OBD-2 zelfbouw tool

Gestart door Peter14, 24-05-2009 13:49:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter14

Ergens op dit forum ben ik een link tegen gekomen voor het maken van een testtool voor de OBD-2. Met een 12V ledlampje en een schakelaar. (Ik weet alleen niet meer waar) Dit kastje heb ik in elkaar geknutseld en dat werkt (voor een beperkt aantal codes) prima. Een (rode) plusdraad gaat van pin 16 op de OBD-2 stekker (onder het muntenbakje) naar de plus van het led-lampje. Van pin 5 gaat een (zwarte) min draad naar een "maak" schakelaartje (dat dus alleen verbinding maakt terwijl je het indrukt). Een (gele) testdraad verbind je met het schakelaartje en de min-draad van het led-lampje. Lampje en schakelaar bouw e netjes in een kastje in, waaruit drie draden komen: Zwart, rood en geel. Aan deze drie draden maak je testpinnetjes vast (met een dikte van een flinke stopnaald anders passen ze niet in de OBD-2 stekker. De rode draad prik je in pin 16 (rechtsonder), de zwarte gaat in pin 5 (vijfde van links boven) en de gele (X) kan in pin 3, 6 of 13. Pas wel op dat je de kleine gaatjes gebruikt. De originele stekker is plat en past in het midden. Het testen gaat hetzelfde als bij de OBD-1: knop 1 sec. indrukken en de code uitlezen.
Nu de codes nog:
Met een brandend lambdalampje krijg ik de volgende codes:
X op pin 3: 5-2-1
X op pin 13: 1-2-2
X op pin 6: 2-3-4, 3-2-3, 3-2-5, 4-1-1, 1-3-2, 1-3-4, 2-3-3.

Kan iemand mij vertellen wat deze codes betekenen???????  :eusa_doh:
Resetten gaat als volgt (mits de fout is verholpen uiteraard):
Bijvoorbeeld: X=3: schakelaar 5 sec. ingedrukt houden, na loslaten gaat de led branden, weer 5 sec. indrukken. loslaten en de schakelaar 1x indrukken. Daarna zou code 1-1-1 moeten verschijnen.

Helaas werkt dat niet voor het servicelampje. Heeft iemand daar een oplossing voor?

Liber0

Sercvicelampje moet je met fcr software en obd2 stekker resetten

Als je in de buurt van Fijnaart woont wil ik het wel voor je doen met de laptop en stekker in je obd2 stekker

zie foto:
de grijze zijn via software de gele zijn met jou stekker en lampje uitleesbaar



Liber0

#2
Zie deze schema's voor je OBD2 stekker er is nog een variant zie plaatjes en pin nummers


Ik denk dus dat je een kastje bij moet maken of draadje versteekbaar maken om meer uit te kunnen lezen

Motroonic 4_3 aansluitschema ledej drukknopje= ECU en Fenix?









Hier staat op hoe je stekker aangesloten moet zijn in je obd2 voor cruise control en ECC



KIM

Al eerder heb ik gemeld in een ander topic (ik weet helaas niet meer welke) heb ik op een Duits Volvo forum (http://forum.volvo-forum.de) een geweldig diagnoseprogramma gevonden, genaamd "BrickDiag".
Wanneer je jezelf aanmeld op de site kun je een downloadlink aanvragen om dit programma te kunnen downloaden.

Dit programma is nog volop in ontwikkeling, maar je kunt over een freeware versie beschikken die in staat is foutcodes te lezen en te resetten van alle regeleenheden (op ECC na tot nu toe) in de auto. Ook kun je het servicelampje resetten met deze software.

Voordeel is dat dit programma, in tegenstelling tot VolFCR, gratis is en dat het meer functionaliteit biedt dan VolFCR; je kunt motronic 4.3 in VolFCR namelijk niet uitlezen omdat dit via knippercode dient te geschieden. Via BrickDiag kan dit wel; je dient alleen pen 3 in de OBD stekker van de auto te verbinden met pen 7 in de diagnosestekker. Het programma BrickDiag beschrijft dit zelfs:



Voor alle andere systemen (tot nu toe) kun je gebruik maken van de normale penbezetting.

Ik heb 1 jaar terug via marktplaats een diagnosekabel voor USB aangeschaft (40 Euro) en daar kreeg ik VolFCR bij. Omdat de functionaliteit zich voor mij beperkte tot het resetten van de servicelamp, ben ik altijd op zoek geweest naar andere software. Ik wist namelijk dat er meer mogelijk was door mijn ervaring met universele diagnose apparatuur als "Autodiagnos" en "Launch".

