Nieuw leven voor een T-5

Gestart door jordyvane, 07-01-2009 21:45:38

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: )()()sT op 29-01-2009 08:10:27
Citaat van: arjenT5R op 28-01-2009 19:08:27
Heb ooit eens 230 gereden op de teller dat is 250 op de tom tom  ;D

maar is wel gechipperd

Ehhh.... hoe doe je dat? Flinke overmaat band/velg?

:eusa_whistle: en automaat van een R uit '96
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jordyvane

Citaat van: thuur op 29-01-2009 02:28:50
Als het een luie bak is geweest zou ik de carterventilatie rap vervangen.

Leuk om te lezen!

Gr 8)

dank! ;)

Carterventilatie heb ik in principe voor dit weekend op het programma staan. ik hoop dat ik het allemaal ga redden, maar hij staat zeker hoog op de lijst! Ben benieuwd wat ik aantref.... ;)
Ik heb een hekel aan bumperklevers, gisteren zat er weer een voor me!

walter leever

misschien wel een paar vogelnestjes. :evil:

jordyvane

De reanimatie gaat verder!

aardig wat spulletjes bij elkaar geraapt, en we kunnen dus los. Nieuwe Rotor, verdelerkap, remblokken, olieafscheider, spruitstukpakkingen, gaskleppakking, bougiekabels enz... EN...... witte knippertjes voor het zijscherm! (moet m toch ook een klein beetje verwennen met wat optisch genot!)

Al met al veel lol met mezelf, en strijd met de volvo gehad. Alles kwam redelijk makkelijk los, daar mag ik niet over klagen. Spruitstuk was even puzzelen voor ik alle bouten had, maar hij heeft verloren! mooie is dat je een hoop dingen goed kan bekijken als alles los is natuurlijk....

De nieuwe afscheider in volle glorie:

Pijpje olieafscheider naar blok

Aanzuigbuis gasklephuis

Verder waren alle knietjes nog in goede conditie.. viel me mee..
Wat me wel tegenviel is de buis die van de olieafscheider in het foam zit en naar de turbo loopt... Deze was van hard dun pvc, en was gebroken in de foam.. Die heb ik dus ook moeten vervangen. De olieafscheider was kurkdroog van binnen op de aansluitingen. Alleen wat harde troep zat vastgekoekt.

3 dingen maak ik me wel een beetje zorgen over...
-Er zat best een hoeveelheid olie in de aanzuigbuis van het gasklephuis... Hoort toch niet? Hoe kan dat?
-De retourleiding van de turbo naar de olieafscheider (harde plastic buis) zat niets in behalve een laagje wit/lichtgele sludge.... Lijkt me ook niet helemaal top...
-Heb de injectoren ook los gehad om ze eens te bekijken.. Geen overbodige luxe, er blijkt namelijk een scheurtje in de kop van één injector te zitten.... MOet dus ook vervangen worden.

Vandaag gaan we weer verder met het dichtbouwen en vervangen van de pakkingen van de olieretour. Die blijft problemen geven, en heb nu dikke mooie nieuwe verse pakkingen gehaald, die moeten het gaan doen!

elianmars

Leuk klusje, hè? Ik heb het gisteren samen met Sander bij zijn S70R gedaan.

De onderste bouten van het spruitstuk hoef je er niet helemaal uit te draaien. Die kun je er in laten zitten. Is ook handiger met opnieuw monteren.

jordyvane

ik had de handleiding gelezen ja, dus dat wist ik! alleen dat boutje linksonder is zo lekker te bereiken.... ;) Spruitsyul had ik er gister ook alweer opzitten, alleen de accu, luchtfilterhuis en diverse slangen nog even eruit gelaten zodat ik een beetje klusruimte heb

Inmiddels de olieretourleiding losgehad en nog meer kit weten te verwijderen... (zie eerder dit topic) tevens bleek de oude pakking, inmiddels zo goed als vergaan was, nog in het gat te zitten...  :eusa_think: niet goed genoeg opgelet dus toen ik m laatst loshad...  Nu dus zo goed en zo kwaad als het kan (zoooo lekker bereikbaar ook) alles schoongemaakt en met verse pakkingen weer erin gezet... nu hopen dat het wel blijft zitten zoals het hoort! De lekkage was al wel stukken minder, maar als ik nu weer onder de auto duik, zit alles weer onder de olie. Verklaart dus ook weer de geur die ik zo nu en dan nog steeds rook...

inmiddels sneeuwt het hier alleen in tilburg, dus zit even op te warmen binnen... hoop dat het zo ophoudt, want ik wil m vandaag wel klaar hebben eigenlijk!

Marc O.

