Motormanagementlampje 2.5D

Gestart door RRRRR_Ramon, 04-01-2009 20:50:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RRRRR_Ramon

Zaterdag 27 december 2008 gingen we op weg naar Tjsechië, na de A12 begint de 3 richting Oberhausen. Het was net aan 6.00 uur in de ochtend, dus lekker rustig en het gas erop  ;D.

Na een kwartiertje ca. 140+ gereden te hebben reed ik een Baustelle in en zakte ik terug naar 80 km/u, na ca. 2 minuten op deze snelheid begon het motormanagementlampje te branden. Aan het trekken van de volgepakte wagen, met 5 personen, hond en dakkoffer, was niets te merken. Roken deed hij ook niet meer dan normaal (eerder minder, door de volle belasting nu met 140+ en volle bepakking). Toch maar even gestopt op een parkeerplaats en even onder de kap gekeken voor losse slangetjes, kabeltjes en stekkerverbindingen. Hierbij de motor even uitgezet, kon helaas weinig zien het was er aardedonker en geen zaklamp aanwezig. Ook even gerommeld aan de stekker van de LMM met de bekende tie-wrap er al omheen.

Na het starten brandde het lampje nog...  ??? Motor trok nog als een lier en verder geen bijgeluiden of andere zaken.

Na ca. 5 minuten ging het lampje weer uit.  ;D Das mooi. Verder de hele vakantie nergens geen last van gehad. Auto startte 's morgens heel goed bij -12 en 2 dagen stilstand, iets langer gloeien dan anders uiteraard.

De thuisreis ging ook goed (op de files ná dan, 400 km langzaamrijden verkeer gehad  :eusa_wall: ) bijelkaar dus toch nog 600 km om lekker door te blazen. Na Keulen was de grootste drukte voorbij en lagen mijn passagiers lekker te slapen (lees: uitgeput na een dag vol STAU!) en kon het gas er weer lekker op. Hele stukken ca. 160 gereden, motortje snorde lekker in het vooronder, pakt lekker op bij inhaalmaneuvres en echt vlot accelereren van 130 naar 160.

Weer in Nederland aangekomen wel rustiger aan gedaan en op de A12 bij Ede van het gas af voor de Baustelle aldaar. Van 130 naar 70 afgezakt zonder te remmen en na een minuut 70 te hebben gereden ging dat stomme lampje weer aan  :eusa_think:. Motor pakt nog steeds goed op, trekt als een beer en rookt echt minder nu het hele traject wel echt schoon moet zijn na een rit van 1000+ km zonder al te lange onderbrekingen.

Vanmiddag nog even de motor gestart om te kijken of het uit ging, maar nee...  :eusa_snooty: Verder niet meer mee gereden.

Instructieboekje zegt over het motormanagementlampje dat er iets is met het inspuit- en ontstekingssysteem of dat de uitstoot niet aan de emissienormen voldoet (maar volgens sommigen zou het lampje dan altijd moeten branden v.w.b. de emissienormen)  :evil: . Verder is het natuurlijk een oranje lampje dat ter waarschuwing geldt en geen acute actie verlangd.

Info:
Luchtfliter (nu 5.000 km)
Motorolie en filter (nu 2.000 km)
Luchtmassameter Bosch (nu ca. 40.000 km met tie-wrap)
Pompriem + afstelling (nu ca. 25.000 km) Persoonlijk denk ik aan de pompafstelling....  :eusa_think:
Foutcodes (niet laten uitlezen nog)

Iemand anders ook dergelijke ervaringen? Oplossingen?
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Emiel


elianmars

't Gaat lekker met de diesels.............

Datzelfde lampje is bij mijn wagen ook gaan branden, Ramon. Alleen is motor er daarna mee opgehouden.
De wagen staat op dit moment in Luik bij de Volvodealer  :eusa_wall: :eusa_wall:

Rayman

Citaat van: Emiel op 04-01-2009 20:51:59
Uitlezen...

Yep :) Meten is weten. Uitlezen is vrezen ;D

Maar ik herken de klacht wel (bij mij brandt 't lampje al heel wat km's).
De garagist in kwestie kwam bij mij met de diagnose: storing in EGR aansturing.

Rijd er nog steeds mee rond, ik moet toch nog langs de chiptuner om dit softwarematig de nek om te draaien. Geen drama, maar wel irritant zo'n waarschuwingslampje.

Kleurt wel leuk naast mijn SRS lampje...Nu alleen nog een gele ;D

Gr Ray

Citaat van: elianmars op 04-01-2009 21:26:12
't Gaat lekker met de diesels.............

