schokken / inhouden bij hoog koppel, NU ECHT OPGELOST!!!!

Gestart door sas, 26-04-2009 18:01:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sas

Bedankt Ludo, ik ga verder in dit topic.

Bedankt voor de link. Bij mij is de carterventilatiebox onder het inlaatspruitstuk vervangen bij lpg inbouw.
Het knietje links bij het inlaatspruitstuk is ook vervangen.

Het knietje waar ik het over had is dus flink geknikt. Ik schat dat er 50% lucht doorkomt tov normaal (losgehaald en ff doorheen blazen) Wat zou het vervolg hiervan kunnen zijn? Olieverbruik en misschien veroorzaker van het probleem schokken/inhouden?

Bestel ieder geval knietje 13 op de foto 1275995.

sas

Hmm op het knietje staat nummer 8, terwijl ik volgens de tekening 13 moet hebben? ???

sas

Citaat van: sas op 03-05-2009 15:10:56
Bedankt Ludo, ik ga verder in dit topic.

Bedankt voor de link. Bij mij is de carterventilatiebox onder het inlaatspruitstuk vervangen bij lpg inbouw.
Het knietje links bij het inlaatspruitstuk is ook vervangen.

Het knietje waar ik het over had is dus flink geknikt. Ik schat dat er 50% lucht doorkomt tov normaal (losgehaald en ff doorheen blazen) Wat zou het vervolg hiervan kunnen zijn? Olieverbruik en misschien veroorzaker van het probleem schokken/inhouden?

Ludo

een knietje mag natuurlijk nooit gekneld zijn.
een hoger olieverbruik komt volgens mij niet hiervan.
als je het slangetje/knietje lostrekt, heb je wel een hoger stationair toerental.

sas

Heb net met een reepje ducktape het knietje even voor nood gerepareerd. Inhouden niet weg, maar de auto pakt veel eerder op, de gasrespons is beter. Niet dat ie langzaam was natuurlijk, maar een soort 'lui' gevoel is weg.
Dat is ieder geval wat ik ervan merk. Toch weer iets opgelost waarvan ik het bestaan niet wist  :eusa_whistle:

V70geRwin

gisteren alle slangen ook vervangen en het slangetje direct aan spruitstuk geklemd, kan het knietje ook niet meer kanpot gaan  ;)

leuk om hier te lezen waar nu precies het onderdeel met stekker voor was, al doende leert men  :eusa_clap:

sas

Meten is weten zullen we maar zeggen. Vandaag bij Fasttech op de rollenbank geweest. Mijn blok en auto zijn ieder geval goedgekeurd  :). Vermogen viel wat tegen, 256 (krukas) pk /404nm op benzine, 264 (krukas) pk /408nm op lpg. Echter vond Fasttech de wg actuator iets slap staan. Het ligt ieder geval niet aan m'n blok, die was in topvorm. Trouwens ging m'n hartslag gelijk omhoog met het toerental toen de auto zo'n run deed, pfff wat een geweld komt er vrij, niet normaal zeg  :o
Gelukkig loopt de motor niet te arm op lpg (ook al is gemeten bij ET), maar wel vrij rijk (niet té in die zin dat je daar weer schade van kunt krijgen). En juist vrij rijk in de toerentallen waar de auto inhoud/stottert zoals eerder beschreven (3000-3500rpm).
Er gaat simpel gezegd te veel lpg in de cilinder wat niet ontstoken kan worden op dat moment. That's it.
Waarom de ene met MTE software (ik) hier last van heeft en iemand anders niet, dat is niet te verklaren, zit in kleine finesses. Daarom is elk probleem anders, en wat voor de één een oplossing is, werkt voor een ander wellicht niet. Er rijden er zat met MTE zonder problemen. Ik vind de software persoonlijk erg fijn qua opbouw van vermogen. Maar wil ik van dit probleem af zal er handgeschreven software in moeten komen, dan is het probleem er 100% uit. In die zin ligt het niet aan Mesman, en dat zal ik hem dan ook persoonlijk vertellen, want zowel ET als Mesman hebben er (voor mij kosteloos) veel werk  in zitten.
Er ís ook geen schuldige, je hebt gewoon pech als je deze problemen hebt, of dat nou standaard software is van Rica, ET, Fasttech of een andere tuner. En héb je problemen, is een rollenbank test hét middel om de ware 'storing' naar boven te halen.
Ik ga zelf overwegen of ik de software laat schrijven, maar wil graag het punt maken dat je moet oppassen iemand de schuld te geven, uitzonderingen daar gelaten (waar gewerkt wordt vallen spaanders toch?). Mesman zal niet in detail vertellen wat hij allemaal doet, want dan staat het forum weer vol met dat soort zaken die weer net ff anders geinterpreteerd worden door een bestuurder, zodat iemand anders dát dan weer belachelijk vindt. Enzovoort enzovoort

