Koppakking kapot....

Gestart door aj, 01-01-2009 19:52:16

Vorige topic - Volgende topic

aj

Het jaar begint niet zo goed...

Vanmiddag even de olie gepeild van mijn 850. Allemaal smurrie, koelvloeistof reservoir half leeg.... sjips ..... koppakking. Vijf duizend kilometer geleden  nog de distributie + schijven en blokken rondom vervangen, zul je altijd zien.  Op zich is het niet zo gek dat de koppakking het na 410 duizend kilometer begeeft, alleen een beetje zuur.

Heeft iemand enig idee wat reperatie ongeveer kost, inclusief kop vlakken? Ik gok meer dan 2000 euro.  Het is denk ik einde oefening voor mijn 850 uit 1994 :(.

LeonW

Mwoa 2000 is wel veel ik denk zelf rond de 1400 euro.

Is niet je radiateur gewoon lek en heb je wat korte stukjes gereden de laatste tijd?
Volvo S70 2.5T

LPGLE

smurrie bij een 850 hoeft niet altijd een koppakking te zijn.

reservoir half leeg...dus bijna op peil ...???

aj

Is niet je radiateur gewoon lek en heb je wat korte stukjes gereden de laatste tijd?
Wel wat meer korte stukken dan normaal, maar niet overdreven. Er zit echt koelvloeistof in de olie, radiator is niet lek.

reservoir half leeg...dus bijna op peil
Heb ik een beetje fout verwoord. Het koelvloeifstofpeil is ten opzichte van normaal (bijna max) nu net onder min.

De auto start wat slechter dan normaal, maar ik dacht dat het kwam door de kou. Daarnaast viel het me op dat laatst de koelventilator aansloeg toen ik de auto wegzette, terwijl het -1 was. Ik denk dat ik morgen even langs de garage rijd, maar ik weet bijna zeker dat de koppakking stuk is.

daytonawim

Ze kunnen meten in je Koelwater of je een lekkage hebt, vraag me niet hoe maar het kan.

als ik de peilstok bekijk zit ie ook af en toe vol met smurrie, vocht en een lekkende afdichting
van je peilstok kan dit veroorzaken.

Wat zegt je temp meter van je koelwater ?, en hoe vaak heb je je koelwater bijgevuld de laatste tijd ?

Dus niet getreurd, anders even verder kijken op het forum :-)

En ik denk dat er op het forum wel adressen zijn die dit betaalbaar kunnen oplossen.

francois

niet zo snel oordelen laat eerst even de koelvloeistof meten
hoe erg moet je koelvloeistof bij gooien
kan veel goedkoper gemaakt worden dan 1400 euro 

vrgr

Taranis

Einde van de auto lijkt me beetje te voorbarig. Die reparatie is voor ~700 euro te doen bij 't bekende forumadres.

joebar

snap eigenlijk nooit waarom mensen bij voorbaat hun kop gevlakt willen hebben...Ik doe reparatie's aan stoominstallatie's, en wij slijpen of vlakken alleen als de stoom "gesneden" heeft in de pasvlakken, anders proberen we dat altijd te vermijden.
Doe het ook nooit als ik een kop lostrek, ook niet als hij te heet is geworden/geweest, maar alleen als er door erosie pasvlakken beschadigd zijn, kromme koppen trek je weer recht met de kopbouten, i.m.h.o. zijn de nokkenaslagers recht geboord als de kop nieuw is, ga je daarna een kromme kop vlakken, en die trek je daarna aan , dan komen je nokkenassen krom te liggen in de passingen, dus als ik het enigzins kan, zal ik nooit een kop vlakken

LPGLE

persoonlijk zou ik een 850 kop wel laten vlakken  ( ook al was het alleen maar dat je hem brandschoon terug krijgt )
De 850 kop zou ik alleen maar laten vlakken omdat het een vrij grote kop is.

Maar ben het met je eens dat er veel te panisch wordt gedaan over het vlakken.

Heb afgelopen jaar zo'n 10 koppakkingen vervangen van o.a opel VW's en een paar japanners ( wel allemaal "low budget") ZONDER te vlakken, maar niet eentje die storingen / problemen / lekkages vertoonde en ze rijden allemaal nog  ;)

marc-850

Is een koppakking hetzelfde als een cylinderkoppakking, of zit ik er nu naast.
Weet namelijk een T-5 Estate met weinig kilometers te staan, waarvan de cylinderkoppakking er uit zou liggen.
Wat kan eventuele gevolgschade zijn hiervan?

arjenT5R

ja dat is hetzelfde
je kunt het zo gek maken als je zelf wilt
kromme kleppen en drijfstangen door waterslag
het is allemaal mogelijk.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

LPGLE

Citaat van: marc-850 op 03-01-2009 19:37:50
Weet namelijk een T-5 Estate met weinig kilometers te staan, waarvan de cylinderkoppakking er uit zou liggen.
meestal is dat de aanschaf van andermans ellende.

Als het simpel een pakking vervangen was, hadden ze het zelf wel laten doen.

reneetje

Een T-5 met echt weinig km heeft niet zo gauw de koppakking eruit liggen, vaak , ik zeg zeer vaak , een verkeerde diagnose.

Gewoon gaan kijken wat nu werkelijk de klachten zijn, en waarom ze bij die diagnose gekomen zijn .
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

joebar

Citaat van: LPGLE op 03-01-2009 20:00:57
Citaat van: marc-850 op 03-01-2009 19:37:50

Als je tijd en RUIMTE hebt, is het ook simpel...
Een schroef/moer/bout kan maar 2 kanten op, los en vast, onthouden hoe je de boel losmaakt, en omgekeerd weer monteren, dat leer ik de operators bij ons op het werk ook, en in het begin lachen ze wat schaapachtig, maar uiteindelijk krijgen ze een boel voor mekaar....
Diagnostiseren, en systematisch fouten opsporen is iets anders, maar een koppakking draai ik mijn hand niet voor om, maar ruimte (en deze tijd vanhet jaar verwarmd) ontbreekt het mij aan
meestal is dat de aanschaf van andermans ellende.

Als het simpel een pakking vervangen was, hadden ze het zelf wel laten doen.

LPGLE