Stotteren motor van de R

Gestart door Eric, 29-01-2009 10:14:45

Vorige topic - Volgende topic

Eric

Nou... The story continous...

Na een tijd zonder problemen begint het geëikel weer. Lambda lampje brandt ook weer  :-[
Vandaag meerdere keren afgeslagen. Bij tankstation kwam ik eigenlijk niet fatsoenlijk meer weg.
Kap open en gekeken of de dopjes en de vacuumslangetjes die vervangen zijn toevallig weer er af waren. Nee dus...

Toen eigenlijk bij toeval dat ik de stekker van de LMM aanraak en de motor reageert ineens.
Stekker van LMM zat zeker goed gemonteerd. Stekker er af en geen reactie. Na plaatsen weer sloeg motor af. Paar keer stekker er op en er af en weer starten.

Eureka!
Geen gestotter meer en inmiddels na een lang stuk autosnelweg in de file geen problemen.

Nu meen ik me iets te herinneren over een slechte serie stekkers. Klopt dit?
Is het verstandig om de stekker te (laten) vervangen? Vandaag al wel eerst contactspray gebruikt.
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

mehn

Zit er een tie wrap omheen?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Eric

Citaat van: mehn op 16-10-2009 19:03:36
Zit er een tie wrap omheen?
Hoezo dat dan??? Nee volgens mij niet. Alleen die metalen klem waar hij mee vast klikt.

Vertel? Hoezo tiewrap???
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

mehn

Volvo heeft een modificatie bedacht voor de LMM stekker. Er moet een tie wrap omheen.
Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden.

XC60 D4 AWD:

Misha

Citaat van: mehn op 16-10-2009 19:29:49
Volvo heeft een modificatie bedacht voor de LMM stekker. Er moet een tie wrap omheen.

Geldt alleen voor 850's en vroege x70, 99-> x70 heeft andere connectoren en hoeft die mod niet.
:eusa_whistle:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

mehn

XC60 D4 AWD:

Eric

Citaat van: mehn op 16-10-2009 19:29:49

Beetje een rare mod moet ik zeggen. Wat is de reden dan? Door de stekker in een bocht te leggen blijven dan de connectoren beter tegen elkaar of zo? Nu ik er over nadenk kon het wel eens zijn dat met het vernieuwen van de LMM deze tiewrap is verwijderd.

Eric

Haha... nou vanochtend de tiewrap volgens voorbeeld gemonteerd en sinds uurtje geleden is het lambda lampje weer uit! Dat was de goedkoopste reset ooit  ;D

thuur

De kabel heeft te veel ruimte waardoor ie kan breken of te veel speling op de connectors krijgt. De tie-wrap voorkomt dat.

Gr 8)

)()()sT

Zoiets dus:

Ik heb het dipje in toerental ook heeeeel af en toe. Heb wel een vrijwel nieuwe LMM geregeld van de helaas gesneuvelde C70 maar die moet ik nog monteren.
Hopelijk is het erna bij mij wel/ook voorbij.

Hou ons op de hoogte!

)()()sT

Eric, hoe is het nou bij jou??
Bij mij dus niet zo ernstig dat ie afslaat of dat ie storingscode's heeft, maar wel nog steeds die dippen in het toerental op onregelmatige tijden.

)()()sT

*schopt topic omhoog*

Ik rij inmiddels alweer een maand of 4 met een vrijwel nieuwe LMM rond, maar heb nog steeds het probleem.

Ik merk wel enig verschil; was het "vroeger" dat ie echt even richting de 600 toeren zakte, om erna weer bijgeregeld te worden naar 1000 en gelijk zakkend naar de standaard 900 rpm, nu zijn het een paar korte bokjes waarbij je de toerenteller ook even ziet schommelen.

Het gebeurt eens in de week, maar laatst bijvoorbeeld 3 keer achter elkaar in dezelfde file.

Iemand nog tips? Turbodrukregelklep?

Hoe is het bij jou nu Eric?