Datzelfde lampje is bij mijn wagen ook gaan branden, Ramon. Alleen is de hele wagen er daarna mee opgehouden.

Na het gelazer met z'n AT denk ik niet dat dit het antwoord is waar Ramon op zit te wachten ;D

Dark Side of the Force is German

RRRRR_Ramon

Citaat van: elianmars op 04-01-2009 21:26:12
't Gaat lekker met de diesels.............

Datzelfde lampje is bij mijn wagen ook gaan branden, Ramon. Alleen is motor er daarna mee opgehouden.
De wagen staat op dit moment in Luik bij de Volvodealer  :eusa_wall: :eusa_wall:

Ik heb het net gelezen inderdaad ......  :'( Gadverdarrie zeg...  :eusa_pray: €600,-  voor een nieuwe pomp is te overzien, al is het nog geen lolletje. Dan maar te hopen dat je verstuivers niet beschadigd zijn geraakt door de evt pompschade. Maar misschien is het iets simpels als de pompriem een tandje versprongen.  :-\ Sterkte Marcel!

Citaat van: Rayman op 04-01-2009 21:26:47

Kleurt wel leuk naast mijn SRS lampje...Nu alleen nog een gele ;D

Na het gelazer met z'n AT denk ik niet dat dit het antwoord is waar Ramon op zit te wachten  ;D

Gr Ray

Dan maak je toch even je ruitensproeier op, dan heb je links ook een gele branden  ;D

Verder hoop ik inderdaad dat er verder geen hoge kosten uit voortvloeien. Torretje loopt en start verder prima, ook bij -12 afgelopen week. Lijkt me als er iets aan de hand is met de pomp dat hij minder goed start. Het was "tikken en lopen" zeg maar.  :-\
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

RRRRR_Ramon

#5
Update:

Vanmorgen gestart, lampje nog aan. Nadat de motor op bedrijfstemperatuur was (minuut of 7 á 8 ) ging het lampje uit.

Ik hou hem in de gaten verder...  8)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

thuur


Emiel

Kunnen natuurlijk ook even een paar pagina's aan suggesties neerzetten... :eusa_shifty:

thuur


jan piet


RRRRR_Ramon

Citaat van: thuur op 05-01-2009 14:13:00
Citaat van: RRRRR_Ramon op 05-01-2009 14:03:42
Ik hou hem in de gaten verder...  8)

:eusa_naughty:

Citaat van: Emiel op 04-01-2009 20:51:59
Uitlezen...


Gr :angel:

Ja, ja.... komt goed. Heb deze week ff weinig tijd, maar ik laat hem wel uitlezen!  ;D Ik wil eerst eens kijken of ik het nog een keer kan reproduceren. Het gebeurde 2 keer door van de ca. 130 á 140 km/u uitrollen naar de 70 á 80 km/u.

Citaat van: Emiel op 05-01-2009 15:57:24
Kunnen natuurlijk ook even een paar pagina's aan suggesties neerzetten... :eusa_shifty:

Als jullie daardoor je aantal posts kan opkrikken, prima hoor. Lekker leesvoer...  ::)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

V70 classic

Bij mij brand (knippert)dat lampje ook.
Verbruik = normaal
Olie = op peil
Koelvlst = OK
trekt als een lier
Verder geen opmerkelijke dingen.
Soms is het lampje een paar dagen uit dan plots brand het weer een tijdje.
Hij krijgt binnenkort zijn beurt en APK dan is hij ook aan de beurt voor uitlezen.
Voorlopig (bij mij) even het lampje negeren.
Je moet dan natuurlijk wel zeker weten dat de belangrijke zaken als smering en koeling in orde is.
Ik laat nog wel weten wat het bij mij was.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

MICHEL306

als ex g3 rijder raak ik niet echt van de kook door dat lampje. negen van de 10 keer is het inderdaad de meting van je labda sonde die niet overeenkomt met de waarde die vast staat in je computer, als het goed is moet de computer dan de verbranding gaan bijregelen dat kan even duren....zoals je al aangaf  van 140 afzakken naar 70 zonder te remmen geeft ineens een heel ander beeld in je verbranding, daardoor gaat je lampje aan. pas als het lampje nooit meer uit gaat(lees na een km of 20) is er een echte storing  ergens....

gr  michel

denkweb

Welke olie heb je gebruikt Ramon?

Ludo

Citaat van: MICHEL306 op 14-01-2009 17:24:40
als ex g3 rijder raak ik niet echt van de kook door dat lampje. negen van de 10 keer is het inderdaad de meting van je labda sonde die niet overeenkomt met de waarde die vast staat in je computer, als het goed is moet de computer dan de verbranding gaan bijregelen dat kan even duren....

:eusa_doh: