Inbouw LPG G3 - probleem met teveel vermogen??

Gestart door Haenzel, 20-03-2009 12:20:35

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Vreemd verhaal.  :eusa_think:

Er zal wel niet verteld worden wat er werkelijk gewijzigd is.  :-X
Ik zou de auto op een rollenbank zetten.
Als blijkt dat die dan standaard is, een creditnota aanvragen voor de factuur. 

Haenzel

Quote "iemand gedachten"

Ja, gedachten heb ik wel;het 1e wat mij invalt "Dit verhaal komt mij heel bekend voor!!!!"

Ik wacht nog steeds op een antwoord van Mesman wat er precies geupdate is en waarom mij V70 T5 (ook model"99) nu ineens wel goed op LPG loopt ondanks de, volgens hun, nog steeds te lange aantijden van de benzine-injektoren. Ik begrijp niet waarom men hier geen openheid van zaken geeft. Mijn auto rijdt echt perfekt op LPG. Als ik een plausibele verklaring krijg zal ik daar zeker melding van maken op het forum. Dit heb ik Mesman ook gezegd. Betere reklame kun je niet hebben lijkt mij. Maar nee, men zwijgt in alle toonaarden. Ik kan me er weer over opwinden.  >:( Jammer, gemiste kans.....

V70geRwin

Software vervangen en toch blijkt de auto nog getuned te zijn.

Heeft ET daar nog iets over gezegd?
En wat heeft de dealer dan wel gedaan met de software?

Had je origineel 5 of 6 injectoren?

bassie81

Dit geeft een unheimlich gevoel, en lijkt veel op wat ik met mijn auto bij Mesman heb meegemaakt.

Mijn T/5 is wel getuned (enkel een rica-chip en 265 pk op de bank), dat was geen enkel probleem toen ik hem kwam brengen maar werd wel een probleem toen ik niet tevreden was over de prestaties op gas.

Ik heb bruine injectoren gekregen en mijn auto liep ook te arm op gas bij vollast, mat als gevolg merkbaar hikken en stoten bij doortrekken in 4 en 5.

Het verhaal over de injector aantijden die te lang zouden zijn, heb ik ook gekregen.

Ben uiteindelijk drie of vier keer terug geweest en nu rijdt de auto wel goed op gas. Telkens zou er van alles aangepast zijn en zou hij perfect rijden. Op de terugweg bleek echter al dat de symtomen nog altijd hetzelfde waren en leek er niets gebeurd (ik kan dat niet beoordelen want heb nooit een verklaring van Mesman gekregen) Wel heeft het me twee dagen van mijn kostbare tijd gekost om heen en weer te rijden. Ik heb echter geen rekening gehad voor het werk.

Ook heb ik nooit een verklaring gehad of een opgave van wat er nu gewijzigd is.  Dit stoort mij nog het meest, tezamen met de belofte dat het geen probleem is dat de auto getuned is en ik toch vier keer terug moet voor aanpassingen.

Jouw auto is zeker niet getuned, je hebt immers de originele software erin laten stoppen. Ik zou dan ook niet accepteren dat je moet betalen voor diagnose en aanpassingen aan het systeem. Een briefje met deze mededeling en een kopie van de volvo-bon lijkt mij op zn plaats....

innocenti

Citaat van: bassie81 op 10-07-2009 09:53:20
Jouw auto is zeker niet getuned, je hebt immers de originele software erin laten stoppen. Ik zou dan ook niet accepteren dat je moet betalen voor diagnose en aanpassingen aan het systeem. Een briefje met deze mededeling en een kopie van de volvo-bon lijkt mij op zn plaats....
Een turbodruk tussen de 0,8 en 1,1 bar lijkt toch verdacht veel op tuning. Volgens mij haalt een standaard 2.3T5 max 0.8.

Ik heb ooit aan een expert uitleg gevraagd of de benzinetijden idd naar 98% kunnen gaan zonder tuning. Hij vertelde toen dat het goed mogelijk is. Als je een auto met wat ervaring hebt draait de benzinepomp al een tijdje. Als deze door ouderdom bv. 10% minder benzine zou leveren wordt dat door het motormanagement gecorrigeerd met een langere injectietijd. Gebeurt dit niet loopt ie te arm met alle gevolgen van dien. Ook de benzinedrukregelaar kan voor dit verschijnsel zorgen. Bij een dalende benzinedruk door de regelaar zal de injectietijd ook stijgen. Daar je LPI computer de waarde uit het motormanagement leest en daar ?% bij op moet tellen voor de LPI computer gaat ie over de flos doordat de waarde boven de 100% uit komt.