Citaat van: jordyvane op 15-02-2009 11:58:14
inmiddels sneeuwt het hier alleen in tilburg

Ik weet niet wat voor een "sneeuw" jij ziet, maar hier bij ons in Tilburg (Reeshof) sneeuwt het niet hoor ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

jordyvane

t is inmiddels opgehouden, maar t sneeuwde hier echt net wel (ook in de reeshof!)

jordyvane

Zo.. de klus is weer geklaard... Gisteren de dag afgesloten met nieuwe remblokken voorzijde. En elke klus brengt meteen weer nieuwe klussen met zich mee... Bij het vervangen van de blokken kwam ik er achter dat de rubbers van beide stabilisatorstangen compleet 'op'zijn. Alle 4 zijn de rondom gescheurd, en bieden dus nog maar weinig functie. KOmt dus ook op het lijstje 'to do korte termijn'.

De volvo was wel weer in opperbest humeur na zijn grote onderhoud. 1e keer starten resulteerde in een 10 sec verhoogd stationair lopen, maar daarna coorigeerde hij dit weer vanzelf naar beneden. een herstart leverde een bijna meteen perfect stationair lopende motor.
Helaas is er nog meer werk aan de winkel. De 'remmenreinigertest' op het spruitstuk geeft een rommelige loop van de motor. Af en toe verhoogd, en af en toe juist naar beneden in toeren en iets onregelmatig lopen. Aangezien de 5e injector toch vervangen moet worden, neem ik meteen de ringen mee. (al zagen die er niet slecht uit...) Althans, ik heb het vermoeden dat het daar aan ligt, want het is precies bij de 'lekke' injector waar het euvel zicht voordoet. toch een mooie simpele test! ;)
Ook geen spoor meer van olielucht bij stationar lopen. Meteen even de auto door de wasstraat geduwd met bodemwas, zodat de laatste olie eraf is gespoeld. van de week dan nog maar eens kijken of we weer druppels onder het bolk tegenkomen.

Al met al ben ik zeer tevreden over het afgelopen weekend. Lekker gesleuteld, en veel geleerd over mijn roffel. Binnenkort moet ie voor de apk, en ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen. Nog even de injectoren doen, en de stabilisatorstangen en dan zijn we een heel eind.
Wat me wel even zorgen baart is de uitlaat. In de volvo zelf merk je niet zoveel, maar toen ik laatst fors wegtrok bij mijn zusje (die ook autogek is.... ;) ) vond ze dat er een erg bruut geluid uit de volvo kwam. Ik had al het vermoeden dat de uitlaat niet origineel was, want ik heb een (lelijk) vierkant uitlaatsierstuk eronder, wat vastgeklonken zit aan de pijp. En die pijp, daar gaat het nou om... Die lijkt eigenlijk niets meer en niets minder op een rechte steigerpijp naar voren.... Moet toch eens kijken of de kat netjes op zijn plaats zit enzo.. Had echter gisteren geen zin meer om de auto weer omhoog te gaan zetten. Als de stangen zijn vervangen, moet ie sowieso nog uitgelijnd worden, dus als ie op de brug staat zal ik eens een blik werpen.

Hoop toch niet dat ik het zakkie ben met een katloze uitlaat voor de apk...

p.s. nou ik zo her en der e.e.a. aan foto's van blokken van een t-5 tegenkom, valt me op dat de meeste blokken een rechte intercoolerslang hebben naar de turbo. (dus direct over het blok heen) bij mij komt ie echter van rechts naast het blok en loopt met een s-bocht langs de motorsteun en dan naar de turbo... Is dit het 'veranderde' inlaattraject van volvo? t is een 94'er, model '95... Zie echter bij '94ers met '95er achterlichten ook de rechte constructie terug...

Freakybaby

Wat jij hebt is de originele route. Die recht over het blok heen is de omgekeerde route (reversed IC als ik me niet vergis).
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

mehn

Citaat van: Freakybaby op 16-02-2009 22:11:20
Wat jij hebt is de originele route. Die recht over het blok heen is de omgekeerde route (reversed IC als ik me niet vergis).

Nee klopt niet. De originele route is over het blok heen. Dat gaf in koude landen problemen met de gasklep die vastvroor en daarom is het vanaf MY1995 veranderd in het bochtige systeem.
Aangezien het hier (bijna) nooit zou koud wordt zijn er veel rijders die de oude situatie weer terugwillen omdat dit betere prestaties zou leveren als je m chipt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: jordyvane op 16-02-2009 10:19:25
Ik had al het vermoeden dat de uitlaat niet origineel was, want ik heb een (lelijk) vierkant uitlaatsierstuk eronder, wat vastgeklonken zit aan de pijp.

