Houston we have a problem.

Gestart door GermanR, 13-02-2009 19:59:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GermanR


Ben met de T5R bezig alleen deze wil niet starten.

Volgende is het geval: Proberen te starten maar geen reactie qua ploffen of aan willen springen. Na gekeken geen benzine druk. Auto staat al lang stil dus zal de benzine pomp wel vast zitten. Zekering gecontroleerd was goed, benzinepomp er uit gehaald en getest, werkt perfect. Verder zoeken, uitlezen. Haa dat kan dus niet. Als ik het pinetje in nummer 2 doe gaat heel zachtjes het ledje branden. Als ik het knopje ingedrukt hou gaat het ledje vel branden en begind ergens bij de verdelerkap op hooge snelheid iets te klikken.  Als ik de bobine kabel er al haal, en druk het knopje weer in begint hij bij de bobine te klikken. Er staat bij de bobine zowel op de rooie als op de blauwe spanning. Op de stekker die aan de bobine zit heeft 1 draar 12 volt en de andere 2 niet. Ik heb uit de R de bobine geprobeerd maar dat helpt dus niet. Als ik de auto een tijdje op contact laat staan (10 min) word de bobine gloeiend heet. Nu heb ik dus een probleem en mischien kent iemand dit probleem? Sugesties? Ik vind het een raar verhaal, ik heb meerder stekkers er af getrokken (nokkenas sensor, krukas sensor, etc.) maar het blijft het zelfde.

-D©©©L-

De 3 "K" relais in zekeringen kast zijn nog wel helemaal frips ?

GermanR

Ja, ook die zijn er uit geweest.

Yilmaz Tosun

Je hebt op beide draden van de bobine 12 volt staan, dat is normaal als je de auto op contact zet. Zet het proeflampje eens over deze twee aansluitingen(blauw-rood), tijdens het starten moet het ledje nu knipperen. Gebeurt dit niet, dan is je nokkenassensor hoogst waarschijnlijk stuk. Knippert het ledje wel, dan moet je het systeemrelais eens onder de loep nemen. Deze zit boven de koeler en is 4 plg.

Het warm worden van de bobine kan alleen maar als deze aangestuurd wordt terwijl de auto op contact staat, aangezien dit alleen met contactpunten kan denk ik niet dat je daar bang voor moet zijn. Dat tikken zal de turbodrukregelklep wel zijn, ik denk dat het systeem een beetje van slag is :eusa_think:

Heb je nog foutcodes uitgelezen?

Gr, Yilmaz Tosun


GermanR

#4
Ok thx, ga ik morgen meteen eens ff mee aan de slag.
En nee foutcodes kon ik dus niet uitlezen, dat is ook het rare er aan.

GermanR

Nou heb van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit.
De brandstofpomp die draait nu wel als je de auto op het contackt zet. (2sec)
Als ik de computer er uit haal dan brand het ledje ook niet zachtjes.
Ik heb alle relais van de R geprobeerd maar ook daarmee geen succes.
Alle bedrading onder de computer na gekeken en ingespoten met contact spray, ook hier alles goed in orde. Geen verdachte draden of conecties.
Alle zekeringen na gemeten.

Nu heb ik de stekker van de computer eens na lopen meten, maar er staat maar op een kleine conector 12 volt. Op de rest nergens dus. Weet iemand op welke stekkertjes er wat moet staan, Volts of Ohms? Aan de buitenkanten Liks + Rechts zitten grotere stekkertjes, ik had eigenlijk verwacht dat daar ergens 12 volt op moet staan.

Ik kan de auto dus ook nog steeds niet uitlezen. Van de week krijg ik waarschijnlijk de kast van de dealer om hem uit te meten, Maar ik betwijfel het of dit gaat werken.

Nog steeds het zelfde, ledje brand heel zachtjes met het draadje in A2. Kan dus niet uitlezen, zodra ik het knopje indruk gaat er bij de ontsteking iets resoneren/trillen. Als ik de stekker van de bobine er af trek (3polig) dan brand het ledje ook niet meer zachtjes. Maar ook dan kan ik hem niet uit lezen.

Je hebt A2 en A3 om de computer en airco uit te lezen. Waar zijn de B's voor B1 B2 etc.

Zou de auto werken met de computer van de R of is dit compleet anders. Als ik die er aan hang heb ik namelijk precies het zelfde.


Helluuuuupppppp

JayJ

Hij vonkt wel? in het geval van nee, even hoofdrelais controleren. Als deze niet stuk is, zal het contactslot wel niet meer lekker wezen.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

Ludo

Citaat van: GermanR op 14-02-2009 15:13:56
Je hebt A2 en A3 om de computer en airco uit te lezen. Waar zijn de B's voor B1 B2 etc.

