trillen hele auto : Lijstje 'what to do'

Gestart door LPGLE, 24-12-2008 19:44:25

Vorige topic - Volgende topic

LPGLE

Auto is net terug van het uitlijnen.

Camber was goed,  alleen de sporing voor niet.  Heb niet harder dan 70 kunnen rijden door de gladheid, maar het is veel belovend.

Tot 70km/h  nog geen getril......

:eusa_dance:

Wat ik nog even wil opmerken , wat me het meeste stoorde,  je denkt dat het getril van de achterkant komt, maar het kan je dus mooi voor de gek hebben....

Al met al financieel niet echt gunstig, maar ik zeg altijd maar " een hobby mag geld kosten" ;)

LPGLE

zo ,  even een tussen update.

na Nieuwe Titan velgen en nieuwe voorbanden aangeschaft, en goede gebruikte achterbanden ( 4 weken terug)

Trilt de auto WEER ..... :eusa_wall:

Ik verdenk nu de homokineten/ aandrijfassen.

Binnenkort deze maar eens vervangen ( wisselen met m'n andere 850) ..

laat jullie de ervaring ervan nog wel horen. Maar ik baal er inmiddels behoorlijk van.. :eusa_snooty:

V70geRwin

Sbv

LPGLE

handbak

De achterbanden zijn helemaal recht, hobbelvrij, niet gecupt.

Maar hij trilt in het stuur vanaf 100 km/h tot 120 km/h 

En bij een koude auto trilt/hobbelt de hele auto op strak asfalt enorm , echt een hobbel als zijnde plat vlak. De auto 'stuitert' over straat bij 40 km/h
Na 5 minuten is dat vrijwel weg.

tackle

UserID6342

Citaat van: LPGLE op 03-03-2009 20:46:00
handbak
De achterbanden zijn helemaal recht, hobbelvrij, niet gecupt.
Maar hij trilt in het stuur vanaf 100 km/h tot 120 km/h 
En bij een koude auto trilt/hobbelt de hele auto op strak asfalt enorm , echt een hobbel als zijnde plat vlak. De auto 'stuitert' over straat bij 40 km/h
Na 5 minuten is dat vrijwel weg.
Hetzelfde gehad met een nieuwe V40, poos aan het zoeken geweest en toen die k*tbanden eraf laten halen, 4 nieuwe eronder en probleem opgelost.  er kan een vlakke kant ontstaan in 1 of meerdere banden van een nachtje stilstaan, wat voor merk banden liggen er nu onder ? Ik heb het toen gehad met een verouderde Goodyear Eagle serie en Pirelli's.  Sindsdien nooit meer die merken eronder.... ook nooit geen problemen meer gehad met banden overigens...

LPGLE

ik durf het merk ook eigenlijk niet te noemen......

Maar het zijn nieuwe sunny banden.
autobandenmarktzooi.nl
(Ik was in een ander topic al niet zo te spreken over autobandenmarkt.com , maar na zoveel positieve reacties toch maar een poging gedaan..)

Ik heb sunny banden besteld omdat deze als enige met 4 sterren in de goedkope klasse zat ( Toen ik deze band bestelde had deze nog 4 sterren , ik zie dat het nu al is teruggesteld naar 3,5  ster :( )
Achteraf blijkbaar weer hele verkeerde bezuiniging....
Ik ga ze  dan maa vervangen door mijn bijna half versleten bridgestone potenza's
En als dat het niet is, dan moeten het eigenlijk wel de aandrijfassen zijn... De rest is immers al vervangen.

elianmars

Hoe lang liggen de banden er onder?

Mocht het trillen aan de banden liggen, dan zou ik het toch laten weten aan de leverancier. Ook al zijn het banden uit het goedkopere segment, het is niet de bedoeling dat de hele wagen ervan gaat trillen.

