De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

maruska

sbv, onze forum voorziening ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

LQDI

Citaat van: Taranis op 24-08-2011 10:04:37
Citaat van: LQDI op 24-08-2011 09:54:31
Wat van foutcodes zitten er in de parksensoren?

Geen :eusa_dance:

:eusa_wall:
(daarom kreeg de dealer het vorig jaar ook niet opgelost)

Toen we er zondag mee aan 't prutsen geweest zijn gaf ie kort een foutmelding wegens onjuist signaal op sensor 1 en 3, maar dat was misschien omdat we de stekkers van de module eruit getrokken hadden terwijl de auto nog op contact stond  :eusa_shhh:

Mocht de XC ooit in almelo terecht komen, zullen we ons daar ook wel eventjes in verdiepen  :eusa_whistle:

Sbv

Momenteel werkt het weer volgens mij na het aanpassen van de module. Die hebben we even omgezet van mijn V70n in de Xc70. Ik heb tot op heden nog geen storing ondanks dat er vandaag wel wat regen was.

Taranis

Ik heb wel storing...  :-\

Ben

Citaat van: Taranis op 24-08-2011 13:27:54

Het ligt niet aan de auto maar aan jou.
Misschien moet jij je eens laten uitlezen ?

Sbv

We gaan zaterdag wel eens op ontdekkingstocht. Zojuist wederom geen storing.
Mogelijk toch iets in een kabel

Taranis

Citaat van: Ben op 24-08-2011 13:29:06

Het ligt niet aan de auto maar aan jou.
Misschien moet jij je eens laten uitlezen ?

;D

Er zijn de afgelopen jaren genoeg scans en foto's van me gemaakt maar ze hebben nooit iets over auto's gezegd :P

Citaat van: Sbv op 24-08-2011 14:10:31
We gaan zaterdag wel eens op ontdekkingstocht. Zojuist wederom geen storing.
Mogelijk toch iets in een kabel

We gaan het zien :)

Sbv

Idd, meten is weten. Zal mijn meetspullen meebrengen

Taranis

Multimeter en dergelijke is allemaal voorhanden ;)

Taranis

Morgen staat onder andere het vervangen van de bakolie op het programma. Een collega adviseerde me om die pas na de roetmeting (aanstaande maandag) te vervangen, omdat je met het vervangen van de olie altijd wat vuil los weekt in de bak. Doordat bij de roetmeting de primaire as van de bak een hoog toerental in neutraal draait, zou dat vuil op plaatsen in de bak geslingerd kunnen worden waar je 't niet wil hebben.

Zit daar een kern van waarheid in, of is 't een broodje aap verhaal? Mij klinkt het aannemelijk in de oren en heb zoiets van 'baat het niet dan schaadt het niet' en doe ik die bakoliewissel later wel. Niettemin ben ik wel even benieuwd wat de heren experts hierover te melden hebben :)

Sbv

zal zo nog even in werkplaats navragen of men dat kent. Waarschijnlijk niet, maar je weet maar nooit

Taranis

Vandaag een gezellig en productief klusdagje met Sbv gehad. Een zeldzame gebeurtenis: we hebben niets gesloopt :eusa_dance:

:eusa_shifty:

Vanochtend om 9 uur had ik een vervelende V70 achter me zitten vanaf de A58 naar huis. Zelfs een rookgordijn hielp niet :evil:
Thuis de auto op de assteunen gezet, de plaat er vanonder en de carterplug eruit. Terwijl we aan 't wachten waren tot de olie uitgedrupt was, het huis van het oliefilter open gehaald. Volgens de dop moet dat ding met 25 + 5 Nm vast gezet worden. Ik was al een beetje gewaarschuwd door Sbv dat dat ding waarschijnlijk met 400.000 Nm vast zou zitten en inderdaad, we hadden een flink stuk koker nodig om de ratel te verlengen om de dop los te krijgen :eusa_doh:

Ondertussen had Sbv alvast het luchtfilter eruit gehaald, dat bleek wel nodig:

In het luchtfilterhuis lag ook nog het nodige aan rommel:

Huis netjes uit gestofzuigd en een nieuw luchtfilter erin geplaatst. Motorolie bijgevuld en de automaatolie afgelaten. Daarna lekker kliederen met olie: net zoveel verse olie in een jerrycan als oude olie in een andere, zodat we zeker weten dat er genoeg olie in de automaat zit aangezien peilen met zo'n ding niet echt megahandig is.

