De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

LQDI

En als het een automaat is: reken erop dat de bak er elk moment eraan zit te komen. Niet om je angst in te boezemen maar ik ken eerlijk gezegd weinig volvo's vanaf my 02 die meer dan 3,5ton gedraaid hebben met de oorspronkelijke bak (en ik werk zelf bij de volvo)

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-07-2011 18:45:55
Ik vind het bizar om te lezen dat zo'n stoere en robuuste XC onze 'oude' 850/70's niet weet te evenaren qua degelijkheid en betrouwbaarheid. Onderhoud is een ding, maar deze auto zou een verbeterde variant van de Classic's moeten zijn. Toch? Bij 360.000km vinden we dat een 'Classic' eigenlijk pas ingereden is, terwijl we nu al over een mogelijk versleten auto praten.

Ik leef met je mee Ronald, maar ik denk dat ik een XC zoals jij hebt (zeker ook de kleurstellingen van in- en exterieur) voorlopig maar van m'n lijstje als toekomstige auto afstreep. Ik vind het gewoon triest om te lezen hoe jij van probleem naar reparatie en dan weer naar het volgende probleem strompelt. Sterkte! En ik ben het met jullie eens dat dadelijk de duurste reparatie's voorlopig wel zijn geweest.

Ewøut

Allereerst tnx voor je goede hoop :P In zekere zin ben ik het met je eens, maar zoals bij elk product zul je altijd betere en slechtere exemplaren treffen. Pa's V70 2.5D aut. heeft bij ons 350.000 km probleemloos dienst gedaan (op een krukaspoelie en een antennering na), heeft 5 jaar dienst gedaan bij kennissen (alleen een stuurpomp vervangen) en staat nu bij mensen vlak bij mijn nieuwe huis. Zij zijn er super blij mee. Precieze kilometerstand weet ik niet, behalve dat die het half miljoen benadert. Mijn V70 2.5D aut. daarentegen had na 280.000 km al problemen met de automaat, een roestend schuifdak, roest aan de bodem, rotte schokbrekers, lekkende injector en nog wat kleine dingen...

Niettemin geef ik je wel gelijk. Sommige constructies aan de N zijn duidelijk verbeterd, op andere punten is de auto kwalitatief minder dan een classic.

Citaat van: Marc O. op 04-07-2011 18:58:41
Sjezus, er komt ook maar geen eind aan zeg. Ik zou er echt helemaal strontziek van worden. En ik geloof dat ik ook effe wat minder blij met m'n pa zou zijn als ik zijn auto kocht en er vervolgens vele duizenden Euries in moest kieperen aan achterstallig onderhoud (al weet ik eigenlijk niet of je het zo wel mag noemen). Succes ermee, ik hoop dat verdere ellende je nu even bespaard blijft. :-\

Tja, achterstallig onderhoud wil ik het niet noemen. Het enige achterstallig onderhoud waren de schokdempers aan de voorzijde, dat vond ik niet echt netjes. Verder heeft ie vlak voor overname de intercooler nog laten vervangen, beide xenonlampen inclusief ballasten en me wat korting gegeven omdat de distributieriem vervangen moest worden. Ik ben nog steeds van mening dat ik er geen slechte deal mee had, zoals Sander al aangaf zijn er weinig auto's waar je de historie vanaf nul weet. Alleen, als ik vantevoren had geweten dat dit zo'n drama zou worden, had ik 'm nooit gekocht. Ik heb laatst al eens verzucht dat ik misschien beter een nieuwe automaatbak onder de V70 had kunnen steken en de overige puntjes oplossen en doorrijden. Maar wie weet wat je dan weer getroffen had. Als als als...

Citaat van: Sbv op 04-07-2011 19:30:48
Ik kan me wel wat in Ronald vinden. Er is veel geld in gestoken en het meeste is nu ook gedaan, het geld wat je erin gestoken hebt krijg je niet meer terug en aan de andere kant vindt maar een auto waarvan de historie vanaf 0 bekend is(auto is van vader naar zoon gegaan) en volledig dealer onderhouden. Je weet wel wat je hebt.
Afgezien van de HO en differentieel achter hou je nog als duurste punten de bak en de motor over

Klopt. Ik ga wel vrijdag bij de dealer vragen wat het moet kosten om de haakse overbrenging, tussenas, einddifferentieel en aandrijfassen achter er gewoon vanonder te halen. Dan is 't voorlopig maar even 2WD tot ik weer wat meer te spenderen heb.