Mijn V70R met standaard software had ook last van hikken. Ik heb bij ET toen ook de turbo druk laten controleren. Deze zat tussen de 0.7 en 0.8bar. Uiteindelijk heb ik bij Mesman aangedrongen op de inbouw van een 6de injector. Kosten weet ik niet meer, maar de aanpassing is voor bij elke € waard geweest. Met deze 6de injector kan de computer wel overwel met 98% benzine injectietijd en loopt mn R als een zonnetje. Ik heb overigens witte injectoren en niet de bruine.

Ik heb echter niet de benzine pomp en regelaar vernieuwd en de injectoren gereinigd om te kijken of de benzine injectietijd daarmee weer onder de 80% komt.

bassie81

Dat is een interessant verhaal...

Wellicht een beetje off topic maar daar kunnen de mods wel wat mee,...

Wanneer je op benzine rijdt zal de benzinedruk kunnen varieren lijkt mij. Je vraagt immers het ene moment veel benzine en het volgende moment (bijv bij overschakelen) weinig tot niets. De drukregelaars regelen dat de benzinedruk constant blijft.

Welnu als je op gas rijdt, verbruik je geen benzine en hebben de benzinedrukregelaars dus eigenlijk nauwelijks werk. De pomp wel want er circuleert nog wel benzine. Naar mijn logica (voor wat dat waard is) zullen de benzinedrukregelaars dus hier niet het probleem veroorzaken.

Zou het dan kunnen dat de te lange injector aantijden worden veroorzaakt door een verminderde benzinedruk als gevolg van een slijtende pomp?

En dan nog even de keerzijde (want dat probleem heb ik met mijn eigen auto)
Indien de auto op gas wel lekker loopt en op benzine niet (inhouden direct na overschakelen, soms wel turbodruk maar geen trekkracht) moet ik het dan zoeken in de drukregelaars?? Of is ook de pomp verdacht? Of zit ik helemaal in de verkeerde hoek?

Haenzel

Benzinedruk kun je vrij simpel controleren. Je kunt een meter aansluiten op je injector-rail, de meter onder je ruitenwisser klemmen en zekeren met een tie-rep, slang goed met slangeklem aansluiten. (Als deze er tijdens het rijden vanaf schiet ben je verder van huis. Neem een brandblusser mee tijdens je proefrit.) Gedurende wisselende belasting kun je de waardes uitlezen. Tussen 3 en 3,5 bar is oke. (correct me if I'm wrong..)
Volgens mij is al ergens een draadje op het forum hierover....Let wel op de nog aanwezige druk in de rail als je het ventieltje of de slang met meter verwijderd, anders spuit de benzine om je oren....Gecontroleerd de druk laten ontsnappen en benzine opvangen met een doek.

innocenti

Ja kan idd aan je pomp liggen. Ook aan vervuilde benzine injectoren en misschien nog wel aan meer zaken. Ik ben daar zelf geen expert in. Maar misschien dat andere verder kunnen helpen.

Bedenk wel dat het motormanagement een zelflerende computer is. Heb je een zwakkere pomp en is dit geleidelijk ontstaan dat het motormanagement dit dus langzaam corrigeren zonder dat je daar op benzine last van hebt. Als je de accuklemmen los haalt kan je het motormanagement resetten en zal de computer zich opnieuw inleren.

Als je auto op gas en benzine goed moet lopen moeten beide in goede conditie zijn. Door het inbouwen van gas kunnen dus mankementen naar boven komen die zich op benzine niet voorgedaan hebben, omdat het benzinesysteem de marges al verbruikt heeft door slijtagecompensatie van diverse componenten, wat lijdt tot een hogere injectietijd.

Ludo

Citaat van: bassie81 op 10-07-2009 11:04:36
Welnu als je op gas rijdt, verbruik je geen benzine en hebben de benzinedrukregelaars dus eigenlijk nauwelijks werk.