RemkoT5

2 tips uit eigen ervaring
1-  Er zaten toen ik 'm kocht Campiro banden onder achter, het loopvlak van deze banden was a-symetrisch schuin en heb ik laten vervangen door michelin primacy. 205/50R16 Die ztern er voor ook onder.
auto reed uiteraard veel rustiger en strakker in de bochten.
afgelopen jaar een dikke kijlbout in een van m'n nagelneue michelin bandjes gereden die er net een week onderlagen. 125 Euries p/b
http://i43.tinypic.com/2wfofm0.jpg
http://i44.tinypic.com/366a8.jpg

Bleek dit type van Michelin in backorder te staan en die ene band in de weide omtrek niet meer te verkrijgen was.
toen maar 2 nieuwe Bridgestone ER300 Turanza's voor eronder. Had ik niet gedacht, maar auto rijdt nu stiller en nog strakker in de bocht ;D
Heb ik nu wel een mooie nieuwe Michelin als reserve band op orginele lichtmetalen velg. ;D

2- achterbanden laten uitlijnen, dit wordt over het algemeen niet vaak gedaan maar kan nog wel wat uitmaken als de auto bijvoorbeeld een tik heeft gehad o.i.d. en daardoor blijft trillen of niet goed sporen.
Dit laten doen toen e.o.a. oma in de rechter achter portier kwam zetten met haar Ascona.

-D©©©L-

Citaat van: RemkoT5 op 07-03-2009 01:56:01
2- achterbanden laten uitlijnen, dit wordt over het algemeen niet vaak gedaan maar kan nog wel wat uitmaken als de auto bijvoorbeeld een tik heeft gehad o.i.d. en daardoor blijft trillen of niet goed sporen.
Dit laten doen toen e.o.a. oma in de rechter achter portier kwam zetten met haar Ascona.

Normaal gesproken begin je met uitlijnen aan de achterkant, de vooras zet je er dan "recht" voor. Andersom is een moeilijk verhaal.

LPGLE

Citaat van: elianmars op 05-03-2009 22:50:02
Hoe lang liggen de banden er onder?

Mocht het trillen aan de banden liggen, dan zou ik het toch laten weten aan de leverancier. Ook al zijn het banden uit het goedkopere segment, het is niet de bedoeling dat de hele wagen ervan gaat trillen.
de banden liggen er nu 3 weken onder ....d8 ik....

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 07-03-2009 07:56:07
Citaat van: RemkoT5 op 07-03-2009 01:56:01
Normaal gesproken begin je met uitlijnen aan de achterkant, de vooras zet je er dan "recht" voor. Andersom is een moeilijk verhaal.
Psies, maar er lopen wel een hoop kaaiers tussen de uitlijners hoor, pfff.  Gelukkig kan ik het zelf doen op een van de bruggen bij Kwikshit, maar ook daar staan ze raar te kijken als ik eerst met de achteras van de 850 begin :) zo van;  huh ? ben jij nu aan het doen ?  Op mijn antwoord dat ik de auto dus uitgelijnd wil hebben volgens de specs, krijg je steevast als antwoord we lijnen deze alleen uit op de vooras.  Dan maar even een kleine opvoedcursus geven en laten zien waar de bouten, etc. zitten om de achteras te verstellen...  Sterker nog ik heb straks even gekeken bij de uitlijncomputer van het filiaal en de deze computer kent dus ook helemaal geen achterasuitlijning van welke Volvo dan ook...  Moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet wist voordat ik een V40 had. :)

rogerV701998

Dan heb ik toch een hele andere ervaring. Van de week de roffel laten uitlijnen door Euromaster te Roermond. Hier kom ik ook voor de banden, zowel voor de Roffel alsook de lies citroen.

De monteur begon (na het monteren van de benodigde spullen op de wielen) met het uitlijnen van de achterwielen, daarna de voorwielen. Ik had de indruk dat hij precies wist waar hij mee bezig was. Een pluim dus voor Euromaster Roermond.

Gr. Roger

LPGLE

:eusa_wall:
Vandaag dus de goedkope voorbanden gewisseld met de banden die ik nog had , en waarvan ik zeker wist dat ze niet hobbelden/trilden. Bridgestone potenza's .

En jawel hoor,  bij 120 Km/h trilt de auto nog , heb wel het idee dat de de auto zelf niet meer trilt, maar alleen het stuurwiel.

Dus kom ik toch denk ik aan het wisselen van de aandrijf assen  :eusa_doh:

Pfff....wat een werk om deze 850 tril vrij te krijgen.

Wel opmerkelijk was dat er wederom een berg plaklood op de Titans moest.  RV moest 75 gram op  :-X
Waar ik eerder de schuld aan de goedkope Sunny banden gaf.  Maar titans hebben vaker dit soort afwijkingen heb ik bemerkt.
Wel frapant dat iedereen die ze in Duren (DLD) haalt erover klaagt lijkt het wel..... :eusa_think:
Zijn de daarom zo goedkoop daar ???

Maar goed, ga maar weer eens plannen wanneer ik de assen wisseltruc toe ga passen.