Nautic Blue Volvo V70 T5.

Gestart door BarT5, 21-04-2009 23:57:50

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Citaat van: BarT5 op 14-05-2009 12:36:50
De speakers in de deur vastzetten was weer een ander verhaal. Op 2 punten zitten clips die je zo in de deur drukt (onderste 2) en de bovenste 2 moeten anders. Op naar de onderdelen pusher ( zit bij mij om de hoek ) en die gaf me (kosteloos ook nog) popnagels want zo moet het vastgezet worden zei die. Dat zal wel maar dat gaat niet. Popnagels vernag(g)eld en weer terug. Hij had geen clips die in het vierkante gat in de deur pasten. Achter die gaten heb ik met dubbelzijdig tape een carroseriering geplakt en toen met de 4 nieuwe ( weer gratis, hij denkt natuurlijk die melkkoe pakken we later wel weer terug ) popnagels de speakers muurvast in de deur gepopt.

Ik ben daar (samen met Sbv) ook enorm mee aan het kloten geweest. Uiteindelijk zijn auto ernaast gezet om te zien hoe dat nou precies hoort te zitten. De dealer heeft die bevestigingsmaterialen gewoon en gek genoeg is het echt centenwerk. Dan past het wel gewoon. In het vierkante gat druk je een soort van plug waar je de schroef indraait. Alleen even opletten hoe je de vierkante plug oriƫnteert zodat de voorzijde gelijk zit met de achterkant van de speakerbevestiging :)

BarT5

dat was inderdaad makkelijker geweest. Maar goed, ze zitten er in en ik ben niet van plan ze er weer uit te halen. Ik vond het al raar dat de dealer zei dat het met popnagels moest.....

BarT5

Jahaaaa. Vandaag de stoelen een make-overtje gegeven. Wat een dankbaar werk. Ze zagen er al niet slecht uit voor 12 jaar oud en 319.000 km's, maar met het leerlooier pakketje en wat ellebogenvet zit je toch maar mooi in het nieuw.

Foto's zeggen maar dan 1000 woorden.

Setje "voor" foto's

Setje "na"

Nee de kleur is niet heel anders, dat was een laag zonnetje.....

Dat scheelt een jas. Kan het iedereen aanraden.

Wordt vervolgd

elianmars

BarT5

Vandaag vond ik het een mooie dag om de veerpootrubbers maar eens te gaan vervangen. Als ik op een klinkerweg rij heb ik steeds een kloenk als de schokbreker naar beneden gaat. Op de snelweg blijf ik sturen omdat ie steeds aan het zoeken is en daar wordt ik doodmoe van. Na uitgebreid alles (denk ik) op het forum te hebben gelezen over kloenkjes, rammeltjes, gedreun, getril, gezoek en was dies meer zij, heb ik besloten om eerst maar eens te beginnen met de veerpootrubbers. Zowel voor als achter.

Nou ben ik niet zo'n sleutelaar waarbij je echt vieze handen krijgt, maar ik kan wel iets uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Zelfs meestal zonder onderdelen over te houden.

Om in te komen ben ik achter begonnen en dat is echt een fluitje van een cent. Spulletje los en eruit en het lager zag eruit alsof het zo uit de verpakking kwam. K.t. voor niets die nieuwe aangeschaft. Toch maar die nieuwe erin gezet en een proefritje gemaakt.
Achterin was het opeens een wereld van stilte. Al een sportieve Rolls Royce gleed ik over een klinkerweg met forse kuilen. Tenminste van achteren.

Kijk dat is nou eer van je werk. Dus bij de beun om de hoek meteen veerindrukkers geleend en de voorkant omhoog gekrikt. Alles los gehaald, zat iets vaster dan verwacht en zo'n dun steeksleuteltje om de meedraaiende achterkant van het stabilisatorstangetje tegen te houden had ik natuurlijk niet. Toch los gekregen en het veel te lange ding uit de wielkast gemanouvreerd. Dat rubber zag er slechter uit, al viel het me nog mee. Het rubber rond de bus begint iets uit te scheuren en het hele ding ziet er niet zo fris meer uit.