Die doen gewoon mee hoor.
De ECU denkt gewoon dat er benzine gereden word.

Lampje

Citaat van: Haenzel op 10-07-2009 12:02:32
Benzinedruk kun je vrij simpel controleren. Je kunt een meter aansluiten op je injector-rail, de meter onder je ruitenwisser klemmen en zekeren met een tie-rep, slang goed met slangeklem aansluiten. (Als deze er tijdens het rijden vanaf schiet ben je verder van huis. Neem een brandblusser mee tijdens je proefrit.)

En neem dan wel een CO2-blusser mee want na poederblussen is je oto na een aantal weken electronisch total loss door het zoutgehalte in het poeder...

bassie81

Citaat van: Lampje op 10-07-2009 12:43:19
Citaat van: Haenzel op 10-07-2009 12:02:32
Benzinedruk kun je vrij simpel controleren. Je kunt een meter aansluiten op je injector-rail, de meter onder je ruitenwisser klemmen en zekeren met een tie-rep, slang goed met slangeklem aansluiten. (Als deze er tijdens het rijden vanaf schiet ben je verder van huis. Neem een brandblusser mee tijdens je proefrit.)

En neem dan wel een CO2-blusser mee want na poederblussen is je oto na een aantal weken electronisch total loss door het zoutgehalte in het poeder...

Poederblussers maken meer kapot dan je lief is :eusa_whistle:

Maarre is een CO2 blusser wel geschikt voor het blussen van gassen????
Ik dacht alleen vaste en vloeistoffen

sas

Ik ben ook nog steeds bezig met mijn lpg probleem (mesman lpi en MTE software).

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33214.0.html

Maandag ga ik naar Fasttech, de auto gaat op de rollenbank aldaar. Loop nu al zo lang met deze uitdaging. Als de auto technisch ok is, gaat er wellicht een Fasttech chip in om te zien hoe de auto dan rijd.
Hou jullie op de hoogte...

sas 8)

thuur

Er worden wel wat zaken kort door de bocht gesteld hier:

De benzinedruk moet altijd hoger zijn dan de vraag, voor het gemak: 3 bar boven de druk in de motor. De regelaar zorgt hiervoor omdat deze op het motorvacuum zit aangesloten. De computer heeft echt geen flauw idee wat de druk in de motor is, deze gaat er van uit dat de stelling hiervoor waar is. Mocht de druk dalen dan is de enige manier om dit bij te stellen via de lambda waarde. Komt dit buiten het regelbereik van de computer krijg je een foutmelding. Het kan ook zijn dat de motor gewoon uitvalt (te weinig benzine of verzopen).

De injectortijd wordt dus voornamelijk bepaald door de LMM (20V). De rest staat geschreven in de software.

Zoals Ludo zegt denkt de computer dat er gewoon op benzine gereden wordt, dus je moet wel degelijk uit gaan van de benzine injectortijden.

Benzinedruk meten kan ook gewoon met de auto stilstaand. Gasgeven kun je doen mbv. de gasrol. Naarmate het toerental oploopt hoort de druk te stijgen.

Inderdaad speelt de benzinedrukregelaar geen rol tijdens het rijden op gas (de computer past de tijden aan a.d.h.v. de luchtinlaat en uitlaat en er wordt geen benzine ingespoten), met uitzondering van een lekke drukregelaar. Dit kan benzine in de motor lekken waardoor de motor op 2 brandstoffen loopt.

Overigens zijn er meer trucjes om een hogere druk te draaien (knoeien met wastegate, gat in vacuumslang maken, ..), dit hoeft niet puur softwarematig te zijn.

Als je denkt dat de injectortijden te lang zijn door een defect in het benzinesysteem kun je de accupool een kwartiertje losgooien en vanaf dat moment uitsluitend op gas rijden (dus ook starten!). De computer gaat dan uit van een systeem in goede staat en heeft geen aanpassingen gedaan aan injectortijden en ontstekingsmomenten. Als je dan nog te hoge injectortijden meet dan is er vrijwel zeker aan de software geknutseld.

Gr 8)

Haenzel

Pas op met inleren op gas. Je loopt het risico dat daarna de auto te arm loopt op benzine met alle gevolgen van dien. Ik weet dat Thuur dit weet, anderen wellicht niet.....