Fi-Wi

Ik heb het terugvallen naar zo'n 600 toeren (waardoor de motor gaat stotteren en net niet afslaat) gekregen nadat ik er een nieuwe en zwaardere accu in heb gezet. Het was een 66Ah accu en heb nu een 74 Ah accu.

Is het stottergedrag verklaarbaar door de nieuwe accu?

Ik zal mijn V70 2.5 opnieuw laten afstellen zodat deze na het loslaten van de gaspedaal maar nauwelijks terugvalt onder de 1000 toeren, zoals deze voor mijn nieuwe accu deed.

)()()sT

Citaat van: E.Asbroek op 09-08-2009 18:33:36
Nou weer een aantal kilometertjes gereden sinds het kerstboompje bij de gasklep van 5 nieuwe dopjes is voorzien. Kennelijk reed ik al langer rond met minimaal een dopje te weinig. Het lambda sonde lampje is vanzelf uit gegaan en het verbruik gaat ook weer naar beneden.

Auto lijkt rustiger te schakelen maar geen idee of dat wel eens kan nu ???

Het stotteren heb ik al zeker 2 weken niet meer gevoelt. De stekkers van de LMM heb ik nog even met contact spray door gespoten en goed droog geblazen.

Ben benieuwd of het afgelopen is.... De vacuumslangen staan nog wel op het lijstje vervangen te worden maar eerst de tijd ff vinden want ik denk dat dat wel een dagtaak is  :eusa_think:

Ook ik had (ineens??) een vacuümlek, want laatst zag ik dat ik ook een dopje miste. Daardoor dus ook gesis, als ik mijn vinger erop hield, hoorde je het toerental iets zakken en corrigeren.
Vanmiddag even voor een dopje naar de dealert geweest; die dingen kosten € 2,- per stuk!

Na montage geen gesis meer, wel merkte ik dat de eerste paar minuten na wegrijden het stationair toerental iets naar beneden zakte als ik bv. op een stoplicht aanreed. Ik neem aan dat de ECU "opnieuw inleert" met de nieuwe (goede) waardes?

De overige grotere slangen zijn nu van Samco, ik hoop dat het nu verder goed is, al betwijfel ik het.

thuur

Citaat van: )()()sT op 19-02-2010 14:02:52
Citaat van: E.Asbroek op 09-08-2009 18:33:36
Nou weer een aantal kilometertjes gereden sinds het kerstboompje bij de gasklep van 5 nieuwe dopjes is voorzien. Kennelijk reed ik al langer rond met minimaal een dopje te weinig. Het lambda sonde lampje is vanzelf uit gegaan en het verbruik gaat ook weer naar beneden.

Auto lijkt rustiger te schakelen maar geen idee of dat wel eens kan nu ???

Het stotteren heb ik al zeker 2 weken niet meer gevoelt. De stekkers van de LMM heb ik nog even met contact spray door gespoten en goed droog geblazen.

Ben benieuwd of het afgelopen is.... De vacuumslangen staan nog wel op het lijstje vervangen te worden maar eerst de tijd ff vinden want ik denk dat dat wel een dagtaak is  :eusa_think:

Ook ik had (ineens??) een vacuümlek, want laatst zag ik dat ik ook een dopje miste. Daardoor dus ook gesis, als ik mijn vinger erop hield, hoorde je het toerental iets zakken en corrigeren.
Vanmiddag even voor een dopje naar de dealert geweest; die dingen kosten € 2,- per stuk!

Na montage geen gesis meer, wel merkte ik dat de eerste paar minuten na wegrijden het stationair toerental iets naar beneden zakte als ik bv. op een stoplicht aanreed. Ik neem aan dat de ECU "opnieuw inleert" met de nieuwe (goede) waardes?

De overige grotere slangen zijn nu van Samco, ik hoop dat het nu verder goed is, al betwijfel ik het.

Afstellen kan helaas niet.

En ja, er worden nu andere waardes dan voorheen gemeten dus het kan dat de ECU even moet 'wennen'. Zit de stekker van de LMM nog altijd met een tie-wrap vast?

Gr 8)