Citaat van: BenC70ES op 04-07-2011 19:50:45
Die bus vervang je dan ook beter preventief lijkt me, aangezien al dat metaalslijpsel meer kapot maakt dan je lief is.  Keerringen en vet zit er ook bij, kost iets van een 80 Eur. En is met twee man wel te doen als ik zie wat jullie nog allemaal vervangen.

Dat lijkt me een goed plan :) Als alles los is, moet je niet meer gaan bezuinigen op een onderdeel van 80 euro.

Citaat van: LQDI op 04-07-2011 20:08:44
En als het een automaat is: reken erop dat de bak er elk moment eraan zit te komen. Niet om je angst in te boezemen maar ik ken eerlijk gezegd weinig volvo's vanaf my 02 die meer dan 3,5ton gedraaid hebben met de oorspronkelijke bak (en ik werk zelf bij de volvo)

Bedankt he ;D
Ik heb geen glazen bol dus ik weet het niet. Als ie gaat dan gaat ie en kan ik er ook weinig aan veranderen. Het is alleen wel zo dat iedereen roept dat de injectors van een D5 maximaal 200.000 kilometer mee gaan en het nu pas na 350.000 km af laten weten. De draagarmen kunnen ook maximaal 200.000 mee terwijl ze pas na 330.000 weg waren. Alles alle 2-ton probleempjes tot ~350k op zich laten wachten, houdt mijn automaat het vast uit tot het half miljoen :eusa_pray:

Marc O.

Citaat van: Taranis op 04-07-2011 20:35:01
Citaat van: Marc O. op 04-07-2011 18:58:41
Sjezus, er komt ook maar geen eind aan zeg. Ik zou er echt helemaal strontziek van worden. En ik geloof dat ik ook effe wat minder blij met m'n pa zou zijn als ik zijn auto kocht en er vervolgens vele duizenden Euries in moest kieperen aan achterstallig onderhoud (al weet ik eigenlijk niet of je het zo wel mag noemen). Succes ermee, ik hoop dat verdere ellende je nu even bespaard blijft. :-\

Tja, achterstallig onderhoud wil ik het niet noemen. Het enige achterstallig onderhoud waren de schokdempers aan de voorzijde, dat vond ik niet echt netjes. Verder heeft ie vlak voor overname de intercooler nog laten vervangen, beide xenonlampen inclusief ballasten en me wat korting gegeven omdat de distributieriem vervangen moest worden. Ik ben nog steeds van mening dat ik er geen slechte deal mee had, zoals Sander al aangaf zijn er weinig auto's waar je de historie vanaf nul weet. Alleen, als ik vantevoren had geweten dat dit zo'n drama zou worden, had ik 'm nooit gekocht. Ik heb laatst al eens verzucht dat ik misschien beter een nieuwe automaatbak onder de V70 had kunnen steken en de overige puntjes oplossen en doorrijden. Maar wie weet wat je dan weer getroffen had. Als als als...

.....je alles van tevoren weet is rijk worden geen kunst :D

Maar je hebt inderdaad gelijk, een volledig bekende historie is belangrijk, al heeft dat voornamelijk als doel om toekomstige onderhoudskosten beter te kunnen inschatten en heb je er nu per saldo eigenlijk niet zoveel aan gehad. Ik denk dat je gewoon ongelooflijke pech hebt met deze auto. Nu weg doen heeft inderdaad geen zin. Het enige dat je kunt is hopen dat het vanaf nu wat gaat meevallen...  :eusa_pray:
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Citaat van: Taranis op 04-07-2011 20:35:01
Ik heb geen glazen bol dus ik weet het niet. Als ie gaat dan gaat ie en kan ik er ook weinig aan veranderen. Het is alleen wel zo dat iedereen roept dat de injectors van een D5 maximaal 200.000 kilometer mee gaan en het nu pas na 350.000 km af laten weten. De draagarmen kunnen ook maximaal 200.000 mee terwijl ze pas na 330.000 weg waren. Alles alle 2-ton probleempjes tot ~350k op zich laten wachten, houdt mijn automaat het vast uit tot het half miljoen :eusa_pray:

Kijk!
That's the spirit! Ik lees ook vaak hier op het forum van die 2 ton grens, automaatbakken die geen lang leven beschoren zijn, turbo's die met 2 ton toch echt wel vervangen moeten worden en ga zo nog maar even door.