:eusa_naughty:

Citaat van: Jeroentjuh op 23-10-2006 20:56:56
A1 - Automaat
A2 - Brandstofsysteem
A3 - ABS
A7 - Instrumentenpaneel
B1 - ECC
B2 - Cruise Control
B5 - SRS
B6 - Electrische stoelen

heb je voor het uitlezen, al eens geprobeerd om de accupolen even los te halen?.

GermanR

THX.

Ja ik heb al meerdere accu's geprobeerd.

Ludo

het lijkt of de startonderbreker roet in het eten gooit. (het uitlezen)
probeer het eens door zekering 6 te verwijderen.

GermanR

Ok.

Er zit een orginele startonderbreker in.
Zo eentje met zo een kunstof pinetje.
Deze werkt verder wel, als ik hem er niet af haal kan ik ook niet starten.

Maar ik ga dat zeker even proberen.

Thx for the tip.

pwassink

Topic even doorgelezen:

Is dit niet iets stompzinnigs als een rotte massakabel, dikke overgangsweerstand tussen accu en auto en of blok,
slechte (lees te lage) spanning op de ecu oid, ben geneigd naar dit soort dingen als ik zie wat je allemaal al probeerde.

Misschien dat iemand weet wanneer de ecu het opgeeft qua boordspanning,  en of op welke pootjes van de ecu die prik moet hebben. 12 volt lijkt mij al vrij weinig (neem aan onbelast gemeten)  op de ecu connector (met de ecu er los naast) ook eigenlijk.

Zal zo eens gaan spitten, heb dacht ik ergens een schema, misschien dat daar nog wat uit te destilleren is ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

GermanR

Alle massa gecontroleerd, allemaal in top conditie.

Verder gemeten, heb aan de massa van de bobine (zit aan de linkerveerpoot geschroefd) 10 volt. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Heb aan de 3 polige stekker van de ontsteking een van 10 volt (yellow/white) een van 14 volt (bleu/red) en dan de massa. (gemeten met de stekker los)

Als ik de accu kabel er af heb liggen heb ik tussen massa en Yellow/white 5,6 ohm. Terwijl ik bij de R daar maar 0,6 ohm heb. Bleu/red en massa is oneindig.

Maar het zit toch ergens bij de ontsteking. Krijg ook geen vonk met starten. Wel druk op de injector rail. Heb krukassensor, bobine, nokkenassensor, ECU, en zon beetje alle relais omgewisselt met de R.

Heel raar verhaal.

Vanavond een volvo kast er aan hangen, lukt dit nou niet ben ik toch genoodzaakt om ff bij de dealer langs te gaan. Ik heb ze al aan de lijn gehad en zijn er klaar voor. Daar komt hij aan de grote kast te hangen en hopen dat ze het vinden. Maar eerst vanavond afwachten.

haasje

De blauw/rode draad zit via een zekering aan de accu. De zwarte draad is massa en de geel/witte draad komt van je ecu af. Meet de waardes ook eens direct op je ecu (tussen pin 11 en 42) als deze waarde afwijkt van je eerdere meting (5,6 ohm), kontroleer dan je geel/witte draad maar eens.

GermanR

Heb net de orginele Volvo kast er aan gehad. Zelf deze wil hem niet uitlezen.
Als je deze er aan hangt en contact wil maken met de auto begint meteen de bobine weer te trillen/resoneren. Deze krijgt op de een of andere manier spanning en ontlaat dan, dit is ook het trillend geluid. Heb al 4 x een lekere schok gehad.  :'(  ;D word je wel wakker van.

Heb bijna de hele kabelboom los liggen maar kan zo op het oog geen rare dingen zien.

De draden die van de bobine afkomen ben ik eigenlijk meteen al kwijt bij de stekker. Ik zie dat ze richting de zekeringkast gaan maar ben ze daar eigenlijk ook al weer kwijt. Ik heb de zekeringkast, het omhulsel van de kabelboom en de kunstofplaat onder de ruit verwijderd.

Pin 11 en 42, ik heb even op de stekker van de ECU gekeken maar staan geen nummers op. Hoe kom ik er achter welke welke is? Ik heb het haynes boek en schema van de kabelboom onder de kap. Mijn dank daar nog voor. Ik zat zelf ook al te denken om er een bypass heen te leggen, de geel/witte. Ik dacht te zien dat deze B11 had op het schema.