En dat kattengrit wat er staat heeft een reden. De motorolie was naast de opvangbak gelopen :eusa_doh:

Vervolgens ging Sander aan de slag om het interieurfilter en de kachelmotor te vervangen, terwijl ik ging stoeien met het brandstoffilter. Om het los te draaien had ik een speciaal stukje gereedschap besteld, wat later echt onmisbaar bleek:

Helaas bleek 1 of ander licht in de duisternis bij Volvo besloten te hebben dat stukje gereedschap van een 3/8" aansluiting te voorzien en ik had alleen 1/4" en 1/2" ratels. Na de nodige verwensingen van mijn kant de buurman 2 huisjes verder lastig gevallen, die een keurige 3/8" ratel had. Die er op gezet, bleek je een verlengstukje nodig te hebben :eusa_wall:
Weer terug gelopen, dat er op, nog niet los, terwijl het filterhuis aardig begon te kraken. Ook dit zat met 400.000 Nm vast.

Ondertussen had Sbv de nieuwe kachelmotor gereed voor inbouw:

Het verschil tussen de originele kachelmotor (Behr) en de imitatie (Scanpech) blijkt miniem:

Daarna gedreigd met een buis van 2,5 meter op de ratel en toen kwam eindelijk het filterhuis van het brandstoffilter los. Halleluja :eusa_dance:

Oud en nieuw inzetfilter:

Het oude filter was best wel smerig (geen close-up foto van genomen) terwijl 't maar 60.000 km oud is, ongeveer anderhalf jaar dus. Ik kan me niet herinneren dat ik ergens vuile diesel heb getankt, maar dat moet dan haast wel.
Het terug vastzetten van het filterhuis bleek net zo'n crime te zijn als loshalen, omdat die plastic playmobieltroep al scheef op de draad gaat als je er nog maar naar wijst. Toen besloten om maar even iets anders te gaan doen ;D De distributiesteun moest tenslotte ook nog steeds:

De reserve-krik (best handig dat ie er nog stond, had al lang een enkeltje oudijzerboer moeten doen) met een stuk hout onder het carter gezet, voorzichtig opgekrikt en Sbv draait de bouten in het blok:

Ondertussen in de auto (foto niet scherp helaas) :

Na de lunch verder gegaan met het brandstoffilter en toen zat het vrij snel op z'n plek:

Ondertussen werd de zooi steeds groter ;D :

En lag ik in de olie en kattengrit te rollen :eusa_sick:

Ik kreeg de vulplug van de haakse overbrenging alweer niet los en de lekkage leek mee te vallen, dus maar lekker dicht laten zitten in de hoop dat ik 't wel red tot de reparatie. Maandag tijdens de APK even vragen hoe 't staat met de offerte.
Daarna de dice eraan geprikt om de parkeersensoren uit te lezen:

Tenzij wij iets fout doen, kun je de afstand niet per parkeersensor zien helaas:

Ik twijfel nog even tussen de sensoren dan maar stuk voor te gaan proberen door telkens de andere drie los te koppelen of gewoon 3 nieuwe sensoren + 1 nieuwe kabelboom te bestellen. Hopelijk ben ik dan van het gezeik af, want het begint me behoorlijk te irriteren.
We zijn wel vergeten de doosjes elektronica terug om te wisselen, dus dat doen we morgen op de meeting wel even :)

Daarna de accu zowat leeggestart voordat 't brandstoffilter weer vol zat en de motor weer sap kreeg. Auto naar buiten gereden en laten draaien, ondertussen het milieudelict binnen even opgeruimd:

Het onmisbare stukje gereedschap, met dank aan de buurman:

Opvallend dat ondanks dat je telkens meer gereedschap koopt, je nog steeds tegen simpele dingen aanloopt die je dan niet blijkt te hebben. Binnenkort even een 3/8" ratel + verlengstukje (of complete doppenset) kopen :)