De praktijk wijst anders uit; mijn GLT heeft zonder problemen de 6 ton gehaald op een dampgasinstallatie met verdamper; de automaat werkte nog probleemloos, alleen de kleppen waren te ver ingesleten.

Nu met de R merk ik dat rond de 3,5 ton inderdaad wel veel dingen tegelijk moeten gebeuren. Het turbootje draait nog wel steeds probleemloos en er is geen noemenswaardig olieverbruik. De stand is nu 375.000 km. Ik waag te betwijfelen of andere merken ook dergelijke produkten hebben geleverd.

Wat ik wil zeggen: trek je niks aan van de opmerkingen over wat er wanneer aan zit te komen, maar trek gewoon je eigen plan. Ik zou ook zeggen dat er nu bijna niks meer kapot kan gaan; je hebt nu bijna alles wel zo'n beetje vervangen.
Dessalniettemin zijn jouw verhalen nou niet bepaald een stimulans om voor een V70N XC te gaan...

Ben

Ben wel blij dat mijn XC net 100.000 km heeft gereden en dat alles het nog doet  :P

LQDI

Natuurlijk wil ik niet de azijnpisser zijn. Maar echt helaas zie ik het bij de wat modernere volvo's veels te vaak :(  Injectoren maken we eigenlijk zelden mee..

R o b

Citaat van: cas op 04-07-2011 20:01:27
vind het ook heel vervelend voor je, maar heb op zich al genoeg ellende gehoord van de v70classic met de haakse overbrenging etc. dat ik ook van de N AWD afblijven zal.

Na de eerste generatie N AWD schijnt het beter te worden....hardere spline ed.....schijnt!  ;)

Taranis

Citaat van: Marc O. op 04-07-2011 20:45:29
.....je alles van tevoren weet is rijk worden geen kunst :D

Maar je hebt inderdaad gelijk, een volledig bekende historie is belangrijk, al heeft dat voornamelijk als doel om toekomstige onderhoudskosten beter te kunnen inschatten en heb je er nu per saldo eigenlijk niet zoveel aan gehad. Ik denk dat je gewoon ongelooflijke pech hebt met deze auto. Nu weg doen heeft inderdaad geen zin. Het enige dat je kunt is hopen dat het vanaf nu wat gaat meevallen...  :eusa_pray:

Precies ;)
En anders moeten Sbv en ik ons ook maar vervelen :P

Citaat van: KIM op 04-07-2011 20:48:07
Kijk!
That's the spirit! Ik lees ook vaak hier op het forum van die 2 ton grens, automaatbakken die geen lang leven beschoren zijn, turbo's die met 2 ton toch echt wel vervangen moeten worden en ga zo nog maar even door.

De praktijk wijst anders uit; mijn GLT heeft zonder problemen de 6 ton gehaald op een dampgasinstallatie met verdamper; de automaat werkte nog probleemloos, alleen de kleppen waren te ver ingesleten.

Nu met de R merk ik dat rond de 3,5 ton inderdaad wel veel dingen tegelijk moeten gebeuren. Het turbootje draait nog wel steeds probleemloos en er is geen noemenswaardig olieverbruik. De stand is nu 375.000 km. Ik waag te betwijfelen of andere merken ook dergelijke produkten hebben geleverd.

Wat ik wil zeggen: trek je niks aan van de opmerkingen over wat er wanneer aan zit te komen, maar trek gewoon je eigen plan. Ik zou ook zeggen dat er nu bijna niks meer kapot kan gaan; je hebt nu bijna alles wel zo'n beetje vervangen.
Dessalniettemin zijn jouw verhalen nou niet bepaald een stimulans om voor een V70N XC te gaan...

Tnx, en mijn plan is duidelijk: de 5 ton halen. En mochten de kosten kort daarvoor heel hoog geweest zijn, kosten die ik bij verkoop niet meer terug zie, kan ik er altijd nog een tonnetje bij rijden. Ik heb het al eerder gezegd: ik zie wel waar het schip strandt, maar de meest voordelige optie is nu om het ding gewoon 'op' te rijden.

