Stotteren motor van de R

Gestart door Eric, 29-01-2009 10:14:45

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Citaat van: )()()sT op 19-02-2010 14:02:52
....... ik hoop dat het nu verder goed is, al betwijfel ik het.

Helaas  ::)
Al is het bokje voor mijn gevoel net wat minder; ik zie de toerenteller een heel klein beetje bewegen.
Zullen we zeggen: er zit vooruitgang in?  ;D

Eric

Citaat van: )()()sT op 23-02-2010 09:25:25
Citaat van: )()()sT op 19-02-2010 14:02:52
....... ik hoop dat het nu verder goed is, al betwijfel ik het.

Helaas  ::)
Al is het bokje voor mijn gevoel net wat minder; ik zie de toerenteller een heel klein beetje bewegen.
Zullen we zeggen: er zit vooruitgang in?  ;D

Nou Joost? Hoe is het gestotter nu bij jou? Ik heb heel lang geen problemen gehad.
Sinds afgelopen zaterdag lambda lampje weer aan en na een tijdje op de snelweg weer een paar keer een voelbare dip.
Ik ga van de week even kijken of ik weer ergens een vacuumlek kan vinden en kijken of er een storingscode is.
Wordt weer vervolgd!  
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

)()()sT

Tja, bij tijd en wijlen heb ik het ook nog steeds. Een brandend lampje heb ik normaliter niet, maar een maandje of wat geleden wel ineens een enorme stotter en een oplichtend lampje.
Geen foutcode's erna en sindsdien weer heel af en toe dat kleine dipje.

Planning voor dit najaar is een turbo en dan gelijk de hele slangenzooi meenemen. Eventueel ook nog preventief de voorste lambdasonde vervangen.

Eric

Ok, storingscodes even uit laten lezen. Code P0102 was er geweest. Storing niet meer actief maar lampje brandde nog wel.
Betekenis: slecht signaal LMM als het goed is.

LMM is nieuw en de tiewrap zit er op om de kabel strak te houden.

Was er ook niet een keer iets over een slechte serie stekkers? Of anders eerst maar eens contact spray?
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

-D©©©L-

http://www.dcccl.nl/migrated/850/LMM%20kabel%20modificatie.pdf

Eventueel ook de contacten van de LMM even ietsje schoonkrabben met een schroevendraaier oid.

guido5121

Een aanvulling voor dit topic, heeft me een paar dagen gekost. Goed starten, geen foutcodes, geen vacuumlek, geen problemen bij gasgeven met het handje. Maar de auto trekt in zijn een en twee goed op, begint daarna te stotteren en houdt in. Soms opeens goede respons, daarna vrijwel meteen weer kl0te. Bougiekabels en bougies vervangen = geen verschil. lamda sensor losgehaald -> lambda lampje gaat aan en stotteren is meteen over. Conclusie: lamda sensor niet goed meer. Had mij op het verkeerde been gezet omdat er geen foutcodes waren; zo zie je maar weer dat je van alles kunt tegen komen.
2000 V70 Bi-Fuel
2002 Civic

)()()sT

Grappig, deze week zat ik ook nog aan dit topic te denken....

Na de montage van de nieuwe motor, waarbij dus alles los is geweest/vervangen/vastgezet etc. heb ik het ook nog steeds  :(

Het is heel soms, zo een paar dagen niet, dan weer twee keer tijdens een rit. Als ik stilsta, dan duikelt het toerental ineens naar beneden, waarna de ecu het gelijk weer corrigeert. Na een check van alle slangen etc. bij Thuur heeft ie tijdens het ontluchten van het koelsysteem het ook 4-5 keer gedaan ??? Na deze beurt was het wel al veel monder, maar zomaar ineens heb ik er weer last van.
Geen foutcode's, inmiddels is de lambdasensor ook nog vernieuwd. Wat dit betreft ben ik het spoor bijster.

guido5121

Ja als het niet reproduceerbaar is wordt het nog lastiger en zonder foutcodes al helemaal. Succes met zoeken.
2000 V70 Bi-Fuel
2002 Civic

thuur

Citaat van: )()()sT op 04-01-2012 15:15:43
Grappig, deze week zat ik ook nog aan dit topic te denken....