De rubber stop aan de bovenkant binnen de veer is helemaal verrot en gescheurd. Die had ik natuurlijk niet gekocht dus dat wordt wachten tot morgen. Toen het hele zooitje eraf lag ben ik maar eens  gaan kijken of er nog meer rottigheid te vinden was. En jawel... De verticale stabilisatorstang is denk ik niet goed meer. De onderste, tja hoe heet dat, kogel ??? kan ik aan het schroefdraad een mm of 2-3 naar binnen en naar buiten bewegen. Lijkt me niet ok. Of zie ik dat verkeerd?

De onderste draagarm heb ik gecontroleerd door een bandenijzer tussen de bus waar het rubber in zit (aan de wagenkant) en het chassis te zetten. Dat kan ik in de lengterichting van de auto ook een mm of 2-3 heen en weer bewegen. Op onderstaande fotos is het te zien. Dat geldt overigens voor beide bussen. Ik heb er maar 1 gefotografeerd.

in rust

Naar links gedrukt

Je ziet dat het rubber op de onderste foto uit de bus komt.

Ik heb ook geprobeerd om te kijken of er speling zit van boven naar beneden, dat is een stuk minder maar het lijkt alsof daar ook iets beweging in zit.
Kan iemand een diagnose stellen op basis van bovenstaande gegevens en foto's ? Ik zelf denk dat het niet goed is. (understatement ?)

Als de draagarm niet goed is, moet ik dan meteen een nieuwe nemen of is het mogelijk om er nieuwe rubbers in te persen. Hier en daar wordt daar nl. melding van gemaakt op het forum, maar ik krijg het voor mezelf niet duidelijk of heb niet het goeie draadje gevonden. Graag advies.
Ik vindt het een beetje zonde om een heel stuk (duur) metaal aan te schaffen voor 2 stukkies rubber. Ik heb overigens de mogelijkheid om een pers te gebruiken !

Moet ik toch aan een (2) nieuwe draagarm(en), welke adviseren jullie dan. Buiten de altijd goede Volvo natuurlijk !!

Dit staat op de draagarm:

Laatste vraag.

De rubbers van de grote stabilsatorstang zien er ook niet meer al te best uit. Zie foto hieronder. Ik heb inmidels door dat er 2 soorten stabilo's bestaan; 1 met losse rubbers en 1 met gevulcaniseerde rubbers (voor het noodlijdende Volvo concern een echte moneymaker)
Welke heb ik? Is dat te zien op de foto ? Heb ik mazzel of heb ik pech.

Maar elk nadeel is om te buigen naar een voordeel. Stel nou dat ik pech heb en ik heb er een van het aangevulcaniseerde soort. Zou het dan niet mogelijk zijn om het slechte rubber keurig te verwijderen en er een los rubber voor in de plaats omheen te maken? Mits de stang natuurlijk even dik is, anders past het rubber natuurlijk niet.

Ben erg benieuwd naar jullie mening.

thuur

Stabilisatorstangetje maakt vaak herrie als er speling op komt. Draagarmen zorgen voor een onrustig weggedrag en aangezien je rubbers er los in liggen: vervangen. De bussen zijn los te vervangen t/m MY93, daarna zit je aan een nieuwe draagarm vast. De Meyle HD is uit te halen voor zo'n 60 euro/st.

Stabilisatorstangrubbers zijn aftermarket in PU variant te krijgen. Origineel niet bij mijn weten.

Gr 8)

UserID6342

Jawel origineel ook want ik heb ze een paar weken terug bij die van mij vern. kosten bij de dealert 54,= de 2.  ik heb bestelnr 3546730 gebruikt 2x natuurlijk.

MICHEL306

Citaat van: BarT5 op 04-05-2009 22:36:34
Allemaal weer bedankt voor de lovende woorden. Het wordt wel wat met hem.