Een proefritje gemaakt met de XC en het valt echt op dat het blok veel stiller en rustiger loopt. Of dat aan de verse olie + oliefilter ligt of aan het brandstoffilter, ik weet het niet, maar het valt echt op. Hij loopt ook in de hogere toeren veel mooier rond en trekt veel lekkerder door naar z'n top. Ook de automaat schakelt weer echt boterzacht na het vervangen van de olie :eusa_dance:
Het enige wat voor de 360.000 km beurt nog moet gebeuren volgens het onderhoudsschema van meneer Volvo is het vervangen van de remolie. Dat gebeurt volgende maand onder supervisie van KIM :)

Sbv heeft nog even een kijkje kunnen nemen op de in aanbouw zijnde badkamer en de nieuwe keuken in mijn huis, en daarna verder aan de V70 van Sbv. Het vermoeden bestond dat de intercooler lek was. De airco condensor heeft in ieder geval wel de nodige schade opgelopen. De donkere balk over de condensor is de schaduw van het flitsen:

O ja, Marc O., dit zijn pas echt vieze velgen:

We hebben er verder geen foto's van gemaakt, maar even de voorbumper van de V70 eraf gehaald om de intercooler goed te bekijken. Daar bleek niets mis mee (gelukkig). Daarna bumper weer terug geplaatst, wat net zo'n butt systeem blijkt te zijn als bij de XC. Natuurlijk liet ik een bout in de bumper vallen bij het loshalen :eusa_wall:

Daarna de wieltjes voor en achter gewisseld, de aandrijfasbouten vervangen door die van een XC90 en Sbv heeft de stuurstops vervangen:

Ondertussen een gevalletje close parking door pa:

Sbv aan het stoeien met een stuurstop:

Sbv bedankt voor een gezellige en productieve dag! :eusa_clap:
Na afloop kwam ma voorzichtig vragen (ze begint er nu wat vertrouwen in te krijgen) of we de V50 volgende keer ook niet onderhanden konden nemen, mits de catering verzorgd werd ;D

Vanavond dook er een anti-skid service melding op in de XC. Contactrol. Nou ja, dat wist ik al dat die niet super meer is, dus die komt nog wel een keer aan bod. De XC60 ook meteen uitgelezen, die gaat maandag naar Olov om alle openstaande garantiekwesties op te lossen. 1 daarvan is de radio, die ontzettend stoort. En jawel, voor het eerst in 110.000 km heeft de auto eindelijk een foutcode omtrent de radio-antenne opgeslagen :eusa_dance:

Net nog even de motorolie precies op peil gebracht en zelf het onderhoudsboekje ingevuld (tip van Sbv). Dit was een vrij uitgebreide beurt, maar het is me alles meegevallen om het zelf te doen. In het vervolg doe ik het dus lekker zelf. Dat ik dan geen recht meer heb op Volvo Assistance is pech, heb een vrij uitgebreid Wegenwacht-abonnement.

Maandag APK. En nu een Duveltje 8)

big ben

Mooi verslag Ronald met "lekker" veel foto's........... alleen is er één niet zo scherp  ;D,

Het straalt van de foto's af dat jullie er plezier in hebben en het geeft een voldaan gevoel om dit soort onderhoud zelf te doen (ook in de knip)  ;)

viking_in_shorts

Willen jullie niet verhuizen? Er staat hier een huis in de buurt te koop voor 4 ton met "manege" waar je volgens mij prima wat auto's in kwijt kan :eusa_think:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-anneberg-kungsbacka-kommun-alvsakersvagen-189-2446855

Wat zou ik graag dat soort handige harries in de buurt hebben  :-[

Sbv

Het was een heerlijke productieve dag zonder wat te slopen.

Ronald en moeder dank voor het eten en drinken en voor het regelen van Erdinger en handenreiniger.
Met de oude bus van 3l heb ik 2.5 jaar gedaan. Met de nieuwe 10 l kan ik even voort.

Fijn dat je ook in de XC60 eindelijk wat hebt kunnen lezen van de radio. Mogelijk dat men er dan wat mee kan