De T-5 heeft origineel een vierkant eindstuk.

jordyvane

weer wat geleerd...
Vandaag nieuwe injector besteld, en alle bijbehorende ringetjes. Tevens de stabilisatorstangen gehaald, die voor de verandering op voorraad waren... Morgen einde dag maar weer aan de sleutel, dan is mijn injectortroep ook aanwezig... Prijzige speeltjes zijn dat trouwens!  :o

Freakybaby

Citaat van: mehn op 16-02-2009 22:14:36
Citaat van: Freakybaby op 16-02-2009 22:11:20

Nee klopt niet. De originele route is over het blok heen. Dat gaf in koude landen problemen met de gasklep die vastvroor en daarom is het vanaf MY1995 veranderd in het bochtige systeem.
Aangezien het hier (bijna) nooit zou koud wordt zijn er veel rijders die de oude situatie weer terugwillen omdat dit betere prestaties zou leveren als je m chipt.

Mea Culpa!

Ik had alleen maar verhalen gelezen over het veranderen van de MY95 route naar de dan blijkbaar "oude" route, en ging er dus vanuit dat die MY<95 route de originele was.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

jordyvane

GODSAMME!

wat is een t-5 toch leuk!  ;D
vandaag was eindelijk mijn injector binnen. De 'zeer viendelijke' dealer had de verkeerde besteld, en er moest dus even een nieuwe besteld worden. Vandaag dus binnen, en nauurlijk meteen aan de gang gegaan toen ik thuiskwam van mijn werk. Meteen de blauwe ringen bijbesteld, dus die zijn ook weer vers!

Blijkbaar, en ik was op zich al tevreden over het vermogen, lagen er toch nog wat extra paarden te slapen onder de motorkap, die nu dus gewekt zijn. Jesses!
Met alle werkzaamheden heb ik wel een paar leuke stappen gemaakt. Hij loopt mooier rond, klinkt minder rauw en ik heb een bak vermogen erbij gekregen! Hij trekt nu echt als een idioot, en nu pas besef ik het volledige potentie van het blok... Ik had wel met een paar t-5's proefgereden, maar dan ga je toch niet zover als met je 'eigen' wagen. Met dit exemplaar was ik aardig te spreken over wat er onder de motorkap gebeurde, maar besef nu, dat het dus echt niet helemaal OK was.

Nog altijd heb ik een fluctuerende turbodruk bij volgas, maar ik hoor d eturbo veel meer de befaamde fluittoon maken dan voorheen. Ook slaat hij nu iets verder uit, en houdt hij de druk langer vast. We zijn er echter nog niet... Bij volgas houden in de Sportstand, verlies ik mijn druk, en duurt t lang voor ie overschakelt. Het overshakelen gaat vervolgens relatief soepel, en dan trapt ie ineens de druk er weer in. Het lijkt wel of de bak te traag reageert op wat de motor wil, en t niet bij kan benen. Als ik net niet volgas geef, schakelt ie een fractie eerder op en houdt de druk beter vast, dan gaan we als een gekko! Dit moet toch echter ook bij volgas kunnen? Hoe wardt dit aangestuurd? waar gaat het fout? ik weet t ff niet... Is de bak dan gewoon te oud? versleten? beent ie het niet meer bij? Ik heb in ieder geval niet de indruk dat de turbo aan het falen is, want die pakt het juist erg lekker op... Maar echt verstand van de turboblokken heb ik ook nog niet hè... we zijn nog aan het leren!

Anyway, wat hebben we tot nu toe gedaan, een recapitulatie:
-olieretour gemaakt
-nieuwe rotor
-nieuwe bougies
-nieuwe bougiekabels
-nieuwe verdelerkap
-nieuwe injector (1x cilinder nr1)
-nieuwe olie
-nieuw oliefilter
-nieuw gasklephuispakking
-gasklephuis gereinigd
-nieuwe inlaatspruitstukpakking
-nieuwe olieafscheider
-olieretour schoongemaakt
-vacuumsysteem vervangen (op 1 slang na, die naar de turbo, maar daar kom je echt bijna niet bij...  ???)
-nieuwe sluitringen injectoren
-nieuwe remblokken voor
-nieuwe witte zijknipperlichten

Al met al een leuk lijstje... Nu heb ik nog 2 stabilisatorstangen liggen, die ik er nog even onder moet knallen. Inmiddels gedaan, was even wurmen, maar goed te doen!
Al met al heb ik nog steeds lol met mijn 'hobbyauto'. Vind het erg leuk om aan het beest te sleutelen, en t gaat steeds beter met m, ondanks zijn kilometerstand! ik wil eerst echt alles technisch in orde hebben voor ik verder ga met de 'rest'. ook daar hebben we nog genoeg te doen, maar motorisch en technisch is het allerbelangrijkst....