Zo dan, was verder trouwens een leuke (lange) dag, waarbij Misha ook in z'n nopjes was met z'n compleet nieuwe uitlaat van 3'' dp t/m catback. Met dubbele uitlaat stortbuizen, zal wel op z'n weblog staan... Erg cool geluid bij vollast, met soms heuse Bagdad kanonslagen  :eusa_drool: Zo reden we elkaar soms ff voorbij om ons de  :eusa_boohoo: te laten horen.

gr,
sas

sas

Toch nog een kleine update, want de vraag roept zich op wat dan dat rijke mengsel veroorzaakt.
Het lijkt op het verhaal van GLTman:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,34416.msg690242.html#msg690242

Volgende stap is auto naar de dealer om het uitlaatspruitstuk te laten checken. Kan wel handgeschreven software laten schrijven maar als het uitlaatspruitstuk lekt schiet dat niet op natuurlijk...

sas


Misschien is het toch niet gewoon pech, maar onwetendheid...

Hmmm, Ik heb niet iedereen zijn email adres meer van de mensen die met hetzelfde inhouden als ik zitten.
Dus ik hoop dat zij onderstaande lezen.

Ik ben even bij de dealer geweest, daar hebben wij een kastje waar een soort stikstof in zit, in de slang van de lmm naar de turbo gedaan, en dit kastje waar de stikstof uitkomt zet het systeem onder druk. Zo komt er witte rook op de plekken naar buiten waar iets lekt. Bij de 6e lpg injector bleek een gaatje van 5mm bij 2mm te zitten, precies onder waar je het niet ziet  >:(. Dit was een niet zo zorgvuldig gezaagde hard kunststof slang, welke Mesman in tweeen zaagt en dan de 6e injector er tussen plaatst met aan beide zijden slangklemmen. De motor bouwde nadat dit gefixt was, direct veel sneller turbodruk op en houd dit ook beter vast... Scheelt toch zo'n klein kl... gaatje. Echter werd het inhouden erger, terwijl ik hoopte op verbetering. Logisch achteraf, de motor loopt rijker met een lekke turboslang, nadat het gaatje gedicht was liep de motor armer, dus meer vermogen.

Maar: Omdat ik altijd tegen de tuner en Mesman riep dat de hele ontsteking nieuw was, inclusief bobine, werd dit probleem uitgesloten. Ik wilde toch ook dit uitsluiten, en heb de 14 jaar oude bougie/bobine kabels teruggezet, m'n Denso's eruit gekieperd (al eens gedaan voor test) en redelijk oude originele Volvo bougie's terug gezet. Wat blijkt, het inhouden is voor 80% minder, en de auto is ineens zuiniger... Een slechte verbranding zorgt natuurlijk ook voor rijk lopen, zoals hierboven als probleem beschreven (rollenbank).
Ik ben hierover zeer verbaasd. Nog verbaasder ben ik over de zogenaamde 'originele' kabels en verdeler. Deze heb ik als origineel Volvo gekocht bij een bekende leverancier voor Volvo onderdelen, er staat ook Volvo op de kabels, maar na vergelijk met de 14 jaar oude originele fabriekskabels, weet ik niet of deze echt origineel zijn. De nieuwe kabels zien er minder goed afgewerkt uit, en er staat Volvo class C op, terwijl op de oude kabels class C 1 staat.
De Bosch verdeler (staat geen Volvo op) had op elk verdeelpunt een boel koek zitten en de rotor kleine karteltjes. Dit heb ik er een beetje afgeschuurd/gestoken. Deze zit er ongeveer net als de kabels 13000km op. Hiermee heb ik denk ik het grootste deel van de 80% oplossing bereikt.

