schokken / inhouden bij hoog koppel, NU ECHT OPGELOST!!!!

Gestart door sas, 26-04-2009 18:01:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Haenzel

Citaat van: Ludo op 26-04-2009 22:47:42
Citaat van: Haenzel op 26-04-2009 22:41:12
@Ludo

Het lijkt mij dat indien de benzine-injectoren al af en toe dichtbij 100% zitten, de auto juist te arm gaat lopen en de gas injectoren (+20%) al helemaal niet genoeg kunnen leveren in het probleem gebied.

dat klopt, maar daarom moet je gaan meten.
je moet dan ook eerst weten of de injectors wel 100% opengaan.
en volgens mij moet Sas het probleem dan ook hebben in hogere toeren.

ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar dan van uit heel lage toeren (±1500) planken in bv 5é versnelling.
er gebeurt iets waardoor de motor inhoud/stottert.
bij mij gaan de injectors dan rond de 80% open, zowel de benzine als gas injetors, aansturing is bijna 1 op 1.
op de rollenbankuitdraai is te zien dat nét dan, een rijk mengsel ontstaat.
enkel een herprogrammering van de ecu lost dit op naar mijn mening.


Weet niet bij welke toeren het maximum-koppel moment bereikt wordt. In z'n drie bijna volgas lijkt mij zo'n moment. Ligt er een beetje aan hoe de auto getuned is.

Ludo

wat gebeurt er dan, als je het maximum koppel bereikt?.
het kan toch nooit zo zijn dat als er bv een begrenzing optreed, er gelijkertijd toch nog een maximum aan brandstof ingespoten blijft worden. ?

Haenzel

Op of vlak voor dit moment is mijninziens de vraag naar mengsel het grootst..Hier zouden de injectoren dus juist tekort kunnen schieten.

Ludo

een tekort dat geloof ik niet zo.
de injectors zijn al groter als standaard.
een injector kan 100% geven, het probleem is er bij 80% geopende injector.

Haenzel

Bij jou 80%, maar bij SAS???

Denk inderdaad dat een rollerbank uitsluitsel kan geven, alhoewel ET de situatie ook prima kan beoordelen tijdens een testrit...

Ludo

Citaat van: Haenzel op 26-04-2009 23:21:48
Bij jou 80%, maar bij SAS???

Sas heeft ook 6 injectors.
en de auto is 2 dagen bij Mesman geweest.
ik neem toch aan dat ook zij dit gecontroleerd hebben, omdat hij specifiek voor dit probleem kwam.

Haenzel

Wat ik nog zou proberen is de reeds vernieuwde bougies (al dan niet) stuk voor stuk te vervangen. Er kan een mindere tussenzitten die bij vollast / hogere druk problemen geeft. Kost niet zoveel en je sluit weer wat uit...

Jeroentjuh


sas

Citaat van: Jeroentjuh op 27-04-2009 00:43:59
Welke bougie's zitten erin?

Jongens allemaal vreselijk bedankt voor jullie meedenken.
Er zitten Denso's IK24 in als bij Ludo. Heb ze gewisseld (Mesman ook) voor Volvo bougies, geen resultaat.

@ Johann ja 3-3,5 bar lijkt me gewoon goed. Wat vind jij van het verhaal van de koppeling?

sas


thuur

Uiteraard zou je een originele ECU kunnen proberen.

Alle onnozele dingen zoals IC-slangen en aansluitingen zijn gecontroleerd neem ik aan?


Gr :-\

sas

Citaat van: thuur op 29-04-2009 22:47:59
Uiteraard zou je een originele ECU kunnen proberen.

Alle onnozele dingen zoals IC-slangen en aansluitingen zijn gecontroleerd neem ik aan?


Gr :-\

Dacht eigenlijk aan een ecu met ET tuning. Wellicht ligt het aan de ecu zelf.
IC slangen heb ik ooit allemaal verwijderd en schoongespoten met remmenreiniger. Toen allemaal weer teruggezet.
Je bedoelt dat daar een lekkage zit ofzo? De turbodruk is dik in orde en stabiel ieder geval.

johanw

ik zou een keer nokken-as en kruk-as sensor uit wisselen deze kunnen ook vervelende storingen geven.

sas

Vanmorgen maar weer is alle vacuum en ic slangen gecontroleerd.
Nu heb ik een vacuumslangetje gevonden die geknikt zit (zo'n knietje).
Het is het volgende slangetje: Aan de dikke slang onderaan bij de turbo (vanaf het luchtfilterhuis naar de turbo) zit vlak bij de turbo een dikkere slang, ca 2,5 cm, welke uitmond in 2 slangetjes. Een iets dikkere en een klein vacuumslangetje. Deze zitten beide dus onderaan bij de turbo, als het ware op de slang.
Wie weet waar dit vacuum slangetje voor dient en hoe belangrijk deze is.
Ik ga hem zo ie zo vervangen natuurlijk.
Die iets dikkere die er vlak bij zit, heeft meen ik met olie retour te maken, aangezien mijn zwager daar ooit een olielekkage had.

Ludo

word wel ingewikkeld als je in 2 topics post...  ;D

Citaat van: Ludo op 03-05-2009 14:38:43
die slang is onderdeel van de carterventilatie.

Citaat van: thuur op 26-01-2009 20:21:10
Citaat van: arjenT5R op 26-01-2009 20:18:00
wat doe dat ding precies dan?
alleen olie dampen meten ofzo?

Wanneer de turbocompressor wordt ingeschakeld, stromen de cartergassen via de PTC-nippel in de carterslang naar de buitenluchtinlaat.
Wanneer de motor stationair draait en licht wordt belast, is er geen onderdruk aanwezig in de buitenluchtinlaat aan de voorkant van de turbocompressor en is er bijzonder weinig cartergas. Om deze reden is er een vacuümslang vanaf de PTC-nippel naar een gekalibreerde inlaat benedenstrooms van de gasklep aangebracht om de cartergassen bij een lichte belasting rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk te voeren.
De PTC-nippel is gekalibreerd om een gecontroleerde stroom cartergassen te leveren. Het hoofdrelais van het brandstof- en ontstekingssysteem voorziet de PTC-nippel van stroom en voorkomt dat de waterdamp uit het carter bij lage temperaturen in de buitenluchtinlaat bevriest.
De PTC-nippel stabiliseert zich net na het starten van de motor op circa 80°C.


Gr 8)
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30563.0.html