Ik was vandaag bij De Leerlooier en heb leer spulletjes besteld om het huidje ook nog maar es te verwennen. Een vochtinbrengend cremetje is natuurlijk altijd goed voor zo'n oud velletje. Beetje botox voor de diepe rimpels en een vers kleurtje en dan heeft ie weer een strak bekkie hopelijk.

Ik ben aan het puzzelen hoe ik mijn iPhone aan de SC-805 kan klussen, zeer waarschijnlijk Blitzsafe MET oplaadmogelijkheid en telefoon over de speakers, en zit te zoeken naar een goeie (mooie) mount voor de telefoon. Iemand nog suggestie hiervoor? De meeste zijn niet om aan te zien. Ik heb nog een originele Volvo Nokia mount en kan het bevestigingstukje op het dashbord gebruiken om een andere mount te monteren. Wordt vervolgd.

Ik heb ook nog met de knoppen op het dashbord lopen spelen. Hier een nieuw topic erover:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33386.0.html

@michel306; Ik heb er sierstuk opzitten. Ik denk van rvs. Ben met Brasso in de weer geweest en het glanst weer een beetje. Niet zo mooi als die van jou. Is dat chroom?

Stay tuned....

Nope  is gepolijst rvs...netjes dacht ik wel, vult het gat in de bumper perfect.

BarT5

@ thuur: Waar haal je die Meyle HD armen voor dat geld?
Bedoel je dat mijn stabilisatorstang losse rubbers heeft?

thuur

Citaat van: Dirk342 op 21-05-2009 21:17:41
Jawel origineel ook want ik heb ze een paar weken terug bij die van mij vern. kosten bij de dealert 54,= de 2.  ik heb bestelnr 3546730 gebruikt 2x natuurlijk.

Klopt, maar het persen van nieuwe rubbers in het nieuwe type draagarm is niet altijd zonder risico dat de rubbers heel snel weer los gaan zitten. Emiel heeft er een heel betoog over gehouden ooit als ik me niet vergis.

Citaat van: BarT5 op 21-05-2009 22:16:52

Even goed rondshoppen voor draagarmen.

Doordat de rubbers losraken of beschadigen, beschadigt uiteindelijk het kogeltje. Gevolg is speling en herrie.

Gr 8)

elianmars

Citaat van: thuur op 21-05-2009 22:20:04

Klopt, maar het persen van nieuwe rubbers in het nieuwe type draagarm is niet altijd zonder risico dat de rubbers heel snel weer los gaan zitten. Emiel heeft er een heel betoog over gehouden ooit als ik me niet vergis.

Gr 8)

Heeft Dirk het niet over de rubbers voor de stabilisatorstang?

JeroenV

Citaat van: BarT5 op 21-05-2009 22:16:52

Even goed rondshoppen voor draagarmen.

Doordat de rubbers losraken of beschadigen, beschadigt uiteindelijk het kogeltje. Gevolg is speling en herrie.

Gr 8)

Meyle HD bij `Brezan`

BarT5

Dit klinkt goed qua prijs. Maar mijn V70 T5 uit 1997 staat er niet bij. Andere armen van Meyle zijn altijd voor alle types behalve diesel.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=330330337079

Kan iemand hier licht op werpen? Past dit net gewoon?

UserID6342

Citaat van: elianmars op 21-05-2009 22:24:23
Gr 8)
Heeft Dirk het niet over de rubbers voor de stabilisatorstang?
Klopt, daar heb ik het ook over...

UserID6342

Citaat van: BarT5 op 21-05-2009 23:24:00
Dit klinkt goed qua prijs. Maar mijn V70 T5 uit 1997 staat er niet bij. Andere armen van Meyle zijn altijd voor alle types behalve diesel.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=330330337079
Kan iemand hier licht op werpen? Past dit net gewoon?
Zover ik weet zijn de draagarmen hetzelfde, behalve de diesel !  Dus volgens mij zou het ook idd moeten passen.