Ik ben echt superblij dat ik zo dicht tegen het oplossen van het probleem ben. Maar zit wel met de volgende vragen:

-Zit er verschil in verdeler en kabels van origineel Volvo? Op de doos staat geen Volvo, alleen op de kabels zelf. Op de verdeler staat alleen Bosch, staat op een door Volvo geleverde wél Volvo?

-Wie heeft hier ervaring mee?

-Is het normaal dat er bij 13000km al flink wat inbranden/aanslag zichtbaar is op verdeler/rotor?

Straks reset ik de ECU nog even en maandag onderdeeltjes bestellen.
Ik begin met een nieuwe echt originele verdeler/rotor. Zal ik voor een set nieuwe kabels Volvo nemen of bijvoorbeeld Magnecor?

Ludo

Dat is goed nieuws Sas.  :D
Heb jij het oude, of nieuwe intercooler buizen systeem?.

Ik zou voor de Magnecor kabels gaan.
Vonken hebben minder kans op overspringen omdat ze dikker geisoleerd zijn.
Én ze zijn beterkoop.  :eusa_shhh:

sas

Welke Ludo? Electrosports 8mm of Competition 8,5mm? Bij de Electrosports staat dat ze speciaal geschikt zijn voor lpg.

En heb jij geen ervaring met de verdelers?

Originele oude type intercooler slangen (lang traject).

En goedkoop doe ik nooit meer aan, het moet goed zijn !  :)

Ludo

De rode 8,5mm gebruik ik al héél lang, is niks mis mee.
Op een 'originele Volvo' verdeler staat altijd Bosch.

Misha

Ten eerste: mooi dat het zo'n eind opgelost is !  :eusa_clap: :eusa_dance:
Ben je maandag misschien ook weer eens minder chagrijnig.  :evil:

Maar het verbaast me eerlijk gezegd niets. Het geeft aan dat de diagnose goed was: mengsel aan de rijke kant icm met hoge laaddruk zorgt voor een moeilijker te onsteken mengsel en maakt dat de onsteking af en toe doorslaat, zeker icm met LPG. Hoewel hij het ook deed op benzine.

Overigens mooie service van Dealer Vos in Zaltbommel, zag er laatst nog berichten over staan als dat ze geen oude bakken meer willen enzovoort: dit lijkt me een goed bewijs van het tegenover gestelde.

Magnecor of OEM: ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt. Je weet van origineel dat het goed is én dat het een jaar of 10 in orde blijft. Heb zelf Magnecors gehad op de groene, ook gewoon prima in orde en iets goedkoper. Pasvorm perfekt, maar de 8,5 zijn wel iets dikker, dus hou rekening met nieuwe klemmetjes, de oudere willen wel eens breken door de iets grotere diameter en de verdampte weekmakers in het kunststof.

Verdeler en rotor kun je gewoon Bosch voor halen bij Brezan of Koren in Geldermalsen, daar doet men ook aan bedrijfskorting. ;)

Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

sas

Ik ben er vast van overtuigd dat er verschil zit in 'origineel' en origineel.
Hoe kan het dat iemand als Elferink of Estate Services origineel aanbied voor de helft van het geld van de dealer. Kabels heb ik bijvoorbeeld ik meen 75euro voor betaald, terwijl de dealer 135euro rekent. Dit is echt niet alleen marge.
Verdeler ga ik gewoon voor naar Vos, ik ga geen risico's meer nemen voor die paar centen.
Je ziet wat voor problemen er door kunnen komen. Aan de andere kant zal ik eerst moeten aanzien hoe het de nieuwe verdeler gaat.

Misha

Citaat van: sas op 31-08-2009 09:32:58
Ik ben er vast van overtuigd dat er verschil zit in 'origineel' en origineel.

Toch komt het bij jouw wagen blijkbaar wel extreem kritisch.
Ben benieuwd hoe lang je vonkbouten het vol houden.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het