De volledige versie van BrickDiag belooft een goede diagnosetool te worden omdat de mogelijkheid wordt geboden de parameterlijst zichtbaar te maken. Helaas is de definitieve versie nog niet klaar, maar ik wacht er iig met smart op.

Samen met Yits heb ik een paar maanden terug het programma uitgetest om te kijken of Motronic 4.3 uitleesbaar was. We moesten daarvoor een pennetje omsolderen in de diagnosestekker (Draadje 7 naar pennetje 3). Resultaat was dat alles naar behoren functioneerde; ik nu de foutcodes van Motronic 4.3 ook uitlezen.

Omdat elke keer omsolderen zo'n gehannes is en omdat nu de noodzaak ontstond om uit te lezen, heb ik een mooi tooltje gemaakt om te kunnen schakelen tussen pen3 en pen 7. Het kostte me ongeveer 40 euro, maar het werkt fantastisch:



Nu kon ik de foutcode uit mijn systeem uitlezen. Zie hier het resultaat:



Indien er mensen zijn die linkjes willen hebben naar de leveranciers van de onderdelen tbv deze verloopkabel, wil ik ze graag per PB doen toekomen.

razorx

Dat ziet er verzorgd uit!
Ik heb een mini schakelaartje met moeite weg kunnen werken in de steker.

En wat je zegt een stuk prettiger dan VOL-FCR. Alleen al dat je codes krijgt in mensen taal. Al zullen we ons voor het resetten nog even moeten behelpen met de ledjes en schakelaar methode.
Helaas zijn een aantal functies nog niet beschikbaar in de freeware versie. Maar dat wist je al. ;)

Gr.
Yits

KIM

De foutcode die je ziet, heb ik gewoon gereset via BrickDiag hoor.

razorx

Citaat van: KIM op 13-08-2010 22:22:14
De foutcode die je ziet, heb ik gewoon gereset via BrickDiag hoor.
Ik was weer eens te kort door de bocht of van woorden. ;)
Ik bedoelde het service lichtje.

KIM

Hoezo?
Kan dat niet met BrickDiag? Heb het van de week bij een collega nog gedaan met VolFCR; dat gaat wel.

razorx

#8
Inderdaad, met brick-diag kan dat alleen met de full version, die nog niet beschikbaar is.
Voorlopig gebruik ik zowel VOL-FCR en brick-diag.

Piet

#9
Groot voordeel van brick-diag free is dat ook de foutcodes uitgelezen en gereset kan worden van een motronic 4.3 wat met VOL-FCR naar mijn weten niet kan.

Er gaat ook een betaalde versie komen waarmee ook van een motronic 4.3 allerlei "life data" zoals bv. het aantal graden vervroeging en ook het voorkomen van pingelen en het aantal graden waarmee de ECU als reactie daarop de vervroeging verminderd in een logfile opgenomen kan worden.
Superhanding lijkt me dat als je bv met turbotuner USB aan de slag gaat om zelf je tune te verfijnen.

Als motronic 4.3 bezitter heb je niet veel aan VOL-FCR, maar brick-diag en dan m.n. de full version belooft een heel handig tooltje te worden

The Demon

Iemand een linkje waar je het kan downloaden?

Groet
The Demon.

elmarconi

Citaat van: KIM op 13-08-2010 12:29:35
Wanneer je jezelf aanmeld op de site kun je een downloadlink aanvragen om dit programma te kunnen downloaden.

Nou, heb me al enige tijd geleden aangemeld, maar nog geen reactie van Daniel...
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 28-08-2010 00:39:50
Citaat van: KIM op 13-08-2010 12:29:35
Wanneer je jezelf aanmeld op de site kun je een downloadlink aanvragen om dit programma te kunnen downloaden.

Nou, heb me al enige tijd geleden aangemeld, maar nog geen reactie van Daniel...
Het gaat niet zo snel als bij ons.

Aanmelding op het forum kan een week of twee duren, en nu is het nog vakantietijd.
Daarna via de webshop het product kopen. Kost 0,- maar let even op de opies en de tekst.

elmarconi

Hmpfr, ben een beetje gewend aan semi-real-time support...
--
Autogas Inside . . .

razorx

Ah troost je, zijn die Duitsers eindelijk niet pünktlich.
Op zich een goed forum, maar net als Matthews site, de kennis en snelheid ligt hier echt hoger.