Bastiaan heeft een Zweedsje jongen opgekocht

Gestart door bas_t5, 26-02-2009 15:47:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bas_t5

Bastiaan, data-analist, 27 jaar, Voorschoten.

Vorige week een handgeschakelde 850 T-5 uit '94 gekocht. Stond bij een garage die de auto ter inruil had gekregen. Beetje vaag verhaal dat de motor gereviseerd was; wisten niet precies wat en ook geen bonnen. Verder was de onderhoudshistorie van de auto voor 80% bekend, alleen van de laatste 50.000 km niet echt. Verder had de auto nog maar een week APK. De kilometerstand klopt logischerwijs wel: 310.000. Ik ben met mijn Alfaverleden nooit verder dan 2,5 ton gekomen, maar na wat Volvo-onderzoek op het internet durf ik me hier wel aan te wagen (what's in the name); mede omdat je er redelijkerwijs best zelf wat aan kan sleutelen. Het wordt een woon-werk verkeer auto.

Positief (tot nu toe):
-vermogen; daar heb ik de auto natuurlijk ook een beetje voor gekocht
-grijze muizen gehalte valt eigenlijk wel mee
-wat betreft deze auto:
-wat een extra's heeft deze auto: ik kan me niets bedenken wat ie niet heeft (leren bekleding, airco, schuif-kanteldak, cruise control, 3e achterbank, alarm, stoel en spiegelverwarming, traction control, trekhaakvoobereiding etc.)
-auto is wat gefacelift door vorige eigenaar: V70 achterlichten, 2e type 850 koplampen (of horen die misschien al op dit type), dakspoiler en T5-R bumper, witte clignoteurs
-auto is verlaagd door vorige eigenaar; maakt de auto voor de looks wat sportiever
-door vorige eigenaar 18 inch R velgen gemonteerd (beetje erg dik)
-grille zwart gespoten
-van binnen ziet de auto er gebruikt uit, van buiten netjes tot zeer netjes op 1 deuk na
-auto was goedkoop (in vergelijking met marktplaatsprijzen)
-de auto van binnen inspecterende kom ik er opeens achter dat de auto een derde achterbank heeft en een kinderzitje .... Schitterend!!! Ik kan er nog enthousiast over worden.

Negatief:
-verbruik; als ik normaal rijd, heb ik een zuinige opa-rijstijl (heel af en toe als olie op temperatuur is heel goed doortrappen), maar ik kom echt niet verder dan 1 op 9,5. Ik had toch wel op een verbruik van boven de 1 op 10 gerekend.
-plastic interieurdelen; van nature ben ik nog wel eens lomp. Hierdoor heb ik bij het neerklappen van de achterbank een stuk plastic afgebroken. Ook bij het "rolluik" "demonteren" in de achterbak heb ik al een stukje plastic gesloopt.
-zwaar gaspedaal; gaskabel is gesmeerd, maar gaat nog steeds zwaar + dood punt
-paar kleine dingetjes ... maar bij welke auto van 15 jaar oud heb je dat niet

Conclusie:
Interessante auto, mooie looks, leuke reacties (zoals da's toch die vierkante auto die de KLPD ook had?). Ben benieuwd naar de onderhoudskosten. Omdat de auto niet duur was heb ik voor mezelf € 2000 aan onderhoudskosten per jaar ingecalculeerd voor 30.000 km. Auto gaat in onderhoud bij Beun de Haas, dus voor dat geld kan hij (datgene wat redelijkerwijs zelf te doen is, doe ik zelf) een hoop doen. Inmiddels heeft de auto APK (geen verborgen gebreken, nu 1000 km gereden). Eén aantekening: banden zijn te breed: 225 (niet helemaal juiste bandenmaat). Volgende keer moet ik er eigenlijk bijvoorbeeld spacers monteren zei meneer de Haas. Dat gaspedaal en dat plastic maakt me niets uit; het gaat mij om het motorische. Dat verbruik vind ik wel jammer. Ik pak nu in ieder geval nog vaker de fiets voor korte ritjes. Dat scheelt alweer iets.
Verder zei de garage waar ik de auto kocht dat de auto 265 pk heeft en dus getuned moet zijn. Dit geloof ik eerlijk gezegd niet. Ben benieuwd naar de meetings in Zuid-Holland; dan kom ik langs. Heb al gezien dat dit een actief forum is ... TOP! Een hoop vragen zijn al opgelost voor mij door een beetje door het forum te spitten!