Dat er niks meer kapot kan gaan... er gaan nu dingen stuk waar ik nog nooit van gehoord had: de oliepomp op het differentieel, de stuurwieleenheid, het geheugen van de bestuurdersstoel (sinds het tripje naar Tim)... dingen waarvan ik niet wist dat ze bestonden of kapot konden gaan. Ik zie het wel, ik ga me niet druk maken om dingen waar ik toch niets aan kan veranderen. Zoals je zelf ook schrijft en toevallig hebben we die discussie hier vanochtend gehad omtrent onderdelen: sommige onderdelen halen amper 20% van de opgegeven levensduur, andere juist 100% méér. Geen zinnig woord over te zeggen dus, alleen als je een grote partij hebt kun je met iets meer zekerheid voorspellen wanneer het stuk gaat. Gelukkig heb ik geen honderden XC70's ;D

Als mensen mij vragen of ik ze zo'n auto aan zou raden, geef ik het ook eerlijk aan. Het rijdt prima en ik zou niet weten wat ik anders zou willen (of het ligt buiten budget), maar de onderhoudskosten kunnen gigantisch zijn. Dat is wel iets wat je je moet realiseren voor je je er aan begint.

Citaat van: LQDI op 04-07-2011 21:19:09
Injectoren maken we eigenlijk zelden mee..

Ik werd op het Volvo-forum anders bijna depressief van alle mensen die riepen dat de injectoren wel snel zouden sneuvelen ;D

Citaat van: R o b op 05-07-2011 09:07:59
Na de eerste generatie N AWD schijnt het beter te worden....hardere spline ed.....schijnt!  ;)

Die heb ik al  :eusa_shhh:
Voor zover ik weet is de spline ook nog heel...

arjenT5R

wat een hoop text  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

viking_in_shorts

Citaat van: arjenT5R op 05-07-2011 13:01:04
wat een hoop text  ;D

Hij heeft het ook erg erg druk op werk ;D

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 05-07-2011 13:15:53
Hij heeft het ook erg erg druk op werk ;D

Dat was pauze na een discussie van 4 uur :o ;D

Chris

Ik had harder af moeten kloppen toen ik riep dat de S60 nergens last van heeft en gewoon rijdt. Prompt een rammel in het vooronder :eusa_wall:....

Sbv

Net Ronald aan de telefoon gehad over een kabel die door de brandstof tank zou lopen. Bekabeling van de trekhaak leek het op. Foto's volgen later. Het lekt wat ui de tank nu  :eusa_wall:  :eusa_wall:

edit na foto's gezien te hebben
Het was niet de brandstoftank inderdaad

Taranis

Tralala....

Gisteren heb ik de auto in de schuur gezet, omdat ik vandaag op de fiets naar het werk ben gegaan. Het is goed weer en ik wil de haakse overbrenging een klein beetje ontzien nu ie waarschijnlijk niet op het juiste peil staat. Het was me toen wel opgevallen dat er plasjes of grote druppels vocht lag vanaf de plek waar de auto even had staan draaien tot waar ik 'm stil had gezet, maar ik dacht dat het van de airco was.

Vandaag kwam ik thuis van het werk toen ma me er op attendeerde dat de auto stond te druppen in de schuur en de achterbumper ook onder de smurrie zat. Eerst even gegeten (first things first ;D ) en daarna gaan kijken. Volgens mij lekt de tank op de doorvoering van de draad van de trekhaak, maar na even contact met helpdesk Sbv gehad te hebben vragen we ons beiden af of dit wel de juiste manier van het aanleggen van de verlichting van de trekhaak is :eusa_think:

De foto's:

De auto is destijds met trekhaak, skid plates en parkeersensoren besteld, maar die heeft de dealer er toch zelf op gezet om de kosten wat te drukken. Schijnbaar is die ouwe daar destijds best boos om geweest, ma wist het zich meteen te herinneren, ik niet. Niettemin vraag ik me af of dit de juiste manier van doorvoeren is. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Het is niet uit de ontluchting van de tank gekomen, die was kurkdroog, bovendien is de tank minder dan halfvol. Ik ga er zo wel even mee rijden om te kijken of ik 'm nog wat meer aan het lekken krijg en kan zien waar het precies lekt.

Sbv

Ronald gaat weer even kijken wat en hoe. Dit ziet er namelijk uit als de bak waar het reserve wiel in ligt.

Zo meer nieuws