik met de GLT ook toen de distributie versprongen was. Het zou dus inderdaad zo maar kunnen dat ie een tandje verkeerd staat :eusa_think:

Ik ga binnenkort even her en der informeren naar de kosten en dan maar groot onderhoud. Distributieriem + krukaspoelie (ik vertrouw 'm niet), pompriem, lager van de spanner van de multiriem en bovenste motorsteun. Allemaal in 1x, dan heb ik 't voorlopig gehad als 't goed is. Misschien zelfs alle motor- en baksteunen, maar ik weet niet of dat echt zinvol is :eusa_think:

Uitlezen van de motor lukte trouwens niet, de 2.5D motoren hebben weer andere software dan de TDI's. Even uitzoeken welke software dat dus is. Verder geen spannende foutmeldingen...

Taranis

Vraag: wat kan een tik/sis aan de voorkant van de motor zijn? Qua frequentie lijkt het net het tikken van een klepstoter, maar na goed luisteren lijkt het aan de voorkant van het blok te zitten en er niet in (ik begon al visioenen te krijgen van een bobbelstok die er in 5 stukken in ligt  :eusa_doh: ). Het lijkt ook niet zo zeer een harde metalen tik, maar bijna een soort van sis :eusa_think: Moeilijk te omschrijven.

Na wat op het forum rondgekeken te hebben... zou het de vacuümpomp kunnen zijn? Zo ja, wel vaag dat ie plotseling mee gaat tikken terwijl je 'm daarvoor nooit hoorde, ook niet sporadisch :eusa_think:

Ik snap 't niet  :-\

Vertigo

Citaat van: Taranis op 10-01-2009 22:47:34
Vraag: wat kan een tik/sis aan de voorkant van de motor zijn?


:eusa_eh:

een klepstoter die op het punt van springen staat? :eusa_shifty:

VolvoDeMio

#164
Citaat van: Taranis op 10-01-2009 22:47:34
Vraag: wat kan een tik/sis aan de voorkant van de motor zijn? Qua frequentie lijkt het net het tikken van een klepstoter, maar na goed luisteren lijkt het aan de voorkant van het blok te zitten en er niet in (ik begon al visioenen te krijgen van een bobbelstok die er in 5 stukken in ligt  :eusa_doh: ). Het lijkt ook niet zo zeer een harde metalen tik, maar bijna een soort van sis :eusa_think: Moeilijk te omschrijven.

Na wat op het forum rondgekeken te hebben... zou het de vacuümpomp kunnen zijn? Zo ja, wel vaag dat ie plotseling mee gaat tikken terwijl je 'm daarvoor nooit hoorde, ook niet sporadisch :eusa_think:

Ik snap 't niet  :-\

Bedoel je dat geluid dat ik ook gehoord heb (daarmee niet bedoelende de looprol van de spanner van de multiriem)?
Edit: zo ja, dat geluid klonk voor zover ik het me kan herinneren alsof een klein muntje/onderlegringetje op de motor lag.
Je noemt het nu een tik/sis, dan ga je idd snel denken aan de vacuümpomp én de vacuümleiding naar de rembekrachtiger. Is er verschil bij intrappen en/of ingedrukt houden van rempedaal bij draaiende motor?