Na de montage van de nieuwe motor, waarbij dus alles los is geweest/vervangen/vastgezet etc. heb ik het ook nog steeds  :(

Het is heel soms, zo een paar dagen niet, dan weer twee keer tijdens een rit. Als ik stilsta, dan duikelt het toerental ineens naar beneden, waarna de ecu het gelijk weer corrigeert. Na een check van alle slangen etc. bij Thuur heeft ie tijdens het ontluchten van het koelsysteem het ook 4-5 keer gedaan ??? Na deze beurt was het wel al veel monder, maar zomaar ineens heb ik er weer last van.
Geen foutcode's, inmiddels is de lambdasensor ook nog vernieuwd. Wat dit betreft ben ik het spoor bijster.

Bij jou is het echt een elektronisch probleem, wat guido5121 aanhaalt is van ouderdom van de sonde. Die reageert te traag waardoor de motor verzuipt. Zonder last heb je er geen last van, maar bij last wel ;D

Jouw ECU heeft het wel in de gaten, maar te laat. Hij corrigeert duidelijk al treedt dan soms een "overshoot" situatie op (Google maar even), waarschijnlijk doordat de oorzaak inmiddels alweer is verdwenen. Het kan een miniem kabelbreukje zijn of een haperende sensor, althans dat is het eerste waar ik aan moet denken. Als het vooral bij lage toerentallen is verdenk ik nokkenassensor en krukassensor eerst (zwakke signalen bij laag rpm). Maar die bekabeling ligt zoals het hoort.

Sensoren zijn overgezet van het oude blok? Daar had je dit verschijnsel niet?

Gr :eusa_think:

)()()sT

Het zijn de bestaande sensoren die dus op de vorige motor zaten (en dus zolang ik de auto heb).
Ik wil in het kader van de 1000% preventie (;D) die dingen komend voorjaar dan evt. ook vervangen.
Dan moet ie toch echt naar de 600.000 km. gaan :D

rovelra

Massa punten eens goed checken ?
Ben je wel effe bezig zijn er veel !!

cas

Citaat van: rovelra op 04-01-2012 20:31:24
Massa punten eens goed checken ?
Ben je wel effe bezig zijn er veel !!

als eerste die van de ECU pakken en de kabels van de accu  ;)  ulkeman maakt mooie nieuwe setjes.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

polleke_1974

Hallo, als volkomen leek wil ik ook graag deelnemen aan de discussie.
Ik heb zelf ook af en toe last van stotterende motor. Ik heb zelf een 850 2.5 estate GLE.
Die LMM (luchtmassameter), dat is toch niet alleen iets voor turbo's ? waar zit die precies, want misschien dat dit bij mij ook wel de oorzaak is.
de symptomen die ik ondervind zijn: stotteren of zelfs stilvallen onder het rijden. Na een minuttje stilstaan start de auto weer alsof er niets aan de hand is. Verder heb ik ook regelmatig dat wanneer ik een kort stuk rijd, bijvoorbeeld een paar km, dat de auto vervolgens niet wil starten en dat pas doet na meerdere pogingen en wachten. Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is, misschien zijn het wel twee verschillende euvels.

)()()sT

Een GLE heeft geen luchtmassameter als je dus een 2.5 10v hebt.
Koud hele korte stukjes rijden en weer afzetten (bijvoorbeeld oprit af, op straat en uit) vinden ze niet fijn. De motor loopt dan enorm rijk en verzuipt eigenlijk.

polleke_1974

ok, dat is denk ik al wel een verklaring voor een deel van het probleem.
Kan een koude start ook als gevolg hebben dat de auto begint te stotteren als ik al op de snelweg zit ? Daarna (minuttje wachten) loopt ie weer prima.