Toekomstplannen:
-uitlijnen
-gaskabel
-gasveren achterklep
-dumpvalve
-klipje motorkap voor
-leer schoonmaken
-auto van binnen schoonmaken
-motorruimte schoonmaken
-k & n inleg luchtfilter
-usa knipperlichten (?)
-gaskleppenhuis schoonmaken
-schroefset
-computer uitlezen
-mistlampen voor en achter werkend krijgen
-roofrails vervangen door "strips"

Foto's zeggen meer dan al die woorden:


















The Saint

Sow, da's voorstellen voor zeer ver gevorderden hoor Bastiaan!

Mooie wagen  8), veel plezier ermee!
No shirt no shoes, no pinball

Chris

Welkom hier! Mooie wagen hoor... ziet er best netjes uit.

Veel plezier ermee ;D.

Groeten,
Chris

Rutger B


rifwachter

Hallo Bastiaan,


Welkom op het forum.

Rene
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

rovelra

Welkom en veel succes met je "toekomst plannen"

MvG Rogé

FGG

Citaat van: bas_t5 op 26-02-2009 15:47:17
2e type 850 koplampen (of horen die misschien al op dit type)

Ja.


Citaat van: bas_t5 op 26-02-2009 15:47:17
-verbruik; als ik normaal rijd, heb ik een zuinige opa-rijstijl (heel af en toe als olie op temperatuur is heel goed doortrappen), maar ik kom echt niet verder dan 1 op 9,5. Ik had toch wel op een verbruik van boven de 1 op 10 gerekend.

Ik haal de 1:10 ook niet, en ik heb niet eens een turbo.



Citaat van: bas_t5 op 26-02-2009 15:47:17
Foto's zeggen meer dan al die woorden:

Waarom heb je dan zoveel getypt? :eusa_doh:


Welkom op 't Forum, Bastiaan.

Mooie auto.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jans Duiven

Van harte!

Veel rijplezier in de estate.

Hans

rogerV701998

Top presentatie en prachtige auto :)

Let op de diverse advertentiepagina's op dit forum. Er wordt voldoende aangeboden om de auto weer in orde te krijgen. Het verbuik valt bij mij ook tegen maar dat wordt weer voldoende gecompenseerd door het rijgenot. :eusa_dance:

Gr. roger

thuur

Mooi verhaal, mooie auto :eusa_clap:

Reken op het eerste jaar maar idd op zo'n 1000-1500 euro aan (achterstallig) onderhoud. Daarna zal het wel meevallen, zeker als je een goede beun hebt. Als je de auto een goede beurt geeft en je rijdt netjes veel snelweg moet je wel boven de 1:10 kunnen uitkomen. Ik haal dit zelf maar zelden, zit ergens tussen 1 op 8,5 en 9,5 (wel een andere turbo/DP/chip).


Welke Alfa's heb je gehad?


Gr 8)

Claudia

Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

bas_t5

Heb deze Alfa's gehad:

33 1.5 IE 8v
33 1.7 IE 8v
33 1.7 IE 16v
75 2.0 TS
164 2.0 TS
164 3.0 V6
164 3.0 V6

Alfa's gaan iets minder lang mee dan roffels :o

Jans Duiven

Citaat van: bas_t5 op 26-02-2009 18:21:05
Heb deze Alfa's gehad:

33 1.5 IE 8v
33 1.7 IE 8v
33 1.7 IE 16v
75 2.0 TS
164 2.0 TS
164 3.0 V6
164 3.0 V6

Alfa's gaan iets minder lang mee dan roffels :o

Fijn zo'n 33 1.5 met 120 km/h bij een oorsmeerverwijderende 4500 toeren  ;D

Hans (Sud 1.5, 1.5 Ti, 33 1.4, 155 1.8 gehad)

Bouke

welkom,

Mooie wagen man echt een mooie kleur en nog zuinig ook zie ,ik haal dat niet zelfs niet met de GLT of de T-5

axelvr

Nog een voorschotenaar! TOP!!

mooie kleur trouwens ;-)

groeten , Axel